Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 20:19

Jag skriver ju i min piPs-annons (på Hifimagasinet) att de är till salu pga en önskad uppgradering till pi60. Förmodligen var det därför jag nyss fick följande mejl, från en Stefan Iwarson med adress purehifi@hotmail.com (hifi-firma?):

Hej Stefan! Vill rekommendera dig att lyssna på IS 6 PRO och IS 8 PRO från Intelligent sound, kostar 14 600kr resp 29 900kr, enligt mig är dessa två strået vassare än Ino Audio pi60, jag känner till och med fd pi60-ägare som idag kör IS 6 Pro och är mer än nöjd och IS 8 PRO är naturligtvis ännu bättre! PS: Se inte detta som någon marknadsföring utan bara ett välljudstips! Mvh Stefan

Finns månne denna/dessa påstådda "före detta pi60-ägare" på detta forum?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-21 20:21

Jag har aldrig hört talas om IS! Vad är det? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 20:27

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-21 20:31

Ser inte visuellt märkvärdig ut. :) Kanske låter bra men har någon hört dem?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-21 20:34

Jag tror de spelar i helt olika divisioner, trots samma prislapp. IS verkar ju svårsålt oxå, om man ska döma efter spam-marknadsföringen... :twisted:

Finns som fullregistersystem IS815 Pro oxå, á 150 000 kr:

Bild

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-08-21 20:38

Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-21 20:41

meanmachine skrev:Ser inte visuellt märkvärdig ut. :) Kanske låter bra men har någon hört dem?

Martin har skrivit att han hört dom, förut i någon tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-08-21 20:42

Kan inte några som bor i närheten åka dit och lyssna?

Skulle vara kul att höra era åsikter.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-21 21:08

150000:- 8O Det tror jag blir lite att ta i för mycket. :? Nåja dum inte nakenhuden efter håren. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-08-21 21:34

meanmachine skrev:Ser inte visuellt märkvärdig ut. :) Kanske låter bra men har någon hört dem?

Men varken piP eller pi60 ser imponerande ut.
Lite trist med annonserinen till Fridefors, ser desperat ut :?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
realist

Re: Intelligent Sound IS 8 PRO vs. Ino Audio pi60

Inläggav realist » 2007-08-21 21:37

Hetsporren skrev:Jag skriver ju i min piPs-annons (på Hifimagasinet) att de är till salu pga en önskad uppgradering till pi60. Förmodligen var det därför jag nyss fick följande mejl, från en Stefan Iwarson med adress purehifi@hotmail.com (hifi-firma?):

Hej Stefan! Vill rekommendera dig att lyssna på IS 6 PRO och IS 8 PRO från Intelligent sound, kostar 14 600kr resp 29 900kr, enligt mig är dessa två strået vassare än Ino Audio pi60, jag känner till och med fd pi60-ägare som idag kör IS 6 Pro och är mer än nöjd och IS 8 PRO är naturligtvis ännu bättre! PS: Se inte detta som någon marknadsföring utan bara ett välljudstips! Mvh Stefan

Finns månne denna/dessa påstådda "före detta pi60-ägare" på detta forum?

Kanksje det er Ingvar som forsøker å avlaste seg selv litt? :wink:

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-21 22:00

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-21 22:02

Hetsporren skrev:Jag tror de spelar i helt olika divisioner, trots samma prislapp. IS verkar ju svårsålt oxå, om man ska döma efter spam-marknadsföringen... :twisted:

Bild

Usch då, dom där har man hört på ett par mässor...

Jag står över ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-08-21 22:11

Konstruktören pratade och spelade på någon större modell på ett LTS-möte för 4-5år sedan. Han försökte efter mötet rea bort paret, för att slippa bära hem dom igen. Om jag minns rätt gick priset till slut ner till 1/3 av startpriset, men han fick bära hem dom ändå.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-21 22:25

Kul läsning... dock inte helt oväntad.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-21 22:44

Strauss skrev:Usch då, dom där har man hört på ett par mässor...

Jag står över ;)

Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-21 23:08

Rain skrev:Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

På mässan i Sollentuna (för ca två år sedan) var piP en av de få högtalare som överhuvudtaget lät anständigt. Drivna av en Clear Audio skivspelare och en förstärkare som jag nu inte minns namnet på så lät piP´en helt suveränt. Det enda jag hörde var en klassisk skiva med körmusik, men det lät fantastiskt bra. Då var ändå högtalarna inte alls placerade som rekommenderat utan nästan mitt i ett rum.

100 tusenkronorsanläggningar och därutöver lät däremot oftast bara skräp. Så har det varit på det flesta mässor. Linns rigg på Sheraton 4 år sedan var något av det sämsta jag hört någonsin och utrustningen måste ha kostat runt en halv mille.... Set-up i kombination med musikval var nog de stora bovarna.

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-21 23:25

Bill50x skrev:
Rain skrev:Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

På mässan i Sollentuna (för ca två år sedan) var piP en av de få högtalare som överhuvudtaget lät anständigt.
Nää

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 23:36

Har länge tänkt att det skulle vara kul att jämföra dem bredvid varandra. pi60 och IS8 alltså.

Det är så svårt sånt här. Ju mer man tänker på det ju mer inser man hur lite man har att säga om dem egentligen som man kan vara säker på att det stämmer. Har lyssnat på många olika IS-modeller vid olika tillfällen och i olika rum, även hemma hos mig. IS8 pro har jag försökt att seriöst jämföra direkt mot mina nyaste hembyggda högtalare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-21 23:44

Såhär skrev jag i ett PM till någon som svar på en fråga om IS6:

Hej!

Jo, jag har lyssnat en del på olika modeller från Intelligent Sound och även från när de tidigare hette NKL (norskt konsertlyd), även på IS6pro. Har haft dem hemma några dagar också.

Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas. Det är en basreflexkonstruktion med bara ett bashål (inget rör) som gör att avstämningen är ganska hög (basen rullar av tidigt) och kanske inte klarar så höga ljudtryck i basen utan kompression som piP gör. Sedan har de ett fylligt nedre mellanregister, alltså inte fylligare än det ska vara men de har inte det tunna lite anemiska ljudet som många högtalare har i nedre mellanregistret. Jag vet ej om piP har detta, har lyssnat väldigt kort på just piP och inte alls i något liknande sammanhang som IS så just det kan jag nog inte avgöra. pi60s som jag också lyssnat på har samma fyllighet i mellanregistret. En annan aspekt är att de kan vara energimässigt lite för betonade i nedre diskanten som kan vara en bidragande orsak till att de låter detaljerat och tydligt. Man skulle kunna tycka att de låter övertydligt.

Jag (och många andra) tycker IS8pro låter bättre än IS6, de har ju även bättre bas. Båda har det typiska IS-ljudet med mycket detaljer och tydlighet och en stabil ljudbild som är anpassad efter hur vi uppfattar ljud, precis som INO har. Kan inte säga vilket som är bäst men jag har rätt stor tillit till att Ingvar vet vad han pratar om och har koll på vad han gör. Konstruktören till IS, inte lika säker mycket pga att han är så hemlighetsfull, men det kanske spelar mindre roll. Högtalarna är bra iaf, skulle inte ha några större problem att leva med dem men jag tycker det är roligare att konstruera mina egna högtalare. Smile

Min huvudsakliga reservation är alltså att de inte går så djupt i basen, men om du får dem för ett bra pris så kanske du kan sälja dem vidare till ungefär samma pris om du inte är nöjd och det kan ju vara kul att prova dem ändå.

mvh
/Martin

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-08-22 00:04

För att kommentera utseendet, något ingen hittills gjort.

Helt otroligt va fula de är! :?

Ser ut som ett kasst hemmabygge med JWS element för 5år sedan eller nåt... Usch och fy..

Har faktiskt även hört de med 15"arna på mässa men det lät inget vidare.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-08-22 00:20

Martin skrev:Såhär skrev jag i ett PM till någon som svar på en fråga om IS6:

Hej!

Jo, jag har lyssnat en del på olika modeller från Intelligent Sound och även från när de tidigare hette NKL (norskt konsertlyd), även på IS6pro. Har haft dem hemma några dagar också.

Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas.
/Martin

Frågan är om den upplevda basbristen jämfört med piP berodde på förstärkare/inspelning eller och/placering...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-22 00:43

Rain skrev:
Strauss skrev:Usch då, dom där har man hört på ett par mässor...

Jag står över ;)

Inte ofta högtalare imponerar på mässor i dåliga akustiska miljöer, Inos pipar lät ju t.e.x. verkligen inget vidare när de demades av Veteran Audio på hifimässan för ett tag sedan...

Såklart, men jag relaterar till andra utställare, inte till annat jag hört tex i hemmiljö. Och det var verkligen inte ett av de bättre rummen. :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-22 00:45

Bill50x skrev:På mässan i Sollentuna (för ca två år sedan) var piP en av de få högtalare som överhuvudtaget lät anständigt.

Själv tyckte jag det lät helt ruttet, kan iofs bero på den konstiga musiken som spelades, obskyr plink plonk jazz. Svårt att relatera till sånt man inte lyssnat på själv, kanske skulle låta så som det gjorde, vem vet :D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-22 09:30

guru skrev:http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

I mitt tycke en del intressanta kommentarer i den texten:

Svalander skrev:Petter på IS snackade om att man inte fick strula med basfällor och diffusorer om man ville ha bra ljud från en bra högtalare. Det man hör är den färgning man själv tillfört då man placerat in basfällorna etc.

Edit: F'låt Guru, det var klumpigt. Det bidde visst Guru istället för Svalander i första försöket... :oops:
Senast redigerad av UrSv 2007-08-22 11:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-22 09:36

UrSV:

Citera inte sånt jag inte skrivit :wink:

guru wrote:
Petter på IS snackade om att man inte fick strula med basfällor och diffusorer om man ville ha bra ljud från en bra högtalare. Det man hör är den färgning man själv tillfört då man placerat in basfällorna etc.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-08-22 10:15

lustigt men svalanders av IS beskrivning är i mångt och mycket precis som många beskriver INO.
Sen går han vidare och pratar om "paradigmskifte" samtidigt som pi60 är över 20 år gammal.
Jag vet förstås inte men jag antar han är medveten om att INO finns. Min enda fundering då är vad som fått honom att välja en högtalare som verkar fungera på liknande sätt som INOs 20 år efter att "paradigmskiftet" skedde.
Kanske inte har så mycket med ljudet att göra?

Jag har inte hört IS6 eller 8 och inte pi60 för den delen. Skulle vara roligt att jämföra med INO. Men förutom möjligheten att Öhman agerat konsult åt IS så har jag svårt att tro att de är lika bra.
Bara den skillnaden i basförmåga visar på en brist i mina ögon (detta är ju det som överraskar de flesta med piP hur det kan komma så mycket bas ur den lilla lådan. Det är inte magi eller suggestion det är resultatet av en jävulsk överkompetens hos utvecklaren. För att inte tala om de andra makalösa lösningar som han i vissa fall fortfarande är ensam om)
Men för den delen ska man ju inte döma ut IS på förhand. Bodde jag i stockholm skulle jag inte tveka en sekund att åka och lyssna på dom. Personligen skulle jag vilja lyssna på allt, precis allt som finns i hela världen. Har man inte det så kan man ju orimligen säga nåt om vad som är "bäst".
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-22 10:26

Rain skrev:
Martin skrev:Såhär skrev jag i ett PM till någon som svar på en fråga om IS6:

Hej!

Det jag säkert kan säga om dem är att de saknar bas jämfört med piP som har betydligt djupare bas.
/Martin

Frågan är om den upplevda basbristen jämfört med piP berodde på förstärkare/inspelning eller och/placering...
Nej, den beror på uppenbara fysikaliska egenskaper hos högtalarna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-22 10:32

Hetsporren skrev:Jag tror de spelar i helt olika divisioner, trots samma prislapp.

<snip>

Bild

Olika divisioner trots samma prislapp?

Alltså, man kan ju inte jämföra en liten stativare toppsystem som IS6 eller IS8 med en fullregisters (någorlunda då) pi60.

Det måste i så fall vara den som är på bilden man jämför med en pi60. Då är det långt ifrån samma prislapp. Man får ju några pi60 för ett par IS815. Ett par pi60 kostar långt ifrån 150 lakan.

Stativaren IS8 kunde man kanske jämföra med pr18 eller kanske pi28 eller så. piP är ju för liten i sammanhanget, ingen idé att dra in den i resonemangen, även fast den uppför sig väldigt bra.

Möjligen om man kör piPs mot IS6 utan basmodul då. Kostar det ungefär lika då? Vilket spelar bäst i den matchen?

Min gissning är att piPs utklassar IS6, inte minst i basen, trots att IS6 är dubbelt så stor och har större baselement.

Att jämföra pi60 med IS8 är ju bara larvigt, IS8 är ett toppsystem. Att jämföra pi60 med IS815 kunde vara intressant, men prismässigt är IS815 väldigt mycket dyrare.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-08-22 13:05

Att iÖ varit konsult åt IS var oväntat, 8O hade ingen aning.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi