Skruvar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JONAS30

Skruvar?

Inläggav JONAS30 » 2007-08-16 14:25

Hej
Har noterat att det finns de som ägnar sig åt att dra åt skruvarna i sina element på högtalarna. På min MC brukar jag dra åt skruvarna på diverse ställen då de kan vibrera sig lite lösa. Dock känns det vanskligt att börja skruva i högtalarna som består av massa, för mig tillsynes känsliga material.
Finns det några åsikter erfarenheter om detta? Vad/hur mycket skall skruvas och hur hårt?
Kanske är det något jag skall överlämna till proffsen?

MVH Jonas

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-16 16:58

Jag tror det har diskuterats skruvar nån gång. Försöka göra en sökning.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Flamenco

Inläggav Flamenco » 2007-08-16 22:21

Köp japansk MC nästa gång, så slipper du skruva. :lol:
Angående skruvar så har då jag aldrig märkt att dessa har vibrerat loss, och då har jag haft ganska många högtalare, både nya och begagnade. Men en sak vad gäller skruvar är att vissa menar att dessa skall vara av omagnetisk typ (läs mässing), vilket annars kan störa magnetfälten runt elementen. Hokus pokus, kanske?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2007-08-22 13:41

Mässing kan vara väl mjukt - prova gärna med (omagnetiskt) stål.

Sigurd

Flamenco skrev:Köp japansk MC nästa gång, så slipper du skruva. :lol:
Angående skruvar så har då jag aldrig märkt att dessa har vibrerat loss, och då har jag haft ganska många högtalare, både nya och begagnade. Men en sak vad gäller skruvar är att vissa menar att dessa skall vara av omagnetisk typ (läs mässing), vilket annars kan störa magnetfälten runt elementen. Hokus pokus, kanske?
Innehar företaget Coset.

Användarvisningsbild
Material

Inläggav Material » 2007-08-24 13:18

Rostfritt stål är för det mesta austenitiskt och därför omagnetiskt (prova gärna med kylskåpsmagnet på diskbänken). Så rostfri skruv kan vara något att byta till om du är orolig för detta.

(Det finns magnetiskt rostfritt stål. Faktum är att det finns en hel uppsjö olika legeringar inom rostfritt/syrafast stål. Men som tumregel så brukar inte rostfritt vara magnetiskt.)
En Feminist och en Gentleman

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-24 13:21

Varför omagnetiskt?

Jag tycker det är behändigt att sätta skruvarna på högtalarmagneten när jag meckar - då vet jag var de är. :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-24 13:22

Fins det någon som på ett någotsånär vetenskapligt sätt visat att magnetiska skruvar påverkar ljudet negativt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-24 13:26

Hur är det med gängtätning/-låsning (typ lim från Loctite) - sitter det för evigt då eller går det fortfarande att lossa skruvarna (från stål, inte MDF)?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-08-24 13:28

Hej!

Finns loctite o.dyl med olika låsningsgrad.

Hård låsning brukar man oftast få värma bort
Mjuk låsning sitter lite extra men är inte svår att ta bort
Norma låsning förstås referensen...

mvh

Martin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-24 13:28

Om du menar skruvförband som säkrats extra med Loctite?? Visst går det att skruva isär. Nät Loctiten "spricker" är det en baggis att skruva isär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-24 16:56

paa skrev:Fins det någon som på ett någotsånär vetenskapligt sätt visat att magnetiska skruvar påverkar ljudet negativt?

Självklart! :P

Ljudpartiklar reagerar på magnetfält, speciellt den typen av partiklar som glider längs baffeln. När en del av dessa passerar en magnetisk skruv så får partikeln vänsterspinn. När den sedan spinnande når baffelkanten blir edge-effekten kantig och oskarp, en så kallad fuzzy impact uppstår.

Observera, det här gäller inte redan inspelade ljudpartiklar. För att slippa olägenheten med magnetiska skruvar kan man växla in för-fasad likström till förstärkaren, så kallad prephased alternating direct current.

Då blir ljudpartklarna immuna mot spinn och kan gå i rät linje in till trumhinnan.
Alla vet hur krokigt man kan gå när det spinner till i huvudet.

Spinnande ljudpartiklar som träffar trumhinnan ger upphov till mikrohål och kraftigt öronläckage. Q-värdet i öronsnäckan går ner till så låga nivåer att alla transienter helt upplöses, så kallad omvänd mix-mastering inträffar och nivån når som mest -104dBfs.

Därför är det säkrast med omagnetiska skruvar.

Enkelt faktiskt. :)

Å väldigt vetenskapligt. :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till Teknikforum