av Svante » 2004-06-16 00:32
Mjaha, det här har jag aldrig gjort förut, men om man nu antar att utimpedansen är 1k+425mH * så bildar den tillsammans med 250 pF och 47 kohm ett lågpassfilter på 15kHz och Q=1.1. Man kan påverka Q-värdet genom att ändra 47-kohmslasten. Ett större värde ökar Q-värdet proportionellt. Detta skulle kunna hölja nivån vid 15kHz , men knappast vid lägre frekvenser. Du kör med större lastkapacitans, vilket borde ge dig en lägre övre gränsfrekvens, 430 pF torde ge brytfrekvensen 12kHz i stället. Ingen katastrof, men kanske heller inte vad du vill.
Om du vill lyfta högfrekvensområdet över 5 kHz med 3 dB borde man kunna lösa det med en serie-resistans parallellt med en kondensator i stället. Om vi antar 47 kohm last, så kanske 14k serieresistans och 33kohm lastimpedans blir lagom, det skulle dämpa 3 dB. Den dämpningen kortsluts med en konding på 1/(2pi*14kohm*5kHz)=2.2nF.
Allt är lösa idéer, och måste förstås provas och mätas.
*Jag är inte säker på att utimpedansen verkligen ser ut så här, det finns ju mekaniska komponenter i en pickup som borde kunna synas i den elektriska impedansen, á la högtalare. Men om detta vet jag intet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.