Bästa operationsförstärkaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-28 09:32

Morello:

Impedansanpassning för hf, ja just det...
Borde det inte vara optimalt med ett 75 ohms motstånd på utgången och lite Supra DAC mellan lådorna? Blir den karakteristiska imp densamma om man använder en kabel bal eller obal?
Finns det några nackdelar med att bygga upp bandbegränsningen på ingången med 75 ohm och några hundra nF, för att få ingången impedansanpassad för höga frekvenser?

Jag slängde ihop ett nytt moddningsförslag:
http://www.efd.lth.se/~f99eg/mod2_signalv%e4g.BMP
Ser det ok ut?

Air: För min del är det krångligt att inte använda dubbla op-ampar, i andra tillämpningar låter det som en bra lösning.

Har någon testat OPA 2604 vs OPA 2134?

/Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-06-04 00:01

Jag har skissat lite till och tagit hänsyn till alla vettiga inlägg.
Senast moddningsförslaget:
http://www.efd.lth.se/~f99eg/mod3_signalv%e4g.BMP

Börjar det se vettigt ut?

Kan opampar matchas genom att montera en ic-hållare på en icke så ofta använd buffertop:s plats och helt sonika mäta på utgångsbenet?

Jag har lite dc ut från min cd-spelare så en liten filtrering på ingången är känns trevlig.

Finns det några olägenheter med att sätta små plastkondensatorer parallellt med större ellyter i signalvägen?

Finns det vettiga adaptrar för att montera SOIC-opampar i DIP-hål?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-04 03:16

AC-kopplad på två ställen? :? Varför 46.4k ohm på tvären före utgången? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-06-07 13:05

Den andra AC kopplingen innan utgången hoppas jag kunna slippa om jag lyckas sålla ut två dubbla op med liten offset.

46,4 kOhmsmotståndet på tvären innan utgången har hängt med från originalutförandet. Det ger så klart en liten högre gränsfrekvens för AC-kopplingen. Medför det några nackdelar att ha det kvar? Om det plockas bort flyter jorden fritt mellan het och kall, är det ok?

46,4 kOhmmotsåndet på tvären efter buffert har också hängt kvar från originalutförandet. Bör det vara kvar för att lasta op:n lite?

Vid vilken belastning låter och mäter en FET baserad op bäst?

/Erik

air

Inläggav air » 2004-09-26 15:28

*pop* :D

Erik: hur gick det med modifieringen av ditt försteg? Eftersom jag planerar lite vagt att bygga ett balanserat försteg, och råkade hitta dina scheman, så skulle det vara trevligt att höra hur det gick!
//air

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-09-26 17:47

Förstegsprojektet gick på lågvarv i somras, men kom igång igen för några veckor sedan.

Jag valde 2134 till det förstärkande steget. Som buffertar sitter 2604 på vissa ingångar och 2134 på andra. Extra avkoppling i form av metallfilmskondensatorer sitter mellan plus- och minusmatning på opamparna, hurvida det är en bra eller dålig metod tvistar visst de lärda om.

IC-socklar monterades för att kunna hitta de op-ampar som hade minst dc-offset i det förstärkande steget och i andra hand i buffertstegen.

Den slutgiltiga filtreringen av signalen blev enbart lågpass på ingången och dc-blockering innan förstärkningssteget.

Ljudmässigt känns försteget transparent. Det är små skillnader med och utan försteg. Jag inbillar mig att det låter ett minimalt snäpp bättre med försteg, vilket skulle kunna förklaras med en bättre omvandling av cd-spelarens obalancerade signal till balanserat i försteget än slutsteget, eller så är det bara inbillning.

Jag tycker som sagt att försteget låter bra, men om det beror på det är balancerat vet jag inte. Har du ett balancerat slutsteg borde en balancerad uppbyggnad vara att föredra.

MVH Erik

Användarvisningsbild
SMF

Inläggav SMF » 2004-12-07 08:54

Erik - Hur lång tid i anspråk tog modifieringarna. Sitter på ett l-1000c själv och blev klart nyfiken. Besitter dock inte den lödkolvsvanan som behövs.

Hur upplevs skillnaden?

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-12-07 21:26

Erik - Hur lång tid i anspråk tog modifieringarna. Sitter på ett l-1000c själv och blev klart nyfiken. Besitter dock inte den lödkolvsvanan som behövs.

Hur upplevs skillnaden?

Mest tid gick åt till att planera ingreppen, ville inte chansa. Näst mest tid har gått åt till att reparera ett mystiskt fel i nätdelen (felet uppkom pga egen klantighet). Den totala byggtiden har nog varit ganska lång. Jag har försökt hitta opampar för att minimera dc-offset, vilket också tog lite extra tid.

Det är svårt att verifiera precis hur mycket moddningen har förbättrat ljudet, men jag är mycket nöjd.

Bor du nära Lund skulle vi kunna jämföra moddat och omoddat.

/Erik
Senast redigerad av Erik 2004-12-08 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
SMF

Inläggav SMF » 2004-12-08 13:27

Hejsan

det vore mycket intressant, men bor tyvärr i Boden. Är dock borta en del under mellandagarna, så kan kanske erbjuda dig den möjligheten om det vore intressant.

Vet du eller någon annan när detta försteg lanserades och vad nypriset var?

/Johan

Föregående

Återgå till DIY-forum