Bryston kommenterar öhmans test!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-13 21:58

Mayro skrev:

"Men detta är väl inte så märkvärdigt så man måste börja snudd inläggskriga om det.. Jag tycker det var kul att läsa om detta oavsett om det var i molt eller stereophile or what ever så att säga.. "

.....men det er jo unektelig ekstra hyggelig at det kommer fra MoLt da.... :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-08-13 22:13

Mayro skrev:...
Men om jag skickade ett mail o sa.. "Hej.. er stärkare lirar inte riktigt ok. Kan ni greja det". då slängdes nog det mailet direkt.. :lol:

Helt rätt reflektion. Det är just det som är kontentan i tråden.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 00:16

Mayro skrev:
nilsviktor skrev:
Mayro skrev:Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??
Nu handlar det om en produkt som redan troligtvis genomgått rätt omfattande tester och mätningar in-house (får man väl hoppas iaf). Som jag förstår har inte IÖ ingått i någon bryston-testgrupp utan det rör sig väl om en recension av en produkt som finns i handeln? Att som tillverkare ta intryck på detta sätt är nog inte så vanligt. Speciellt som det är en Obskyr Svensk Sammanslutning (:D) som man egentligen inte behöver bry sig om som kommit med påpekanden...

Jag har då läst om tillfällen tex i stereophile genom åren att man där anmärkt på saker och tillverkarna tagit det till sig. Så att det sker är inget tvivel om.

Detta sker ju även i bilvärden osv som sagt.. Att testare anmärker och tillverkaren rättar till..Detta trotts supertekniker sitter hos biltillverkarna Så kommer en "elaking" till testare ocjh "upptäcker" blunders ... :lol:

Men detta är väl inte så märkvärdigt så man måste börja snudd inläggskriga om det.. Jag tycker det var kul att läsa om detta oavsett om det var i molt eller stereophile or what ever så att säga.. :)

Bilvärlden? kan man få bra ljud i en bil nu också? Jag har en vanlig volvo... går det?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-14 08:49

Mandozzi skrev:
Mayro skrev:
nilsviktor skrev:
Mayro skrev:Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??
Nu handlar det om en produkt som redan troligtvis genomgått rätt omfattande tester och mätningar in-house (får man väl hoppas iaf). Som jag förstår har inte IÖ ingått i någon bryston-testgrupp utan det rör sig väl om en recension av en produkt som finns i handeln? Att som tillverkare ta intryck på detta sätt är nog inte så vanligt. Speciellt som det är en Obskyr Svensk Sammanslutning (:D) som man egentligen inte behöver bry sig om som kommit med påpekanden...

Jag har då läst om tillfällen tex i stereophile genom åren att man där anmärkt på saker och tillverkarna tagit det till sig. Så att det sker är inget tvivel om.

Detta sker ju även i bilvärden osv som sagt.. Att testare anmärker och tillverkaren rättar till..Detta trotts supertekniker sitter hos biltillverkarna Så kommer en "elaking" till testare ocjh "upptäcker" blunders ... :lol:

Men detta är väl inte så märkvärdigt så man måste börja snudd inläggskriga om det.. Jag tycker det var kul att läsa om detta oavsett om det var i molt eller stereophile or what ever så att säga.. :)

Bilvärlden? kan man få bra ljud i en bil nu också? Jag har en vanlig volvo... går det?

Ajamensan, men da må du ha strømkabler til minst 12000 :wink:

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-08-15 09:22

Nu var det val kanske inte audio som sa som Mayro menade... :roll:

Josses...
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-15 12:22

jonasz skrev:

Josses...

tack Jonasz för du sa till om detta .. Jag bryr mig inte numera ens om denna typen av fjantiga dumheter som dessa personer sysslar med här genom att sitta och fjolla sig......

Så tack för ditt inlägg med sans och stil i. det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-15 21:10

Mayro skrev:
jonasz skrev:

Josses...

tack Jonasz för du sa till om detta .. Jag bryr mig inte numera ens om denna typen av fjantiga dumheter som dessa personer sysslar med här genom att sitta och fjolla sig......

Så tack för ditt inlägg med sans och stil i. det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.

