Jahapp, projekt: Vela

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tellus

Jahapp, projekt: Vela

Inläggav Tellus » 2007-08-31 10:56

Efter att ha kollat på diverse Tangband konstruktioner & allmänt velande :oops: så kommer jag under morgondagen att åka in till Oslo och skaffa följande 8) :

6st Peerless 830860 (134 HDS PPB)
3st Peerless V-line DX25TG05
+ tillbehör...

Har under ett par dagar setat & designat låda/filter och kommit fram till följande:

Bild

Sluten låda på 4,2 Liter (element & annat avdraget), dessa SKA jobba med en sub under 80-100Hz. De kommer att hängas på vägg med alla nackdelar som där tillhörer. Hur det påverkar frekvensgången har jag inte den blekaste om men det tar jag vid provbyggningen...

Filtret är som följer:

Bild

12dB Linkwitz Riley High/Lowpass med något separerad delning mellan bas/disk pga. basens mellanregisterpeak... Hur bra det är att göra på detta vis lämnar jag till någon med mer kunskap... Den simulerade frekvensgången är som följer iaf:

Bild

Antar att de flesta förstår färgernas innebörd...

OK, det var det, någon som tror att detta blir ren skit & att jag definitivt inte ska åka till oslo imorgon? Eller kan jag köra på denna lösning så länge & tweaka filtren när testlåda & allt är klart (kommer mätas i lyssningsrummet)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-31 13:14

Menar du att det funkar med två liter per element i sluten låda? (Jag har inte kollräknat).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-08-31 13:48

I ärlighetens namn, förmodligen inte. Men detta kommer att provas fram var minsta möjliga volym ligger då målet är en vägghängd liten högtalare som ska arbeta från ca 80-100Hz & uppåt... En bra volym skulle vara iaf 11 liter men då skiter sig storleken & det grövsta.... Vi får väl helt enkelt se hur det blir...

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-01 15:02

Efter som ingen hade något invändande så vart det en resa på 50 mil idag & resultatet syns nedan:

Bild

Lite schleten efter körningen så jag vet inte om det blir någon provlåda idag direkt....

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-01 16:13

Aha du köpte delningsfilterkomponenter på direkten ser jag. Blir elmenten mycket billigare i Norge?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-01 18:51

Njaa, de är ganska så samma pris men ja fick pruta :D och så var det mer än 50 mil mindre än till fjollträsk ;) (Gillar inte & beställa grejer, vill känna & klämma...)

Jo jag tog med filterkomponenter direkt & med en högts temporär låda (gammal audio pro center A3.7) så lät det inte så jäkla illa, ska göra lite mätningar imorn tänkte jag & fixa en ordentlig provlåda...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-09-01 18:56

2 liter är nog i minsta laget.. du ska nog försöka sikta på åtminstonde 3 liter med 100% isotermisering (hela lådan full med gullfiber). Personligen skulle jag nog sikta på 4-5 liter slutet till de basarna. 5 liter är ett q på 0.7 utan isotermisering vilket brukar vara ett "normalt" värde. Personligen tycker jag lägre q(större lådor) är att föredra.

edit: i övrigt verkar det som ett intressant projekt. har ett par såna basar själv och de låter helt suveränt.
men det kan vara klokt att söka lite på forumet här ang högtalare direkt mot vägg och hur det påverkar. det har pratats en del om det nämnligen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-01 19:03

Jo, jag kan med ganska enkla medel höja volymen på själva designen men jag siktar som sagt på lägsta möjliga volym så vi får väl se hur de blir, tänkte göra testlådan så jag kan ändra volymen lite enkelt (stor låda & lägga i nåt tungt/stort/dött material allt eftersom...)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-01 22:27

Högtalar elementet utsätts för hårda prövningar i så liten, låda risken är att ljudtrycket i lådan blir så starkt att membranet inte kan stå emot tillräckligt med den följden att lådljudet läcker ut genom membranet.
Jag tänkte angående filtret att basen har snabbare avrullning än diskanten, det brukar se ut på tvärsomsättet. Men det beror lite på vart diskanten sitter i förhållande till basen i djupled förståss.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-01 23:46

Rullar basen av vid 80hz blir ju ljudtrycket inte så farligt, men avrullningen mot subben blir väl svår att få styr på då q bör bli alltför högt...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-02 09:22

Något lådljud som läcker ut via konen lär det väl inte bli tal om när lådan är så liten att våglängderna på de toner som aktuellt (meningen fortsätter..) element spelar är längre än de inre dimensioner som lådan har. Puh! 8)

?

/Peter

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-02 10:19

Kaffekoppen skrev:Rullar basen av vid 80hz blir ju ljudtrycket inte så farligt, men avrullningen mot subben blir väl svår att få styr på då q bör bli alltför högt...

Nä det kan kanske fungera, jag har ju erfarenhet av CSX145 och HDS164PP i små slutna lådor och 145 klarar sig bättre. Men nu är ju tellus högtalare av annan sort men dock lite släkt, vi får väl hoppas att det går bra.

Vad jag nog är lite mer orolig över är om högtalaren i verkligheten kommer att nå ner till 80Hz?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-02 10:28

Mm... det har jag inte ens tittat det minsta på... jag har massa spackel i ögonen nu :)

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-02 14:56

I den högts preliminära lådan (7 liters audiopro centerlåda) så spelar de allt neråt en bit, huruvida det kommer att brytas på exakt 80 är jag inte så säker på... Kan hända att det blir högre eller lägre beroende på hur det blir & låta i rummet...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 15:06

Tellus: Testa att simulera med en seriekonding (stor!) till basen. Då får man oftast ner storleken på lådan utan att det drabbar f3 så mycket.
Kolla här exempelvis.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-02 15:12

roligt projekt! längesen man såg nånting snyggt komma faktiskt

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-02 16:49

Mycket fina tips än sålänge :D Får tacka för dessa, dagen har dock åtgått till att städa garage & carport, det såg för bedrövligt ut & nu är ja så slut så ja orkar inte bygga en testlåda idag, får se om de blir någon tid över imorgon....

Har sneglat på en till design där det blir en mer "normal" låda ála Jamo vägghängt med måtten 50x20x12 & med kraftigt fasade kanter & diskanten moterad lite asymetriskt mellan basarna.... Jaja, den som lever får väl se...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-09-02 18:35

Tellus har du sett denna excel app: http://www.pvconsultants.com/audio/diff ... oadbds.htm
Den går att använda för att se hur kanter ska fasas och elementplacering ska va för att nå bra resultat.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-02 21:28

Jajjemen :D , det var därför jag tänkte på asymetrisk palcerad diskant, närmare bestämt 1,5cm mot ena kanten, detta gav en någorlunda jämn gång.... Skulle jag köra rundad kant skulle det kräva en radie över 20mm så de blir fasat istället... Iofs så handlar det om ganska små variationer rent dB mässigt....

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-04 21:50

Jahapp, då har man fått tummen ur och pillat med följande:

Tack vare att dessa lådor blir ganska små kan jag äntligen få nytta av favoritsågen...
Bild

Som ni ser så är provlådan byggd som en "normal" låda mest för att prova volym & se om detta funkar alls, fick tag i 2st 19mm MDF skivor hos lokale snickaren för 500:- :D
Bild

Då var den limmad & element provmonterade i hålen så allt passar..
Bild

Inte allt för skoj form på dessa basar att försänka.... men det gick rätt bra med mallen ändå...
Bild

Som sagt, vart inte så illa
Bild

Då var bägge basarna nersänkta
Bild

Rätt nöjd med diskantmallen iom att jag gjort den med sticksåg...
Bild

Äntligen kan ja hosta upp allt damm...HOST!
Bild

Slipat & fräst, slipningen gick jäkligt smidigt tack vare den nyförvärvda planslipen 8)
Bild

Dämpat & filter i...
Bild

Då var dom på provlyssning/mätning, Får be om ursäkt för bildkvaliten...(mörkt inne)
Bild

Första intrycken är väl långt över förväntan iaf 8)

Edit: Har nu gjort en mätning i tombstone på högtalarn stående ungefär där den är tänkt att sitta & micen vid lyssningspositionen, jag tycker det vart rätt bra resultat ändå, lite oroligheter i nedre frekvenserna men detta märkte jag varierade ganska mkt med placering så det ordnar sig nog med lite optimerande... Ser ut som att 80Hz brytning till sub inte borde vara några problem...

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-04 22:43

Är inte själva tanken med formen på basarnas chassien att dom inte behöver försänkas?
Hur många liter blev lådorna på?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-04 22:47

Basarna är inte helt försänkta utan till kanten där dom börjat fasningen... Tycker det blir snyggare så & de bör påverka diskanten midre... Volymen landade på 6,1 liter totalt så effektiv volym ligger nog närmare 5,7L... Helt dämpade som kanske syns på bilden ovan...

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-05 19:06

Jahapp, då har man köpt 15kvm valnötsfaner till det facila priset av 300kr 8O. Dags & lära sig fanera med andra ord :oops:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-05 22:58

Riktigt jäkla snygga försänkningar. Du tog inte mer bilder på processen?

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-05 23:16

Nej, tyvärr... inte fler än som visas här iaf :(, jag ritade helt enkelt en mall i 2d cad, skrev ut i skala 1:1, förde över den till en 10mm MDF, sågade ut med sticksåg, monterade pinnfräsen, satt dit mallanhållet, spikade fast mallen med mkt korta & små maskinspik, fräste efter mallen...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 00:17

Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-06 08:00

Tellus skrev:Edit: Har nu gjort en mätning i tombstone på högtalarn stående ungefär där den är tänkt att sitta & micen vid lyssningspositionen, jag tycker det vart rätt bra resultat ändå, lite oroligheter i nedre frekvenserna men detta märkte jag varierade ganska mkt med placering så det ordnar sig nog med lite optimerande... Ser ut som att 80Hz brytning till sub inte borde vara några problem...

Bild

Jag tror att du har använt "level smoothing" på ett sätt som man inte bör. Den bör inte ställas särskilt mycket lägre än den lägsta frekvensen man vill mäta, dvs inte under 10 Hz typiskt.

Vad står den på?

Problemet med att ställa ner den är att man kan få en förskjutning i frekvensled om "pennan" ritar för långsamt.

Level smoothing i Tombstone är inte som i andra program, syftet är inte att släta ut kurvan i valfri estetisk grad, utan att glätta den likriktade (egentligen kvadrerade) signalen. Det är alltså inte en "snygghetsratt".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-06 10:20

Bild

Tellus skrev: Helt dämpade som kanske syns på bilden ovan...

Ja, det syns ju, helt alltså.

Dämpade vet jag inte förstås. :)

Du kan prova med nåt annat än täckjacksfoder, nåtsom dämpar också och inte bara isotermiserar.

Med basarna på andra ledden kan du få ihop dom lite till om du behöver.

Intressant bygge. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-06 10:53

Sjyst bygge! Alla försänkningar gjorda utan cirkelguide alltså?

Är det en basmodul med D8G man skymtar på en av bilderna?

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-09-06 11:05

phon skrev:Ja, det syns ju, helt alltså.

Dämpade vet jag inte förstås. :)

Du kan prova med nåt annat än täckjacksfoder, nåtsom dämpar också och inte bara isotermiserar.

Med basarna på andra ledden kan du få ihop dom lite till om du behöver.

Intressant bygge. :)

Det är inte täckjacksfoder utan aqoustoQ, sen har jag ytterligare dämpning längst ner i form av normalt dämpmaterial....
Senast redigerad av Tellus 2007-09-06 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till DIY-forum