Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Nej jag tycker inte det. Jag tycker nog att både psykologi och psykiatri innehåller för mycket tolkningmöjligheter för att kunna betraktas som objektiva vetenskaper.
IngOehman skrev:Får man lura någon som man befarar försöker lura en?![]()
IngOehman skrev:*Hur lurades kunderna?
Harryup skrev:IngOehman skrev:
Harryup: Ingen har påstått att felen går att reparera efteråt, men vad jag skriver är ju bara att de inte går att reparera i förväg heller!![]()
Det spelar alltså ingen roll var i en kedja ett (olinjärt) fel sitter - det är lika illa var det än är. Ett fel i källan kan (under normala omständigheter) inte fixas i efterhand, men ett fel i högtalarna kan inte heller fixas i förhand!![]()
Alltså så skrev du ju inte. "Visst gör skivspelaren en skillnad som är svår att reparera om den förvränger ljudet på ett svårreverserbart sätt, men detsamma gäller ju alla andra delar i kedjan!"
Du skriver att felet är svåra att reparera. Inte att det är omöjligt att reparera.
Vad gäller andra skivspelare har för fel är väl inte det vi diskuterar, vi pratar ju Linn för en ögonblick. Därför så är det väl rimmligt att hålla sig till att försöka se till det Linn påstår dom är bra på. Dvs ökad stampatakten %.
Så om du har en spelare som jämfört med en Linn inte lyckas spela av det som finns i spåret, hur återvinner du det sedan.
harryup skrev:IngOehman skrev:Det finns helt enkelt inga argument för att första länken har någon särställning som något viktigare än någon av de andra. Det man upplever som slutprodukt från anläggningen - är alltid en konsekvens av ALLA delar i kedjan, inlusiva fonogrammet själv (samt rummets temperatur och vad man ätit vid senaste måltiden...)!
Håller fortfarande inte med dig. Argument finns ju, det är bara det att du inte tycker dom är riktig gällande.
Jag tycker fortfarande att skivspelaren har en särställning jämfört med t.ex. en CD. Att sedan högtalare rum spelar än stor roll är ju givet, men felen därifrån kommer att gälla alla källor. Och det kommer vara fel som delvis låter anorlunda.
meanmachine skrev:Håller med. BT är nog rätt överskattat. Längre lyssning är bra och framför allt någon typ av personlig mognad så man slutar att barnsligt överskattar saker. Den psyskiska mänsliga akilleshälen påverkas lju även vid ett blint test. Du kan inbilla dig saker ändå.
Svante skrev:IngOehman skrev:Skulle du kalla design för en vetenskap också, bara för att man kan undersöka att vissa former eller färger föredras framför andra?![]()
Att påvisa effekter är inte samma sak som att bygga en vetenskap, eller?
Att påvisa effekter är inte samma sak som att det man undersöker är en vetenskap, men det kan bygga kunskap och det kan göras med vetenskapliga metoder. Då bygger man väl en vetenskap om effekterna?
Psyket är ingen vetenskap men psykologin är det.
Fanns det designologi, så skulle det kunna vara en vetenskap som undersöker just det du säger.
Fast jag skulle nog tom säga att den som undersöker vilka former som föredras är psykolog snarare än designer.
Ändelsen -logi betyder ju "läran om" och det betyder ju att det måste finnas en kunskapsbildning i botten. I fallet med psykologi menar jag att den i många, men inte alla fall är vetenskapligt underbyggd. Det finns förstås pseudovetenskap även här.
Är det det du menar att det finns mycket just inom psykologin?
Koffe skrev:Personligen är jag mycket tveksam till om neutralitet/transparens- systemet skulle vinna.
IngOehman skrev:Aha, så astrologi är en vetenskap?![]()
IngOehman skrev:Det spelar alltså ingen roll var i en kedja ett (olinjärt) fel sitter - det är lika illa var det än är.
Svante skrev:IngOehman skrev:Aha, så astrologi är en vetenskap?![]()
Tja, en sedan länge insomnad vetenskap kanske. Wikipedia säger att astrologi och astronomi var samma disciplin fram till medeltiden, och på den tiden var det nog att betrakta som en vetenskap. Man letade efter samband mellan stjärnorna och händelser på jorden, med dåtidens kunskap och metoder.
Sen har ordet hängt kvar, fast vi vet bättre nu.
Menar du att samma sak har hänt med psykologin?
Svante skrev:Listan nedan innehåller iaf en klar överrepresentation av vetenskapliga ämnen, tycker ju jag iaf, även om det inte är ett bevis på att allt som slutar på -logi är det.
Aerologi
Analogi
Andrologi
Antologi
Antropologi
Kulturantropologi
Socialantropologi
Astrologi
Audiologi
Auxologi
Axiologi
Biologi
Mikrobiologi
Rasbiologi
Ceramologi
Cytologi
Dermatologi
Ekologi
Endokrinologi
Entomologi
Epidemiologi
Epistemologi
Etnologi
Etologi
Etymologi
Farmakologi
Fenologi
Filologi
Fonologi
Fraseologi
Fukologi
Fysiologi
Geologi
Gerontologi
Grafologi
Gynekologi
Haplologi
Hematologi
Hippologi
Histologi
Homologi
Hydrologi, se även SMHI
Ideologi
Indologi
Klimatologi
Kosmetologi
Kosmologi
Kristologi
Kronologi
Litologi
Mariologi
Meteorologi
Mineralologi
Morfologi
Mykologi
Mytologi
Nefrologi
Nematologi
Odontologi
Parodontologi
Oftalmologi
Onkologi
Ontologi
Ornitologi
Oto-, rhino-, laryngologi
Paleontologi
Patologi
Petrologi
Politologi
Psykologi
Gruppsykologi
Parapsykologi
Sedimentologi
Seismologi
Serologi
Sinologi
Sociologi
Speleologi
Tanatologi
Tautologi
Teknologi
Teratologi
Terminologi
Teologi
Toxikologi
Typologi
Urologi
Virologi
Zoologi
Svante skrev:Ja, nej, -logi är inget bevis, medhålles.
Men jag menar nog ändå att psykologi är en vetenskap. Det görs bevisligen forskning av psykologer med vetenskapliga metoder. Och det är psykologerna som driver den. Därmed är det en vetenskap.
Svante skrev:Om det sedan är bättre att använda intuition så gör det inte psykologi till mindre vetenskap.
Svante skrev:Sen är det lite vanskligt att prata om psykologi som en enda enhet. Psykologin har ju många delar, varav en del lämpar sig för vetenskaplighet och experiment, medans andra kanske drivs fram bäst med känsla och intuition, även om jag tror att även de delarna då och då mår bra av att granskas med vetenskapliga metoder.
subjektivisten skrev:Rätt meningslöst test. Som att säga att fler föredrar äppelkakan över päronkakan, det är ju inte det var transparens handlar om, att man föredrar ett visst sound. Det är ju att man INTE föredrar något sound ALLS, utan man vill höra det som är på skivan.
subjektivisten skrev:Varför inte testa detta tramset. Bygg ihop två anläggningar för 10 papp. Ena är en source first anläggning, så det mesta krutet lägger man på CD spelaren, och den andra går vi från andra hållet. Så kan vi lyssna sen så får vi se vilken som låter bäst.
Koffe skrev:Min personliga take på detta; transparens är bra om det är subjektivt bra. Tycker inte ett representativt urval av konsumenterna att det är subjektiv bra så är det en kommersiellt död ide.
subjektivisten skrev:hepcat, varför inte testa detta. Bygg ihop två anläggningar för 10 papp. Ena är en source first anläggning, så det mesta krutet lägger man på CD spelaren, och den andra går vi från andra hållet. Så kan vi lyssna sen så får vi se vilken som låter bäst.
Koffe skrev:Hur skall du ha det. Är det intressant eller inte?
Min personliga take på detta; transparens är bra om det är subjektivt bra. Tycker inte ett representativt urval av konsumenterna att det är subjektiv bra så är det en kommersiellt död ide.
IngOehman skrev:Svante skrev:Ja, nej, -logi är inget bevis, medhålles.
Men jag menar nog ändå att psykologi är en vetenskap. Det görs bevisligen forskning av psykologer med vetenskapliga metoder. Och det är psykologerna som driver den. Därmed är det en vetenskap.
Inte alls. Det går att undersöka astrologi med vetenskapliga metoder också. Om inga entydigt användbara modeller är resultatet av det - är det ändå så att astrologi blivit en vetenskapa helt plötsligt?
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Ja, nej, -logi är inget bevis, medhålles.
Inte alls. Det går att undersöka astrologi med vetenskapliga metoder också. Om inga entydigt användbara modeller är resultatet av det - är det ändå så att astrologi blivit en vetenskapa helt plötsligt?
Ja, men de som skulle göra det är knappast astrologer, eller hur?
Svante skrev:Astrologerna ägnar sig på sin höjd åt pseudovetenskap, eftersom vi vet bättre idag. Det går inte att tro på astrologi och samtidigt utvärdera den vetenskapligt. Inte så länge iaf.
Psykologerna, däremot, driver själva vetenskapligheten inom psykologin.
Svante skrev:Det kan de göra och fortfarande tro på de psykologiska rönen, eftersom de kommer att finna åtminstone några som är riktiga.
Svante skrev:Men som du säger, när man kommer ner på detaljerna, varje enskild studie eller företeelse så är vi kanske överens om huruvida just den är vetenskap eller inte. Sen har vi kanske olika etiketter på dem, jag kallar tex gärna perceptionsforskning för psykologi.
Svante skrev:Sen får du gärna undvika tramsretoriska ord som "tramsretorik". Det är sånt folk blir förbannade på.
Bill50x skrev:Vad innebär "det mesta krutet"? Antal kronor? Mest välljudande för pengarna? Bästa mätbara data (oavsett kostnad, kanske 400:-?)?
Användare som besöker denna kategori: MrLeng och 24 gäster