Fjolla sig? 8O

Bedrövliga forum 8O

Vad tusan gör då du då här med dina 3000+ inlägg?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-15 21:54

Mayro skrev:det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.

Alltså, jag har svårt att se varför du stannar när du verkar lida svårt av att vara här, Mayro.

[edit]Ehh, ja, jag är lite sen -- som vanligt. :oops:[/edit]

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-08-15 22:00

Varför börjar ni förstöra en intressant tråd? Ska det vara så svårt att skipa skitsnacket?

Mvh

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-15 22:06

Nu får väl ändå all mobb sluta trakassera stackars Mayro, vad vore Faktiskt utan honom ? Just det, han behövs mycket väl för att bryta den unkna mainstreamdimman. :D 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-16 01:52

m_persson79 skrev:
Mayro skrev:
jonasz skrev:

Josses...

Fjolla sig? 8O

Bedrövliga forum 8O

Vad tusan gör då du då här med dina 3000+ inlägg?

två tredjedelar av dom 3000 är för besvara folk som dig som inte kan låta bli att lägga sig i..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-16 02:05

__10 skrev:
Mayro skrev:det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.

Alltså, jag har svårt att se varför du stannar när du verkar lida svårt av att vara här, Mayro.

[edit]Ehh, ja, jag är lite sen -- som vanligt. :oops:[/edit]

undrar varför ni inte då nya moderatorn martin utsågs PGA den dåliga stämmningen satte igång att tjafsa och bråka med dom andra som ansåg han behövdes PGA bedrövligheten här..

Men då jag säger att forumet ofta är bedrövligt då jag innan som vanligt blir ironiskt komenterad. Och detta denna gången här i denna tråden.. och jag skriver att jag anser forumet bedrövligt allt för ofta så startar tjafset..Och JAG är den som är den som man undrar vad jag gör här.. 8O

Asså alvar. lägg ner nu bara va...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-16 09:18

Mayro skrev:Men då jag säger att forumet ofta är bedrövligt då jag innan som vanligt blir ironiskt komenterad. Och detta denna gången här i denna tråden.. och jag skriver att jag anser forumet bedrövligt allt för ofta så startar tjafset..Och JAG är den som är den som man undrar vad jag gör här.. 8O

Asså alvar. lägg ner nu bara va...

Du missförstår mig, Mayro. Mitt inlägg innehöll ingen ironi, utan var en uppriktig undran varför du lägger ned tid här när du verkar tycka att det mesta är skit.

Sen kan jag hålla med om att det finns utrymme för förbättringar på Faktiskt också, men dem är det ju upp till medlemmarna att ordna.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-16 09:44

Sluta med den här typen av gnabb i saktrådar, tack.
...perspektiv...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-08-16 22:57

Ja, just nu pågår en seriös diskussion på "Bryston Owners Circle" om LTS test av Bryston 14B SST, och de av IÖ rekommenderade ändringarna. Där förs denna diskussion seriöst utan en massa trams. Det klarar en del svenska s k HiFi-entusiaster tydligen inte av.
Trist men sant.

Där diskuterar folk från Bryston (James Tanner) med IÖ och med en massa andra intresserade transatlanter frågan. Alla diskuterar frågan med intresse och stort allvar utan att tramsa och göra korkade inlägg som här. Där sägs något som ger den intresserade information och som är ett nöje att följa.

Mvh

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-16 23:18

Fick James tanner intresserad av att lyssna på INO,men vet inte var i canada det skulle kunna ske,någon som vet?

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-17 00:03

Ino Audio har 42 høyttalermodeller...
Tenk at jeg først hørte om disse høyttaleren for en 2-3 år siden.
Jeg har sett bilder før, men ikke visst hva det var..

Dette begynner å virkelig bli interessant her!
Om da man f.eks tillater Bryston å høre på noen Ino Audio Høyttalere.

Som jeg forstår det, er det restriksjoner på hvordan dette kan gjøres.
Men, sett nå at Tanner liker disse høyttalere og kanskje ønsker å bruke dem på shows og slik da for å vise frem Bryston elektronikk...

Da kan Ino audio stå forran en avgjørelse..
Skal man velge å lage ett kommersiellt produkt, eller holde det lokalt og for de interesserte som tar seg turen og får lyttet på dem før eventuelle kjøp
og det som nå er de regler lagt opp for Ino Audio, som jeg har forstått det.

