Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-06-08 12:15

Morello skrev:
Under alla år jag konstruerat audio-elektronik har jag aldrig sett något annat än konsensus mellan lyssningsintryck och mädata. 8) Har heller aldrig sett exempel på hörbara skillnader som inte kunnat förklaras fysikaliskt.

Min åsikt skiljer sig framförallt när det kommer till basåtergivning i vanliga rum. Massor med folk blandar ihop "bra" med "mycket".
Om man mäter upp och ser till att basåtergivningen är rak så låter det mycket tunnare än vad folk tror det skall göra eftersom "alla" sitter och lyssnar på uttalade rumsresonanser och tror den informationen är riktig och ren bas.
Däremot vad gäller mätning och lyssning på bara elektronik har jag ingen åsikt då jag alltid vill testa den kedja som den skall sitta i och inte enskild komponenter. Då först har jag åsikter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-08 12:19

Var lite otydlig. Jag syftade på mina egna lyssningsintryck. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-08 21:19

hellstens skrev:
Ondjultomte skrev:
dimitri skrev:Ämnet:

Men även så, dvs att ingendera sida har leverarat övertygande argumet, eller just därför är det uppenbart att:
Det är abra snack
Dimitri

jag nöjer mig med att veta att elektriskledningsförmåga är en struktur okännslig egenskap :) alltså kommer det inte påverkas.

Då tycker jag synd om er som inte vill testa er fram för att se om
det inte finns en väg till det perfekta ljudet, däribland kablar mm.
bara för en övertygelse´s skull eller är det en oförmåga att höra skillnad på olika egenskaper hos ett material dvs. i detta fall kablar.

Jag ger alla rådet att prova själva, helst en AB test
där man bara behöver slåom mellan två utgångar utan att behöva
byta kabel i mellan lyssningarna, jag törs nog lovar att ni alla
kan höra skillnad på en dålig och en bra kabel.

Skillnad mellan kablar (dåligt skärmade, etc) så så små jämfört med rummets påverkan och högtalarna att det är försumbart. bättre då att försöka dämpa rummet lite eller vad som helst som faktiskt gör skillnad! :)

fast det beror ju helt på vilken grad av fanatiker man är ;) en del kanske har kvar morgonfrisyren för att kaotiskt hår verkar som diffusorer för högfrekventa ljud ;P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-06-09 04:33

Morello:
Ja, och jag beskrev att mina åsikter skiljer sig ifrån dina. Försökte inte rätta dina. 8)

Ondjultomte:

Får man inte göra både och? Får man bara ändera dämpa rummet eller syssla med kablar?

I vissa disskusioner gärna gällande kablar och en del tweaks så kommer alltid rådet att det är bättre att dämpa rummet istället.
Så om jag redan har ett dämpat rum, och blir intresserad av kablar skall jag då dämpa ytterligare? Och skulle jag bli intresserad av Svalanders grejor så skall jag dämpa ännu mer?
Blir ju inget kvar av musiken till slut.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-09 16:13

Harryup skrev:Morello:
Ja, och jag beskrev att mina åsikter skiljer sig ifrån dina. Försökte inte rätta dina. 8)

Ondjultomte:

Får man inte göra både och? Får man bara ändera dämpa rummet eller syssla med kablar?

I vissa disskusioner gärna gällande kablar och en del tweaks så kommer alltid rådet att det är bättre att dämpa rummet istället.
Så om jag redan har ett dämpat rum, och blir intresserad av kablar skall jag då dämpa ytterligare? Och skulle jag bli intresserad av Svalanders grejor så skall jag dämpa ännu mer?
Blir ju inget kvar av musiken till slut.

Vad har detta med musiken att göra? Jag har heller inte diskuterat om hurvida jag tycker att om man redan har gjort alla ordentliga förbättringar kan byta till "finare" kablar som man tycker passar bättre.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi