vad har du för kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-14 00:57

Mandozzi skrev:Har nyligen köpt nya nätkablar för nästan 12 000:- Och jag upplever en stor och klar skillnad, En otroligt mer nyanserad dynamik och en separation utan dess like.
Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.

Bytt handlare för det är rena bonnfångeriet.
Sedan vet jag inte om någon låt som har en dynamik över 40 db. Vet att det finns väldigt bra inspelade låtar med en crest dynamik runt 25-29 db, och då har vi verkligen en stor skillnad i dynamik!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 01:01

Kaffekoppen skrev:
Mandozzi skrev:
Style skrev:
Mandozzi skrev:Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.
MVH/John

så bra, då vet vi att om vi hittar en högtalarkabel för 96 000 så är den optimal om man använder CD som ljudkälla

Jag kan inte svära på att det är så enkelt, men jag kan berätta att dynamik är mycket viktigare än ni tror.
Jag såg tidigare idag att "Morello" skrev att det endast krävs 40 decibel i dynamik för att avnjuta ett fonogram, detta anser jag med med bestämdhet är fel.
Vet du något fonogram som har högre dynamik än så? Vad tror du fonogram normalt har för dynamisk spännvidd? 40db är alltså VÄLDIGT mycket.

Jag skulle vilja påstå att du bör känna till att Morello nog tillhör dem som högaktar dynamisk återgivning :)

Dessutom är din handlare fullkommligt oduglig rent tekniskt, men förmodligen rätt rik.

För det första: Min handlare är ytterst kompetent och jobbar endast med spjutspetsprestanda,
För det andra, "morello" har barakoll på saker som är gjorda innan 1977, jag har själv pratat med honom och han påstår att musik gjord i Tyskland mellan 1957 och 2003 är helt ointressant. [s]Det ger väl en ganska bra bild av hur seriös denna halvalkoholiserade tyckare egentligen är.[/s]

Personangrepp!
/Martin

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-14 01:04

"För det första: Min handlare är ytterst kompetent och jobbar endast med spjutspetsprestanda,
För det andra, "morello" har barakoll på saker som är gjorda innan 1977, jag har själv pratat med honom och han påstår att musik gjord i Tyskland mellan 1957 och 2003 är helt ointressant. Det ger väl en ganska bra bild av hur seriös denna halvalkoholiserade tyckare egentligen är."

[s]mandozzi, kan du inte avlägsna dig från detta forum är du snäll. Sådär skriver man inte. Ditt IP-nummer loggas hos admin bara så du vet. Dina få inlägg du gjort här, har alla vart av usel klass !

hejdå![/s]
Låt oss sköta modereringen.
/Martin
NN

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 01:13

För det första: Personangrepp är inte okej. Även om det inte är riktat till mig så bör nog moderatorerna upplysas.

För det andra: Du har inte svarat på någon av mina frågor, beror det på att du totalt saknar kunskap? Det kan finnas ett fåtal alster som når upp till 40db och du anser att det är förkastligt lågt? Visserliggen älskar jag dynamik, men frågan är om du verkligen vet innebörden av 40db dynamik...

Dessutom: Ett generellt uttalande om att 1000:- i prispåslag på en högtalarkabel gör att man vinner dynamik på det sättet är, om du ursäktar, rent bedrägeri och kan bevisas.

[s]Du är bara en bråkstake. Avlägsna dig.[/s]

Låt oss sköta modereringen.
/Martin
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-08-14 01:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 01:13

NNord skrev:"För det första: Min handlare är ytterst kompetent och jobbar endast med spjutspetsprestanda,
För det andra, "morello" har barakoll på saker som är gjorda innan 1977, jag har själv pratat med honom och han påstår att musik gjord i Tyskland mellan 1957 och 2003 är helt ointressant. Det ger väl en ganska bra bild av hur seriös denna halvalkoholiserade tyckare egentligen är."

mandozzi, kan du inte avlägsna dig från detta forum är du snäll. Sådär skriver man inte. Ditt IP-nummer loggas hos admin bara så du vet. Dina få inlägg du gjort här, har alla vart av usel klass !

hejdå!

Det är av yttersta vikt att alla får sin talan förd här. tycker inte ni det?
Hurvida mitt IP-nummer loggas eller inte spelar mig ingen större roll, förutom att jag har svårt för att förädla den globala uppvärmningen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-14 01:15

Kaffekoppen skrev:Du är bara en bråkstake. Avlägsna dig.

Don't feed the troll KK. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-14 01:15

hehe man undrar ju va de är för tomtar som sitter o håller på sådär, vuxna människor, men ändå inte ! besynnerligt.
NN

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 01:16

Du har ingen rätt att kalla någon alkoholiserad i ett försök att föringa någons kunskap.

Du är okunnig, okritisk och dessutom ovänlig.

Hoppas du självmant lämnar forumet.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 01:17

Kaffekoppen skrev:För det första: Personangrepp är inte okej. Även om det inte är riktat till mig så bör nog moderatorerna upplysas.

För det andra: Du har inte svarat på någon av mina frågor, beror det på att du totalt saknar kunskap? Det kan finnas ett fåtal alster som når upp till 40db och du anser att det är förkastligt lågt? Visserliggen älskar jag dynamik, men frågan är om du verkligen vet innebörden av 40db dynamik...

Dessutom: Ett generellt uttalande om att 1000:- i prispåslag på en högtalarkabel gör att man vinner dynamik på det sättet är, om du ursäktar, rent bedrägeri och kan bevisas.

Du är bara en bråkstake. Avlägsna dig.

Kaffekoppen, jag är ingen bråkstake, vill bara skapa ordning i mitt HIFI-liv. Är övertygad om att jag kan transferera en stor kunskap till er. ge mig en chans i allafall.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-08-14 01:22

Mandozzi skrev:Kaffekoppen, jag är ingen bråkstake, vill bara skapa ordning i mitt HIFI-liv. Är övertygad om att jag kan transferera en stor kunskap till er. ge mig en chans i allafall.

Dåså. Jag vill veta hur mycket 40dB dynamik är....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-14 01:23

Ok, nu tar ni och betraktar vilket skräp ni häver ur er för allas beskådan. Pinsamt!

Mandozzi: Skulle du skriva under ditt fullständiga namn på det där?

Nu föjer ni trådämnet!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 01:27

Martin,

jag känner inte att jag har något att skämmas för. Skulle jag ha det så rödmarkera det.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-14 01:29

Tipsa gärna endast via PM så slipper det bli onödigt struntprat i trådarna.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 01:32

tvett skrev:
Mandozzi skrev:Kaffekoppen, jag är ingen bråkstake, vill bara skapa ordning i mitt HIFI-liv. Är övertygad om att jag kan transferera en stor kunskap till er. ge mig en chans i allafall.

Dåså. Jag vill veta hur mycket 40dB dynamik är....

Oj.. 40db dynamik är ganska mycket... Sitter du i ett helt tyst rum och lyssnar på klassisk musik så kanske du behöver 90dB, Men om du lyssnar på en populärmusikskiva så räcker det med 40 dB dynamik.. i af om bitarna ligger "högst upp" det räcker med att dom 10 översta bitarna andvänds.. det blir 60 dB.. å sen har du ändå 6 bitar kvar, om det blir en snygg fade eller så...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 01:39

Låt oss gissa att min medelnivå är 85db som jag lyssnar på hemma.

Då anser du att jag bör ha högtalare som klarar 185db om jag lyssnar på klassisk musik och 145db om jag lyssnar på pop?

Jag tror inte jag har de 10 000W som skulle krävas, och dessutom inte högtalare som hanterar det, eller strömtillgång ens för sådanna monster till slutsteg..

Jag undrar om det trots allt inte är så att du inte vet riktigt vad dynamik är och att du därför kallade Morello för okunnig. Du kanske skulle göra det enkelt för dig och be honom om ursäkt, så kanske någon kan förklara för dig istället :)

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 01:50

Kaffekoppen skrev:Låt oss gissa att min medelnivå är 85db som jag lyssnar på hemma.

Då anser du att jag bör ha högtalare som klarar 185db om jag lyssnar på klassisk musik och 145db om jag lyssnar på pop?

Jag tror inte jag har de 10 000W som skulle krävas, och dessutom inte högtalare som hanterar det, eller strömtillgång ens för sådanna monster till slutsteg..

Jag undrar om det trots allt inte är så att du inte vet riktigt vad dynamik är och att du därför kallade Morello för okunnig. Du kanske skulle göra det enkelt för dig och be honom om ursäkt, så kanske någon kan förklara för dig istället :)

Nix... Den sextonde biten är ALDRIG över noll... inte en 24bit heller för den delen.
En bit är 6dB, har ni inte koll på detta så tycker jag att ni ska lära er det.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 01:53

Kaffekoppen skrev:Låt oss gissa att min medelnivå är 85db som jag lyssnar på hemma.

Jag har INTE kallat "morello" för okunnig... det skullejag aldrig göra... har följt detta forum i åratal, men aldrig varit registrerad, Nu är jag här, im sorry.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 02:00

Mandozzi skrev:Nix... Den sextonde biten är ALDRIG över noll... inte en 24bit heller för den delen.
Som sagt var, jag tror du skall fundera lite till. Sagt i all ödmjukhet.

Fundera på vad 90db dynamik innebär om man spelar på normalhög nivå om 85-90db.

Låt oss utgå från att högtalarna har en känslighet om 90db.

Vilken effekttålighet bör högtalarna ha?

Hur mycket behöver man säkra upp strömförsörjningen med?

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 02:05

Mandozzi skrev:

Jag har INTE kallat "morello" för okunnig... det skullejag aldrig göra... har följt detta forum i åratal, men aldrig varit registrerad, Nu är jag här, im sorry.

En poplåt landar ju så klart på bit 1.. men oftast, eller nästan alltid så myser den runt mellan 8 & 16-bit...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-08-14 02:09

Jag kör på billiga Clas Ohlsonkablar till högtalarna.

Ni andra vet ju hur sampling och binärräkning funkar....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 02:14

Kaffekoppen skrev:
Mandozzi skrev:Nix... Den sextonde biten är ALDRIG över noll... inte en 24bit heller för den delen.
Som sagt var, jag tror du skall fundera lite till. Sagt i all ödmjukhet.

Fundera på vad 90db dynamik innebär om man spelar på normalhög nivå om 85-90db.

Låt oss utgå från att högtalarna har en känslighet om 90db.

Vilken effekttålighet bör högtalarna ha?

Hur mycket behöver man säkra upp strömförsörjningen med?

Det kvittar fullständigt.... vilket jag skrev i ett tidigare inlägg...
En CD-skiva kan inte "spotta ut" mer än 0db.... vilket innebär 775mv på en vanlig cd-spelare. Du har missförstått dynamik känns det som... kan du inte kort berätta om den dynamik du upplever i ditt hemsystem?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 02:22

Vad har din förstärkare för uppgift?

Säg att du spelar med en medelnivå på 85db och skall hantera 90db dynamik (osannolikt mycket) - det är klart att det är nu det blir intressant hur stark förstärkare/känsliga och effekttåliga högtalare du har.

Förresten, vi droppar detta. Det har inget med trådämnet att göra och vi har redan blivit tillsagda. Vill du veta mer om detta så återkom i en ny tråd.

Du bör hursomhelst be Morello om ursäkt, inte minst med tanke på att dina ord blivit föremål för moderatorernas vakande öga.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 02:36

Kaffekoppen skrev:Vad har din förstärkare för uppgift?

Ja du, den förstärker det som kommet ut ur min Cd-spelare..
I mitt fall är CD-spelaren en gammal trött Technics med en RCA-gubbe på 775mv och dessutom Cannon ut.. på 1.4v, eller vad det nu blir....

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 02:46

Kaffekoppen skrev:
Du bör hursomhelst be Morello om ursäkt, inte minst med tanke på att dina ord blivit föremål för moderatorernas vakande öga.

Morello> Inga onda ord var menade till dig, Jag tror du vet hur det ligger till, vi sågs ju där på Tampa 1994 eller vad det var. Tiden har sin gång och man blir ju inte direkt smartare av att ägna sig åt ryska cembalos.

Du e bra!

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 03:12

Mandozzi skrev:
Kaffekoppen skrev:

Morello> Inga onda ord var menade till dig, Jag tror du vet hur det ligger till, vi sågs ju där på Tampa 1994 eller vad det var. Tiden har sin gång och man blir ju inte direkt smartare av att ägna sig åt ryska cembalos.

Du e bra!

jaja lev.... leev.... beginner....

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-08-14 04:09

Jag har pimpade skräpkablar. Dekaltrimning is teh shit!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-08-14 07:51

Mandozzi:
Har nyligen köpt nya nätkablar för nästan 12 000:- Och jag upplever en stor och klar skillnad, En otroligt mer nyanserad dynamik och en separation utan dess like.
Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.

Härligt inlägg.
Snubben skämtar.

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-14 08:29

Fan, vad lättrollade ni är... :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 08:35

Almen skrev:Fan, vad lättrollade ni är... :D
:oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-14 08:36

Dödsgrogg någon?

edit: Eller var det djävulsditon?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi