Moderator: Redaktörer
Pabo skrev: De stora basfällorna skall byggas som trekanter som man ställer i hörnen. Till dessa skall jag använda 22mm plywood som membran, 12mm plywood som låda samt två st 30mm tjocka glasfiberplattor som inre dämpning. De kommer bli ca 1,2m höga.
Pabo skrev:Jag har ett eget litet hifirum i min källare (ca 4,3x5,6x2,25m) i vilket jag i princip får göra vad jag vill. Nackdelen är att tre av väggarna, taket samt golvet är av betong/klinker vilket ger en minst sagt kass grundakustik. Jag använder min kära DSP8024 för att hjälpa till men måste ju ändå hantera reflexer och grundakustiken på egen hand. För några månader sedan kom jag över en bunt akustikplattor i olika format och skall använda dessa till att skapa ett rum där DSP8024 inte behövs längre. De är vita Ecophonplattor av den typen som man har i tak på kontor med mera.
På denna sida http://www.ethanwiner.com/acoustics.html fann jag en hel del användbar information om vad man kan göra med "rigid fiberglass" och har nu så smått börjat fundera på att bygga tre stora basfällor som skall absorbera ner till ca 40Hz, fyra st bredbandsabsorbenter som skall absorbera ner till ca 125Hz samt ett underhängt tak i en del av rummet som skall absorbera takreflexerna. De stora basfällorna skall byggas som trekanter som man ställer i hörnen. Till dessa skall jag använda 22mm plywood som membran, 12mm plywood som låda samt två st 30mm tjocka glasfiberplattor som inre dämpning. De kommer bli ca 1,2m höga. Bredbandsabsorbenterna byggs med glasfiberplattorna (som ju har en vit pappyta på ena sidan) som yta mot rummet och en spalt mellan plattan och väggen på ca 10cm. Det nedsänkta taket kommer vara ca 2x2m och skall hänga 10cm ner ifrån taket mitt i rummet.
En varning mot projekt av denna typ är att man inte vill absorbera för mycket då det kan ge en känsla av instängdhet. Jag bygger därför alla enheter så att de går flytta på ett enkelt sätt.
Jag kommer lägga upp bilder allt eftersom arbetet fortskrider men det kommer ta sin lilla tid. När allt är färdigt kommer jag bjuda in till testlyssning.
Pabo skrev:Mina bassfällor i hörnen kommer bli ganska bredbandiga eftersom avståndet ifrån membranet bakåt hela tiden varierar i en triangel.
Pabo skrev:Nagref & Dahlqvist
Min tanke var att ställa upp diffusorer på bakväggen bakom högtalarna. Läste i en av mina böcker igår kväll att man kan bygga enkla diffusorer med kluvna papprör i olika dimensioner. De skall alltså ha den konvexa ytan in emot rummet.
Mina bassfällor i hörnen kommer bli ganska bredbandiga eftersom avståndet ifrån membranet bakåt hela tiden varierar i en triangel.
Jag kommer ta ut alla absorbenter ur rummet, köra en mätning med min DSP8024 och sedan ställa in absobent för absorbent i rummet med mätningar som följer med.
Pabo skrev:Förresten, har någon av er byggt aktiva absorbenter? Hur konstruerar man styrningen?
Pabo skrev:Jag har en 10dB peak vid ca 35Hz och den är ju den värsta att bli av med. Vad tror ni om att bygga två portade lådor med resonansfrekvens 35Hz att ställa i hörnen. Det skulle bli 120 liter med ett 25cm rör med diameter 15cm. Hur effektivt skulle den absorbera? Handlar det om 3dB per låda?
Pabo skrev:Men vad är egentligen dess uppgift? Vad säger man till den att göra? Inte kan det ju vara att dämpa basen ... det skulle ju vara synd. Man vill väl ställa in den på att dämpa en viss frekvens en viss mängd. ställer man den då i ett hörn så borde den väl ge absorbtion av de stående vågorna vid den frekvensen.
Naqref skrev:
...
Systemet består alltså av en mikrofon som placeras nära framför membranet och där man via elektroniken som syns på bilden matar en normal förstärkare som driver h-talarelementet. Inget jättekomplicerat alltså.
Svante: jag har eventuellt kvar det handritade schemat någonstans. Ska se om jag hittar det.
Pabo skrev:Nästa steg blir att bygga två Helmholtzabsorbenter för att ta 31,5Hz och 40Hz. Jag stämmer av dem till 35Hz teoretiskt och fyller dem med dämpmaterial för att göra dem bredbandiga. Enligt beräkningar skall jag använda en 12mm plywood på 25cm avstånd ifrån bakväggen och borra 10mm hål i en matris med 22cm emellan varje hål. Jag bygger dem 90cm breda och 110cm höga, det borde göra susen. Jag ställer två sådana i vinkel i varje hörn bakom högtalarna. Det kommer dock ta ett tag så håll ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 212 gäster