phloam skrev:Svante skrev:Jag menar, det finns ju ingen signal som kan återges riktigt i en dålig högtalare, oavsett hur ren signal man kopplar in i den.
Men.... det kanske finns en psykologisk skillnad mellan att höra en perfekt signal i en kass högtalare.... jämfört med en icke perfekt signal i en jättebra högtalare? Vilket är mest frustrerande? Kan man mäta den frustrationen?
Den eventuella frustrationen är omätbar, sant.
Kom bara ihåg att kedjan, enligt mig, bara är starkare än dess svagaste länk, oavsett var länken sitter - resultatet blir detsamma.
Om du ser signalöverförseln på detta sätt:
En komponent har inga som helst mänskliga egenskaper, är du med?
( Detta får man itutat i sig, varje gång man slår upp en hifiblaska, detta att elektroniska apparater innehåller musikalitet samt förbättringsfunktioner, magiska tillbehör som gör att man når nirvana, osv... )
En hifiapparat kännetecknas endast av dess tillkortakommanden, är du med?
( I hifiblaskorna står det om mänskliga egenskaper som " förbättringsegenskaper " mm. )
En hifiapparat kan endast försämra signalen, inte förbättra den, okej?
Hifianläggningens uppgift är således, om ett ofärgat ljud är målet, att låta den elektriska signalen passera från cd:n via förstärkaren till högtalaren,med så litet signaldegradering som möjligt, är du med på detta?
Eftersom en hifiapparat inte innehåller intelligens, spelar det defakto ingen roll vart i signalkedjan man placerar den mest transparenta apparaten. Apparaterna kan ju inte " gissa" information ( som människorna i exemplet om " ringleken" kunde ).
Ramlade polletten ned ?
Jag ber om ursäkt för eventuell dryghetsuppfattning om mina åsikter, men detta är enkel logik!
( Som io.fs. var svår att förstå för undertecknad också, förut! jag trodde ju som du....... Hifitidningarnas hjärntvätt sitter djupt, mycket djupt..)
V. H. Richard.