Ny guldålder för Marantz? Ja, kanske…

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
frestr

Ny guldålder för Marantz? Ja, kanske…

Inläggav frestr » 2007-08-15 20:40

Hej på er

Lite ny här – men tänkte kolla med er om det är någon som redan har hunnit konfrontera Marantz nya Legendary-serie?
Recensionerna i de stora hifitidningarna är ju barn-stormers och det är rätt feta omdömen.

Jag skrev lite mer om det här på:
http://tooyoungtodieold.wordpress.com/2007/08/14/het-high-end-mmm-marantz-i-love-you%e2%80%a6/

Är de här på gång till Sverige? Har någon av er varit på någon av mässorna och lyckats lyssna av dessa pjäser? Och i sådana fall – verkar det så bra som rapporterna talar om?

/F – en färsk höstprimör på Faktiskt
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Ny guldålder för Marantz? Ja, kanske…

Inläggav rhenrics » 2007-08-15 20:58

frestr skrev:Hej på er

Lite ny här – men tänkte kolla med er om det är någon som redan har hunnit konfrontera Marantz nya Legendary-serie?
Recensionerna i de stora hifitidningarna är ju barn-stormers och det är rätt feta omdömen.

Jag skrev lite mer om det här på:
http://tooyoungtodieold.wordpress.com/2007/08/14/het-high-end-mmm-marantz-i-love-you%e2%80%a6/

Är de här på gång till Sverige? Har någon av er varit på någon av mässorna och lyckats lyssna av dessa pjäser? Och i sådana fall – verkar det så bra som rapporterna talar om?

/F – en färsk höstprimör på Faktiskt

Skulle aldrig köpa det där hellre än Krell, Pass Labs, eller andra feta amerikanska produkter. Ser ju ut som skit dessutom. :P

Användarvisningsbild
frestr

Re: Ny guldålder för Marantz? Ja, kanske…

Inläggav frestr » 2007-08-15 21:01

rhenrics skrev: Skulle aldrig köpa det där hellre än Krell, Pass Labs, eller andra feta amerikanska produkter. Ser ju ut som skit dessutom. :P

Fasen, om min skit såg ut så där skulle jag sälja den dyrt. För typ 75 lock styck. :lol: Inte toalock dock.

Jag tycker faktiskt att de är alldeles underbart over the top. Det gäller bara att de är ordentligt stooooora.
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-08-15 22:09

Dedär har ju funnits ett bra tag vid dethär laget?

Jag tycker hursomhelst att de är riktigt snygga och feta. Ljudet är säkert också toppklass, har dock inte hört de under kontrollerade förhållanden än.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-15 22:12

Marantz har för länge sedan förstört sitt goda varumärke, ur highendaspekt (sent 70-tal). Helt enkelt oreparabelt.

Att japsen fortfarande tror att de kan förknippa status till sitt varumärke i dag, är beklämmande.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-15 22:14

Syntesis skrev:Dedär har ju funnits ett bra tag vid dethär laget?

Jag tycker hursomhelst att de är riktigt snygga och feta. Ljudet är säkert också toppklass, har dock inte hört de under kontrollerade förhållanden än.

Det är mycket möjligt att de har funnits ett tag, ja. Du tänker inte på deras snarlika föregångare då – för jag vet ingen här i landet som har dem. Annars hade man ju kunnat tänka sig att Reference Audio hade haft dem – men så är inte fallet.

/F

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-08-15 22:21

Har inte Mayro på detta forum en sådan CD-spelare? Nej, det var nog en annan modell...
Senast redigerad av RogerGustavsson 2007-08-15 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-15 22:22

Ragnwald skrev:Marantz har för länge sedan förstört sitt goda varumärke, ur highendaspekt (sent 70-tal). Helt enkelt oreparabelt.

Att japsen fortfarande tror att de kan förknippa status till sitt varumärke i dag, är beklämmande.

Kapow – vilken sågning.

Ska man läsa ut det som att high-end är ett mått såväl på exotism i tillverkningen och bra ljud som att hifi-experterna också måste gilla märket i fråga. Så godtyckligt… :)

Men, vi behöver nog inte bekymra oss – att ändra människors uppfattning om ett varumärke är görbart. Både positivt och negativt.

Skulle du vara intresserad av att lyssna på prylarna om du fick – eller är Marantz förlorade för dig? Det frågar jag av intresse – inte för att underkänna en åsikt.

/F

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-15 22:43

frestr skrev:Men, vi behöver nog inte bekymra oss – att ändra människors uppfattning om ett varumärke är görbart. Både positivt och negativt.

Skulle du vara intresserad av att lyssna på prylarna om du fick – eller är Marantz förlorade för dig? Det frågar jag av intresse – inte för att underkänna en åsikt.

/F

Jo då, jag dömmer inte ut Marants, jag vet att de kan åstadkomma enskilt mycket goda produkter, men jag var med på den tiden när varumärket var i amerikansk ägo och rankat i världstopp, som Krell, Meridian och Brystone är i dag. Håller för helt otroligt att varumärket i sig skulle kunna återvända i den divisionen, just som varumärke.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-15 22:49

Ragnwald skrev:Jo då, jag dömmer inte ut Marants, jag vet att de kan åstadkomma enskilt mycket goda produkter, men jag var med på den tiden när varumärket var i amerikansk ägo och rankat i världstopp, som Krell, Meridian och Brystone är i dag. Håller för helt otroligt att varumärket i sig skulle kunna återvända i den divisionen, just som varumärke.

Finfint, då förstår jag precis vad du menar. Jag tror nog att Marantz själva är fullständigt nöjda med sin varumärkesposition – det är ju ett massmarknadsmärke med klart bättre kvalitetsrykte än exempelvis märken som Panasonic/JVC/Sony. Och det är nog en bättre position att göra affärer utifrån.

Men då vet jag att du inte har något emot produkterna som jag undrade över i trådens fråga. Grüss Gott och Ken Ishiwata. :D

/F

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-08-15 23:29

Hm, jag har länge varit förtjust i Marantz men de senaste åren har jag känt mig lite besviken på deras grejer. KI-grejen som kändes genuin från början känns numer som en ren gimick - jag känner mig lurad hur jag än gör. Köper jag snikversionen av burken känns det som att det är en sämre burk och köper jag KI-versionen känns det som om jag får betala för något jag redan borde ha haft i snikvarianten...

De har varit väldigt skickliga på att återetablera varumärket men där de för några år sedan var tvungna att göra det med kvalitet, cashar man nu in (känns det som och känslor blir plötsligt viktiga när man pratar varumärken). Därför känner jag inte samma upphetsning inför deras hi-endprylar som jag gjorde förr. Jag känner mig helt enkelt lite manipulerad och då får burkarna se hur snygga ut som helst.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-08-15 23:34

Ultimate sound har dem i demorum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-15 23:48

frestr skrev:
Ska man läsa ut det som att high-end är ett mått såväl på exotism i tillverkningen och bra ljud som att hifi-experterna också måste gilla märket i fråga. Så godtyckligt… :)

High-End har inget med bra ljud att göra. I regel tvärtom. Mediokra produkter i fiin förpackning med extra lång prislapp.

Apparetrna i länken tyker jag flörtar lite med märkets design somdom hade förr. På 80-talet, när jag gillade guld och sånt, tyckte jag marantz var gôr-snygga. Men det var då det...

Marantz har ju gjort bra grejjor förr, men det är väl 25 år sedan eller nåt... På studiosidan har dom dock haft en del intressanta produkter på senare tid.

Skulle tro att detta går hem väldigt bra i länder som Kina (Hong Kong), Saudi Arabien m.fl där det finns köpstarka kunder med smak för giuld och sånt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-08-16 00:18

Har de samma "grundsound" som Marantz low/mid end-prylar runt 10-20k så passar jag.

