Sveriges sämsta hifi-affärer? Debattera!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 18:15

Rydberg skrev:Lika barn leka bäst (I guess)

Ja asså. Bär man sig snorkit översittaraktigt åt så blir man ju bemött på liknande sätt..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-03-15 18:18

Mayro skrev:

Ja asså. Bär man sig snorkit översittaraktigt åt så blir man ju bemött på liknande sätt..

Intressant att du uppfattar mig som översittaraktig, varför sa du inte det när jag var på besök? Så hade jag kunnat dra direkt menar jag....
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 18:36

ultimate är lite dagsformsberoende ibland kanon ibland bara sälgsnack för att sälga gammal dynga som han vill bli av med
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 18:42

profbd skrev:ultimate är lite dagsformsberoende ibland kanon ibland bara sälgsnack för att sälga gammal dynga som han vill bli av med

Som säljare vill man bli av med allt. Och fort.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 19:00

När du skriver så här rydberg är du svår att inte läsa som snorkig om du inte hajar det själv... Ta nu för helvete o samla ihop dig karl. Detta börjar ju likna rena barnstugan ifrån ditt håll nu...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 19:02

profbd skrev:ultimate är lite dagsformsberoende ibland kanon ibland bara sälgsnack för att sälga gammal dynga som han vill bli av med
Jag kan tänka mig att han kan bli oerhört nervös då han VET han ev skall shavoteras på nätet... Så beroende på sådant kan man aggera ur olika utgångslägen mot folk..

med mig VET han att han inte blir hängd på nätet...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-15 19:03

meanmachine skrev:Det blir billigare då också.
Inga begär inga bekymmer. = Klok buddist tråkigt liv :lol:

:D

Jag har nog aldrig varit den som gör impulsköp

Jo förresten häromveckan köpte jag något för 29000:- men det var ingen märkvärdig sak.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 19:11

ag kan tänka mig att han kan bli oerhört nervös då han VET han ev skall shavoteras på nätet... Så beroende på sådant kan man aggera ur olika utgångslägen mot folk..

de flesta ggr jag vart där var i fördatorisk tid(ja innan det blev allmänt spritt)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 19:19

profbd skrev:
ag kan tänka mig att han kan bli oerhört nervös då han VET han ev skall shavoteras på nätet... Så beroende på sådant kan man aggera ur olika utgångslägen mot folk..

de flesta ggr jag vart där var i fördatorisk tid(ja innan det blev allmänt spritt)

Jag menade då Rydberg o dom var där.. :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-15 22:03

Rydberg skrev:
Mayro skrev:
Intressant att du uppfattar mig som översittaraktig, varför sa du inte det när jag var på besök? Så hade jag kunnat dra direkt menar jag....

Va, hade ni massa hifi-skoj? :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:19

Jag håller för att Jula är en dålig hifiaffär så i ett reklamblad idag en vinylspelare med inbyggda högtalare för 499:-. Vinyl. Känns inte rätt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-07-07 17:02

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-07-07 18:14

meanmachine skrev:Jag håller för att Jula är en dålig hifiaffär så i ett reklamblad idag en vinylspelare med inbyggda högtalare för 499:-. Vinyl. Känns inte rätt.

Gillar du inte vinylknaster?

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-07-21 09:40

Ibland blir man förvånad..

Var på MediaMark i Kungens Kurva för att köpa en DVD..Gick upp på övervåningen, massor med billigare kompaktanläggningar för 1800-5000 kronor..Upptäcker ett ljudrum där står Canton:s stora referense pris 130000, Jamo:s referens 70000 samt en bjässe till högtalare som hette nå´t som Quarl eller någonting år det hållet 125000:-

Haksläpp, in kommer försäljaren, genuint intresserad och beklagar att förstärkarsidan inte riktigt lever upp till högtalaran, men hade en Meridian förstärkare inkopplade till Querl högtalarna.

Lät riktigt bra..

Man upphör aldrig att förvånas

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-21 11:07

Kent_n skrev:Ibland blir man förvånad..

Var på MediaMark i Kungens Kurva för att köpa en DVD..Gick upp på övervåningen, massor med billigare kompaktanläggningar för 1800-5000 kronor..Upptäcker ett ljudrum där står Canton:s stora referense pris 130000, Jamo:s referens 70000 samt en bjässe till högtalare som hette nå´t som Quarl eller någonting år det hållet 125000:-

Haksläpp, in kommer försäljaren, genuint intresserad och beklagar att förstärkarsidan inte riktigt lever upp till högtalaran, men hade en Meridian förstärkare inkopplade till Querl högtalarna.

Lät riktigt bra..

Querl/Quarl = Quadral?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-21 11:29

Ja ...db i Kalmar... ger jag inte mycket för... en butiksägare som verkar helt ointresserad av att diskutera hifi med sina kunder utan beter sig mest som en byxförsäljare i en klädaffär... Långt ifrån den gamla Hifibutiken där kaffepannan molten och de andra magasinen alltid fanns framme. Där fanns en social och engagerad innehavare i Dzintars Roske, både av samma generation och kaliber som Kurt Kaminsky.

Eufonia ...(numera konken) i jönköping var pinsam då kunder med den ena tunga hifi klassikern sfter den andra på rad hemma fick höra att Linn Intek eller Onix, Basik eller Axis med K5 krossar deras dåliga hifi prylar och att dom måste lära sig att höra på rätt sätt

Sen har vi ju andra butiker som säljer Linn, "hifins Herbalife".

Några Butiker jag lätt känner mig hemma i är:

Hifiklubben i Jönköping... Ivar har hållit på i många år men är fortfarande lika odogmatisk och enkel, samt engagerad. Han säljer klubbens prylar och gillar dem givetvis, men har inte alltid just dom grejorna hemma privat (har för mig att han tidigare jobbat för eller med audionord). Mycket bra representant för Hifiklubben!

Stridbeck hifi...har jag bara besökt en gång, men det var trevligt där, och intressant med en som inte bara säljer prylar utan även tillverkar och inte är helt lost i tekniska, vetenskapliga och mätmässiga former utan en ljudfilosof.

Veteranhifi... Jag tycker att allt är så bra/trevligt och intressant som det alltid har varit i butiken tack vare Mirre. Mycket bra butik så länge det inte blir mer än tre-fyra personer samtidigt där :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-07-21 19:48

Lust skrev:
Kent_n skrev:Ibland blir man förvånad..

Lät riktigt bra..

Querl/Quarl = Quadral?

Jo så hette dom nog..Stora som attan, och en stor öppning för basen, lät väldigt bra...

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2007-07-22 18:58

HiFi Center i Malmö har jag aldrig upplevt som hjälpsamma eller direkt kunniga. Fast man har handlat där under besök så har dom mest sett besvärade ut. Så där handlar jag inte mer.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-08-28 19:12

Tak & Ton i Luleå,
har man inte förkälek till ett märke från skottland så har kunden fel och bör genomgå en öron operation.
Ägaren grundaren är inte speciellt sympatisk eller förstående för andras åsikter det har jag fått erfara vid ett antal tillfällen.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-28 19:16

jom8993 skrev:Tak & Ton i Luleå,
har man inte förkälek till ett märke från skottland så har kunden fel och bör genomgå en öron operation.
Ägaren grundaren är inte speciellt sympatisk eller förstående för andras åsikter det har jag fått erfara vid ett antal tillfällen.

hehe japp men detta är väl konstaterat sen mitten av 90talet?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-28 19:20

Haakan_W skrev:hehe japp men detta är väl konstaterat sen mitten av 90talet?

Favorit i repris då m a o? ;)

Mjae det var styggt sagt. Har varit inne där en gång och har inget negativt att säga om det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-08-28 19:25

Hifiklubben i Jönköping... Ivar har hållit på i många år men är fortfarande lika odogmatisk och enkel, samt engagerad. Han säljer klubbens prylar och gillar dem givetvis, men har inte alltid just dom grejorna hemma privat (har för mig att han tidigare jobbat för eller med audionord). Mycket bra representant för Hifiklubben!

ivar har lagt av det är några slynglar där nu som fattar nada
(min egen åsikt är att ivar väl lite väl på ibland och snackade gärna ner konkurenter lite hårt)

matereo är du från lilla jerusalem?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-08-28 20:39

Mjae det var styggt sagt. Har varit inne där en gång och har inget negativt att säga om det.

En gång är ingen gång som dom brukar säga jag har varit där flera gånger och har min personliga åsikt klar.

Men lokalen är mycket fin med ett antal fina lyssningsrum synd bara att det finns en butik som håller den standarden i Luleå.

Det är som sagt alldrig fel med lite valmöjligheter.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-08-28 23:31

Efter att ha jobbat i fotobutik i sommar så har jag fått lite mer förståelse för säljare. Framförallt har jag insett vilken jobbig kund jag själv troligen är.
Det är självklart så att man ska vara trevlig och försöka svara så ärligt man kan på kundens alla frågor, men det hänger även på hur kunden är.
Min erfarenhet är att det blev väldigt tråkigt då kunden inte hade frågor utan krav och med en dålig attityd dessutom.
Det trevligaste var då man kunde ha ett samtal med kunden utan att känna krav på sig att man borde kunna hela sortimentet utan och innan.

Det kan ju vara så att försäljaren har haft lite för många som bara vill snacka, som jag själv, som kollar vad som finns fastän chansen är ganska liten att jag skulle köpa något, och att denne till slut blir lite trött på detta. Det tycker jag är helt förståeligt, säljaren driver ju inte någon välgörenhetsorganisation.

Men jag håller med om att man alltid får ett bra bemötande på Ågrens Hifi.
Radiolagret tyckte jag också om, det var nog tack vare den butiken som jag började se bortom mainstream-hifi.
Hifiklubben på Kungsgatan är också ok.

Vad jag inte försår mig på är de hifibutiker som bara radar upp högtalare och förstärkare så att de presterar långt sämre än vad de skulle kunna göra. Det ligger väl i butikens intresse att visa sortimentets potential?!
Senast redigerad av ekeponken 2007-08-28 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-28 23:41

Naqref™ skrev:
Haakan_W skrev:hehe japp men detta är väl konstaterat sen mitten av 90talet?

Favorit i repris då m a o? ;)

gå in och säg att valfritt märke pissar på dessa leksaker med för stora prislappar...

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-08-29 00:01

gå in och säg att valfritt märke pissar på dessa leksaker med för stora prislappar...

Jahaja,snart låses väll även denna tråd :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-29 00:05

nej då :) han vet att jag skriver med humor

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-08-29 09:53

Men går man in och säger att valfritt märke pissar... så är det nog rätt självklart att säljaren blir sur. Å inte en till som tillber Denon...
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-29 11:38

profbd skrev:

ivar har lagt av det är några slynglar där nu som fattar nada
(min egen åsikt är att ivar väl lite väl på ibland och snackade gärna ner konkurenter lite hårt)

matereo är du från lilla jerusalem?

Nä. men jag har bott där och har farsan där uppe. Ivar lärde jag känna då han ofta åkte och köpte Italienska importkläder samt skor av mig i Kalmar. Jo jag vet att han kunde vara lite hård mot endel i branschen... Men alltsom oftast var det väl mot Linn-ioterna på Eufonia, som även jag hade enormt svårt för. Undrar varför hifi-gubbar oftast är roligare att besöka än hifi-slynglar?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-08-29 14:24

Räcker med att gå in och säga att man har något annat än Linn, så får man höra att Linn är bättre...Och de 3 stegen...
--------------------------------------------------

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi