Jag skulle behöva lite hjälp med crestmätningar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Jag skulle behöva lite hjälp med crestmätningar!

Inläggav Haakan_W » 2007-08-26 23:23

jag håller på med en liten crestmätnings avdelning på min lilla hemsida...och det tar ju lite tid att göra dessa mätningar...samt att man måste har rätt mycket skivor...

så jag tänkte kolla om det är någon som är sugen på att göra lite mätningar och kasta över resutatet till mig? gärna hela album då, låt för låt :)

även skivor med kass dynamik så man märker lite större skillnader?

ja bara mata på om ni finner det intressant :)
Senast redigerad av Haakan_W 2007-08-27 10:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-26 23:53

Det visade sig ju i en tidigare tråd att olika personer fick olika resultat vid crestberäkning med samma inspelning. Kanske bäst att standardisera vilket program som skall användas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-27 08:57

paa skrev:Det visade sig ju i en tidigare tråd att olika personer fick olika resultat vid crestberäkning med samma inspelning. Kanske bäst att standardisera vilket program som skall användas?

javisst! hittils vet jag bara av svantes program...men om nån vet nåt bättre fungerar ju det också..det är ju bra om det är freeware

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-27 10:07

Nattlorden körde med Svantes crestprogram, Flint körde med Soundforge och vad Phon hade vet jag inte, men olika blev det i alla fall. Om du vill ha mer respons kanske du skulle lägga in "crest" i rubriken också!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-27 10:16

paa skrev:Nattlorden körde med Svantes crestprogram, Flint körde med Soundforge och vad Phon hade vet jag inte, men olika blev det i alla fall. Om du vill ha mer respons kanske du skulle lägga in "crest" i rubriken också!

ok vi spikar svantes program då för att hjälpa våran kära simuleringsmästare på traven...

ingen som är sugen på att lyssna på musik framför datorn och trycka på en knapp?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-27 13:04

Jag körde med Svantes Crest, men det verkar möjligen visa olika med olika ljudkort, och definitivt med olika inställningar av nivåer på ljudkorten.

Kunde ju vara kul om flera testar exakt samma ripp av en ljudfil, det kanske inte var exakt samma versioner som testades av en viss låt förut?

haakan lägger upp nåt och vi testar med lite olika ljudkort och crest-program kanske?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-27 13:24

Det är väl intressantare att testa med enbart Svantes crestprogram men med olika ljudkort, annars blir det för många variabler, så ingen slutsats kommer att kunna dras?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 14:15

Jag har svårt att se hur ljudkortet skulle kunna påverka nivån här men det finns nog en logisk förklaring till det med. Jag menar, när man tar in en fil digitalt från någonstans, säg nätet eller rippat från en skiva, hamnar den ju direkt i ramminnet och behandlas därifrån. Då har den ju redan sin givna nivå. Hursomhelst ska skillnaden mellan topp och RMS inte skilja, dvs. crestfaktorn skall vara densamma var i nivå signalen än ligger.

I Soundforge kan man välja att ta med loudnessfunktionen eller inte när man mäter RMS. Det brukar bli någon eller några dB skillnad beroende på mixningen. Jag har alltid kört "utan" och även kollat på nätet bland "studiomaffian" att det verkar vanligast.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-27 14:32

paa skrev:Det är väl intressantare att testa med enbart Svantes crestprogram men med olika ljudkort, annars blir det för många variabler, så ingen slutsats kommer att kunna dras?

precis....jag ska bara få det att fungera med mitt kort så lägger jag upp nåt vettigt :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-27 14:50

Nu har jag kollat Svantes program Crest. Det bygger ju på att det kollar ljudkortet. Inte konstigt att det påverkas av mixer och volymkontroll då. Jag är däremot van vid att mäta på en fast given fil. Därav min något förvirrade reaktion.

Men faktum kvarstår, crestfaktorn ska i båda fallen bli densamma.
Även om den absoluta nivån ligger olika.

Ett konstruktivt förslag till Svante.
Lägg till funktionen "mäta crest på befintlig ljudfil". Då vet man att t.ex slaskande tomrum före och efter en låt inte påverkar mätresultatet eftersom man kan rensa bort det redan från början.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-08-28 12:16

Flint skrev:Då vet man att t.ex slaskande tomrum före och efter en låt inte påverkar mätresultatet eftersom man kan rensa bort det redan från början.

Jag antar att du med "man" avser programmet och inte användaren som kör programmet. Om tomrum före och efter låt påverkar resultatet, så vore väl det bästa om programmet ignorerade dessa.

//Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-28 13:15

Mich skrev:
Flint skrev:Då vet man att t.ex slaskande tomrum före och efter en låt inte påverkar mätresultatet eftersom man kan rensa bort det redan från början.

Jag antar att du med "man" avser programmet och inte användaren som kör programmet. Om tomrum före och efter låt påverkar resultatet, så vore väl det bästa om programmet ignorerade dessa.

//Michael

Nej med man menar jag i det här fallet användaren. Jag anser att det är den viktiga faktorn i detta sammanhang, att användaren vet vad han håller på med.

I Soundforge kan man (dvs. användaren) ställa in tröskeln för lägsta nivå, "ignore below". Default är satt till -45dB (0.56% av max nivå)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-08-28 23:04

Vad är en crestmätning...?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-28 23:16

KarlXII skrev:Vad är en crestmätning...?

om du reggar dig på min sida och läser på crest measurements så får du veta :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-08-29 00:36

Haakan_W skrev:
KarlXII skrev:Vad är en crestmätning...?

om du reggar dig på min sida och läser på crest measurements så får du veta :)

Kan jag välan.
Väldigt snygg sida, måste jag säga. :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-29 00:53

tack :)

Återgå till Generellt om hifi