LTS-F1 ...kan det vara nåt?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
muddywaters

LTS-F1 ...kan det vara nåt?

Inläggav muddywaters » 2007-08-29 19:06

Hej, jag är ny här men brukar titta runt här bland trådarna.

jag har ett tag varit sugen på att köpa mig ett par rejäla högtalare, spelar nu på ett par Gale stativare och en gammal hemmasnickrad subwoofer. Förstärkaren är en gammal Sony från 70 talet och en gammal Yamma från samma årtionde, jag diggar dom där gamla förstärkarna.
Jag är ju ingen audiofil men upskattar när det låter skapligt. :D

Var inne på Hifikit för ett tag sedan och lyssnade på LTS-F1:orna, killen lirade lite plattor för mig, AD/DC och så vidare och jag blev stormförtjust i ljudet.

Nu kostar ju dom där byggsatserna en del.. och jag är snål, och det får mig att tveka.

Är dom prisvärda? Åsikter om dom. Vilka brister finns?
Finns det bättre fabriksbyggda högtalare för den pengarna? Vilka borde jag titta på.
Andra byggsatser? :?:

Det finns ju inte så mycket sagt om dom på deta forum. Vill mest höra lite åsikter.. gärna sådana som hjälper mig överkomma snålheten och bara köpa grejorna.

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2007-08-29 22:29

Nu vet jag inte riktigt vilka högtalare du menar, Jag har ett par LTS 3v-f1 som jag tycker är bra. Jag har inte jämfört dem något på ett seriöst sätt (samma rum, samma elektronik osv). Men dom duger för mig än så länge.

Ända tills jag bygger något nytt som blir världens bästa högtlare :wink:
"Och elefanten slutar här!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-29 22:58

Jag hade F1-elementen i en SEAS Neon-låda förut, och det lät så bra att en kompis tvingade mig sälja högtalarna till honom, och sedan dess har jag inte haft lika bra ljud på ett bra tag, men nu har jag äntligen skaffat riktiga märkeshögtalare, så jag inte behöver ångra mig längre.
En del av det fina ljudet tillskrev jag förstärkningskorset inuti lådorna som jag tillverkat av virke från gamla stora orgeln i Järvsö kyrka. Sånt slår en quackti eller två med hästlängder! 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-08-29 23:14

Jo, LTS-F1 är definitivt prisvärda. (Fast det beror ju förstås på hur mycket jobb man slantar upp på arbetet med att färdigtälla dom.)

Inga speciella brister vid normala lyssningsnivåer i normalstora bostadsrum skulle jag vilja hävda.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-30 11:25

LTS 3v-f1 har jag lyssnat på en sväng tillsammans med py2..det lät mycket bra

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-30 11:36

Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-08-30 19:57

paa skrev:Snip
En del av det fina ljudet tillskrev jag förstärkningskorset inuti lådorna som jag tillverkat av virke från gamla stora orgeln i Järvsö kyrka. Sånt slår en quackti eller två med hästlängder! 8)

Word :D

Ps
min kortning av citat
ds
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Masen

Inläggav Masen » 2007-09-01 22:19

Jag har byggt ett par F1 själv (lådan), och är helnöjd!
Kom gärna och provlyssna i hemmiljö om du bor i stockholmstrakten.

Användarvisningsbild
muddywaters

Inläggav muddywaters » 2007-09-01 23:32

wow, tack för alla svar.

Masen- tack för det vänliga erbjudandet, men jag är stationerad i hälsingland tills vidare så...

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2007-09-03 22:53

Prisvärd högtalare det lilla jag hört. Bra ljudtrycksförmåga också.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-12 09:49

paa skrev:Jag hade F1-elementen i en SEAS Neon-låda förut, och det lät så bra att en kompis tvingade mig sälja högtalarna till honom, och sedan dess har jag inte haft lika bra ljud på ett bra tag, men nu har jag äntligen skaffat riktiga märkeshögtalare, så jag inte behöver ångra mig längre.

får man fråga vilka märkeshögtalare
Bikinitider

akelius

Inläggav akelius » 2008-04-12 10:09

[quote="paa"]. Sånt slår en quackti eller två med hästlängder!

Jag har väldigt svårt att tro att "sånt"slår en quackti,ännu svårare att tro att den slår två!! :D

akelius

Inläggav akelius » 2008-04-12 10:10

"paa skrev"]. Sånt slår en quackti eller två med hästlängder!

Jag har väldigt svårt att tro att "sånt"slår en quackti,ännu svårare att tro att den slår två!! :D[/quote]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-12 11:07

celef skrev:
paa skrev:Jag hade F1-elementen i en SEAS Neon-låda förut, och det lät så bra att en kompis tvingade mig sälja högtalarna till honom, och sedan dess har jag inte haft lika bra ljud på ett bra tag, men nu har jag äntligen skaffat riktiga märkeshögtalare, så jag inte behöver ångra mig längre.

Det har väl framgått i både text och bild, bl.a i tråden om fanering, och rapporten från träffen i Umeå?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-12 11:44

Det där var inte likt dig paa, tänk om du bara hade svarat med de få bokstäver som högtalaren heter nu när någon som kanske inte har följt alla trådar lika bra som du ställer en helt enkel fråga och dessutom skriver "får man fråga".

Ska jag vara ärlig så kommer inte jag ihåg heller säkert var det var du hade, men gissar starkt på piP eller piPs?

Har "även" du börjat bli en "butter" typ? :roll:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-12 11:47

paa skrev:
celef skrev:

Det har väl framgått i både text och bild, bl.a i tråden om fanering, och rapporten från träffen i Umeå?

Länk?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-12 11:54

Strauss skrev:
paa skrev:Det har väl framgått i både text och bild, bl.a i tråden om fanering, och rapporten från träffen i Umeå?

Länk?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=475360
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-12 12:48

jag som trodde du var en gammal ino-användare, men ok

Det där var inte likt dig paa, tänk om du bara hade svarat med de få bokstäver som högtalaren heter nu när någon som kanske inte har följt alla trådar lika bra som du ställer en helt enkel fråga och dessutom skriver "får man fråga".

vill bara säga att för min del är det lungt :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-12 12:56

screen skrev:Det där var inte likt dig paa, tänk om du bara hade svarat med de få bokstäver som högtalaren heter nu när någon som kanske inte har följt alla trådar lika bra som du ställer en helt enkel fråga och dessutom skriver "får man fråga".
Ja, jo, men Celef hade ju faktiskt skrivit i Umeå-tråden! Men förlåt i alla fall. Men den tråden säger faktiskt så mycket mer om både högtalaren och mig än bara ett reflexmässigt "piP"!
screen skrev:Har "även" du börjat bli en "butter" typ? :roll:
Mvh Björn//

Hoppas inte, och hoppas att inte du heller blivit det!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-04-12 13:24

Nä..ä, inte jag inte :P

OT:

/Jag tycker man har det roligare och trevligare om man kan föra ett respektfullt samtal med alla även dom som inte är likadana tillbaka, dom faller då bara på eget grepp.

...eller som jag brukar säja: Allt är självriktande med tiden./

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Återgå till Köpråd