Laila skrev:Thomas_A !
Kanske av intresse(ber om överinseende om redan läst):
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
Mycket bra!!! Tack för tipset Laila!
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Thomas_A !
Kanske av intresse(ber om överinseende om redan läst):
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html
OlA-68 skrev:En Well Tempered orginal med Sumiko blupoit special mkIII
låter bra hemma hos mig
jag har även en Nottingham spelare med en clearaudio aurus wood pu
samt en music hall MMF7 med en goldring eroica pu
men favvisen är den förstnämnda
PEGE skrev:Subjektivisten, hur kan du motivera den summan du nämner för att få ett tillfredsställande vinylljud....?
Du kanske är på väg att bli lurad av en ondsint hifihandlare..............
Harryup skrev:Dock så lär man inte hitta en skivspelare utan eget ljud så vill man ha något helt ofärgande så går det inte oavsett prisklass.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Dock så lär man inte hitta en skivspelare utan eget ljud så vill man ha något helt ofärgande så går det inte oavsett prisklass.
Jag tror att SME 20/30 ligger bra till utan egenljud. Därför vissa anser dom "trista", en gammal klassisk åsikt för ofärgad apparat.
PekkaJohansson skrev:Harryup:
Att ingen skivspelare eller arm helt saknar egenljud innebär förstås inte att man inte kan vilja söka upp de kombinationer som har minst egenljud.
Med vänlig hälsning
Pekka
matereo skrev:Jo eller kan det handla om ett betonat övre register i kombination med ett tunnare nedre. Så upplevde jag SME20 med V arm och (jag tror det var rohman picka).
PekkaJohansson skrev:Ytterligare en punkt att tänka på:
Många spelare, även bland de riktigt kostsamma, har konkav skivtallrik. Tanken är att med hjälp av en puck pressa skivan mot underlaget för att få den att ligga still och i viss mån utjämna oplanhet. Vad man glömmer är att man med en konkav tallrik får större VTA ju längre in på skivan pickupen kommer. Huruvida detta är hörbara må man tvista om, men principen känns underlig, tycker jag. Vakuum eller en kombination av ring och puck på plan tallrik verkar mer kompromisslöst och effektivare.
subjektivisten skrev:Jag funderar starkt på att köpa mig en ny spelare nästa år. Så jag behöver tips på bra spelare. Så vilken eller vilka spelare anser ni är dom bästa på marknaden? Både gamla (beg) och nya är av intresse, men vi sätter taket på SME 20/2, det är max vad jag kan tänka mig betala (ca 80K).
Tack på förhand
subjektivisten skrev:matereo skrev:Jo eller kan det handla om ett betonat övre register i kombination med ett tunnare nedre. Så upplevde jag SME20 med V arm och (jag tror det var rohman picka).
Och du kan veta att det är spelaren du hörde, inte pickupen, riaan, högtalarna, rummet, skivan, förstärkaren, etc etc?
subjektivisten skrev:Är i kontakt med Bo hanson om det går att göra en special spelare till mig. Det skulle vara hans motor/plint och Sota's tallrik/lager, så får jag så som jag vill ha, en tung och stabil vakuumspelare. Vi får se hur det går.
Thomas_A skrev:Är väldligt medveten om VTA/SRA-diskussionen. De flesta armar har VTA-justering för att kunna ställa armen parallellt med skivan, men det är rätt trevligt att kunna ställa in den medans skivan spelar också. På så sätt man man mäta, i realtid, vad som händer med signalen, precis som jag gör med antiskate...
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Är väldligt medveten om VTA/SRA-diskussionen. De flesta armar har VTA-justering för att kunna ställa armen parallellt med skivan, men det är rätt trevligt att kunna ställa in den medans skivan spelar också. På så sätt man man mäta, i realtid, vad som händer med signalen, precis som jag gör med antiskate...
En sak att tänka på att många (dom flesta) armar är verkligen gjorda för att spelas horisontella eftersom dom inte har samma vinkel över lagringen som över pickupfästet så kommer dom att tippa då man ändrar läget.
En sak att tänka på att många (dom flesta) armar är verkligen gjorda för att spelas horisontella eftersom dom inte har samma vinkel över lagringen som över pickupfästet så kommer dom att tippa då man ändrar läget.
Tippar = lutar.
Många äldre armar med lösa skal och även SMEII går skalet att vrida.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster