adagio skrev: ...... men ett och samma musikstycke kan ge mig gåshud(av njutning) på en anläggning i en akustisk miljö, samma anlägning kan i en annan akustisk miljö låta instängd som om musikerna har en dålig dag. En annan anlägning kan i detta rum införa andra kvaliteter.
Så är det ju absolut, låter det inte OK så uteblir gåshuden.
En liten sak att tänka på i sammanhanget "flytta anläggning" är att man kanske skall försöka undvika att motverka en viss egenskap i ett rum med en anti-egenskap i anläggningen. Alltså, inte laga ett fel med ett annat fel. Inte stoppa in en annan anläggning för att ......
Är det svag diskant i ett rum, där rummet är orsaken, bör man inte satsa på en högtalare med överdriven diskant som motmedel, utan satsa på att försöka hantera rummet istället.
Om man försöker laga ett fel med ett annat så står man efter bara några få vändor till HiFi-affären med en ohanterbar mängd fel i sin ljudåtergivning.
Då går helt plötsligt inte vissa typer av musik att spela alls, det låter helt enkelt för illa. Dessutom tröttnar man snabbt på ljudet och vill byta runt ännu mer. Ingen gåshud infinner sig, bara trumhinneskrynkling.
Det är det här som är så svårt för så många, man byter grejor och lyssnar efter nån detalj i ljudet som "blir bättre".
När tillräckligt många detaljer har "blivit bättre" är hela summan av ljudet som sämst, det är då man säljer alltihop på HiFiMagasinet och börjar om.
En dålig* kabel, med ett dåligt försteg, kopplat till ett dåligt slutsteg, som matar två dåliga högtalare, i ett dåligt rum, så att alltihop låter rent bedrövligt.
Tar man då bort en dålig komponent och ersätter med en någorlunda transparent kanske det låter ännu värre. Det går inte att komma fram den vägen, man kommer ingenstans utom till HiFiMagasinets säljsida..
*Dålig i meningen påverkar ljudet på något sätt.
"-Varför letar du efter nyckeln därborta vid gatlyktan?"
"-Det är ljusare här."
"-Men du tappade den ju utanför garaget?"
Nu har jag faktiskt lyssnat ordentligt på alla anslutningaskablar. Både lakritssnören, OnOff-kablar, Nordost och SydVäst. Supra och Dupra slank också med, liksom mina hokuspokus guldkablar.
Jag blindtestade till och med, nu är ni nöjda va era j....a LTS-are
Nästan alla kablar lät platt och tråkigt, det vara bara mina hemkokta hokusspokus guldkablar som lät sådär extra bra.
Då väljer jag såklart guldkablarna, de var ju de enda som hade ett extra bra ljud, de andra lät bara platt och tråkigt.
Eller hur?
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.