Någon som kan fanéra i Göteborg? *Jag målar istället*

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-21 13:15

Affald skrev:Finns en liten skumrulle/roller, typ 12 cm bred & ca 3 cm i diameter som man får hyffsat släta fina sider efter 3.e rollningen iallafall :)

Samma man använder för att "gör det själv" skåpsluckor, lycka till.

Tack för tipset!

Audix: Jag har kommit fram till att svart mattfärg nog blir bättre, men tack ändå 8)

Pinnick: Har du nån bild på det hela? :P

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-08-21 18:16

En ful-metod för att få till körsbärs utseende skulle kunna vara att klä lådan med tunn (4mm eller tunnare) björkplywood av möbelkvalite. Sedan betsas plywooden till rätt körsbärgsfärg.

Framför allt slipper man att skarva en massa fanerbitar för att täcka upp ytorna. Däremot syns ju plywood strukturen på kanterna/kortsidorna.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-21 18:45

Jag var förbi Hornbach idag och förvånande nog hade de ingen matt svart färg. De hade dock någon väggfärg som var svart men jag vet inte om denna funkar på MDF. Killen som stod vid färgdisken verkade inte heller ha så stor koll. Jag får köra förbi Bauhaus imorrn och har inte dom så kör jag till Beijer, för de ska väl ha Beckers måleriutbud?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-08-21 19:08

Hornbach, Bauhaus och Beijer :?: Har slutat förvåna mig att många anställda på byggvaruhusen har noll-koll på sortimentet även på sin egen avdelning och går hellre till en renodlad färgbutik och pröjsar (kanske) några tior till för samma burkstorlek men får service och produktkunskap på köpet.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-21 19:31

Adhoc skrev:Hornbach, Bauhaus och Beijer :?: Har slutat förvåna mig att många anställda på byggvaruhusen har noll-koll på sortimentet även på sin egen avdelning och går hellre till en renodlad färgbutik och pröjsar (kanske) några tior till för samma burkstorlek men får service och produktkunskap på köpet.

Jo, tanken har slagit mig att besöka en färgbutik i sävedalen. Hittar jag inget imorrn så drar jag till den butiken...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-08-21 19:46

Den på Danska Vägen brukar vara bra.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-21 21:18

Sanny_X skrev:Den på Danska Vägen brukar vara bra.

Va :? Inte vågar jag mig ända ut i gettot 8)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-08-21 23:43

Merkurius skrev:

Hehe, vem fn bor i ghettot :) 8O 8) :lol:
11010000

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-22 08:03

Mr_Ekan skrev:
Merkurius skrev:

Hehe, vem fn bor i ghettot :) 8O 8) :lol:

:? Du kanske? :roll: När jag var i Brüssel visste du iaf vart gettokvarteren fanns 8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-22 11:09

Merkurius,

Att rolla på MDF är ganska okritiskt. Vilken väggfärg som helst torde fungera, men det är alltid bra att köpa färg av god kvalitet. Själv köpte jag en matt svart Beckers-färg med glanstal 4 på Bauhaus. Sådan färg absorberar tillräckligt för att inte synas ens i filmsammanhang.

Räkna med 2 eller 3 lager färg på trävit MDF. Använd en 18 cm bred roller med grov yta (inte skumgummi!). Då får ytan lite struktur vilket hjälper utseendet ytterligare. Det är alltid bra att avsluta en hel sida med att rolla raka drag som överlappar varandra medan all färg fortfarande är våt. Då slipper man ränder.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-22 11:12

PekkaJohansson skrev:Merkurius,

Att rolla på MDF är ganska okritiskt. Vilken väggfärg som helst torde fungera, men det är alltid bra att köpa färg av god kvalitet. Själv köpte jag en matt svart Beckers-färg med glanstal 4 på Bauhaus. Sådan färg absorberar tillräckligt för att inte synas ens i filmsammanhang.

Använd en 18 cm bred roller med grov yta. Då får ytan lite struktur vilket hjälper ytterligare. Det är alltid bra att avsluta en hel sida med att rolla raka drag som överlappar varandra medan all färg fortfarande är våt. Då slipper man ränder.

Mvh Pekka

Tack för tipset Pekka. Vet du vad färgen heter? Vad ska det vara för typ av roller?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-22 11:16

Jag har ingen kamera nu tyvärr (kameramobilen åkte ner i en gatubrunn). Men att rolla på en väldigt jämn yta kan bli snyggt. Tyvärr så släppte ju den vattenbaserade färgen på tvåkompspackel som jag hade putsat väldigt jämn. Men det blev väldigt jämnt och fint utan att se flammigt ut. Jag trodde det skulle bli lite rufsigare. Om du ska putsa/spackla med sånt spackel så skulle jag nog satsa på lösningsbaserad färg, fast då vet jag inte om det täcker på samma sätt utan flammighet iofs :?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-22 11:17

Jag kan kolla den exakta beteckningen på färgen när jag kommer hem. Helt vanlig 18 cm filtroller blir fint. De säljs ofta i ett kit för några tior med ett plasttråg som man häller färgen i. Ibland rekommenderas att man sköljer ur rollern med vatten innan målning för att få bort lösa trådar ur filten. Själv slarvar jag med det ibland, men kan du låta rollern torka i ett handfat över natten skadar det ju inte. Om man är nybörjare är det extra irriterande med små lösa filtrester i den nymålade ytan...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-22 11:52

Pinnick skrev:Jag har ingen kamera nu tyvärr (kameramobilen åkte ner i en gatubrunn). Men att rolla på en väldigt jämn yta kan bli snyggt. Tyvärr så släppte ju den vattenbaserade färgen på tvåkompspackel som jag hade putsat väldigt jämn. Men det blev väldigt jämnt och fint utan att se flammigt ut. Jag trodde det skulle bli lite rufsigare. Om du ska putsa/spackla med sånt spackel så skulle jag nog satsa på lösningsbaserad färg, fast då vet jag inte om det täcker på samma sätt utan flammighet iofs :?

Jag ska inte spackla något utan bara köra rakt på :P

PekkaJohansson: Du behöver inte kolla jag ska ändå köpa min färg när jag slutar på jobbet. Men hinner du innan kl. 16.00 hade det varit uppskattat :) Dock är jag lite förvirrad när det gäller roller :roll: Du säger filtroller och affald säger skumroller, vad ska jag ha för nått :?

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-22 11:53

Sedan är det ju också en fråga om hur mycket färg jag behöver. Lådan är ju 60x50x50 så räcker det med 2 liter eller ska jag ta en burk med 4-5 liter när jag likså håller på :?:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-22 12:34

Jag tror, efter att ha kollat på Beckers hemsida, att varunamnet är Elegant väggfärg helmatt. Glanstalet är i alla fall 4.

Det är vanligt att en liter färg räcker till 7-8 kvm. Sedan ska du räkna med att rollern suger en del färg, att trävit MDF suger och att du ska måla 2-3 lager på två lådor. En liter blir på gränsen. Jag skulle köpa en 3-litersburk, vilket oftast är storleken över 1 liter, och spara överbliven färg till framtida projekt. Om du inte är säker på vilket glanstal du vill ha, dvs hur blank färgen ska vara, kan du fråga om du kan få kolla på olika färgprover.

Kanske menar Affald och jag samma sak. Du ska under alla omständigheter inte ha skumgummi! Här ser du ett rollerkit av den typ jag föreslår:

länk

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-22 13:00

PekkaJohansson skrev:Jag tror, efter att ha kollat på Beckers hemsida, att varunamnet är Elegant väggfärg helmatt. Glanstalet är i alla fall 4.

Det är vanligt att en liter färg räcker till 7-8 kvm. Sedan ska du räkna med att rollern suger en del färg, att trävit MDF suger och att du ska måla 2-3 lager på två lådor. En liter blir på gränsen. Jag skulle köpa en 3-litersburk, vilket oftast är storleken över 1 liter, och spara överbliven färg till framtida projekt. Om du inte är säker på vilket glanstal du vill ha, dvs hur blank färgen ska vara, kan du fråga om du kan få kolla på olika färgprover.

Kanske menar Affald och jag samma sak. Du ska under alla omständigheter inte ha skumgummi! Här ser du ett rollerkit av den typ jag föreslår:

länk

Med vänlig hälsning

Pekka

Tack, tack :)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-22 22:10

Nu har jag målat det första varvet med Beckers väggfärg. Det blev en mattsvart (glans 7), vattenbaserad färg. Efter att det torkat i cirka 3 timmar är jag faktiskt.se imponerad. Färgen verkar hålla sig mycket bra och det ser nästan ut att räcka med ett lager :P Men nu när jag ändå köpt 3 liter färg så blir det ett lager till imorrn för säkerhetsskull (och då kanske mdf:en sugit åt sig ännu mer).

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-23 13:52

Så här såg låderna ut innan målning, det rör sig alltså om ett par pY2 från ino audio 8)

Bild

Bilder på min målning kommer nog imorrn eller till helgen.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-08-23 16:29

Du hade väl lite finspackel innan du målade? :twisted:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-23 17:04

Audix skrev:Du hade väl lite finspackel innan du målade? :twisted:

Nix, vad skulle jag ha det till? 8)

Förresten är det någon som har monteringsbeskrivningen till pY2, Öhman har glömt att skicka den. Hör av er via PM om ni har möjlighet att skicka den via mail.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-08-23 18:56

PekkaJohansson skrev:

länk

Med vänlig hälsning

Pekka

Nepp, menar en liten smal skumgummi roller!
Fick tipset i färgaffären när jag köpte fär för att "rolla" köksluckor :)

Resultatet blev bra, syntes knappt att dom var rollade :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-23 19:15

Affald skrev:
PekkaJohansson skrev:

länk

Med vänlig hälsning

Pekka

Nepp, menar en liten smal skumgummi roller!
Fick tipset i färgaffären när jag köpte fär för att "rolla" köksluckor :)

Resultatet blev bra, syntes knappt att dom var rollade :)

//JB

Jag har använt en roller på 10 cm (de hade ingen större) med kort filtlugg och jag tycker att det har fungerat hyfsat :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-08-23 20:54

Visst, skumgummi fungerar fint till lackfärg på köksluckor, som ju gärna får vara blanka och lätta att torka av. För stora högtalarlådor, med vattenbaserad färg på en sugande yta, är en sådan roller inte särskilt kul. Den kan inte bära särskilt mycket färg och är allmänt jobbigt för större ytor. När nu Merkurius inte ville göra något underarbete - något som jag har stor förståelse för, eftersom det är så outsägligt tråkigt - var det ganska självklart att rekommendera en filtroller som dessutom fixar en trevlig, lite ruffigare finish som passar den som inte tänker ha sina lådor att spegla sig i. En filtroller på 10 cm gör jobbet enkelt och bra - med en stor roller på 18 cm blir även ett par stora basmoduler rena barnleken.

Jag målade för övrigt hela mitt hyllsystem till ljudrummet med skumroller och lackfärg - fyra lager på sex sidor av sammanlagt ca 30 hyllor av varierande storlek. Stinkande, svårutstruken, kantdroppande färg som dessutom skulle tvättas bort från händerna med lacknafta efter varje omgång. Aldrig mer! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-24 08:39

PekkaJohansson skrev:Visst, skumgummi fungerar fint till lackfärg på köksluckor, som ju gärna får vara blanka och lätta att torka av. För stora högtalarlådor, med vattenbaserad färg på en sugande yta, är en sådan roller inte särskilt kul. Den kan inte bära särskilt mycket färg och är allmänt jobbigt för större ytor. När nu Merkurius inte ville göra något underarbete - något som jag har stor förståelse för, eftersom det är så outsägligt tråkigt - var det ganska självklart att rekommendera en filtroller som dessutom fixar en trevlig, lite ruffigare finish som passar den som inte tänker ha sina lådor att spegla sig i. En filtroller på 10 cm gör jobbet enkelt och bra - med en stor roller på 18 cm blir även ett par stora basmoduler rena barnleken.

Jag målade för övrigt hela mitt hyllsystem till ljudrummet med skumroller och lackfärg - fyra lager på sex sidor av sammanlagt ca 30 hyllor av varierande storlek. Stinkande, svårutstruken, kantdroppande färg som dessutom skulle tvättas bort från händerna med lacknafta efter varje omgång. Aldrig mer! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag använde en vattebaserad färg och målade ute på balkongen, det funkade mycket bra. Färgen torkar relativt snabbt och när jag bar in dem efter några timmar luktade det inget alls :o Jag förstår inte riktigt det här med underarbete. När lådorna hade torkat efter andra målningen tyckte jag inte att skarvarna syntes alls. Om man t.ex. (innan jag målade) blundade och drog med fingret sakta mot en kant ovanpå lådan så kände jag inte när skarven kom, bara själva avfasningen. Är det för att färgen fäster bättre eller vad :?

Nåja, jag får ta någon bild och lägga upp i helgen så får ni själv avgöra resultatet :)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-26 22:47

Så för att runda av tråden kommer här en bild på slutresultatet när det gäller målningen:

Bild

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-08-26 22:57

Läckra! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-08-27 00:15

Har du spillt målarfärg på din fina Silence-matta? Slarvpelle!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-08-27 08:23

Sanny_X skrev:Läckra! :)

Taaack! Jag kanske ska bli målare istället :D :roll:

Morgan: För det första är det en Symphony-matta för det andra är jag en klåpare, inte slarvpelle :wink:

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-27 09:24

Du bör nog måla element & rör försänkningarna också,kommer nog att lysa igenom annars.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd