Jag tyckte att du skrev nyss att du oftast håller med mig. Verkar som om jag har hittat en massa undantag i kväll. Eller var påståendet bara en tumregel och en aproximation av den enda sanningen?

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Du tycker att du inte har humor, och kanske har du rätt trots allt.
Vh, iö
Flint skrev:Så var det ju inte innan. Då berättade du ju vad jag tyckte redan innan jag tyckte det.
IngOehman skrev:Flint skrev:Så var det ju inte innan. Då berättade du ju vad jag tyckte redan innan jag tyckte det.
Är du helt senil? Det har jag aldrig gjort.
Missade du kanke även sista inlägget på förra sidan?
Hmmm... Hur som helst känns det rätt meningslöst att diskutera med dig när du bara trollar, så jag säger god natt istället.
Sov gott din gitarrklinkande gamla gubb-tjyv.![]()
Vh, iö
Närå, han fick bara slut på sakargument.
grannilsson skrev:Sova redan ?, klockan är ju rena barnet, nu blir det filmtajm
grannilsson skrev:Flint skrev:Närå, han fick bara slut på sakargument.
Det måste var första gången i så fall![]()
har aldrig hört Ingvar sakna argument.
IngOehman skrev:Nä, nå'n gubb-tjyv i Flints anda hoppas jag att jag aldig blir, men någon skall ju vara sån också. Han är ju bra på det, säga vad man vill.![]()
Närå, jag sa ju bara godnatt till flintan, i hopp om att han skulle sluta trolla och gå och lägga sig istället.![]()
Jag lägger mig ju nästan aldrig före 3- till 5-tiden.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Phon!
1. Vad är det som hindrar dig från att tycka att signalen startar som en vision i kompositörens hjärna? (Det gjorde jag i min artikel om HiFi-kedjan i MoLt för sisådär 15-20 år sedan.)
2. Att denna tråd handlar om Linns "source first-princip" trodde jag var uppenbart, och då har jag känt att det är rimligt att utgå ifrån Linns definitioner och utsagor om olika länkars relativa viktigheter.
I Linn världen har mig veterligt "source" alltid betytt fonogramspelaren.
- - -
Men - i min värld är HiFi-uppspelningskedjans source fonogrammet, medan HiFi-inspelningskedjans source är den levande akustiska musiken*. Musik-kedjans verkliga source är dock som jag ser det, som sagt, visionen i kompositörens hjärna, medan dess target är visionen i lyssnarens hjärna.![]()
Det behöver INTE vara målet att de skall vara samma.![]()
Man om man sätter som mål att stimuli skall var samma från levande musik och återgiven, finns den spännande möjligheten dock...
Vh, iö
- - - - -
*När musiken skapas under inspelningen, det vill säga vi talar om det vi ofta kallar "producerad musik" är det akustiska originalet det som spelas/skapas i studions kontrollrum.
IngOehman skrev:Lust skrev:IngOehman skrev:Pratar inte om apparaterna. De kan säkert vara mycket fina. Men vad skall du med religionen till?![]()
![]()
Otäckt asgarv..Nästan lite hånfullt va?
Det jag skrev var inte varken elakt eller ens ironiskt menat.
Moment-23 skrev:Richard skrev:( En högtalare kan maximera sitt " tunedemljud", genom att höja mellanbasen, sänka diskanten något, samt kopplas med Biwiring, vilket gör att " sameness" ökar något. ) Förstärkerierna får gärna komprimera litet, så låter det mera "musikaliskt"( sämre ), vilket gör att de flesta inspelningar låter ungefär lika dåligt, " sameness" ökar.
Ang. linnhögtalare så har jag gjort en observation när jag sett linnsystem hos handlare, på mässor och på bilder av vanligt folks system. Jag tycker mig ha observerat att högtalarna nästan alltid är placerade rak fram i rummet, alltså inte invinklade alls!
Nu är jag ju rookie i dessa sammanhang, men jag trodde i alla fall att ljudet blir sämre off axis, att stereoperspektivet försämras och att det är anledningen till att högtalarna bör vinklas in något.
Om det är så så kanske det är bättre att vinkla in högtalarna något för att få ett bättre ljud än att köpa en svindyr cd spelare?
OBS! inget elakt menat i ovanstående, men hur kan man lägga så mycket krut på spelaren och sedan placera högtalarna så konstigt?
Eller, är det (förvisso inte helt otänkbart) att det är något jag missat? Att linnhögtalarna är konstruerade för denna "raka" placering?
Ang. förstärkarna och avseende komprimering, är det inte de äldre du tänker på? De nya chakra slutstegen är väl erkänt dugliga, om än dyra?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], sammel och 6 gäster