Vilken del av anläggningen är du mest känslig för?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken del av anläggningen är du mest känslig för?

Signalkällan
17
16%
IC-kablarna
4
4%
Förstärkaren
6
6%
Högtalarkablarna
2
2%
Högtalarna
79
73%

Antal röster : 108

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-30 13:57

Jag är inte nöjd med något.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-08-30 14:19

Jag är mest känslig för eluttagen, satans vad ont det gör om man råkar stoppa in en sruvmejsel där.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-30 14:24

Strauss skrev:Jag är mest känslig för eluttagen, satans vad ont det gör om man råkar stoppa in en sruvmejsel där.

Du kanske är en sån där elallergiker.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-08-30 17:06

Intressant resultat,
precis det motsatta vad ett märke från Skottland säger om prioritering och vad man ska vara känslig för :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-30 17:24

Jag hade räknat med att fördelningen skulle vara jämnare mellan spelare, förstärkare och talare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-30 19:32

mapem skrev:Svår fråga.... Det jag har retat mig mest på är dåliga CD-spelare, men jag har inte riktigt kunnat peka på vad som har varit felet. Det är subtila skillnader som ändå kan vara oerhört irriterande.

Däremot är det lätt att höra vad som är fel på en högtalare, men betydligt lättare att stå ut med dessa fel. Oftast ojämn frekvensgång. Sådana fel är våra öron mer vana att hantera eftersom alla rum vi vistas i påverkar alla ljud på det sättet.

Håller med. Har haft cd spelare som haft något konstigt i återgivningen som jag inte stått ut med.. känns skönt att trycka på paus. Efter klockbyte så lirade det hela skön musik och opampar utbytta till LC audios Zapfilter i motkopplingsfri klass A blev pricken över i't.

Sen har jag haft hembyggen till högtalare som haft stora dippar vid delningsfrekvens samt ojämn frekvensgång överlag men dom har ändå lirat skön musik mycket tack vare bra element och bra rum/anpassning till rum.

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-30 19:38

Piotr skrev:
mapem skrev:Svår fråga.... Det jag har retat mig mest på är dåliga CD-spelare, men jag har inte riktigt kunnat peka på vad som har varit felet. Det är subtila skillnader som ändå kan vara oerhört irriterande.

Däremot är det lätt att höra vad som är fel på en högtalare, men betydligt lättare att stå ut med dessa fel. Oftast ojämn frekvensgång. Sådana fel är våra öron mer vana att hantera eftersom alla rum vi vistas i påverkar alla ljud på det sättet.

Håller med. Har haft cd spelare som haft något konstigt i återgivningen som jag inte stått ut med.. känns skönt att trycka på paus. Efter klockbyte så lirade det hela skön musik och opampar utbytta till LC audios Zapfilter i motkopplingsfri klass A blev pricken över i't.

Sen har jag haft hembyggen till högtalare som haft stora dippar vid delningsfrekvens samt ojämn frekvensgång överlag men dom har ändå lirat skön musik mycket tack vare bra element och bra rum/anpassning till rum.

/Peter

Jag håller med er båda men för mig är det förstärkare som är mest kritiskt. Det finns vissa som jag inte klarar mer än någon dag. Gäller både rör och trissor. CD-spelare tycker jag kan låta lite olika men inte på samma irriterande sätt som förstärkare. Högtalarfel lever jag lättast med eftersom det oftast bara är frekvensgångsfel som man som sagts vänjer sig vid. Men en dålig förstärkare vänjer jag mig aldrig vid.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-30 19:43

Vilka fel gör en riktigt sunkig förstärkare enliogt dig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-30 19:50

Kaffekoppen skrev:Vilka fel gör en riktigt sunkig förstärkare enliogt dig?

Den stör musiken på något sätt. Kanske dumt svar. Kanske stör koncentrationen på musiken snarare. Fungerar som ett filter som släpper in ljuden men inte musikupplevelsen. Lätt att det blir flumigt men det är så jag uppfattar det.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-30 19:58

Låg tomgångsström tror jag legat bakom de förstärkare som jag inte gillat. Flera förstärkare som jag upplevt naturliga och lättflytande i återgivningen har haft hög tomgångsström/klass A drift.

Några exempel är Zapsolut, Aleph (Nelson Pass), GamuT, Audio Research.

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-30 20:04

Piotr skrev:

/Peter

Är du helt säker på att precisionsklockan verkligen förbättrade ljudet?
det kan ju vara parasitsvängningar från den nätdel du tog strömmen till klockan, som i sin tur påverkar op-amparna? Eller, hade du en separat, dedikerad nätdel till klockan?
Har du kollat med blindtest mot någon billigare spelare, med icke-optimerad klocka?

Själv tror jag numera störningar från analoga servon i integrerade cd/dvd-spelare är en större källa till " störningar" som kan leta sig in bakvägen och störa analogstegen. Men, jag kan ha fel, förstås.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-30 20:13

Inget tvivel om att klockan med helt egen dedikerad nätdel förbättrade återgivningen avsevärt. Sen om det låg i störningar mellan olika delar i spelaren via gemensamma strömörsörjningar eller icke är jag helt clueless om. Jag vet dock om att det finns killar som menar på att en uppgradering av kondingar runt DAC och befintlig klocka kan ge lika stora (eller närapå) som att installera klocka med ny nätdel.

Jag stod helt enkelt inte ut med att lyssna på spelaren innan klockbytet men satt med ett skönt flin i fejset efetråt.

Ljudförbättringen av klockbytet var förvånansvärt stort men det mest överaskande var att analogdelen som installerades (med dedikerad nätdel) genomgick en förändring i karaktär under ett par dagar. Detta var något jag inte trodde var möjligt innan men det var bara till att acceptera att så var fallet.

/Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi