Moderator: Redaktörer
niklas skrev:Wolfie skrev:Själv hade jag lyckats pricka rätt inom ca. 3 dB vid 80 Hz mha öronen, fast
nivån låg lite högt nere vid 20 Hz, men inte så mycket.
Varför blev nivån för hög vid 20 Hz (litet rum?) och hur korrigerade du det?
Challe skrev:Ladda ner Tombestone från Svantes sida (eller om den låg på KTH).
...Äh, jag hatar ju själv när folk hänvisar til något utan att orka skicka med länkar så här kommer sidan på KTH![]()
Det förutsätter att du har en dator som du kan koppla till förstärkaren. Plugga in mikrofonen (tex kalibreringsmicken från förstärkaren) i datorn så är det bara att börja mäta.
Sedan kan du göra massor av olika mätningar, med öppen/stängd dörr till rummet, olika placering av högtalare olika delning osv. Det går bra att spara olika mätningar. Det går att "memorera" senaste mätningen och sedan öppna en gammal för referens.
Växla gärna med lite musik så du hör att det låter "rätt".
IngOehman skrev:Challe skrev:Ladda ner Tombestone från Svantes sida (eller om den låg på KTH).
...Äh, jag hatar ju själv när folk hänvisar til något utan att orka skicka med länkar så här kommer sidan på KTH![]()
Det förutsätter att du har en dator som du kan koppla till förstärkaren. Plugga in mikrofonen (tex kalibreringsmicken från förstärkaren) i datorn så är det bara att börja mäta.
Sedan kan du göra massor av olika mätningar, med öppen/stängd dörr till rummet, olika placering av högtalare olika delning osv. Det går bra att spara olika mätningar. Det går att "memorera" senaste mätningen och sedan öppna en gammal för referens.
Växla gärna med lite musik så du hör att det låter "rätt".
Mätutrustning har den fördelen att den kan hjälpa sin användare att få veta hur tonkurvan ser ut i den punkt man placerat mikrofonen, men...
Däremot kan den som regel inte hjälpa till ett dugg med att berätta hur den borde ha sett ut, i just den positionen...
Det hela beror ju väldigt mycket på rummets geometriska egenskaper, och rätt svar på frågan är nästan omöjligt att åstadkomma utan att göra en ordentlig analys av hur rummets olika bidrag projiceras perseptivt i vår inre, men förstås som en yttre upplevelse.
Konsekvensen av allt detta är att det faktiskt är min erfarenhet att de som ställt in ett elektroniskt delat system med hjälp av mätinstrument (och en modell som bara är en tumregelmässig uppfattning om hur det "borde" mäta) påfallande ofta lyckats sämre än de som gjort det med hjälp av öronen bara!![]()
Bäst är förstås att utgå ifrån en psykoakustiskt relevant modell + att ha mätinstrument till hjälp.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Att göra så som du beskriver är ju dessutom ett rätt trist sätt att automatiskt förlora flera av de poänger/möjligheter som finns just med att använda ett delat system.
IngOehman skrev:Däremot kan det vara förnuftigt att använda den metod du beskriver men att lyssna med öronen - för att hitta en vettig grundinställning i ett system som består at t ex pi60 + basmoduler. Alltså för att hitta en inställning som man använder som utgångspunkt innan man tar hjälp av mätinstrument + en noggrannare rumsanalys.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster