nån som kan dubbelkolla om jag är ute och seglar

http://user.faktiskt.io/Haakan_W/flex15/ <---- bastafil
Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:men ni som kan sånt här...varför är det bara 8.6mm xmax?
tex aurasounds 15"aren för ungefär samma peng specificerar 24mm?
Naqref™ skrev:
hc-hg=15mm och det brukar anges som en nuffra på Xmax p-p men man kan oxå mäta på det och se när den linjärar röelsen blir olinjär (10% har jag för mig att man har som gräns) och det kan inträffa efter dessa 15mm. Kanske vid 17.2mm. Ger Xmax peak på 8.6mm.Sen har den ju en extrem marginal i o m sitt mekaniska Xmax på över 40mm p-p.
Haakan_W skrev:Naqref™ skrev:
hc-hg=15mm och det brukar anges som en nuffra på Xmax p-p men man kan oxå mäta på det och se när den linjärar röelsen blir olinjär (10% har jag för mig att man har som gräns) och det kan inträffa efter dessa 15mm. Kanske vid 17.2mm. Ger Xmax peak på 8.6mm.Sen har den ju en extrem marginal i o m sitt mekaniska Xmax på över 40mm p-p.
men vad är hc och hg? samt hur kan xmax på aurasound elementet vara nästan 4ggr så långt? är det så att vissa specar xmax p-p? dvs egentligen är xmax 12mm?
Haakan_W skrev:aha men vad tycker ni är det ett bra element?
IngOehman skrev:Man kan inte avgöra om ett element är "bra" baserat på bara några
få parametrar. Man kan på sin höjd avgöra om parametrarna (de få
man känner till) passar applikationen. Det är dock som regel resten av
elementets egenskaper som är de intressanta. Småsignalparametrarna
kan man ju alltid anpassa.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag vill inte veta något.
Ville bara berätta att man (jag) inte kan säga något
ens rimligt sammanfattande om ett högtalarelement
som man (jag) inte undersökt väldigt noga. På någon
vecka eller så, brukar det vara rätt lätt att ha en bra
uppfattning om hur ett högtalarelement presterar och
vilka svagheter det har - förutsatt att man har några
stycken exemplar att studera. Det är ju för det mesta
nödvändigt att göra i varje fall några förstörande prov
på dem för att lära känna alla egenskaper rimligt väl.
Vh, iö
Lazyworm skrev:
Bör finnas mätningar både på det ena å andra elementet, vem vet, kanske säljer NN något av sina element om han har alla 16 kvar
Naqref™ skrev:Dubbla portar och lite högre avstämning kommer att göra en del. Men man kan beställa med längre talspole. Men då kommer Bl minska och därmed Qts öka.
Naqref™ skrev:Minns att det är är i halvrymd så med en placering mot golv och vägg (fjärdedels sfär) så kommer man upp +6dB.
Haakan_W skrev:
om man placerar i hörn....ger det mer spl eller?
paa skrev:Det har även stor betydelse hur mjuka väggarna är. Och vid låga frekvenser så är det rummets kavitetsverkan lika mycket som antal stödjande ytor som spelar in.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 237 gäster