Bill50x skrev:Flint skrev:Jag menar att alla ljud som spelas in i studiosammanhang behöver manipuleras för att få att låta som om de vore "naturliga" innan de hamnar på skiva för att sedan spelas upp i oftast någorlunda normal hemmiljö. Ingenting hindrar heller att anläggningen i hemmiljön kan påverka ljudet ytterligare till det bättre eller sämre ur bemärkelsen "naturligt".
En tanke så god som någon, har inte riktigt tänkt i dom banorna själv. Men man kan ju inte tänka på allt

Men OM man gör en inspelning med en stereo-mik (eller ett par mik´ar) placerad i en verklig lokal med verkliga musiker (!) så borde rimligtvis ganska liten påverkan behövas. Om vi nu pratar om akustiska instrument. Opus3 inspelningar, typ.
/ B
Att kalla det man gör i studion (för att skapa inspelningen) för "manipulation" är ju bara en lek med ord. Jag skulle hellre kalla det att skapa.
Vare sig man spelar in en akustik händelse (där produktionen/skapandet sker i den akustiska världen och inspelningen snarast är en dokumentation) eller spelar in i multikanal och låter produktionen/skapandet vara en integrerad del av inspelningen, finns det ett akustiskt original - i det senare fallet är det ljudet som hördes i studion.
Så:
Frågan bör handla om huruvida det
ändras vidare på detta (efter det att de som skapat fonogrammet blitt färdiga), alltså i avspelningskedjan. Och i sådana fall även om det
skall ske avsiktligt för att man VILL ändra, eller om det sker på grund av ändlig förmåga (teknisk, ekonomisk, kunskapsmässig...) att låta bli att göra det.

(Läs: Oönskade färgningar.)
I det senare fallet kommer man in på frågan om
var man skall satsa mest krut (tekniskt, ekonomiskt, kunskapsmässigt...) för att slippa dessa oönskade ändringar.
Skall det ske i början av kedjan? Eller är det bättre att satsa mest och först på något annat ställe i kedjan (som dikteras av något annat än just principen "source first")?
Om man är en av dem som håller på den förstnämnda - source first-principen, så kan man väl redogöra för något enda hållbart argument som skulle påvisa förnuftet i principen ifråga - så någon (jag t ex) får veta vad den bygger på.
Och nu är vi on topic igen!
Vh, iö
- - - - -
Eller är detta en tråd som kanske handlar om något annat?

Svårt att veta vilken tråd man är i ibland...
Jag har en känsla av att det där med Flints manipulationer var OT i varje fall. Därmed inte sagt mera OT än vad jag ställt till vid olika tillfällen.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).