Tänkte bygga mig ett par 2.5-vägare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Tänkte bygga mig ett par 2.5-vägare.

Inläggav Naqref » 2007-09-01 16:14

Så är det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-01 16:18

Tycker jag du ska göra! :)

/Peter

Användarvisningsbild
haffe

Inläggav haffe » 2007-09-01 16:20

På så sätt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-01 16:31

Det ska bli intressant att se vilka 2.5 vägar det projektet tar. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-01 16:45

Skall det bli golvreflex eller kanske en takreflex vid delningen, eller kommer elementen sitta vid olika djup? :) Eller blir det nån annan kul lösning?
Skall bli intressant att följa iaf!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-01 17:53

Kul att det finns sådant intresse trots den sparsmakade informationen. Tror några av våra nyare medlemmar kanske blir lite avundsjuka att deras trådar inte får samma uppmärksamhet. ;)

I a f så kan jag ju kanske komma med liiiiite mer information. Eftersom mina tre senaste alster har varit prototyper som har varit tänkta att produceras (och två av dem med stor sannolikhet kommer att göras så) så har det inte varit möjligt att flippa ut speciellt mycket. Så nu är det dags för lite experimenterande. :) En del simuleringar är gjorda men jag behöver programmera lite mer för att göra dem färdiga så man kan nog anse att än så länge så är det mest lösa tankar. Men de lösa tankarna går förhoppningsvis att samla ihop till något som går att lyssna på.

Högtalarna kommer att se rätt konventionella ut. Gissningsvis blir de 95cm höga och 23cm breda. Kanske 45cm djupa +/-10cm. Lådvolymen gissar jag kommer landa på 60 liter. En diskant överst och en bas under på frontbaffeln. Mer exakt hur lådan kommer att se ut och var den andra basen kommer att sitta beror på resultatet av simuleringarna.

Tonkurvan är tänkt att anpassas efter bl a rummets kavitetsverkan, reflexer från golv och högtalarvägg samt samverkan mellan elementen. Plus naturligtvis vad örat tycker är ok i avvikelser för både tonkurva och grupplöptid. En förhoppning är att man inte kommer att landa så långt över 20Hz...

Som utgångspunkt (för att det inte ska bli för många variabler) så är det tänkt att högtalaren ska optimeras med frontbaffeln 85cm från högtalarväggen (så att den väggreflexen fördröjs minst 5ms och därmed inte påverkar ljudbilden och klarheten nämnvärt). Lyssnaren är tänkt att befinna sig 3m bort från en tänkt linje mellan högtalarfronterna och med öronen på en höjd av 90cm. Takhöjden (i den mån det kommer att tas hänsyn till) kommer att förutsättas vara 240cm.

Elementen är redan valda. Det kommer att bli två 6.5"are per låda från Seas som kommer att sitta i varsin basreflexlåda med en 3"-port från DLS var. Diskanten blir en 1" mjukdome från Seas dyrare sortiment. Kostnaden för elementen och portarna kommer att landa på 6836kr.

Tanken är att alla simuleringar och tankegångarna kring dessa ska redovisas. Alltid kan den eventuella debatten kring dem lära både mig och andra något som går att använda (i värsta fall som avskräckande exempel ;) ).

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-01 18:24

Kanske H1224 L18RNX/P å T29CF001 E0038 EXCEL landar på 6846kr, nähä det stämde inte. Du kanske inte handlar på Hifikit, eller räknar med att få en tia i rabatt?

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-09-01 18:28

4 st portar? och T29CF001 E0038 EXCEL å H1215 C18RNX = 6836kr?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-01 19:24

Nusse, mannen som gissar vilt... :)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-09-01 20:12

Naqref™ skrev:Högtalarna kommer att se rätt konventionella ut. Gissningsvis blir de 95cm höga och 23cm breda. .

Hmm, du är inte sugen på att stega baffeln, i X-led då, kan vara något att prova.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-09-01 23:47

Glöm inte att köpa antennen först innan du ger dig på något nytt...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 10:00

Kaffekoppen skrev:Nusse, mannen som gissar vilt... :)

Och rätt(i andra försöket)! :) Iofs så kommer det väl gissningsvis vara lite mer rabatt än 10kr men jag tog katalogpriserna rakt av.

nl1970: vi får se vad simuleringarna säger att det andra elementet ska sitta i höjd och längsled. ;)
Senast redigerad av Naqref 2007-09-02 12:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 10:42

Andra beräkningen ger för handen att filterkomponenterna som inhandlas för detta projekt kommer att landa på 4452kr.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-02 10:55

Naqref™ skrev:Andra beräkningen ger för handen att filterkomponenterna som inhandlas för detta projekt kommer att landa på 4452kr.

8O 8O

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 11:29

Mja. Problemet är ju att jag inte vet hur lådan/lådorna ska se ut ens så då vet jag följdaktligen inte hur filtret kommer att se ut och då måste jag köpa på mig lite extrakomponenter.

Funderar på om jag inte ska göra lådan delad (om den kommer att få en lämplig form för det vill säga).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-02 11:44

Naqref™ skrev:Funderar på om jag inte ska göra lådan delad (om den kommer att få en lämplig form för det vill säga).
Låter förnuftigt, och blir en cool feature..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 12:18

Så var första simuleringarna gjorda. Sorry Svante men Basta! klarar inte av att göra de saker som jag önskar här. ;)

Här använder jag mina egna matlabscript. Resultaten av dem har synts tidigare men jag tar och beskriver först vad kurvorna visar.
- Första fönstret (överst till vänster) visar tonkurvan för lådan i fritt fält (röd), den använda kompenceringen (i detta fall enbart rummets kavitetsverkan) (grön) samt summan av de båda (cerise).
- Andra fönstret (nederst till vänster) visar faskurvorna från ovanstående kurvor (med samma färger som ovan).
- Tredje fönstret (överst till höger) visar grupplöptiden för bara lådan (röd) och för lådan och rummet tillsammans (cerise). Den blå kurvan anger hörbarhetsgränsen enligt IÖs studier.
- Fjärde fönsteret visa bidraget från port (röd) resp membran (blå).

Man matar in parametrarna för det element man vill simulera och anger gränserna för hur långt ner i frekvens som det ska optimeras, vilken som är minsta resp största tänkbara lådvolym samt lägsta resp högsta tänkbara avstämningsfrekvens. Sedan väljer programmer m h a brute force den tonkurva som har lägst standardavvikelse. Det blir inte alltid optimalt men man kan se ungefär var man hamnar. Här följer tre olika simuleringar.

Den första simuleringen har jag valt 20Hz som lägsta frekvens och låtit både lådvolym och avstämningsfrekvens anta i princip vilka värden de vill.
Bild
Tonkurveavvikelsen stör mig inte så mycket som grupplöptiden och lådvolymen som programmet har valt.

Så det blir en ny simulering med nedre gränsfrekvens på 30Hz och en maximal lådvolym på 30l.
Bild
Det känns som ett gångbart resultat men det verkar som man kan göra lite om man pillar lite med avstämningsfrekvensen. Då kan man få något som följande:

Bild

Inte så pjåkigt faktiskt. Men föga gångbart ändå då inga hänsyn har tagits till bafflar, golvreflex samt reflex från högtalarväggen. Så det får bli nästa del i simuleringarna...

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-09-02 12:46

Det här med kavitetsverkan, innebär det att du dimensionerar för ett slutet rum (hur tätt?) med en viss volym?

(Jag hittade två trådar om room gain och kavitetseffekt som jag kanske borde läsa:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=1686
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3593 )
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 12:56

Kavitetsverkan kan man läsa om här bl a (under underrubriken b. The cavity effect of the room). Som synes så har jag valt medelkurvan. Det är ju lite beroende på verkliga rum men det bör överenstämma lagom väl med ett rum på 20-30kvm med inga stora öppningar utåt. En öppen dörr är faktiskt en rätt lite öppning i sammanhanget. Man brukar betrakta hela rummet som en helmholtz då med avstämningsfrekvenser väl under de hörbara (trots öppna dörrar) och om man stänger om sig så man skonar omgivningen från ljud så brukar det räcka.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 13:04

*hmpfr* Ser att det har smugit sig in små fel i koden. Så här ska naturligtvis en korrekt kurva se ut. Men vi får se om den kan snyggas till lite. ;)

Bild

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-02 13:04

Naqref™ skrev:Här använder jag mina egna matlabscript.

Inget du kan tänka dig att dela med dig av eller?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 13:43

Helst inte. De är lite fult skrivna och aningens träliga att använda.

Nu flyttar vi fokus mot golvreflexen. Här har jag gjort en simulering som visar på den hårda verkligheten för ett idealt punktformigt element som sitter på 80cm höjd (röd kurva), hur det ser ut när man adderar golvreflexen (blå kurva) samt det stöd man kan förvänta sig ur ett audiologiskt perspektiv (finns beskrivet i den artikel som jag länkar till i svaret till Guldfisk) (cerice kurva). Jag är inte helt nöjd med den men har lite svårt att formulera något som är 'bättre'. Någon som har några tips? Jag skulle kunna tänka mig att man kan ta med förstadippen (men försvagad) och köra med en generell förstärkning under den med ca 3dB.

Här är f ö graferna:
Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-02 14:15

Hur många par tänkte du bygga?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 14:21

Ett par. Vita. Till mig själv. Sen om andra vill kopiera det kan jag inte veta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 14:44

Hmmmm???? Frågan är om detta blev rimligare (den gröna kurvan då)?

Bild

Det är här någonstans man ska kavla upp ärmarna och börja göra studier på det hela eller bryta ihop och köpa sig ett par basmoduler till sina befintliga högtalare istället.

Gissningar och spekulationer tas emot tacksamt! :)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-02 15:19

Naqref™ skrev:Gissningar och spekulationer tas emot tacksamt! :)

Är kanske lite trög, men antar att den gröna kurvan skall representera hur man uppfattar golvreflexen?

Själv skulle jag vilja experimentera lite med fler element så man kan göra utstrålningen mer riktningskänslig vid lägre frekvenser så man mildrar golvreflexen. (sen kommer väl frågan om man skall trolla bort reflexen helt eller om det då låter konstigt eftersom t.ex. en sångare också får en golvreflex om han skulle stå i mitt rum... om man antar att upptagningen är närmicad... hmm...)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-02 15:28

Finns helt enkelt (i min mening) inte en högtalare som synkar med alla typer av inspelningar/mickningar.

Så vad göra?

För övrigt så gillar jag 2.5vägskonceptet.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 15:53

norman skrev:Är kanske lite trög, men antar att den gröna kurvan skall representera hur man uppfattar golvreflexen?

Jepps.

Själv skulle jag vilja experimentera lite med fler element så man kan göra utstrålningen mer riktningskänslig vid lägre frekvenser så man mildrar golvreflexen.

Finns väl inget som hindrar att man gör en modell där man kan simulera det oxå?! :)

(sen kommer väl frågan om man skall trolla bort reflexen helt eller om det då låter konstigt eftersom t.ex. en sångare också får en golvreflex om han skulle stå i mitt rum... om man antar att upptagningen är närmicad... hmm...)

Det där är en högtalarfilosofiskfråga. Vill man bli förflyttad till ett eventuellt (äkta eller konstruerat) lyssningsframträdande eller vill man ha lyssningsframträdandet flyttat tillsitt egna rum? Jag vill nog hävda att om man undantar de värsta avarterna med rundstrålande högtalare så vill nog de flesta som arbetar på inspelningssidan och högtalarsidan det förstnämnda.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-02 15:55

Piotr skrev:Så vad göra?

Ha två olika typer av högtalare eller göra dem omkopplingsbara mellan två olika spridningsmönster. ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-02 16:00

Naqref™ skrev:Hmmmm???? Frågan är om detta blev rimligare (den gröna kurvan då)?

Bild

Det är här någonstans man ska kavla upp ärmarna och börja göra studier på det hela eller bryta ihop och köpa sig ett par basmoduler till sina befintliga högtalare istället.

Gissningar och spekulationer tas emot tacksamt! :)

Nja, så här kan en golvreflex bidra om man ska tro på Basta!. Det är inte dina element utan Basta!s defaultelement, och de sitter på en baffel som är 0,9x0,22 m. Mikrofonen sitter på 3m avstånd.

Det är egentligen bara den första dippen som är kvar.

Bild

Simuleringen är egentligen lite fusk, jag har tagit 4 element och en dubbelt så hög baffel som i verkligheten, så att den nedre blir en spegelkälla. Det är heller ingen .5-filtrering av den undre basen.

Men innan man sätter igång och kompenserar för dippen så ska man nog försöka se hur bakväggen interfererar också. Det blir ju en dipp till. Kanske blir det så många dippar att det kan bli rätt slätt när allihop summeras?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till DIY-forum