Basmoduler till HFLS-1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-17 17:16

cs_gve, 740E finns ju att köpa. Lite högre Fs men funkar väl i ungefär samma låda som C.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-17 19:51

Nwalmaer skrev:cs_gve, 740E finns ju att köpa. Lite högre Fs men funkar väl i ungefär samma låda som C.

Jag minskade volymen 5 liter så fick typ exakt likadan kurva fast 1½ db lägre än med 740C/740P, inte så mycket att bråka om egentligen :) . Igår fick jag inte till det lika fint, men man lär ju sig faktiskt.

Jag lade märke till det igår att 740C och 740P är likadana element med tanke på fs, vas och gts. Partexpress har 740C's pdf på sin hemsida.

Jag har mailat grossisten i Finland för att höra om de får in några nya element men har inte fått svar ännu. Jag tycker det verkar lite oroande när återförsäljarna här i skandinavien har ganska tomma lager av TB. Kanske grossisten ska lägga av?

Jag ska läsa och fundera lite mer om partexpress, blir kanske att beställa därifrån. Har ju hört att man kan få räkna med dubbla deras pris om man åker ditt på momsen också. Det skulle ju inte vara så farligt förståss.
Jag skulle även behöva två W3 element till surroundare och så behöver jag ju en till HFLS-1:a :)

Blir det inget partexpress så blir det nog säkerligen 740E nu när jag fick till en rätt så schysst kurva. :P

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-17 21:03

TB har just bytt sista bokstaven i alla modellbeteckningar, så det är samma element!

Vår eminenta annonsör då, har han inga på lager?
http://www.hifidistribution.com/

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-17 22:36

Nwalmaer skrev:TB har just bytt sista bokstaven i alla modellbeteckningar, så det är samma element!

Vår eminenta annonsör då, har han inga på lager?
http://www.hifidistribution.com/

ah, nu kom jag på varför deras mail inte funkade. De har stavat fel; info@hifidisitribution.com.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-04-20 12:53

Det blev två stycken 740E :)

Jag hör antagligen av mig om några månader i denna tråd igen. Eller tidigare ifall jag skulle behöva hjälp :)

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-04-20 16:14

Coolt. 8)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-06-28 17:18

paradigm skrev:
Vad har du för subb?
16Hz är ju inte ens hörbart 8O ?
Med två XXLS 12" och en amp5 med 20.000 uF och 150 VA per element, börjar det bli en "subb" då? Jag kan ju brygga två amp5 annars.
Några tips på lådan? Är peerless rekommenderade lådor bra?
http://www.tymphany.com/datasheet/appview.php?id=29
Jag skulle nog simulera lite annorlunda men jag kan ju inte mycket om det.[/quote]

Jag har byggt en en subb med JBL W15GTI, men det finns likvärdiga JBL element, ur deras Power serie, som är avsevärt billigare. Det är ju rätt sällan man behöver en subb som tål 5000W. :wink:
Jag råkade bara komma över en W15GTI till bra pris.

He he, jag vet att 16 Hz är knappt hörbar, men det är så himla skoj, att mata in testskivan och se de stora konutslagen och känna dem fysiskt. :D

Med EN JBL subb, är jag säker på, att du inte behöver något annat, då spar du ju in en del på förstärkarsidan också.

Bor du i Sthlmstrakten, kan du ju komma förbi och provlyssna och jag lovar att du inte blir besviken.

/Rolle[/quote]

Du har inte en bild på W15GTI-bygget? :)
//Avundsjuk

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-06-29 18:56

Bild

/Rolle

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-06-30 11:59

paradigm skrev:Bild

/Rolle

Tack!
//Martin

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-06-30 12:45

Jag kan en annan om Bill och Bull, om jag får bli lite OT.

"Skandal sa Måns, Jaaa sandaler är just vad det är, sa Bill och Bull med en mun!" :)

Jag har visserligen lyssnat på en hel del olika subbar genom åren, men kan för lite om XXLS för att kunna säga något elementen och lådorna.

Jag vet emellertid, att min sub, driven av en Hypex UcD400 och bestyckad med JBL W15GTI, är den brutalaste sub för hemmabruk jag någonsin lyssnat på och som trots en basreflex port, är minst lika tight som röven på den som gjort dagliga kniiipövningar i tjugo år. :wink: Den delar obehindrat ut den ena "åsnesparken" efter den andra utan att någonsin tappa kraft.
Jo, jag vet att somliga anser, att basen blir oartikulerad om man kör ventilerat, men det stämmer iaf inte in på min sub. :)

/Rolle

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-08-19 15:30

Jag var på Ångsågen/Woody för två veckor sen och beställde uppsågning av MDF. När jag skulle hämta skivorna dagen efter så var alla mått felsågade med +/- 1 mm förutom ett mått som var felsågat 4 mm. :cry:
Sist när de sågade upp till mig så blev allt perfekt :). Det var till HFLS. Då sågade de allt på en gång också.

Jag var en gång på Beijer här i Luleå för att få MDF uppsågat. Jag gick in vanliga ingången och frågade om de kan såga. Inga problem och så skickade de mig till lagret. Ingen var där så jag knackade på en dörr till ett rum där jag såg att några satt. Då fick man stora utskällningen för att man störde dem när de hade lunch. De skulle inte kunna såga efter lunch och inte till nästa vecka heller för att de inte hade tid.

Jag hade ändå inte låtit dem såga åt mig, riktigt otrevliga. Alla var ju tydligen tvugna att ha lunch samtidigt. Mailade ledningen på Beijer men de brydde sig inte om att svara.

Okey, tillbaka till felsågningar. Brukar ni ha problem med att de sågar fel? Hur har det gått då?

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-08-19 20:16

Hade jag varit som du hade jag bett dom dra åt he.... men iaf... Du ska naturligtvis inte acceptera grova fel, att det kan fela en halv millimeter är inte allt för ovanligt men inte flera, allt som oftast så är det exakt...

"Be" dom kapa nya i de mått du beställde för de skivor dom ville ge dig var INTE det du beställt...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-19 22:18

Man kan nog aldrig vara nog tydlig vad gäller toleranskravet för sågningen.
Fråga i förväg om de klarar av att såga med en tolerans på + - 0,5 mm.
Betala sen inte skivorna före sågning. :)

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-08-20 16:00

Den här gången så betalde skivorna efter kapningen. Sen när jag skulle lasta in dem i bilen så jämförde jag dem med varandra. Det var då jag märkte att allt var fel.
Jag fick snacka med han som sågade och sen ställa mig i kö för att få tillbaka pengarna. Hade de varit idioter så hade de kanske vägrat ge tillbaka pengarna.
Fortsättningsvis så mätar jag allt innan jag betalar nån trähandlare.

Nu vet jag vad man kan förvänta sig. Nästa trähandlare ska jag fråga vad de har för toleranser. Jag tror det kan finnas en trevlig trähandlare i Ängesbyn, några mil från Luleå.

Tack för hjälpen :)

Användarvisningsbild
jiggy

Inläggav jiggy » 2007-08-20 17:38

paradigm skrev:En Behringer Ultracrve DEQ2496 pro, för c:a 1500:- löser resonansproblemen m.m. på ett enastående sätt.

/Rolle
jag bara unrar hur ni alla kan rekomendera ett skit märke som bäringer har jobbat aktivt i ca 10 år med studio o pa och har aldrig upplevt sämre grejer än bäringer jag skulle vilja påstå att allt är bättre än detta

ps. har dock några patchbays av detta skit märke som jag ska byta ut så fort jag får bättre ekonomi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-08-20 18:04

jiggy skrev:
paradigm skrev:En Behringer Ultracrve DEQ2496 pro, för c:a 1500:- löser resonansproblemen m.m. på ett enastående sätt.

/Rolle
jag bara unrar hur ni alla kan rekomendera ett skit märke som bäringer har jobbat aktivt i ca 10 år med studio o pa och har aldrig upplevt sämre grejer än bäringer jag skulle vilja påstå att allt är bättre än detta

ps. har dock några patchbays av detta skit märke som jag ska byta ut så fort jag får bättre ekonomi

Sämre i vilket avseende ? Hållbarhet eller funktion eller ljudkvalitet ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-20 19:56

haha jovisst kan behringer vara ett illa ansett skitmärke men i den beskriva applikationen fungerar den dock utmärkt (som PEQ under 80Hz) :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
jiggy

Inläggav jiggy » 2007-08-22 19:05

i skrev:
jiggy skrev:

/Rolle

Sämre i vilket avseende ? Hållbarhet eller funktion eller ljudkvalitet ?

i alla avseende,hållbarhet tex när man har bytt en eq 3 ggr på en club som vägrar inse att det är bättre att köpa kvalitet samtidigt som man blir tvunget att byta ut delningen för den har gett med sig den skickar ut några slags spikar så att ena diskanten blev lite sjuk som också var av samma märke.

Funktion, jo det fungerar som patchar än så länge! men tex en eq som det inte händer något med när man drar i de olika freq tycker jag inte att (musikvaruhus) ska lura på ovetande.

ljudkvalitet? jag har upplevt ca 5-6 olika mixers studio o live bord av märket bääringer inget av detta att rekomendera.
slutsteg mja bättre finns men de har ju ändå klarat av o leverera lite styrka.

högtalare av detta märke? hade nog hellre köpt pyramid basar

Di box funkar fast har ju bytt ut en hel del

Eq tänk inte ens tanken

En sak som man inte ska glömma bort är att systemet blir aldrig bättre än den svagaste länken

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-08-22 19:41

jiggy
Ser ut som en sub-diskussion detta :wink:
Alltså om DEQ2496, vad skulle du rekomendera istället.
Applikationen är att efter ett subbasfilter (ca 70-90Hz) använda sig av PEQ-delen för att smalbandigt minska nivåerna vid frekvenser där rummet upplevs resonant.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
jiggy

Inläggav jiggy » 2007-08-23 12:37

skrutten skrev:jiggy
Ser ut som en sub-diskussion detta :wink:
Alltså om DEQ2496, vad skulle du rekomendera istället.
Applikationen är att efter ett subbasfilter (ca 70-90Hz) använda sig av PEQ-delen för att smalbandigt minska nivåerna vid frekvenser där rummet upplevs resonant.

det som händer på analoga eqs av detta slag e att det greppar tag i förstora steg o felaktiga freq det finns ingen precision upplever jag det som

bra eqs DBX , klark tecknics, Rane,DOD,urei,Orban
dessa har jag använt och kan varmt rekomendera

hade jag varit du hade jag hellre köpt ett begagnat kvalitets märke
och kanske rent av spara någon tusenlapp
mvh johan

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-08-24 09:20

DEQ2496 är ingen analog eq.
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
jiggy

Inläggav jiggy » 2007-08-24 09:52

henrik skrev:DEQ2496 är ingen analog eq.

nej det vet jag, har endast använt analog eq av detta märke men varför måste det vara digital?
jag tvingar er inte att ändra era planer (bara förbättra dem)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-08-24 10:33

jiggy skrev:

nej det vet jag, har endast använt analog eq av detta märke men varför måste det vara digital?

Varför digital? De analoga suger säger du ju :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
jiggy

Inläggav jiggy » 2007-08-24 12:07

tvett skrev:
jiggy skrev:

Varför digital? De analoga suger säger du ju :lol:

8O smärre dist i psyket

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-14 21:14

Hejhej igen

Än så länge har det inte blivit något Ulboxbygge. Jag har två 740E element. Jag var ju till snickeriet men de sågade ju allt fel.
Tänkte göra nytt försök snart men är lite osäker på bygget.

Någon kanske kan hjälpa mig och kolla om jag tänker rätt.

Lenn Art's tråd är ju denna: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=30959&whichpage=1

Bruttovolymen på hans låda är 29,75 och netto uppskattat till 23.

Jag hade tänkt ha en spalt istället för rör. Spalten tänkte jag räkna som extern. Rörets diameter är 75 mm och längden 50 cm. Jag uppskattar att ytterdiametern är 79 mm. Volymen på röret blir då ca 2,5 Liter. Jag drar alltså av det från 29,75 och får 27,25.

Nästa steg jag gör är simulera Lenn Art's Ulbox med 740C i winISD. Jag ställer in 23 liters volym, 75 mm diameter på röret och 50 cm långt. Jag får en kurva som liknar Lenn Art's uppmätta Ulbox.
Okey, men jag har ju 740E. För att få en nästan likadan kurva så ställer jag in 18 Liters volym och 65 cm långt rör. Kurvan ser då likadan ut förutom att den ligger 1,5 db lägre.
Jag drar då av 5 liter till och får 22,25 och så ska jag dimensionerar spalten så den motsvarar ett rör på 65x500.

Blir detta bra? :roll:

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-15 14:44

Vad tråkigt, inget svar? :(

Jag har hittat en spaltlösning med 740C som secanbj har konstruerat.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40179

Precis samma konstruktion och utseende som jag har tänkt mig förutom att jag hade tänkt sätta spalten på baksidan för att undvika eventuella blåsljud. Men det kanske inte är något problem? Via DIYAudio forum så borde det inte vara några problem att få tag i han :D

Ifall jag simulerar hans låda med 740C och sedan simulerar jag med 740E och ändrar volym på lådan och längden på porten så kurvorna ser likadan ut. Då bör väl reultatet bli ganska densamma?

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-15 21:01

Jag fixar det själv så ni vet.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-15 22:18

Ja, C och E är samma element förutom att E har en styvare och lite tyngre upphängning i gummi, vilket gör att det har lägre ekvilant volym och lite högre resonansfrekvens. Så som du har gjort är helt rätt. Go for it.

Användarvisningsbild
cs_gve

Inläggav cs_gve » 2007-11-16 18:07

Tack för hjälpen :)

Upphängning känns verkligen styv 8O Känns som att man skulle behöva väldigt mycket kräm för att få dem att spela. Men det är kanske inte så det funkar :S Känsligheten är ju densamma på C och E.

Men jag ska driva dem med en Tripath Amp10 så det blir nog bra :P ...hoppas jag... Tänkte att basen blir som Bruce Lee instängd i en låda :)

Lite kul grej. Magneten till 740E väger 1860 g. Magneten till 12 tumaren 760C väger lika mycket. Det är väl för små magneter som gör att stora element blir långsamma.
Ser nu att SPL är 88, alltså fyra högre. Kanske det inte behövs lika stor magnet då?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-11-20 14:55

Kraftigare motor på en 8" är svårt att hitta, så styvheten är nog med flit. Det är just det som gör att elementet inte behöver stor lådvolym. Vissa tillverkare föredrar att använda kalle-anka upphängning och sen låta motorn hålla membranet på plats. Man kan göra så men det är inte rätt!

Verkningsgraden i specsen är inte så mycket att hänga upp sig på, det är så låga frekvenser så det beror i princip enbart på lådkonstruktionen. Räkna med att det hamnar högre!

12:an flyttar ju lite mer än dubbelt så mycket luft vid samma membranrörelse så den har lite högre verkningsgrad per automatik.
Men den har ju också sämre dämpning och därav kräver en sisådär 4 ggr större låda!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum