Jag var igår på HiFi-klubben och lyssnade på B&W's nya 600 serie samt föredrag från B&W's representant.
Tekniken som används i 600 serien är "billighetsvarianter" av ny teknik som funnits ett kortare tag i 800 serien. Den nya serien 68x kommer alltså att ersätta 60x högtalarna.
Ett mycket trevligt upplägg och förståss så lät det bra om högtalarna också.
Detta inlägg är dock för att diskutera de tekniska nyheterna, främst 3 stycken tekniska nyheter:
1. Neodyn-magneter i diskanten gör den mindre (på insidan av lådan) så att den kan placeras närmare mellanregistret. Inte så mycket att diskutera.
2. Mellanregister på DM683 utan gummiupphängning. Endast en mycket liten skumkant används. Föresten underlig numrering. 683 (3-vägare med dubbla basar) är en dyrare högtalare är 684 (2.5-vägare).
3. Bas/mellanregister på DM685 har en fast fasplug. Dvs fas-pluggen rör sig inte när elementet rör sig. Det innebär en del fördelar men även en del nya problem som de verkar ha lyckats lösa.
Dessutom har de tydligen arbetat mycket på att få elementen så att de inte skall behöva kompensera problem i delningfiltret. I DM685 sitter enligt B&W bara två komponenter i delningsfiltret. Dvs en kondensator till diskanten och en spole till basen.
Främst är jag imponerad av DM685 som låter riktigt bra och kan spela hyfsat högt i mindre rum. Kanske en värdig motpart mot piP? Jag tycker att det skulle vara intressant att göra en direkt jämförelse mellan dem.
Visserligen finns det en hel del skillnader, piP har ca 5" bas/mellan och DM685 har 6.5" samt något större låda t.ex.
Priset på DM685 är 5kkr med vinyl-trä-lookalike låda, så rimligt vore att jämföra prismässigt mot en färdigmonterad piP i industrilack, ca 9kkr.
Alla kommentarer är välkommna gälland DM685, speciellt de som behandlar vad du/ni tror om de nya teknikerna.