Kassett-servon!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Kassett-servon!

Inläggav phloam » 2007-08-21 13:33

Undrar om någon kan hur kassettdelar med servokontroll(?) funkar lite närmare och kan förklara lite? :)

Problemet jag har är nämligen en (dubbel)kassettdel på en större bärbar "boombox" där ena kassettdelen(rec/play) fastnat i "play"-läget. Tonuvudena och rullar/kapstan (autoreverse) går att pressa ner men fjädrar upp igen. Lampor lyser som de ska. Andra kassettdelen(play) funkar som den ska.

Kassettdelen funkade fint men plötsligt ville den inte släppa playläget. Har dock fått ut kassetten.

Händer inget när jag trycker på knapparna (play osv) men de tycks funka i sig, s.a.s. Ingen knapp har fastnat (lättryckta, ej mekanisk koppling).

Några tips, angreppspunkter? Har försökt med att dra ur sladden, trycka olika kombinationer men nada.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-21 13:56

Det är lite knepigt att förklara i ord då det är finmekanik det handlar.

Och orsaken brukar vara att en av remmarna blivit slapp.

Bara att skruva isär, lokalisera och byta ut. Har gjort det själv några gånger.

Bara... eller hur? :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-21 15:43

Lust skrev:Det är lite knepigt att förklara i ord då det är finmekanik det handlar.

Och orsaken brukar vara att en av remmarna blivit slapp.

Bara att skruva isär, lokalisera och byta ut. Har gjort det själv några gånger.

Bara... eller hur? :wink:

Piece of cake :D

Är jättetacksam, hade inte tänkt mig att det skulle kunna vara remmar som var felet.

Plus att det sannolikt är mekaniskt - inte elektroniskt! (tur det) Tackar..!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-21 17:24

Om du kör den utan hölje så kan du se hur finmekaniken fungerar vid play, stopp och spolning. Då lär du tämligen enklet upptäcka felet.
Det brukar räcka med att snurra på ett hjul ytterligare en liten bit så släpper play-läget till stopp.

Det hjulet brukar drivas av en egen rem. Trångt om saligheten brukar det också vara...

Vill inte förkasta att det kan vara ett elektroniskt fel då jag inte vet hur just din bandspelare är uppbyggd, men så här har det varit för mig några gånger i alla fall.

Har även varit med om att ett Denon DRM-800 helt oförhappandes stängt av sig någon gång ibland (ca. 0-5 ggr/10 h). Fick via nätet reda på att det bara var att ersätta en bygling med ett motstånd på kortet för att eliminera det. Det funkade väl till 90%.

Har sedermera bytt ut den mot en DRM-800A där problemet sägs vara korrigerat, men inte satt det något motstånd där för det...
Men problemet är borta och det är bara att vara glad.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-21 18:01

Ok! All info är bra info i detta läge. Återkommer, ska försöka öppna den till att börja med :)

Återgå till Teknikforum