Glömmer aldrig känslan när jag kopplade ur mitt marantzslusteg och ersatta det med ett Classé. Äntligen lite tryck/klarhet i ljudet trots att pappersspecen var halva effekten i 8Ohm jämfört med Marantzsteget.

ljuva minnen :P :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-16 01:42

RogerGustavsson skrev:Har inte Mayro på detta forum en sådan CD-spelare? Nej, det var nog en annan modell...

Kan nog stämma bra det om det är en Marantz SA-11S1 på bilden vilket jag tror det är.. Då har jag en exakt sådan.. ..

Och cd spelaren fetsägar man då inte alla fall... :wink:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 07:27

Mayro skrev:
RogerGustavsson skrev:Har inte Mayro på detta forum en sådan CD-spelare? Nej, det var nog en annan modell...

Kan nog stämma bra det om det är en Marantz SA-11S1 på bilden vilket jag tror det är.. Då har jag en exakt sådan.. ..

Och cd spelaren fetsägar man då inte alla fall... :wink:

Hej Mayro

Nej, tyvärr är det inte en SA-11S1 på bilden, utan det är som det står i texten en SA-7S1. Utan tvekan är din SA11 en alldeles underbar spelare – men det här ska tydligen vara några klasser värre. En liten prisjämförelse hos just Ultimate Sound (tack verdad) berättar för mig att när man får slanta 30 papp för 11-an kommer de att kräva 65 lax för 7-an.

Coolt att de faktiskt finns uppställda någonstans – fortfarande ingen som har hört dem in real life?

/F

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-08-16 09:51

Jag har även lyssnat på dem och tycker att de levererar rätt trevligt.
En mycket hög upplösning, men det kan ju ha att göra med högtalarna också.
Lyssnat på "cantante domino", men även Ketil Bjornstad "Rainbow session" ett pack med tre skivor lyssnat på valda delar. Måste ju ändå medge att det låter mcket detaljrikt.
Kan ju nämna att Ketil säger om inspelning att den är inspelat "rätt av", inga omtagningar eller editar. Och när jag lyssnade så upptäckte vi något som ligger i bakgrunden och låter lite ibland. Gissningsvis låter det som en virvel som vid vissa frekvenser skorrar en aning, samt att man hör hur pedalerna knarrar i Steinwayflygeln.

Även lyssnat på Vital techtones, Totos senaste och Norman Brown samt Lee Ritenour. bl.a . Helhetsintrycket är suveränt, men det är som sagt var svårt att säga om det beror på elektroniken eller om det är högtalarna som är så pass kapabla, eller både och. :)

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 19:36

verdad skrev: men det är som sagt var svårt att säga om det beror på elektroniken eller om det är högtalarna som är så pass kapabla, eller både och. :)

Hej verdad

Kul att höra – vad var det för högtalare?

/F

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-16 20:32

Problemet är ju att kikar man in under skalet på japsprodukter så är det inte ens i närheten samma kvalité på bygget som på amerikanska grejjer. Fula kretskort, fula trafos, fula sladdar, allt e fult!!! Sen har väl design aldrig varit japaners starka sida direkt. Vad gäller ljudkvalitet, visst de låter säkert bra, men handen på hjärtat, hur många ggr i veckan tappar recensenter hakan och påstår att det är det bästa de någonsin hört när de recenserar en produkt? Sånt där BS är ju inte värt ett ruttet lingon. :P

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 20:44

rhenrics skrev:Problemet är ju att kikar man in under skalet på japsprodukter så är det inte ens i närheten samma kvalité på bygget som på amerikanska grejjer. Fula kretskort, fula trafos, fula sladdar, allt e fult!!! Sen har väl design aldrig varit japaners starka sida direkt. Vad gäller ljudkvalitet, visst de låter säkert bra, men handen på hjärtat, hur många ggr i veckan tappar recensenter hakan och påstår att det är det bästa de någonsin hört när de recenserar en produkt? Sånt där BS är ju inte värt ett ruttet lingon. :P

Men du vet ju hur det är – även blinda hönor hittar korn. :D
Och då menar jag japanerna och får i samma andetag be alla japaner på forumet om ursäkt för att jag kallar dem hönor.

Att jag sedan råkar ha ganska stor tilltro till en hel del produkttestare är en helt annan femma.

/F
Senast redigerad av frestr 2007-08-16 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-16 20:50

[/quote]

Jo då, jag dömmer inte ut Marants, jag vet att de kan åstadkomma enskilt mycket goda produkter, men jag var med på den tiden när varumärket var i amerikansk ägo och rankat i världstopp, som Krell, Meridian och Brystone är i dag. Håller för helt otroligt att varumärket i sig skulle kunna återvända i den divisionen, just som varumärke.[/quote]

I lilla Sverige kanske det är förlorat men hur ser det ut på tex. den Asiatiska marknaden ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-16 20:54

Klart att det går att höja ett märkes status men det kostar ju pengar i form av marknadsföring. Nysatsning.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-16 20:58

guru skrev:I lilla Sverige kanske det är förlorat men hur ser det ut på tex. den Asiatiska marknaden ?

Rika asiater går nog igång mer på i deras ögon exotisk/exklusiv västerländsk know-how. Asiater har ju alltid varit efterapare. Monkey see monkey do. Iaf i modern industriell tid.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 21:31

Shit, Rhenrics, dude. Har en japan trampat dig på foten? :D Ingen Toyota i ditt garage med andra ord!

Japan – Shindo Laboratory. Inte en ful trafo så långt ögat kan nå.

/F

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-16 22:00

rhenrics skrev:[...] Sen har väl design aldrig varit japaners starka sida direkt.[...]

Jag hävdar motsatsen! Det väl just det de är bra på.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-16 22:14

Bild
= Formosäker och konservativ design.

Bild
= Otydligt uttryck som förstärks av överanvändandet av enkla och banala symboler.

Bild
= Riktigt bra. Tydligt, talande och starkt uttryckt. Särskiljande. Inte illa pinkat av en trähäst!

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 22:19

Koffe skrev:
rhenrics skrev:[...] Sen har väl design aldrig varit japaners starka sida direkt.[...]

Jag hävdar motsatsen! Det väl just det de är bra på.

I concur – jag ville bara låta någon annan mer rutinerad ta orden ur min mun och vara motvalls kärring. :D Big props, Koffe, den där smällen får du ta!

Men nu när dammluckorna är öppna så kan jag inget annat göra än att accentuera ovanstående. Det är väl snarare design de är bra på – och ljudet har väl i sanning varit lite mer tveksamt. Vilket ju i sig kan bero på dålig design…fuck – nu cirkelargumenterade jag och bet mig själv i arslet så det sjöng om det.

Men, seriöst – Sony. Shindo. Stax. Vid Odens skägg – inte fasen kan man dra alla japaner över en kam och påstå dem vara dåliga på design.

/F

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 22:26

BTW, Koffe (och Ragnwald tidigare)

Otroligt intressanta märken som kom upp i diskussionen – och otroligt intressant hur väl formanalysen stämmer med dessa märkens ursprungsländers karaktär.

Bryston – Oh, Canada
Ett ljuvligt stort litet land – men också ett land så överinfluerat av andra kulturer att osäkerheten är bland det enda man kan vara säker på.

Krell – The land of the Free
Ja, them damn Yanks. Vi ska väl vara glada att det inte är en stridsvagn som logga. Otroligt att det här är samma land där Apples produkter designas. (Å andra sidan är Jonathan Ive på Apple engelsman).

Meridian – God save the Queen
Ja, Meridian knäcker så hårt att man blir knäpp. Hur självklar känns inte den där 80-talsdesignen? Så konsekvent, så självsäkert och så referensrätt. Very Brittish.

/F

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-08-16 22:39

Jag gillar ditt språkbruk, Frestr!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-16 22:42

Johan_Lindroos skrev:Jag gillar ditt språkbruk, Frestr!

Tack, mannen. Hoppas bara att jag inte går på en Faktiskt-nit och du är ironisk. :D

/F

Nästa

Återgå till Generellt om hifi