OA58 jmf. m. OA58.2, enorma skillnader?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

OA58 jmf. m. OA58.2, enorma skillnader?

Inläggav Rishna » 2007-08-16 18:19

Hej Carlssonvänner!

Sitter här helt utan högtalare och har kommit fram till att de enda högtalare jag skulle våga köpa är ett par Carlsson. Så har jag fått nys om ett par OA58 i "mörkt fanér" som är till salu för 5000:- Försäljaren anger 9000:- som nypris så jag antar att det är fråga om ett par i äkta fanér.

Så ska jag komma till saken:

Hur vet jag om det är ett par 58 eller ett par 58.2 och vilka skillnader finns mellan dem?

Ska jag slå till tycker ni?

:D

/Fredrik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-16 18:24

OA58.2 har väl dämpmaterialet fastsatt i huven och mittdomen på basen är vävd och coatad med någon som blir rätt blankt. Kollar man noggrannare så är vinkeln på baffeln lite mindre tillbakalutad på OA58. Men då får man mäta den och det är ju kanske inte så lätt. Mnej det enklaste är nog att kolla på den stora spolen i filtret. Har den en metallbit i centrum så är det en OA58.2/OA60
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-08-16 21:27

Jag äger ett par oa60 och har ägt ett par oa58.
Jag köpte oa60 bara för att,och nu i efterhand hade jag klart mig gott med oa58.
Det jag direkt kan säga är att oa60 har lite mer tryck i basen än oa58 men det är vad jag tycker och ska sanningen fram så tycker jag man ska skaffa sig en subb till dessa högtalare..

Men ensak är att jag har aldrig ångrat mig att jag köpte carlsson högtalare..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-08-16 21:30

En grej till
Jag sålde mina oa58 till en granne och när jag varit hos han och lyssnat så tycker jag faktiskt att det är nåt specielt med oa58 som jag inte riktigt kan sätta fingret på,kanske är det live känslan som är lite bättre med oa58 men det kan ju bero på så mycket mer än bara högtalarna..

/Danne

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2007-08-16 21:32

...........

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-08-16 21:37

Nu är jag tämligen säker på att det är fråga om ett par OA58 i riktig körsbärsfanér. Det ska bli intressant att få reda på mer om dem. Annonsören skriver att han har "2 st. nya" OA58:or och kanske är de inte ens uppackade ur sina kartonger. Mycket intressant!

Jag berättar mer imorgon. Godnatt.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-08-17 20:51

Jaja, så har man varit i Jönköping och beskådat ett par OA58 i körsbärsfanér. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att min besvikelse ska framstå i rätta ordalag...

Nåja, vi börjar så här: Strax innan avfärd sa säljaren att "röret" satt löst och jag förmodade att det var fråga om basreflexröret som kanske behövde limmas en aning. I övrigt var högtalarna "som nya" förutom någon liten detalj i fanéringen på baksidan.

Väl framme efter c:a 17 mil på riksväg 26 trodde jag inte att det var sant. Hela baffeln med det halvcirkulära röret bakom var loss på den ena högtalaren så att hela överdelen hängde i kablarna ner i lådan. Fanéret såg ut som f-n och tyghuvarna var fulla av små hål överallt.

Snacka om att bli snopen efter en så lång biltur! Inte nog med det, sen påstod han att det skulle vara fråga om ett fabrikationsfel!!! Skulle inte tro det.

Nåja, ingen resa utan mål och mening. Jag ringde en trevlig herre från Skillingaryd och svängde förbi för en liten pratstund om högtalare och hur det ska låta. Det är alltid lika trevligt att tala med herr John Larsen!

Hoppas ni andra slipper råka ut för sådana saker som högtalare i två delar med allmänt skabbigt yttre beskrivna som "nya".

Jag säger bara: WTF!!! 8O

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-08-17 20:59

Då var ju inte resan förgäves då i alla fall :wink: :D

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-17 21:10

Det var tydligen inte meningen att du skulle köpa OA-58. Var du glad för det, 8O (förklaring nedan). Annars var det väl prutläge? :wink: Då var min 65mils resa mer lyckosam, som slutade med hemfärd med ett par OA-51 (renoveringsobjekt). Som ägare av OA-58 så kan jag bara rekommendera dig att istället titta efter någon högtalare (Carlsson givetvis) med Scan Speak elementet. Stor klass-skillnad! Men som hemmabiohögtalare är OA-58 suveräna.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-08-18 07:35

Jo tack, jag har haft OA51.3 men sålt av olika anledningar. OA51.3 är den tveklöst bästa Carlssonhögtalaren. Att hitta ett par sådana igen lär nog bli näst intill omöjligt med tanke på hur populära de är.

Jaja, vi får se vad det blir...

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-18 08:54

Flamenco skrev:Det var tydligen inte meningen att du skulle köpa OA-58. Var du glad för det, 8O (förklaring nedan). Annars var det väl prutläge? :wink: Då var min 65mils resa mer lyckosam, som slutade med hemfärd med ett par OA-51 (renoveringsobjekt). Som ägare av OA-58 så kan jag bara rekommendera dig att istället titta efter någon högtalare (Carlsson givetvis) med Scan Speak elementet. Stor klass-skillnad! Men som hemmabiohögtalare är OA-58 suveräna.

Hepp, det där lät lite oroande. Jag har ju nästan bestämt mig för ett par oa-58/oa-60. Vad är det som inte är bra med dem?

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-18 09:28

Min avsikt är inte att direkt avråda någon från köp av OA-58, oavsett variant (och förstöra SSC’s arbete). Mitt uttalande är synnerligen subjektivt. Det finns många nöjda ägare till dessa. :lol:
Mina synpunkter på OA-58’s brister i förhållande till vad jag har erfarenhet av med Scan Speak är OA-51; är något liknande som följer; de färgar ljudet i mellanregistret, med mörkare nyans, med mindre nyanser. Basen är luddig/fluffig, i.o.f.s att utsträckningen är längre nedåt, därav fungerar de mycket bra som hemmabiohögtalare i mitt tycke. Och att vid hemmabiolyssnande är högtalares brister mer förlåtande än vid musiklyssnande. Detta är ett påstående som jag tror samtliga kan skriva under på? 8O

Betänk att oavsett att t.o.m. SSC håller OA-51 (Scan Speak) som en bättre högtalare, så läs hellre detta;

Ljudideal är högst personligt (i mitt fall åt det mer analytiska hållet, sittandes i sweet spot).
Upplevelsen under samma förutsättningar mellan olika individer är högst personlig.
Kringutrustningen påverkar givetvis oerhört.
Rummets utförande har synnerligen stor inverkan på hur ljudet upplevs.
Hur man lyssnar, t.ex. i sweet spot, vid arbetande – rörlig, o.s.v.

Dessa påstående/åsikter för säkerligen inte stå oemotsagda med andra synpunkter, men jag hoppas att detta inlägg inte får dig att avstå från provlyssnande på OA-58. Du (eller andra) är välkommen hem att lyssna om du har möjlighet. Bor jag inte nära dig – Motala – så kan säkert någon annan i din närhet erbjuda dig detta. :wink:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-18 14:05

Flamenco skrev:Min avsikt är inte att direkt avråda någon från köp av OA-58, oavsett variant (och förstöra SSC’s arbete). Mitt uttalande är synnerligen subjektivt. Det finns många nöjda ägare till dessa. :lol:
Mina synpunkter på OA-58’s brister i förhållande till vad jag har erfarenhet av med Scan Speak är OA-51; är något liknande som följer; de färgar ljudet i mellanregistret, med mörkare nyans, med mindre nyanser. Basen är luddig/fluffig, i.o.f.s att utsträckningen är längre nedåt, därav fungerar de mycket bra som hemmabiohögtalare i mitt tycke. Och att vid hemmabiolyssnande är högtalares brister mer förlåtande än vid musiklyssnande. Detta är ett påstående som jag tror samtliga kan skriva under på? 8O

Betänk att oavsett att t.o.m. SSC håller OA-51 (Scan Speak) som en bättre högtalare, så läs hellre detta;

Ljudideal är högst personligt (i mitt fall åt det mer analytiska hållet, sittandes i sweet spot).
Upplevelsen under samma förutsättningar mellan olika individer är högst personlig.
Kringutrustningen påverkar givetvis oerhört.
Rummets utförande har synnerligen stor inverkan på hur ljudet upplevs.
Hur man lyssnar, t.ex. i sweet spot, vid arbetande – rörlig, o.s.v.

Dessa påstående/åsikter för säkerligen inte stå oemotsagda med andra synpunkter, men jag hoppas att detta inlägg inte får dig att avstå från provlyssnande på OA-58. Du (eller andra) är välkommen hem att lyssna om du har möjlighet. Bor jag inte nära dig – Motala – så kan säkert någon annan i din närhet erbjuda dig detta. :wink:

Ok, då förstår jag. Det är väl också en viss prisskillnad mellan högtalarna? Så för priset, och sett till andra högtalare på marknaden så är kanske oa-58 helt ok?
Och i mitt fall med små nyfikna och "kreativa" barn så skulle ett par oa-51 aldrig fungera. OA-58 är däremot så närapå perfekta ur barnsynpunkt man kan komma. Och det är en viktigt faktor för mig några år framöver.
Tack för inbjudan, men vi bor lite för långt ifrån varandra :(
Dock finns de att lyssna på på HifiArt i stockholm så det blir snart provlyssning.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-08-27 17:23

Det blev ett par OA58 i ljus körsbärsvinyl. Ljudet känner jag igen så väl :D och det är återigen roligt att lyssna på musik!

Återgå till Carlsson Illuminati