Ino Audio sin modell for å velge høyttalere basert på privat demonstrasjon, er i litt kontrast til den modell som resten av hifi industrien har, med dette som nå er ett faktum:

- En mulig og plutselig interesse for noe man ikke har hørt, nemlig noen høyttalere en da for USA ganske ukjent Ing Øhman lager, og det helt siden 1978!!!

Jeg tenker at Tanner ikke får sove godt om natta nå jeg! Han er fra seg av nysgjerrighet!!! Det ville jeg vært!!!

Jeg synes det er utrolig morsomt som norbagge... å kunne følge med på noe som ser ut til å være enn start på noe som kan bli rett så hyfsad!!!

Ett problem jeg ser med alt dette er jo at Ino Audio ikke "just nu" har kapasitet til å møte en etterspørsel som kan kunne åstadskomma for f.esk Pi 60/60S ock Pi 56 ock jag vet inte hva de heter.

Jeg ville nok ha tatt ting lite langsamt her...
Jeg holder det for sannsynlig at den eneste grunnen til at f.eks Pi60S da om man velger denne ikke er en klassiker, er at så få har hørt den...
Skulle den bli demonstrert på ett show I USA... F.eks RMAF 2007 tors jag inte gissa på hva som kan handa...

Men jeg tror det bli lite skriverier i USA...
Hva gjør man da? Låter man en hel massa folk få bygga dom?

Mina tankar, bare...

Ock ett forslag:

På AudioCircle har man det nu som man kallar "tours" ...
Man skikkar helt enkelt ett produkt ut på en resa, sånn at flera får høra på ock lyssna.

Å skicka ett par Ino høgtalare ut på en resa, ville jo inte varit så dumt...
Då kunne man jo beholda filosofien bak Ino sin ljud ock man kunne jo holda koll med hvem som lysnar ock visar fram dom!

En "tour" ar en sånn sak der man velger ut en person i en by, ock den lokala klubb samlas, lyssnar, skikkar vidare til neste ort eller klubb...

Om Ino Audio skulle saljas i USa kunne man bruka det her modellet som spridning.

Det skulle jo funka presis som i sverige nu...
Ock man undvikar att høgtalarane blir demonstrerat fel...

Igjen, jag bare tenkar høgt...

mvh

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-17 00:14

Ino pi 60 kommer litt om litt til å bli introdusert under Guru-navnet i USA for den profesjonelle verden, ref. den lille Guruifiserte ino piP. Så den kommersielle delen er jo allerede startet, men altså under Guru-navnet og sannsynligvis med et noe annet design enn den pi60 vi kjenner. Dette er "hear-say", men jeg synes at det høres fornuftig ut.
Senast redigerad av realist 2007-08-17 09:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-17 00:21

Ja, dette var faktisk mitt neste spørsmål, om man med Guru redan planerat lite...
Jag hann inte å skriva det før svaret kom!
Detta lover bra!!! :D
Man har tenkt lite! Det gillar jag!

For dem som vil vita:
Albert Von Schweikert gikk igjennom en ganske lik prosess for manga år senn...
Det låt bra, men man sa, dom kunne kanskje se lite battre ut?
Resten er Hifi Historie...
Det er derfor jag nu talarom at ta ting langsamt her!
Det her kan bli mycket bra om man gjør ett godt jobb!
Om det inte syns... jag er mycket ...MYCKET entusiastisk just nu!!!
Faktiskt...

mvh :D
Senast redigerad av Imperial 2007-08-17 00:28, redigerad totalt 2 gånger.
Futtig knasbulle.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-17 00:23

woland skrev:Ja, just nu pågår en seriös diskussion på "Bryston Owners Circle" om LTS test av Bryston 14B SST, och de av IÖ rekommenderade ändringarna. Där förs denna diskussion seriöst utan en massa trams. Det klarar en del svenska s k HiFi-entusiaster tydligen inte av.
Trist men sant.

Där diskuterar folk från Bryston (James Tanner) med IÖ och med en massa andra intresserade transatlanter frågan. Alla diskuterar frågan med intresse och stort allvar utan att tramsa och göra korkade inlägg som här. Där sägs något som ger den intresserade information och som är ett nöje att följa.

Mvh

Bryston, låter bekant. Är det vad Soundbrigade kallar sina egentillverkade korsetter?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-08-17 00:34

Flint skrev:
Bryston, låter bekant. Är det vad Soundbrigade kallar sina egentillverkade korsetter?

Mer hår än hjärna som vanligt "Flint"

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-17 00:43

woland skrev:Flint skrev:

Mer hår än hjärna som vanligt "Flint"

Mvh

Dylika påhopp låter vi bli. Jag är övertygad att Flint behagade skämta. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-17 16:58

Stämmer den angivna info:n på i den amerikanska tråden överrens med de ändringar som efterfrågats?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-17 17:06

Nattlorden skrev:Stämmer den angivna info:n på i den amerikanska tråden överrens med de ändringar som efterfrågats?

Lägger in den infon här så att det är lättare att veta vad det pratas om:

"Hi All,

OK – I checked with Chris and Engineering and here are the facts on the changes to the 14B SST after and including serial number 506.

The updated 14B SST that was sent to Sweden was modified by reducing the output filter choke on each channel to ½ of the previous value. This change reduces the roll-off of very high frequencies into low impedances.

The frequency response of the 14B SST’s into 4 ohm loads prior to SN 506 was down .25dB at 20KHz.

The frequency response of 14B SST’s into 4 ohm loads after SN 506 is down .1dB at 20KHz.

The frequency response at 10KHz is not affected in either amplifier.

The only difference is the filter change. The cost to change the filters would be about $200 including parts and labour.

Hope this helps clarify the situation.

james"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-17 17:16

Varför börjar ni förstöra en intressant tråd? Ska det vara så svårt att skipa skitsnacket?

Sluta med den här typen av gnabb i saktrådar, tack.

Nu var jag lite sen här ser jag men woland och guldfisk sa det som jag skulle velat sagt. Ickediskussioner om att man inte ska skriva saker får ni ta någon annan stans. Jag orkar inte markera något med eventuellt efterföljande tjafs utan litar på erat omdöme och förmåga att hålla tråden fri från sådant. Och kom nu inte med några "det var han som började och jag har inte gjort något fel", det funkar inte på mig eftersom jag vet att det krävs minst 2 för att dansa tango. Slutar den ene så blir det ingen tango för den andre heller. Föregå med gott exempel!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-17 17:48

När jag gjorde mätningar i samband med testet vill jag minna att minst två förändringar var uppenbara - dels utgångsfiltret, dels småsignal-LP-filter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-11 13:24

Memo: To All Bryston Distributors/Dealers
Subject: Bryston 14B SST Review in Sweden

Nu har Bryston länkat till en kort sammanfattning av LTS test som PDF-filhögst upp på sin News-sida.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-11 13:59

Inte helt ok kanske...låter som om den testats hos några vänner och Bryston säger inget om revisionsförändringen.

Ganska väntat..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-11 14:05

Jag tycker att sammanfattningen saknar VÄSENTLIG information. Om man enbart läser sammanfattningen (jag tänker mig att jag inte vet något annat om diskussionerna eller resultaten) så förstår jag nästan ingenting, inte ens vem den här Raimo är, om det är han som testat (vilket det ju inte är). Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-11 14:49

Håller med övriga. Den där sammanfattningen låter ju som värsta reklamfjäsket.

Vad menas förresten med detta:
"The new amp was placed in the “Before-After” test and after 1 hour nobody could spot the amp, for the first time ever in this test. "

Menar han för första gången vid just detta testtillfälle av just denna apparat eller menar han överhuvudtaget i denna typ av test?

För det är väl fler förstärkare som i F/E-lyssning inte kunnat detekteras hörbart. Tänker närmast på Nad 208. Men det finns väl fler typ Halcro, Rotel RB-1090 etc.. eller misstar jag mig? Att påstå att Brystons förstärkare är den enda/första är ju ren o skär lögn isåfall, Nad 208 testades väl före Bryston.

Ber om ursäkt om jag har fel i allt eller delar av det jag skrivit ovan

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi