Tangband

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tellus

Tangband

Inläggav Tellus » 2007-08-16 15:47

OK, har en annan liten tråd angående ett par dolvare med peerless element MEN under den korta tiden på detta forum (& även adra DIY forum) så har jag sett ett för mig nytt märke, Tangband. För mig verkar det som rktigt trevliga & prisvärda element, så prisvärda att man kanske skulle kunna bygga på ren vinst & förlust med dom...

Målet jag har är att bygga en komplett 7.1 uppsättning och då kommer nog något av dessa element att få vara med

W8-740E med denna lådkonstruktion, stereo par.
Slitsad baslåda med TB W8-740C

W4 bredband, någon passande modell, kanske finns någon beprövad konstruktion där ute? Gärna med fler W4 element i samma låda & kanske en passande diskant för att undvika problem med loobing...

Har ni några ideer eller förslag?

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-08-21 22:59

Har pillat lite på en enkel skiss av en liten ide, fick rysligt habegär av att köra 4st W4-657 & en 28-847

Bild

Lådvolymen ligger på blygsamma 20L & avstämd till 65Hz (Br...) måtten är
B: 16.6cm
H: 95cm
D: 22cm

Baffeltjocklek: 22mm, resterande 19mm. Planerat på MDF...

Enda som jag funderar på är filterlösningen, om man skulle satsa på någon slag 2,5 vägs historia. Inte helt säker på elementplacering heller, som synes så har jag nu tmmmm, kanske mtmmm skulle vara bättre med de översta basarna mötande diskant & de nedre paret delas lägre...?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-22 10:06

Jag har simulerat på en 2.5-vägare med två sådana basar och den diskanten. Går definitivt att få till något bra. 4 st basar blir ju inte sämre men filtret blir annorlunda.

http://www.spectrumaudio.de/ i Tyskland har en oskärmad version av elementet som har bättre T/S parametrar, åtminstonde på papperet. Verkar lite för bra för att vara sant, men inte omöjligt.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-08-22 12:17

Det låter ju inte så dumt, det är just filterlösningen jag behöver lite assistans med. Har tyvörr inget lämpligt program att simulera i.

Menar du W4-657B modellen? Lite dålig på tyska men T/S parameterna va ju lite annorlunda iaf, det hade det ju fs på 46Hz istället för 65Hz & lägre Qts, om detta är bättre eller inte är jag väl inte säker på :oops:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-22 12:28

Jorå, det är bättre, mycket bättre. Just därför jag är lite tveksam. Har inte sett elementet någonstans förutom hos Spectrum. Har han mätt parametrarna själv... I don't know. Men de skärmade versionen är ju inte direkt dåliga dom heller.

Min simulering med två -B versioner hade ett 12/12 dB eleketriskt filter, med en extra spole till nedre basen. Delade runt 2800 Hz. 15 liter avstämt till 44 Hz. Ska man ha 4 basar blir det lite knepigare, för bäst resultat bör man nog placera diskanten imellan två baselement som spelar upp till delningen och sen sätta de två .5 elementen underst.

Är du modig kan du beställa ett gäng och berätta om uppgifterna stämmer. :D

manw

Inläggav manw » 2007-08-22 15:03

Vid något tillfälle så tog jag faktiskt och mätte upp fs och Qms för 4 stycken W4-657SB som jag hade liggande. Där låg resonansfrekvensen snarare kring 75-80Hz istället (obafflat), så jag vet inte riktigt hur de mätt upp det själva.

Hade två stycken begagnade och två stycken nya, skillnaden låg inte i om de var "inspelade" eller ej, utan snarare spred det emellan individer (med reservation för ett begränsat statistiskt underlag). För säkerhets skull så mätte jag på ett SEAS-element också, mest för att testa mig själv och min testmetod, och där stämde det bättre.

Vad man skall ge akt på när det gäller W4-657SB är resonanstoppen som har sitt maximum kring 7kHz, vilket gör att den har ett oroligt övre mellanregister, så man bör försöka dela den vid 2 - 2,5kHz. Men som tur är så funkar det hyfsat med den nämnda diskanten, i alla fall om man inte skall spela väldigt högt. Alla alu-konade element har tyvärr mer eller mindre det beteendet, att vid konuppbrott, så blir det ett ordentligt sådant.

Byggde en tvåelementshögtalare med dessa två element, 4,5 liters låda och porten avstämd kring 70Hz. Låter riktigt hyfsat faktiskt, men med någon liten oro i övre mellanregistret ändå. Men till det priset så är det definitivt "mycket pang för pengarna"

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2007-08-22 19:01

Det blir väl svårt att få vettig impedansen om man väljer 2,5 vägs filter?! Om man seriekopplar så blir det jättestora spolar till basarna och om parallelkopplar så blir impedansen 2Ohm i dom lägre frekvenserna.
Eller kanske det finns smarta knep att ta till för lösa dessa problem?
/Kristian

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-08-22 21:10

Tänkte väl köra med serie & paralellkoppling, 2st par så att säga...

Återgå till DIY-forum