" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-31 11:29

Richard skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det spelar alltså ingen roll var i en kedja ett (olinjärt) fel sitter - det är lika illa var det än är.

Teoretiskt kanske. Men i praktiken kan det vara så. Ett försteg kanske lämnar ifrån sig en så dålig signal att slutsteget efter klipper. Om samma typ av dist lämnar slutsteget kanske inte alls högtalaren reagerar lika illa som slutsteget gör av den dåliga signalen från försteget.

I slutändan kanske det låter lika illa - men på olika sätt.

För ingenting lever isolerat, allt beror på varandra. En elak person kanske inte är elak i rätt sällskap. En god människa kanske är elak om denne blir pressad.

Pratar vi ljudåtergivning i samma termer, kanske dist från en RIAA påverkar ett försteg mer än vad samma dist från ett slutsteg påverkar en högtalare?

Nej, enligt min mening är det INTE egalt var i kedjan ett fel sitter. Men för ordningens skull, det kan säkert vara bättre att vissa fel uppträder tidigt i kedjan och hanteras där än att lida av dem i ett senare skede där felen inte kan hanteras på ett bra sätt.

/ B

Du har fel, Bill !

Nu tillskriver du mänskliga egenskaper till apparaterna, något som är MYCKET vanligt bland linnister och sellerister, m.fl.

En apparat kan inte förbättra signalen, göra den mera " musikalisk".
Apparaten kan endast FÖRSÄMRA signalen.

kom ihåg att apparaterna INTE innehar några specifika egenskaper, såsom intelligens och musikalitet. Förstår du inte det, kommer du aldrig att förstå varför " source first" är en bluff.

Men det kanske är så att du inte vill förstå?
Då är ju argumentationen lönlös.

Jag vet inte riktigt vad du menar att jag inte vill förstå. Jag har uttryckligen påpekat gång efter annan att en apparat inte är musikalisk, lika ofta har jag hållt med om att en apparat inte kan förbättra, bara försämra. Om man nu inte vill ha en påverkan och den upplevs som en förbättring. Jag tillskriver inte apparater mänskliga egenskaper, varifrån har du fått det? Jag är ingen Linnist, kliv in på Selleri och läs mina inlägg så får du en helt annan bild av mig. Sekterism är lika illa på vilken sida det än är.

Nytroende, sådana som upplevt sig äntligen se ljuset, är oftast svåra att diskutera med. För dom har tidigare minsann varit i träsket. Men NU, nu vet dom vad det handlar om. Och du återkommer hela tiden med att tillskriva mig åsikter och tyckanden som helt enkelt inte är sanna.

Jag tillskriver inte apparater mänskliga egenskaper. Att jag gör en liknelse baserad på månniskor är en helt annan sak.

Jag anser inte att apparater är musikaliska. Att apparaternas tekniska egenskaper gör att man kan uppfatta en artist som mer eller mindre musikalisk är en annan sak. Det gör inte apparaten musikalisk, de gör apparaten transparant. Dvs den släpper igenom det som upplevs som musikalitet. Förstår du skillnaden?

Source first är inte bluff, det är ett förhållningssätt. Som diskussionen ofta förs här är det i stort sett oviktigt vilken cd-spelare eller förstärkare man har. Det är bara högtalaren som spelar roll. Visst, har man den åsikten så är det väl bara att byta högtalare tills man blir nöjd, eller hur?

Andra har kanske åsikten att det man skickar in i högtalaren har viss betydelse, låt oss då ha den åsikten utan nyvunna åsikter om vad som är bluff eller inte.

Jag tycker att jag är mycket tydlig när det gäller varför jag tror att placeringen av dist i återgivningskedjan kan ha betydelse. Jag säger inte att jag har rätt, men några mänskliga egenskaper tillskriver jag inte apparaterna. För att citera mig själv ovan, så skrev jag så här:

"Pratar vi ljudåtergivning i samma termer, kanske dist från en RIAA påverkar ett försteg mer än vad samma dist från ett slutsteg påverkar en högtalare?"

På vilket sätt är denna åsikt bluff? På vilket sätt tillskriver jag apparater mänskliga egenskaper? På vilket sätt menar jag att apparater kan förbättra signalen? På vilket sätt menar jag att apparater är musikaliska?

Alltså, alla apparater efter mikrofonen fram till högtalarna ska enbart distribuera och slutligen förstärka en elektrisk signal. Detta kan apparaterna göra mer eller mindre bra, önskvärt är naturligtvis en minimal degradering. Om vi nu bortser från medvetna manipulationer och skapande, givetvis.

Teoretisk är det kanske oväsentligt var i kedjan som tex en dist på 1 % tillförs, men i praktiken KAN (jag säger inte att det är så, jag säger KAN, möjligen, kanske, eventuellt) efterföljande steg reagera olika. Även detta rent teoretiskt alltså. Men du Richard kanske sitter med kunskaper som bevisar att det INTE kan vara så?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 11:29

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:Sen får du gärna undvika tramsretoriska ord som "tramsretorik". Det är sånt folk blir förbannade på.

Om du undviker att syssla med tramsretorik (t ex i form av långa listor med exempel som inte bevisar någonting, men som man kan bli förbannad på) så lovar jag att inte skriva tramsretorik. :wink:

Jag undrar vilka psykologiska faktorer som gör att det alltid slutar så här när jag börjar diskutera med dig.

Det finns säkert någon som har vetenskapliga svar på det.

Vatenskapligt kan jag inte lova, men jag tror att det är din vilja att "vinna" diskussionen, snarare än att finna något intressant genom diskussionen, t ex nya synvinklar, som kanske är orsaken? :wink:

Det är väl sådant som för det mesta gör att tom retorik (istället för argument) introduceras i diskussioner. :?

Men å andra sidan gjorde det väl inget. :wink:

Vad tror du själv? Vad beror det på att du publicerade den långa listan? Du trodde väl inte på allvar att jag skulle svara: "-Jaha, ja isåfall är både psykologi och astrologi vetenskaper, för det är ju mer än 50% av sådana saker som slutar på logi som är det! Tack Svante för detta vetenskapligt stringenta argument!"

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-31 11:33

Koffe skrev:
Richard skrev:Om du inte förstår, att ingen apparat kan FÖRBÄTTRA insignalen, så förstår du inte mitt resonemang.

Enkel logik, men kan ändå vara svårt att förstå , särskilt om man läser mycket hifitidningar, och tror på det som står där.
( jag påstår inte att du gör det, det vet jag ju inte ).
Läs Ingvar öhmans inlägg i denna tråd, igen, och se om du förstår vad han menar, om du inte tror på mina påståenden, förstås.

Sorry Rikard, det är inte logiskt. Det finns ett stort mått av godtycklighet. I ditt sätt att resonera väljer du bort - till dess att modellen funkar.

Ps. Kunde inte låta bli en bild på en "ljudförsämrande" apparat.

Bild

... Vet du... jag tror att det finns de som inte kan leva utan den ljudförsämringen...

Jag vet inte riktigt vad en del av ett instrument har att göra i debatten. Vi diskuterar återgivning i den här tråden, inte hur man skapar ljud i instrument.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-08-31 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 11:33

phloam skrev:
IngOehman skrev:Det var du som började.

......och DÄR gick vi från Tramsretorik till Sandlåderetorik? :D

(Sorry men det var liksom öppet mål där.... ;) )

Hellre sandlådaretorik än tramsretorik! :wink:

I synnerhet när sandlådaretoriken är sann och tramsretoriken inte är det. 8)

Vad är det för fel på sandlåderetorik förresten (med än att kalla det så)? Det är väl utmärkt att ta fasta på att den som börjar har ett särskilt ansvar för det uppkomna.

Den som slår första slaget i ett slagsmål...

Fast just i det här fallet är det ju inte blodigt allvar precis. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-08-31 11:34

[OT]
Jag tror att det är dags att slänga in ett tips på en annan tråd :)
[/OT]
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-31 11:40

TCM skrev:[OT]
Jag tror att det är dags att slänga in ett tips på en annan tråd :)
[/OT]

Hehe. Vilket får mej att tänka på en bild från fark.com

Nej inte ens sjätte gången är den bilden ok.
/naq

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 11:41

Usch vilken trist grej att behöva se. :(

Var är respekten för andra människor?

Maarten skrev:OT: Håller med IÖ ang psykologi. Låt vara att det sedan har sprungit ut en masssa armar (kongnition, perception, minnespsykologi, neuropsykologi, personlighetspsykolgi, där mer vetenskapliga metoder och förklaringsmodeller kan användas.
Hursomhelst, den mest intressanta delen tycker jag är det sorterar in i ursprungsdelarna av psykologin, där det i varje fall finns ansatser till förklaringar som inte är alltför färgade av dagens datorinspirerade modeller (In/out, hårddisk, minne).

För att använda andra ord: De vetenskapliga grenarna inom psykologin ligger sekler enligt min mening långt efter vissa av de ovetenskapliga grenarna (liksom psykologin i vissa avseenden ligger 2 ca millennier efter Buddha, illustrerat bla genom dagens modeord; Mindfulness:-) .

Intuition är ett väl så viktigt redskap inom detta område (det var det nog för Einstein också) och kanske är det bara en tidsfråga innan man kan mer vetenskapligt bevisa dessa hypoteser? För mig spelar det inte så stor roll. Mycket av det som har reellt värde i livet kan inte bevisas vetenskapligt.

För övrigt är väl psykologins vetenskaplighet ett gammalt trätoämne, här skrev Popper lite om detta: http://karws.gso.uri.edu/JFK/critical_t ... ility.html

Kloka ord från Popper, som vanligt.

Kloka ord från dig också, som vanligt.

Ju mer jag tänker på det, desto klarare framstår ett intressant faktum:

De människor som läst psykologi, och som förstått att det är tveksamt att kalla den en vetenskap - är de som bäst tycks greppa ämnet och begripa det!*

Vh, iö

- - - - -

*Och omvänt, de som läst mycket psykologi och trots det betraktar det som en vetenskap, uppvisar ofta uppenbara svårigheter att tänka rationellt och klart - även inom andra dicipliner.
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-31 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-31 11:42

Bill50x skrev:Jag vet inte riktigt vad en del av ett instrument har att göra i debatten. Vi diskuterar återgivning i den här tråden, inte hur man skapar ljud i instrument.

hehe... inte du också... orkar inte ;-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-31 11:44

Bill50x skrev:Alltså, alla apparater efter mikrofonen fram till högtalarna ska enbart distribuera och slutligen förstärka en elektrisk signal. Detta kan apparaterna göra mer eller mindre bra, önskvärt är naturligtvis en minimal degradering. Om vi nu bortser från medvetna manipulationer och skapande, givetvis.

Njae, jag är övertygad om att precis allt inspelat ljud tjänar på att manipuleras lite för att låta rätt återgivet. Det gäller att ge det normala lyssningsegenskaper. När satt man senast två decimeter från än fullt brölande saxofontratt och diggade? Eller med huvet instucken i en bastrumma? Det är ju så micken tar upp det. Tufft liv att vara mikrofon.
Senast redigerad av Flint 2007-08-31 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-31 11:52

Flint skrev:
Bill50x skrev:Alltså, alla apparater efter mikrofonen fram till högtalarna ska enbart distribuera och slutligen förstärka en elektrisk signal. Detta kan apparaterna göra mer eller mindre bra, önskvärt är naturligtvis en minimal degradering. Om vi nu bortser från medvetna manipulationer och skapande, givetvis.

Njae, jag är övertygad om att precis allt inspelat ljud tjänar på att manipuleras lite för att låta rätt återgivet. Det gäller att anpassa det till normala lyssningsegenskaper. När satt man senast två decimeter från än fullt brölande saxofontratt och diggade? Eller med huvet instucken i en bastrumma? Det är ju så micken tar upp det. Tufft liv att vara mikrofon.

Jo, det är riktigt. Men jag ville inte blanda in detta i det grundläggande resonemanget för då blir det för komplext...

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-31 11:58

Bill50x
Det är redan inblandat eftersom det inspelade ljudet skall fås att likna en verkighet som inte micken tar upp. Micken tar upp närljudet (99% vanligast - gissat) medan en lyssnare vid samma tillfälle tar upp mer allmänljud beronde på placering i rummet. Därför måste det ske en anpassning dem emellan. Nog om detta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 12:01

hepcat skrev:
IngOehman skrev:
hepcat skrev:[...]

Bara en liten fråga vilket tror du skulle vara roligast att vara på konsert på?

1. ett band som är halvbra men har ett riktigt bra PA

2. ett band som är grymt bra men har ett halvtaskigt PA

Att svaret är 2 är givet, men vad är slutsatsen...

Slutsatsen är naturligtvis att man hellre lyssnar på ett bra fonogram* i en usel CD-spelare... :P
...än lyssnar på ett fonogram med dålig musik i en bra CD-spelare! :x

kORT SAGT: det visar att "source first" inte kan ges stöd av det förhållandet, heller! 8)

Finns det något som ens påminner om ett hållbart argument för att apparater tidigare i återgivningskedjan är viktigare än de som finns senare?

Jag har hittills inte sett något som liknar ett hållbart argument för något sådant. Hörde inte heller Ivor försvara något dyligt när jag intervjuade honom för en massa år sedan. Är alltsammans en myt? :o

Vh, iö

- - - - -

*=Ett med bra musik på.

Min slutsats av det även om det inte är helt hållbart förhållade är att om två olika spelare som är olika bra på att ta fram den musikaliska informationen rätt (om vi säger att det finns) så har inte det ljudmässiga resultatet så stor betydelse givetvis så skulle det bli ännu roligare om det bra bandet spelade genom det bra PA't. Men utgår man från att alla CD spelare spelar lika bra så faller ju givetvis allt och givetvis är det roligare att lyssna på en bra platta än en dålig.

Om du INTE utgår ifrån att apparaterna kan släppa igenom den musikaliska informationen rimligt oanfrätt, så faller även det självklara i att svara 2 på ursprungsfrågan...

Så: Menar du på allvar att ett halvtaskigt band (musikaliskt) som spelar i ett prima PA, kan framstå som mera musikaliskt än ett kanonband som spelar i ett halvtaskigt PA??? :o

Isåfall kan jag konstatera att du och jag har lite olika erfarenheter av hur musikalisk information har förmåga att överleva genom teknisk misshandel. Det enda riktiga tekniska hotet mot musikaliteten som jag erfarit, är kompressorer.

Oavsett vilket är kontentan av det du säger att source first inte gäller. Du tonar ju till och med ned musikens betydelse för upplevelsen - till förmån för apparaternas "musikalitet".

hepcat skrev:Ett någotsånär hållbart argument borde ju vara men det kommer nog inte att godkännas. Att ett fel som finns vid förförstärkarens utgång kommer troligen att förstärkas i slutsteget ca 26 gånger. Men ingen del får vara så dålig att den hindrar den musikaliska informationen så helst skall man ju komprommissat så lite som möjligt hela vägen.

Du har rätt i att det inte kan godkännas, eftersom det är ett missförstånd av dignitet du redovisar. :wink:

Ett fel definieras i förhållande till den musiksignal det beledsagar. Således: Felet förstärks inte av effektförstärkaren bara för att denna har gain. :wink:

Alltså - felsignalens storlek ökar i lika mycket som musiksignalens storlek. Förhållande är oförändrat! :P

Om det varit som du tror, så hade det varit lätt att öka kvaliteten på musiken - bara att dra ned volymen! Gärna till noll, för då försvinner ju felet helt :roll:

Det funkar inte så. :wink:

Ett fels storlek bestäms genom att relatera det till musiksignalens storlek. Varken gain i en apparat eller mtsatsen (volymkontrollens dämpning t ex) påverkar i sig felets storlek. (Utom möjligen indirekt genom att det finns kvadratiska, kubiska eller överkubiska termer som exiteras olika hårt beroende på gain. Men även detta är något som INTE fungerar som argument för source first-principen, eftersom det lika gärna kan betyda att en apparat sent i kedjan är viktig, som att en tidigt i kedjan är det.)

Vh, iö

- - - - -

PS. Däremot kan ju olika delar av kedjan vara olika känsliga för störningar, och då gäller att störkänsligheten är som störst när signalnivån är som lägst och impedansen är som högst. Signalen från pickupen behöver därför vara noggrannare skärmad än högtalarkablarna. Men det är ju en fråga för sig, och den inbegriper bara att varje länk i kedjan bör vara ingenjörad för att tillgodose lösningar på de specifika svårigheter som hänger samman med den specifika länkens uppgift.
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-31 12:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-08-31 12:05

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:Sen får du gärna undvika tramsretoriska ord som "tramsretorik". Det är sånt folk blir förbannade på.

Om du undviker att syssla med tramsretorik (t ex i form av långa listor med exempel som inte bevisar någonting, men som man kan bli förbannad på) så lovar jag att inte skriva tramsretorik. :wink:

Jag undrar vilka psykologiska faktorer som gör att det alltid slutar så här när jag börjar diskutera med dig.

Det finns säkert någon som har vetenskapliga svar på det.

Illusions of grandeur?

/D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 12:11

Förklara! :P

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-31 12:15

Verkar kunna översättas med "storhetsvansinne".

(Obs utan min egen uppfattning inblandad)

Kanske "giganternas kamp" eller "det är trångt på toppen".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 12:17

Så - om man lider av storhetsvansinne så tror man att en lång lista som inte bevisar någonting, ändå är ett användbart argument? :wink:

Och om man blir synad därvidlag så byter man taktik och lämnar ämnet till förmån för nya retoriska knep - irrbloss med inriktning på att antyda fel hos personen som kallat listan för tramsretorik (se även PS:et).

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag undrar vilka psykologiska faktorer som gör att Svante lämnar ämnet när argumenten tryter - till förmån för en ny fråga avsedd att sätta fokus på (tillkortakommanden hos) personen han talar med?

Hupp, nu gjorde jag det också (två gånger till och med). :oops:

Men det var ju bara ett exempel. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-31 12:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-31 12:23

IngOehman skrev:Så - om man lider av storhetsvansinne så tror man att en lång lista som inte bevisar någonting, ändå är ett användbart argument? :wink:

Vh, iö

Äh, du är ganska bra på "långa listor" du med även om dom innehåller fler ord en ett per rad. Novellinlägg. :)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-08-31 12:24

IngOehman skrev:
Så: Menar du på allvar att ett halvtaskigt band (musikaliskt) som spelar i ett prima PA, kan framstå som mera musikaliskt än ett kanonband som spelar i ett halvtaskigt PA??? :o

Nej det menar jag verkligen inte snarare tvärtom det spelar ingen roll hur bra PA det haltaskiga bandet har det kommer aldrig låta lika bra musikaliskt som det bra bandet oavsett vilken utrustning det har för att nå ut till publiken.

Och det bra bandet kommer aldrig att låta lika dåligt som det halvtaskiga bandet oavsett vad de har för utrustning.

Men däremot kan det halvtaskiga bandet ha ett trevligare bättre ljud om det har ett bra PA.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-31 12:28

Raderat. Läste fel.

//
Senast redigerad av Flint 2007-08-31 12:57, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-31 12:28

Flint skrev:
IngOehman skrev:Så - om man lider av storhetsvansinne så tror man att en lång lista som inte bevisar någonting, ändå är ett användbart argument? :wink:

Vh, iö

Äh, du är ganska bra på "långa listor" du med även om dom innehåller fler ord en ett per rad. Novellinlägg. :)

Javisst! :wink:

Klagade inte på det (textmängden som sådan). Bara på att listan inte innehåll något argument, men ändå påstods göra det. Jag innehåller alltid massor av argument i mina inlägg.

(Nåja, nästan alltid. Vissa saker jag skriver än ju mest bara trams. Men då brukar det förhoppningsvis framgå. Phon är betydligt klurigare därvidlag. Undrar hur många gånger hans humor misstagits för allvar. :wink: )

Vh, iö

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-31 12:47

Ingvar och Svante, kan ni inte testa lite fler apparater istället?
Denons nya serie recievrar har ju just kommit... :wink:

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-08-31 12:51

Moment-23 skrev:Ingvar och Svante, kan ni inte testa lite fler apparater istället?

Behöver de verkligen det det finns ju ingen skillnad mellan apparater förutom högtalare då och rummet de står i resten kan man ju ta vad som helst så länge de inte är medvetet färgande vill säga. :)
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-31 13:12

hepcat skrev:
Moment-23 skrev:Ingvar och Svante, kan ni inte testa lite fler apparater istället?

Behöver de verkligen det det finns ju ingen skillnad mellan apparater förutom högtalare då och rummet de står i resten kan man ju ta vad som helst så länge de inte är medvetet färgande vill säga. :)

Precis. CD-spelare köps med fördel för 399:- på ICA. Borde säljas i 6-pack så man lätt kan ersätta den gamla som ger upp....

Alla spelare som kostar mer är en rip-off och säkert bara fylld med tramsigheter som tjock frontplåt och annat tjafs som inte bidrar till ljudet.

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-08-31 13:15

hepcat skrev:

Jo, det behövs MYCKET mera tester. Just denons slutsteg i hemmabiorecievrarna är väl inte optimala för seriös stereolyssning.
I alla fall har de inte varit det i tidigare generationer, så man är ju lite nyfiken på om dom nya är bättre i det avseendet.

Ang. färgning så är det nog inte så lätt att bygga ofärgade prylar som det kan verka. Det kräver nog en ganska kompromisslös inställning till ljudåtergivning. Att "råka" göra ofärgade apparater hör nog till undantagen i marginalen (minst sagt). Tvärt om är det betydligt lättare att få det färgat fast det inte var meningen.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-31 13:19

Har ni roligt?

Hur många tror ni nappar på betet? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-31 13:23

Martin skrev:Har ni roligt?

Hur många tror ni nappar på betet? :)
:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-31 13:43

Moment-23 skrev:Ang. färgning så är det nog inte så lätt att bygga ofärgade prylar som det kan verka. Det kräver nog en ganska kompromisslös inställning till ljudåtergivning. Att "råka" göra ofärgade apparater hör nog till undantagen i marginalen (minst sagt). Tvärt om är det betydligt lättare att få det färgat fast det inte var meningen.

Det räcker inte med att jaga thd in absurdum för att en HiFi-apparat skall uppfattas som subjektivt ofärgande. Det är mer komplicerat än så.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-31 13:48

Alltså, är ni så vana att diskutera på forum så att ni blir rädda om inte diskussionen leds in på något helt annat gammalt vanligt som inte har med saken att göra?

Är det ingen som kan svara på min enkla fråga som jag upprepat några ggr här istället? Den är ställd till de som tycker att det är något logiskt över "source first". Eller finns det inget bra svar så att man måste leda in diskussionen på något annat för att man inte vill ta itu med sakfrågan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-31 13:52

Varför ändra ett vinade koncept? :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-31 13:55

Ett vinande koncept för vaddå? Att utmatta folk i diskussioner över internet så att man fortfarande kan tro att man hade mest rätt eftersom ingen orkar svara längre?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi