Färgning by Design

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-19 16:23

adagio skrev:Det spelar ingen roll om en produkt har perfekta mätresultat om den inte tilltalar mitt hjärta, om musiken spelad via en perfekt produkt inte berör mig känslomässigt då är den inget för mig iaf.

Då är det ju bara att byta ut den till en som berör känslomässigt.

Musiken alltså, det är ju den som berör. Apparaterna hörs helst inte alls i sammanhanget.

Man spelar väl den musik man tycker om. Det gör jag.

Inte dålig musik som man försöker förbättra genom att spela den genom dåliga apparater?

Det gör nog inte ens de som verkligen spelar musiken, musikerna alltså.

Vi andra återger bara vad dom spelar, och spelar in.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

adagio

Inläggav adagio » 2007-08-19 23:20

Live låter ibland bra ibland skrämmande dåligt, det har väl alla upplevt så den liknelsen är inget bra argument. Det behöver ju inte vara artisten som är kass för att en livespelning ska balla ur.
Men jag förstår din point. (Kul att tjata lite igen rydberg)
Alla apparater färgar ljudet, men låt oss för enkelheten anta att den där denonförstärkaren är den mest neutrala förstärkaren som någonsin spelat å denna jord.
Ljud är lika med vågor av energi i olika våglängd precis som ljus.
Jag vet att metaforer brukar ratas på faktiskt men jag gör ändå ett försök:
Vitt ljus = ett nutralt spektrum av alla färger(våglängder).
Denonförstärkaren = vitt (ljud)
Vitt har den egenskapen att det "färgas"av objekt av annan färg i dess närhet. Eftersom denna denon inte bra kommer stå och vara vit, utan kommer användas med en musikkälla, kanske även den vit men troligtvis lite bruten, kablage (EKK=vit?) Högtalare (där finns iaf inga helt vita, dom bryter...rejält...om man jämför med avikelserna i de tidigare delarna i kedjan). Nu är vi framme vid det värsta, den akustiska miljö dessa apparater spelar i här färgas ljudet också, massor.

Vi tar timeout här: Tänk er en snörät linje, ett spektrum från mörkaste rött till ultraviolett, sammantaget rent vitt ljus.
Samma kurva, linje, från 20hz (rött) till 27khz (ultraviolett) ett rent spektrum av ljud (vitt)

Det går inte att lyssna till ett helt vitt ljud, eftersom det mig veterligen inte finns en sådan avspelningskedja inkl lokal, dessutom är jag inte säker på att alla gillar absolut vitt, oftast är en brytning av flera färger i den vita att föredra rent estetiskt.

Var fan vill jag komma med det här frågar sig vän av ordning?!
Tja, kanske att de små färgningar som avgör om vi gillar ljudet eller inte dels är så små att de knapast är något att bråka om dels ska passa den akustiska miljön, vilken kan domineras av rött eller konblått med orange peakar samt gröngul röra.

I detta scenario spelar graden av vit ingen större roll, det viktigaste är att förstärkaren harmoniserar med inredningsarkitektens (ägaren) övriga färgval. Kanske kan en varmare vit te sig mer vit än den vita som i denna miljö är mer isblå?

Kan man räta till fel med fler fel, nej men man kan skapa en effektiv synvilla oups.. i vårt fall, hörvilla. Det är ju just vad vi vill ha en illusion av ett musikaliskt skeende. Jag vill inte ha en absolut sanning eftersom jag vet att den alltid är skev ändå, jag vill att ljudet ska låta på ett visst sätt, mitt ideal. Alltså tycker jag att det är OK för tillverkarna att färga vår tillvaro.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-20 10:33

adagio skrev:Det går inte att lyssna till ett helt vitt ljud, eftersom det mig veterligen inte finns en sådan avspelningskedja inkl lokal, dessutom är jag inte säker på att alla gillar absolut vitt, oftast är en brytning av flera färger i den vita att föredra rent estetiskt.

Och det är just precis här som ihopblandningen av äpplen och blyertspennor sker! :(

Det vita ljud du så fint beskriver är förmågan hos anläggningen, inkl lokal, att återge precis varje frekvens helt ofärgad. Det vita är förmågan alltså, inte ljudet du lyssnar på.

Det är klart att ingen vill lyssna längre stunder på helt vitt ljud, det innehåller ju alla frekvenser samtidigt! Det finns inte heller någon artist som spelar in helt vitt ljud.

Om det är helt vitt ljud du hör i din anläggning så har du antagligen köpt en testskiva med vitt brus från LTS. :lol:

Med den kan du ställa in din anläggning så att den kan återge vitt ljud.

Sedan stoppar du i någon annans färgade ljud och lyssnar på det, det kallas att man återger en inspelning av en artist. :D

En inspelning är hur färgad som helst, musikerna färgar ju sitt ljud som en del i den skapande processen.

Det gäller sedan att återge det kraftigt färgade ljudet med alla färger rätt återgivna. Kanonblått, djuprött, vadsomhelst, men man kan inte återge alla färger riktigt med en anläggning med en egen gul skiva framför.

Anläggningen måste kunna återge helt vitt, det vill säga alla färger korrekt, för att kunna återge varje färg korrekt.

HiFi-konsten är att försöka komma så nära det som det bara går, perfekt blir det aldrig. Färgning by Design är inte HiFi, det är någon annan hobby som också kan vara rolig att hålla på med.

