Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Flint:
Sant, men med en lämpligt dimensionerad drivning skall inte denna olinjäritet påverka så mycket för den slutliga resultatet.
Å andra sidan är vi ju inne på extremer här som ligger massor med gånger över dom effekter som vi normalt hanterar i audio så det är väl inga problem att unvika den olinjäritet du beskriver ?
Det är ju inte svetsning vi pratar (såvida man inte kortslutit utgången)
Hedlund skrev:Vad är det du inte förstår med "linjärt" och "korrekt dimensionerat" ???
Det är ganska enkla begrepp att förstå.
Linjärt = linjärt arbetsområde.
Korrekt dimensionerat = i detta sammanhanget tillräckligt med utrymme för drivtrissorna för att driva utgångstransistorerna utan att själv hamna utanför sitt linjära område.
Hedlund skrev:Otrevligt behöver det inte bli...
Det här går att utveckla hur långt som helst och du kan säkert hitta på 100 nya frågor hela tiden, och jag är inte redo att svara på dom i oändlighet.
För att avsluta just dom här begreppen så:
Linjärt = Linjärt område för den tänkta applikationen, under alla normala driftbetingelser som apparaten rimligtvis kan krävas behöva leverera under normal användning.
Korrekt dimensionerad = att den klarar av det ovanstående.
Morello skrev:ÖD=ÖverDängare?
Morello skrev:Ju högre viloström, desto större blir gm, varför distorsionen minskar.
Har man ett för svagt förspänt klass-AB-steg kommer gm att sjunka för mycket runt den bipolära nollgenomgången, vilket orsakar s.k. övergångsdist. Blanda aldrig ihop detta med glapp/diskontinuitet.
Svante skrev:Flint: Kan du skrämma upp frekvensen i simuleringen också, klarar progget det?
Flint skrev:Svante skrev:Flint: Kan du skrämma upp frekvensen i simuleringen också, klarar progget det?
Absolut. Du kan få GHz om du vill. Vad vill du ha? 10kHz? Jag får räkna om distfiltret manuellt bara men det är snart gjort. Prg. har ingen funktion för att visa disten som jag har gjort på bilderna så jag kör med ett T-filter som inte är med på bilden.

Flint skrev:10kHz (drygt) En ändring i övrigt. Jag har bytt emittermotstånden till amperemätare med samma resistans som emittermotstånden dvs 0.47ohm. Två flugor på smällen.
Ingen skillnad mot 1kHz. Har testat 100kHz och 1MHz också. I princip ingen skillnad där heller. Vet inte om det stämmer med verkligheten eller om simuleringen inte är tillräckligt ärlig/omfattande.
Svante skrev:Kanske ska kretsen drivas högohmigare för att det ska synas. Drivsteget brukar ju vara mer eller mindre en strömgenerator (ett GE-steg med hög förstärkning).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster