Moderator: Redaktörer
WebsidaAck! Industries skrev:The Ack! Industries dAck! does not perform conversion like the vast majority of D-to-A converters. Almost all current-day DACs perform oversampling on the signal in an effort to remove ultrasonic square-wave components that arise due to time-discretization. This archaic technique was used to flatten the frequency response, but more importantly, to limit the ultrasonics that would cause some amplifiers of the era to become unstable. Through oversampling, engineers were able to remove the non-audio band ultrasonic images using brickwall filters that were gentler and less expensive than the ones used in the earliest generation of CD players.
Oversampling is done by increasing the sample rate of the signal before it reaches the DAC. Extra samples are placed between every real sample to fill in the blanks in the higher out-sampling rate system. These fake in-between samples are constructed using filters in the digital domain. However, the fact that there are more samples does not mean that there is more resolution in the output; you cannot recover more information than what was encoded on the disc. Furthermore, there are psychoacoustical problems associated with use of digital filters that damage the sound, and phase inconsistencies due to the continued use of steep analog filters.
The Ack! Industries dAck! forgoes the oversampling scheme completely. It can do this because the ear is perhaps the best brickwall filter there is. For the listener, non-oversampling gains major advantages such as improved tonality, glitch reduction, decreased system complexity, phase purity, and more accurate impulse response. All of these contribute to the dAck!'s unique, ultra-listenable sound.
WebsidaAudial skrev:The Model doesn't employ oversampling, and especially doesn't employ "upsampling" or sample rate conversion of any kind. Correctly implemented non-oversampling D/A converters are famous for their naturalness, ability to convey musical content and ability to make a long term listening enjoyable.
WebsidaSakura systems skrev:Non-Oversampling DAC concept was first proposed by Ryohei Kusunoki in late 1966. In recent interview, he states that "the issue is not either it is Non-Oversampling or Higher-rate-sampling, but the use of the digital filter can cause smearing in the time domain."
We can confirm this smearing effect on the sound caused by the use of digital filter rather easily through listening experiments. This leads us to believe that the current problem with CD is not the limitation of 16bit/44.1kHz format, but the use of the digital filter which is preventing us to experience the true possibilities and the limitations of 16bit/44.1kHz format. The sound of Progression is enough to prove this matter.
Rundberg skrev:Ack! Industries skrev:
<snip>Audial skrev:
<snip>Sakura systems skrev:
<snip>
Rundberg skrev:Av detta kan vi alltså sluta oss att det hela rör sig om pseudovetenskap och bondfångeri?
Ett par frågor angående det du skrev tidigare:
Varför kan man inte använda digital filtrering vid äkta 16-bitars D/A omvandling? Beror det på att det inte finns något "utrymme" utanför de 16 bitarna?
Skulle det vara någon fördel mad att använda en äkta 16-bitars D/A omvandling ?
Som sagt: Jag är rätt rudis på digitalteknik.
MVH
/Mattias
negascout skrev:Min intuitiva tanke att frekvenssvaj/brus måste ju påverka relativ samplingsfrekvens! Dvs. t.ex. 1000ps jitter påverkar mer ju högre frekvens som används?
Style skrev:varför skulle det göra det? nyttosignalen är fortfarande bara 20 KHz
Jag tycker Svantes analys låter rätt rimlig:negascout skrev:Jag har ingen egentlig ståndpunkt i detta utan är precis som trådskaparen väldigt nyfiken på hypen kring NOS. Nåt måste det ju vara!?
Svante skrev:Det måste väl vara att företagare och produktutvecklare vill profilera sig på något sätt för att sälja sin produkt?
Rundberg skrev:Dessa DAC:ar använder sig av Philips TDA1541 (Datablad)
Av databladet framgår att det faktiskt rör sig om en 16 bitars DAC som inte över-/uppsamplar.
Vi närmare inspektion av hemsidorna i fråga så verkar det som om det analoga filtret helt är skippat!
FUNCTIONAL DESCRIPTION
The TDA1541 accepts input sample formats in time multiplexed mode or simultaneous mode with any bit length.
The most significant bit (MSB) must always be first. This flexible input data format allows easy interfacing with signal
processing chips such as interpolation filters, error correction circuits, pulse code modulation adaptors and audio signal
processors (ASP).
The high maximum input bit-rate and fast settling time facilitates application in 4 ´ oversampling systems (44,1 kHz to
176,4 kHz) with the associated simple analogue filtering function (low order, linear phase filter).
Svante skrev: Gör man det aktivt går det nog åt minst 7 opampar per kanal, plus en massa kondingar och motstånd.
norman skrev:Svante skrev: Gör man det aktivt går det nog åt minst 7 opampar per kanal, plus en massa kondingar och motstånd.
Vore kul att se vilken noggrannhet dessa komponenter måste ha för att det inte skall gå åt pipan med den beräknade filterkurvan...
norman skrev:Tror dom flesta som gillar icke översamplande omvandlare struntar i det som viks ner i hörbara frekvensområdet, det är kanske rentav det som man gillar?
Richard skrev: Om det är så, att den omtalade D/a omvandlaren INTE använder något filter alls, för att ta bort speglingsfrekvenser, så är det rena vansinnet!
Svante skrev:
Hmm, nuskavise. I en DA-omvandlare finns det inget som viker ner i det hörbara området, det är vid AD-omvandling som det sker. Det som händer är att det bildas spegelspektra ovanför fs/2, där det egentligen ska vara tomt. Sen kan det iofs bildas hörbara intermodulationskomponenter om de högfrekventa signalerna får passera en olinjäritet, men det är inte det som brukar kallas vikning.
phon skrev:Richard skrev: Om det är så, att den omtalade D/a omvandlaren INTE använder något filter alls, för att ta bort speglingsfrekvenser, så är det rena vansinnet!Svante skrev:
Hmm, nuskavise. I en DA-omvandlare finns det inget som viker ner i det hörbara området, det är vid AD-omvandling som det sker. Det som händer är att det bildas spegelspektra ovanför fs/2, där det egentligen ska vara tomt. Sen kan det iofs bildas hörbara intermodulationskomponenter om de högfrekventa signalerna får passera en olinjäritet, men det är inte det som brukar kallas vikning.
Spegelspektra ligger ovanför 22khz alltså.
Då räcker det bra med en lagom brant filtrering som tar bort det värsta bara, det går ju ändå inte att höra skräpet. Den speglade diskanten ligger närmast, mellanregister hamnar på runt 35kHz och uppåt, den speglade basen högst upp. Rätt enkelt att filtrera.
Filtrerar man lite försiktigt så går nivån ner så mycket att det inte blir några blandningsprodukter heller med en någorlunda vettig förstärkare.
Vad är felet med det resonemanget?
(bortsett från att diskanspolen blir varmare då)![]()
.
Svante skrev:Ja, det går att ta reda på, fast det orkar jag inte nu.
Svante skrev:Hmm, nuskavise. I en DA-omvandlare finns det inget som viker ner i det hörbara området, det är vid AD-omvandling som det sker. Det som händer är att det bildas spegelspektra ovanför fs/2, där det egentligen ska vara tomt. Sen kan det iofs bildas hörbara intermodulationskomponenter om de högfrekventa signalerna får passera en olinjäritet, men det är inte det som brukar kallas vikning.
Svante skrev:
Tja... Jo så kan man förstås tänka. Men ingenjörn i mig ryser.
Svante skrev:
Debatten blir lite lik den med SACD, som ju också släpper ifrån sig en massa HF-skräp.
phon skrev:Svante skrev:
Tja... Jo så kan man förstås tänka. Men ingenjörn i mig ryser.
Den praktiske ingenjören i mig ryser inte så värst mycket ändå.
Man kanske skulle prova trots allt, jag har ju spelaren.Svante skrev:
Debatten blir lite lik den med SACD, som ju också släpper ifrån sig en massa HF-skräp.
Hur hörs det skräpet egentligen ? Har ingen sån spelare. Har du hört det?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 13 gäster