Min avsikt är inte att direkt avråda någon från köp av OA-58, oavsett variant (och förstöra SSC’s arbete). Mitt uttalande är synnerligen subjektivt. Det finns många nöjda ägare till dessa.
Mina synpunkter på OA-58’s brister i förhållande till vad jag har erfarenhet av med Scan Speak är OA-51; är något liknande som följer; de färgar ljudet i mellanregistret, med mörkare nyans, med mindre nyanser. Basen är luddig/fluffig, i.o.f.s att utsträckningen är längre nedåt, därav fungerar de mycket bra som hemmabiohögtalare i mitt tycke. Och att vid hemmabiolyssnande är högtalares brister mer förlåtande än vid musiklyssnande. Detta är ett påstående som jag tror samtliga kan skriva under på?
Betänk att oavsett att t.o.m. SSC håller OA-51 (Scan Speak) som en bättre högtalare, så läs hellre detta;
Ljudideal är högst personligt (i mitt fall åt det mer analytiska hållet, sittandes i sweet spot).
Upplevelsen under samma förutsättningar mellan olika individer är högst personlig.
Kringutrustningen påverkar givetvis oerhört.
Rummets utförande har synnerligen stor inverkan på hur ljudet upplevs.
Hur man lyssnar, t.ex. i sweet spot, vid arbetande – rörlig, o.s.v.
Dessa påstående/åsikter för säkerligen inte stå oemotsagda med andra synpunkter, men jag hoppas att detta inlägg inte får dig att avstå från provlyssnande på OA-58. Du (eller andra) är välkommen hem att lyssna om du har möjlighet. Bor jag inte nära dig – Motala – så kan säkert någon annan i din närhet erbjuda dig detta.