jeppeman skrev:--------------------------------------------------------
Roxul industrialboard RHT40
Acoustical Performance:
ASTM C 423
CO-EFFICIENTS AT FREQUENCIES;
125 250 500 1000 2000 4000 NRC
1.07 1.01 1.07 1.06 1.07 1.06 1.05
-------------------------------------------------------
Mja, de där siffrorna betyder inte så mycket om man inte vet hur det har mätts. Jag citerar mig själv i en helt annan tråd, i ett helt annat sammanhang:
Svante skrev:Mm, det är ju så det blir efter en stunds funderande. Jag förstår det bäst om jag tänker mig att vågen reflekteras i mynningen och att det därmed bildas en stående våg där (inte resonans alltså, utan just en stående våg), dvs mikrofonen mäter summan av en vänstergående och en högergående våg.
Matematiskt uttryckt, på komplex form blir det:
p=e^j(wt-kx) - e^j(wt+kx) = e^jwt *(-2j*sin ( kx))
...man kan se att tidsberoendet blir detsamma oavsett läget x. Faktorn sin kx blir bara en amplitudpåverkan ...
Det handlar där, som hör im stående vågor (inte resonanser). Kom till saken nu då...
Nå, om skivan monteras intill en vägg, så bildas det en stående våg, dvs man har en infallande och en reflekterad våg. Intill väggen så tar de i stort sett ut varandra. Det ser man på faktorn sin(kx) i uttrycket däruppe*. När x=0 så blir amplituden 0. Detta betyder att om man monterar skivan nära en vägg så kommer den inte att utsättas för något ljud och då blir det ingen absorption.
Återstår att definiera "nära", och det är förstås i relation till våglängden. Man har en ledning i ekvationen, sin(kx) ska inte vara försumbar. Om man säger att sin(kx)=1 så är det definitivt inte försumbart, och det blir det tex om pi/2=kx=wx/c => x=c/4f=våglängden/4.
*Egentligen pratar jag rappakalja här, för uttrycket däruppe gäller en öppen rörände och här pratar vi om en sluten ände (=en vägg). Men dessutom pratar vi om partikelhastigheten och inte ljudtrycket och det visar sig att partikelhastigheten har en precis likadan faktor sin (kx) intill en vägg. Så det är liksom dubbelfel=rätt, det jag skrev. Aja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.