Moderator: Redaktörer
Jaha? Och det är lättare i ett tidigare led då? Omformulerat till en icke ledande fråga: Är det inte lika svårt att återskapa något som inte finns med i led (x-1)?Harryup skrev:Men som sagt är det ju väldigt svårt att i senare led återskapa något som inte finns med.
Martin skrev:Jaha? Och det är lättare i ett tidigare led då? Omformulerat till en icke ledande fråga: Är det inte lika svårt att återskapa något som inte finns med i led (x-1)?Harryup skrev:Men som sagt är det ju väldigt svårt att i senare led återskapa något som inte finns med.
Almen skrev:Vill säga helt tvärtom - eller rättare sagt, exakt samma sak men för högtalare.
Det jag menar är att om "det är väldigt svårt att i ett senare led återskapa något som inte finns med" är ett argument för source first så gäller det ju bara för led man inte har kontroll över. Om du har möjlighet att byta ut din CD-spelare tex mot en annan så har du ju kontroll över den lika mycket som senare led så det fungerar ju inte på något i anläggningen. Samma om du har möjlighet att mixa om en skiva tex eller komma åt originalmastern om du har en remaster så har du ju kontroll över det så då gäller inte source first för det heller.Harryup skrev:Martin skrev:Jaha? Och det är lättare i ett tidigare led då? Omformulerat till en icke ledande fråga: Är det inte lika svårt att återskapa något som inte finns med i led (x-1)?Harryup skrev:Men som sagt är det ju väldigt svårt att i senare led återskapa något som inte finns med.
Hur menar du?
Tidigare led än det första man har kontroll över? Om du är intresserad av att missförstå vet jag inte men jag tycker frågan verkar konstig.
Det är väl ingen poäng att förlora information i något led. Och det går i vart fall inte analogt att återskapa en 100%-ig kopia i nästa led om man har förlorat någon info redan.
Flint skrev:Richard
Berätta om de blindtest du har gjort som stöder din tes. Eftersom förespråkarna av principen "Source first", som du själv påpekar, inte gärna blindtestar bör ju dina test bli kraftigt prejudicerande.
Flint skrev:Richard
Jo, många blindtest blev det men vad jag kan se rörde ingen av de testen "Source first" som är ämnet för den här tråden. Eller har jag missat något?
frestr skrev:Richard – kan du inte bara kort berätta hur dina ljudideal är? Blindtester blir ju lite lättare att försöka förstå sig på om man vet vilka preferenser lyssnaren har.
Ge gärna lite musikalisk bakgrund för din egen del och vilken musik som avlyssnades.
Topp!
/F
Richard skrev:Den blindtest, som Naqref föreslog på den första sidan i tråden, vore mycket intressant att genomföra, utfallet blir dock garanterat samma i alla lägen, eftersom apparaterna inte innehar intelligens.
subjektivisten skrev:Skulle gissa att skillnaden mellan olika högtalare (och även rummet) är ca 15 623 gånger större än mellan olika normala CD spelare. Så därför är source first rätt meningslöst eftersom en billig spelare för 2000 kr kan inte vara speciellt mycket sämre än den "perfekta" CD spelaren, men en högtalare kan vara rent ut sagt kass mot en kanon högtalare.
mikethebike skrev:Gissa är gratis
subjektivisten skrev: Endast okunniga amtörer tror sig att en CD spelare påverkar ljudet mer än en högtalare.
Vissa kanske störs mer av felen från CD:n trots att dom mätmässigt är mycket mindre än högtalarens fel
mikethebike skrev:Oj, en till retoriker
Flint skrev:Men storleken på skadan som individen anser sig uppleva kan dock variera. Vissa kanske störs mer av felen från CD:n trots att dom mätmässigt är mycket mindre än högtalarens fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster