Moderator: Redaktörer
.Harryup skrev:Teorin eller dogm eller marknadsföringen är ju sprungen ur skivspelareran vilket gör att jag tycker att det har väldigt lite med CD att göra.
Däremot för skivspelare så mäjkar den sens. Vare sig man gillar det eller inte
Så vare sig man testar blint eller i blindo så gör det en skillnad som aldrig går att reparera om man har en missmatchad skivspelare vilket dom flesta har i något avseende.
Däremot så trots att jag råkar ha bl.a. en LP12 så är inte den spelaren den absolut bästa förstås. Däremot är det den billigaste om man köper den beg av dom bättre på marknaden som man fortfarande enkelt kan få service på.
Svante skrev:Flint skrev:Svante skrev:Det är ju skillnad på voodoo och psykologi.
Kan man vara riktigt säker på det? Är inte begreppen i alla fall nära schläkt och gränsen en tolkningsfråga?
Jadå.
Även om voodoo bara är psykologi, så är psykologi mer än voodoo.
Flint skrev:Vad har Mr Tiefenbrun själv för uppfattning idag, i den mån han fortfarande är aktiv?
hepcat skrev:Flint skrev:Vad har Mr Tiefenbrun själv för uppfattning idag, i den mån han fortfarande är aktiv?
Han är definitivt aktiv idag han har återtagit kontrollen över företaget.
Vad jag har förstått det som så är hans uppfattning att det gäller att få ut så mycket som möjligt av materialet (musik informationen) i början av kedjan för att sedan försöka bevara den så gott det går hela vägen och vad jag har uppfattat source first så är det så det alltid varit.
Source first betyder INTE att man behöver lägga mest pengar där utan enbart att man skall skaffa så bra signalkälla som man kan det behöver inte betyda dyrast men att man lägger mycket tid till att hitta rätt produkt som är tillräckligt bra på att utvinna musiken för en själv.
IngOehman skrev:Hur är det meningen att man skall bära sig åt för att välja/utvärdera
kvaliteterna från den där första länken? (Skall man tro på broschyren?)
Det är ju rätt svårt att göra det utan att ha en komplett kedja...![]()
Och det är nog oundvikligen så, att om man bortser ifrån F/E-lyssning,
så finns det inga metoder för att med lyssningstester bilda sig en
uppfattning om en länk i kedjan (t ex den första) utan att de
övriga länkarna i samma kedja påverkar resultatet...![]()
Det enda förnuftiga är därför att börja i andra änden - med rummet!
Det är ju de flesta tvungna att göra, vare sig de vill eller inte. Rummet
dikteras ju ofta av egenskaper som är givna i förväg - som man inte kan
välja lika fritt såsom för anläggningen i övrigt.
Innan man har ett rum är det ju omöjligt att veta vilka högtalare man
behöver, och innan man vet vilka högtalare man kommer att använda
går det inte att veta vad som krävs av den förstärkare som skall driva
dem...
Vh, iö
Richard skrev:Linn driver alltså " source first" filosofin fortfarande, oaktat de pengar man lägger ut på grejjorna. Hur kan det då komma sig att den billigaste signakällan från linn kostar 30000.:- , och sedan uppåt ?
( För att slutligen hamna på en av världens absolut dyraste cd-spelare, cd-12, för ca 180000:- ! )
IngOehman skrev:Tror nog Richard kommenterade inlägget från hepcat tidigare, där det skrevs att det enligt Linn inte
nödvändigtvis var mycket pengar man skulle lägga på source-komponenten, utan mycket tid.
Vh, iö
Richard skrev:
Se där, en Selleri -moderator på tråden, välkommen !
Linn driver alltså " source first" filosofin fortfarande, oaktat de pengar man lägger ut på grejjorna. Hur kan det då komma sig att den billigaste signakällan från linn kostar 30000.:- , och sedan uppåt ?
( För att slutligen hamna på en av världens absolut dyraste cd-spelare, cd-12, för ca 180000:- ! )
Är " source first "filosofin något som kommer från Linn själva, eller kommer den från dess förespråkare enbart ?
Det vore trevligt om du kan svara på åtminstone den sista frågan, eftersom du är väl insatt i Linnfilosofin, såsom den ser ut idag.
V. H. Richard.
Flint skrev:IngOehman skrev:Tror nog Richard kommenterade inlägget från hepcat tidigare, där det skrevs att det enligt Linn inte
nödvändigtvis var mycket pengar man skulle lägga på source-komponenten, utan mycket tid.
Vh, iö
Jo jag förstod det men Hepcat sa inte att det var en regel och mål att signalkällan skulle vara lågbudget utan att den "inte nödvändigtvis" behövde vara dyr.
Source first betyder INTE att man behöver lägga mest pengar där utan enbart att man skall skaffa så bra signalkälla som man kan det behöver inte betyda dyrast men att man lägger mycket tid till att hitta rätt produkt som är tillräckligt bra på att utvinna musiken för en själv.
IngOehman skrev:Håller med om allt det ovanstående!Flint skrev:IngOehman skrev:Tror nog Richard kommenterade inlägget från hepcat tidigare, där det skrevs att det enligt Linn inte
nödvändigtvis var mycket pengar man skulle lägga på source-komponenten, utan mycket tid.
Vh, iö
Jo jag förstod det men Hepcat sa inte att det var en regel och mål att signalkällan skulle vara lågbudget utan att den "inte nödvändigtvis" behövde vara dyr.
Han skrev:Source first betyder INTE att man behöver lägga mest pengar där utan enbart att man skall skaffa så bra signalkälla som man kan det behöver inte betyda dyrast men att man lägger mycket tid till att hitta rätt produkt som är tillräckligt bra på att utvinna musiken för en själv.
Att inte komma undan med mindre än 30 000:- hur man än väljer*, kan upplevas som att det är svårt att ta till med tid istället för pengar.
Tror det var det Richard ville peka på. Alltså att redan prislistan från Linn ger en indikation om att det är deras mening att source-komponenten bör vara en av de dyra delarna i kedjan, för att nå bästa resultat.
Men å andra sidan känner jag inte till vad de andra delarna kostar.![]()
Vad kostar Linns billigaste CD, elektronik och högtalare?
Vad kostar Linns dyraste CD, elektronik och högtalare?
Kanske är det där svaret finns på hur mycket de tycker att de olika länkarna bör kosta i förhållande till varandra?![]()
Vh, iö
- - - - -
*Om man väljer Linn
IngOehman skrev:Hur är det meningen att man skall bära sig åt för att välja/utvärdera
kvaliteterna från den där första länken? (Skall man tro på broschyren?)
Det är ju rätt svårt att göra det utan att ha en komplett kedja...![]()
Och det är nog oundvikligen så, att om man bortser ifrån F/E-lyssning,
så finns det inga metoder för att med lyssningstester bilda sig en
uppfattning om en länk i kedjan (t ex den första) utan att de
övriga länkarna i samma kedja påverkar resultatet...![]()
Det enda förnuftiga är därför att börja i andra änden - med rummet!
Det är ju de flesta tvungna att göra, vare sig de vill eller inte. Rummet
dikteras ju ofta av egenskaper som är givna i förväg - som man inte kan
välja lika fritt som anläggningen i övrigt.
Innan man har ett rum är det ju omöjligt att veta vilka högtalare man
behöver, och innan man vet vilka högtalare man kommer att använda
går det inte att veta vad som krävs av den förstärkare som skall driva
dem...
Vh, iö
phon skrev:Då är det bara att sammanfatta det hela:
Source first förstås, utan bra source ingen bra musik.
Source, och source-1, är de enskilt viktigaste delarna i systemet.
Source_n och source_n+1 är viktiga, och påverkbara.
Systemet har naturligtvis egen intelligens. Självklart faktiskt.
Systemet kan förbättra eller försämra musiken, eftersom det kan avgöra hur musiken låter.
Enskilda komponenter har mänskliga egenskaper, naturligtvis.
Olika länkar i kedjan har olika vikt, man kan inte flytta runt fel hursomhelst.
Anläggningens uppgift är att färga ljudet så att största möjliga transparens erhålles.
De viktigaste delarna i kedjan är nästan omöjliga att påverka.
Jag har antagligen glömt något, men det här räcker rätt långt om man verkligen vill ha ett transparent ljud hemma.
.
Flint skrev:Kan också vara ett medvetet val att profilera sig som dyrmärke och/eller lägga tyngdpunkten på en annan del i kedjan. Tippar att dom inte anser sig kunna konkurrera i de lägre prisklasserna CD-spelare med lämplig lönsamhet. Bara löst spånat förstås.
Flint skrev:Kan också vara ett medvetet val att profilera sig som dyrmärke och/eller lägga tyngdpunkten på en annan del i kedjan. Tippar att dom inte anser sig kunna konkurrera i de lägre prisklasserna CD-spelare med lämplig lönsamhet. Bara löst spånat förstås.
phon skrev:Då är det bara att sammanfatta det hela:
Source first förstås, utan bra source ingen bra musik.
Source, och source-1, är de enskilt viktigaste delarna i systemet.
Source_n och source_n+1 är viktiga, och påverkbara.
Systemet har naturligtvis egen intelligens. Självklart faktiskt.
Systemet kan förbättra eller försämra musiken, eftersom det kan avgöra hur musiken låter.
Enskilda komponenter har mänskliga egenskaper, naturligtvis.
Olika länkar i kedjan har olika vikt, man kan inte flytta runt fel hursomhelst.
Anläggningens uppgift är att färga ljudet så att största möjliga transparens erhålles.
De viktigaste delarna i kedjan är nästan omöjliga att påverka.
Jag har antagligen glömt något, men det här räcker rätt långt om man verkligen vill ha ett transparent ljud hemma.
.
IngOehman skrev:Håller med om allt det ovanstående!Flint skrev:IngOehman skrev:Tror nog Richard kommenterade inlägget från hepcat tidigare, där det skrevs att det enligt Linn inte
nödvändigtvis var mycket pengar man skulle lägga på source-komponenten, utan mycket tid.
Vh, iö
Jo jag förstod det men Hepcat sa inte att det var en regel och mål att signalkällan skulle vara lågbudget utan att den "inte nödvändigtvis" behövde vara dyr.
Han skrev:Source first betyder INTE att man behöver lägga mest pengar där utan enbart att man skall skaffa så bra signalkälla som man kan det behöver inte betyda dyrast men att man lägger mycket tid till att hitta rätt produkt som är tillräckligt bra på att utvinna musiken för en själv.
Att inte komma undan med mindre än 30 000:- hur man än väljer*, kan upplevas som att det är svårt att ta till med tid istället för pengar.
Tror det var det Richard ville peka på. Alltså att redan prislistan från Linn ger en indikation om att det är deras mening att source-komponenten bör vara en av de dyra delarna i kedjan, för att nå bästa resultat.
Men å andra sidan känner jag inte till vad de andra delarna kostar.![]()
Vad kostar Linns billigaste CD, elektronik och högtalare?
Vad kostar Linns dyraste CD, elektronik och högtalare?
Kanske är det där svaret finns på hur mycket de tycker att de olika länkarna bör kosta i förhållande till varandra?![]()
Vh, iö
- - - - -
*Om man väljer Linn
hepcat skrev:...sedan är det ju så att signalkällan inte påverkas av rummet något nämnvärt så därför går det alldeles utmärkt att titta ut den först.
IngOehman skrev:Tror du missade poängen.
Läs igen. Tänk hårdare!
(Poängen var inte att man skall lyssna i badrum, utan att (t ex) ett
badrom drabbar KEDJANS summa, och inte "vissa delar i kedjan på
vissa sätt, men andra på andra sätt". Det man ställer till i slutet av
kedjan, eller var som helst i den för den delen, kommer att påverka
möjligheten att utvärdera ALLA delar i kedjan, men drabba de bästa
(alltså de minst färgande) delarna värst, eftersom det är dom som är
svårast att höra felen från. Slutsats: Ta hand om de stora felen först,
och vänta med att utvärdera de allra bästa delarna till sist = börja
bakifrån!)
IngOehman skrev:hepcat skrev:...sedan är det ju så att signalkällan inte påverkas av rummet något nämnvärt så därför går det alldeles utmärkt att titta ut den först.
Påverkas inte av rummet?
Ingen av apparaterna påverkas väl själv nämnvärt av rummet, men ljudet som når lyssnaren gör det ju. Nog tusan är det bäst att utvärdera källapparaten med maximal kvalitet i resten av kedjan (inte minimal som blir fallet om man börjar med källkomonenten).
Lyssnar man i ett badrum och med överstryda datorhögtalare kan man ju välja i princip vilken CD-spelare som helst utan att det spelar någon roll, det går ju inte att höra någon skillnad mellan dem i en sådan lyssnings-/ljudmiljö.
Jag vidhåller att de enda logiska ordningarna man kan tillämpa när man skall plocka ihop är anläggning är antingen att:
1. Göra det "bakifrån" (rum - högtalare - förstärkare...), eller att
2. Göra det enligt principen "worst first", alltså att ta hand om de största felen först, så att det skall finnas någon chans att man kan detektera de bättre apparaternas mera finstämda skillnader.
Av en händelse råkar dessa båda metoder sammanträffa till viss del. Det behöver de inte göra det.
Vh, iö
- - - - -
Tänk om folk som köpte bil började med att välja bränsle. Hmmm... Fast det kan man ju faktiskt göra, utan att det blir lika tokigt som att välja källapparat först.
Det beror förstås på att parallellen är dålig. Bränslet är ju inte motsvarigheten till source-komponenten, utan snarare till programmaterialet - fonogrammen. Och dem kan man ju med fördel välja oberoende av anläggningen.![]()
Av helt annolunda skäl, liksom. Man väljer de fonogram man gillar bäst, på samma sätt som man kan välja det bränsle man gillar bäst, exempelvis det som är bäst för naturen.
Men då backar jag: Tänk om folk började med att välja fabrikatet på insprutningen. Det vore ju helt vansinnigt.![]()
Känns klart vettigare att börja bakifrån, med att fråga sig vad man skall ha bilen till. Sedan följer karosssort, eventuell terrnggåendeförmåga, flerhjulsdrift, säkerhetsfrågor mm, och därefter vet man förhoppningsvis vilken motorstorlek som kommer att behövas/önskas ha, och till sist har man en komplett stereoanläggning! Förlåt, bil.
Med andra ord man bör inte koppla in en classik musik för 15K in ett par Komri det blir rätt fet missanpassning.
IngOehman skrev:Jag tror därför att du skriver att psykologi är mera än voodoo, mest på grund av att psykologi tillhör västvärlden, och då känner du att det ingår i den akademiska stora fina världen, och är något seriöst och riktigt. Du kanske rent av tycker att det är vetenskap?
IngOehman skrev:Jag är stor vän av psykologin, men har svårt att se det som vetenskap. Tror inte på de vetenskapliga metoderna som bästa redskap för psykologisk kunskapsutveckling. Tror mera på maximal exponering av olika fall och olika idéer, och sedan att låta sortering och analys ske med intuitionen som främsta förmåga. De som tillfört mest betydelsefulla tankar till psykologin i många fall är de som agerat minst vetenskapligt. Så kan det vara ibland.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 24 gäster