.

adagio

Inläggav adagio » 2007-08-20 11:22

Det är förvisso sant, helt rätt. Men då håller väl jag på med en annan hobby då, eftersom jag lyssnar och med hjälp av subjektiva känslor avgör vilket sound min anläggning ska ha.
Jag delar din åsikt rent logiskt men i praktiken är det inte så enkelt för mig iaf. Mätningar kan ge vissa svar på varför en apparat låter som den gör men musikåtergivning är mer komplex än så.
Sen lyssnar jag givetvis till musiken inte apparaten, men ett och samma musikstycke kan ge mig gåshud(av njutning) på en anläggning i en akustisk miljö, samma anlägning kan i en annan akustisk miljö låta instängd som om musikerna har en dålig dag. En annan anlägning kan i detta rum införa andra kvaliteter.
Skit samma, var och en blir salig på sin tro.
Den största påverkan av ljudet är och förblir rummet med dess akustik.
I den jämförelsen tycker jag att man har råd att få färga sitt ljud lite som man vill och trivs med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-20 12:27

Phon: Prexis!

Adadio: Din första mening tror jag är fundamental för alla som vill förstå vissa diskussioners grundorsak.

När det gäller...
Den största påverkan av ljudet är och förblir rummet med dess akustik.

...vill jag nog protestera och hävda att artisten, kompositionen, produktionen och inspelningen undantagslöst betyder till och med mycket mera. Kan lägga till att det inte heller är självklart om det typiskt är rummets akustiska inverkan eller högtalarna som färgar mest i återgivningskedjan. Psykoakustiskt alltså.

Kan till sist passa på att nämna att akustik är ett ämne (läran om ljudet) och inte en egenskap hos ett rum. Att det används i den överförda betydelsen så ofta är olyckligt, eftersom det drabbar entydigheten i olika uttalanden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-20 14:59

adagio skrev: ...... men ett och samma musikstycke kan ge mig gåshud(av njutning) på en anläggning i en akustisk miljö, samma anlägning kan i en annan akustisk miljö låta instängd som om musikerna har en dålig dag. En annan anlägning kan i detta rum införa andra kvaliteter.

Så är det ju absolut, låter det inte OK så uteblir gåshuden.

En liten sak att tänka på i sammanhanget "flytta anläggning" är att man kanske skall försöka undvika att motverka en viss egenskap i ett rum med en anti-egenskap i anläggningen. Alltså, inte laga ett fel med ett annat fel. Inte stoppa in en annan anläggning för att ...... :)

Är det svag diskant i ett rum, där rummet är orsaken, bör man inte satsa på en högtalare med överdriven diskant som motmedel, utan satsa på att försöka hantera rummet istället.

Om man försöker laga ett fel med ett annat så står man efter bara några få vändor till HiFi-affären med en ohanterbar mängd fel i sin ljudåtergivning.

Då går helt plötsligt inte vissa typer av musik att spela alls, det låter helt enkelt för illa. Dessutom tröttnar man snabbt på ljudet och vill byta runt ännu mer. Ingen gåshud infinner sig, bara trumhinneskrynkling.

Det är det här som är så svårt för så många, man byter grejor och lyssnar efter nån detalj i ljudet som "blir bättre".

När tillräckligt många detaljer har "blivit bättre" är hela summan av ljudet som sämst, det är då man säljer alltihop på HiFiMagasinet och börjar om.

En dålig* kabel, med ett dåligt försteg, kopplat till ett dåligt slutsteg, som matar två dåliga högtalare, i ett dåligt rum, så att alltihop låter rent bedrövligt.

Tar man då bort en dålig komponent och ersätter med en någorlunda transparent kanske det låter ännu värre. Det går inte att komma fram den vägen, man kommer ingenstans utom till HiFiMagasinets säljsida..

*Dålig i meningen påverkar ljudet på något sätt.

"-Varför letar du efter nyckeln därborta vid gatlyktan?"
"-Det är ljusare här."
"-Men du tappade den ju utanför garaget?"

Nu har jag faktiskt lyssnat ordentligt på alla anslutningaskablar. Både lakritssnören, OnOff-kablar, Nordost och SydVäst. Supra och Dupra slank också med, liksom mina hokuspokus guldkablar.

Jag blindtestade till och med, nu är ni nöjda va era j....a LTS-are :evil:

Nästan alla kablar lät platt och tråkigt, det vara bara mina hemkokta hokusspokus guldkablar som lät sådär extra bra. :P

Då väljer jag såklart guldkablarna, de var ju de enda som hade ett extra bra ljud, de andra lät bara platt och tråkigt.

Eller hur? :roll: :roll:

.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-20 15:32

Färgning by Design.

Ett svar på frågan är ju i mitt förra inlägg. Man bygger färgande utrustning bara för att öka omsättningen på produkter, försäljning alltså.

Anledningen är att så väldigt många, dom flesta säkert, fokuserar på att få ett "bättre" ljud med hjälp av olika färgningar och kombinationer av dom.

Antalet kombinationer av olika färgnngar är ju enormt, ja oändligt många, medan transparenta kombinationer är betydligt färre.

Många färgande kombinationer gånger väldigt många köpare = väldigt stor försäljning.
Det är ju inte välgörenhet (eller välljud) de flesta sysslar med.

.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi