Lust skrev:IngOehman skrev:Tror du missade poängen.
Läs igen. Tänk hårdare!
(Poängen var inte att man skall lyssna i badrum, utan att (t ex) ett
badrom drabbar KEDJANS summa, och inte "vissa delar i kedjan på
vissa sätt, men andra på andra sätt". Det man ställer till i slutet av
kedjan, eller var som helst i den för den delen, kommer att påverka
möjligheten att utvärdera ALLA delar i kedjan, men drabba de bästa
(alltså de minst färgande) delarna värst, eftersom det är dom som är
svårast att höra felen från. Slutsats: Ta hand om de stora felen först,
och vänta med att utvärdera de allra bästa delarna till sist = börja
bakifrån!)
Jag har inga problem med förståelsen och tycker att den här diskussionen har fått ett löjets skimmer över sig.
Jag kan uttrycka samma sak så här istället:
Det finns ingen vettig människa som utvärderar en signalkälla med stora fel i högtalare/rum, likväl som ingen utvärderar högtalare/rum med stora fel i signalkällan. Detsamma gäller givetvis även för andra delar i kedjan.
Det är ju självklarheter för den som har minsta hum om vad den håller på med.
Om man föredrar framifrån eller bakifrån styrs av var svagheterna i kedjan ligger.
Menar du allvar?
Har du någon pejl på storleksordningarna av fel från normala högtalare och rum egentligen?
(Det vill säga hur stora de är jämfört med felen från signalkälla och förstärkare alltså.)
Ditt resonemang är häpnadsväckande likt "det finns väl ingen som har några fel i kedjan som utgångspunkt!".
Om så vore fallet var ju kedjan bra redan innan man gjorde något, och då fanns det ju aldrigt några skäl att byta något...*
Sen skriver du dock: "Om man föredrar framifrån eller bakifrån styrs av var svagheterna i kedjan ligger", vilket ju är vad jag sagt från början!
Så vad 17 bjäbbar du om?

Och har du alldeles glömt bort att vissa kedjor byggs utan utgångspunkt? Allting är ju inte modifikationer av gamla anläggningar, utan nyihopsättningar. Då är det förnuftigt att använda antingen principen worst first, eller börja bakifrån - vilket i båda fallen betyder att börja bakifrån!

Vh, iö
- - - - -
*Jo, visst kan man vilja uppgradera i förmåga, eller anpassa till nytt boende, eller införskaffa källapparat för ny standard.