Moderator: Redaktörer
Richard skrev:IngOehman skrev:Önskemål: Du (eller någon annan) vill titta ut genom ett fönster och vill se verkligheten därutanför som den ser ut.
Förutsättning 1: Föstret du tittar ut genom är ett tvåglasfönster.
Förutsättning 2: Det ena glaset (det som vetter utåt) är plant, ofärgat AR-banandlat, men det är svagt tonat men släpper igenom 86% av ljuset, så det gör att omvärden utanför blir lite mörkare, men bara lite.
Förutsättning 3: Det andra glaset (det som vetter mot dig) är lite buckligt, är repigt, har rätt mycket fingeravtryck, och är dessutom en smula mjölkigt. Det släpper oräknad dessa problem igenom 75% av ljudet från andra sidan. Skall inte glömma att nämna att det är svagt grönfärgat också.
Fråga 1: Vilket av fönsterglasen är det bästa att ta bort om man vill satisfiera önskemålet enligt punkt 1? Det som kommer först räknat från källan (verkligheten utaför), alltså den yttre rutan, eller den inre skitiga och buckliga och färgande rutan som sitter sist i kedjan?
Fråga 2: Blir summan av de två glasen sämre än bara det inre?
Vh, iö
Lysande analogi. Lätt att förstå.
Har du det bästa optiska glaset mellan dig och verkligheten (bäst stereon+bästa inspelning oavsett musiktyp så kommer du ändå inte tro att du är i konserthuset) så kommer du fortfarande inte tro att du är utomhus.
Piotr skrev:Harry,Har du det bästa optiska glaset mellan dig och verkligheten (bäst stereon+bästa inspelning oavsett musiktyp så kommer du ändå inte tro att du är i konserthuset) så kommer du fortfarande inte tro att du är utomhus.
O jo, jag har sett både fåglar, hundar, katter och människor dra rätt in i nyputsade fönster.
/Peter[/b]
Piotr skrev:Harry,Har du det bästa optiska glaset mellan dig och verkligheten (bäst stereon+bästa inspelning oavsett musiktyp så kommer du ändå inte tro att du är i konserthuset) så kommer du fortfarande inte tro att du är utomhus.
O jo, jag har sett både fåglar, hundar, katter och människor dra rätt in i nyputsade fönster.
/Peter[/b]
Lust skrev:Piotr skrev:Harry,Har du det bästa optiska glaset mellan dig och verkligheten (bäst stereon+bästa inspelning oavsett musiktyp så kommer du ändå inte tro att du är i konserthuset) så kommer du fortfarande inte tro att du är utomhus.
/Peter[/b]
Äsch, de bara blindtestar...
Harryup skrev:IÖ:
Vad jag tycker om source first principen utan någon inbördes rangordning är;
1. Den funkar då det gäller skivspelare och dess matchning.
2. Den saknar i det närmast relevans då det gäller CD-spelare.
3. Man behöver inte äga en välmatchad LP12:a för att kunna (o)medvetet vara anhängare till principen. Är övertygad om att det finns andra leverantörers spelare ihop med matchad arm och matchad pickup som spelar musik minst lika bra och säkert bättre också.
4. Jag ser det som primärt att man har en bra källa för att kunna utvärdera resten av kedjan.
5. Många skivspelare har stora problem med att spela melodislingor i basen, vilket ägaren inte alltid är medveten om innan jämförelsen görs mot en i det avseendet bättre spelare. I synnerhet eftersom likartade problem skulle kunna komma ifrån exempelvis entoniga subbar eller rumsresonanser.
6. Att börja med att utforma rummet på bästa möjliga sätt akustiskt ser jag inte som att det skulle stå i något som helst motsatsförhållande till source first. Linn levererar inte några akustikprodukter och kan följdaktiligen bara uttala sig om sina produkter.
7. Jag är helt övertygad om att jag hellre skulle sitta med en LP12, Akito Adikt, Nad 3020 och pIP än Thorens TD160, Hadcock, Decca, Bryston för och slutsteg och dina största högtalare. Source first för mig är att man verkligen har kontroll på källan. Sen behöver man inte ha den största Linnkombinationen innan man får köpa större högtalare än pIP.
Där håller jag verkligen inte med. Jag är av motsatt åsikt.Om man skall kritisera en princip så borde man väl göra det utifrån vad tillverkaren menar som kommit med sin princip.
Varför då? Jag håller inte med. En CD-spelare blir inte viktigare bara för att en inpelning är bättre än en annan. Det har ju inte med saken att göra.De flesta har sina favoritinspelningar när de testar ljudutrustning. I regel brukar dessa besitta en rätt hög ljudkvalitet.
Kan man se någon poäng i det, kan man även se viss poäng i source first.
Kan du motivera då hur man ska använda principen i valet av hifiutrustning. Det är ju det som är poängen. Det går ju inte. Om det bara är en "känsla" som inte går att motivera så är ju principen värdelös.Vad man sedan ska ha principen till är upp till var och en.
Moment-23 skrev:Jag ser sällan på forum och i diskutioner med source first anhängare att de lägger ner någon större energi i rumsakustiken.
De kan mycket väl anse att detta är viktigt men inte mycket av det jag sett, läst eller hört har tytt på detta.
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Jag ser sällan på forum och i diskutioner med source first anhängare att de lägger ner någon större energi i rumsakustiken.
De kan mycket väl anse att detta är viktigt men inte mycket av det jag sett, läst eller hört har tytt på detta.
Du har delvis rätt. Mångt och mycket som är allmängod(i)s på faktiskt tas emot med nyvaknat intresse hos "Linn-folket". Två saker på senare tid, faktiskt rummets betydelse och problemen med loudness-racet.
/ B
Moment-23 skrev:Det var intressant. Tror du att detta innebär en omvärdering av source first hos linnägare?
Martin skrev:Om Linn istället skrivit: Skivspelaren är viktigare än man kanske tror så hade det varit mycket lättare att acceptera, men nu är det ju inte det de säger.
De säger ju att signalkällan som apparat är viktigast att lägga ner pengar och energi på enligt "source first" som bygger på en föreställning om att fel väger tyngre tidigare i kedjan. Principen har alltså inget med om det är en CD-spelare, radiomottagare eller Vinylspelare att göra utan har med övertygelsen om att tidigare fel i kedjan är viktigare att åtgärda än senare.
Martin skrev:Lust:De flesta har sina favoritinspelningar när de testar ljudutrustning. I regel brukar dessa besitta en rätt hög ljudkvalitet.
Kan man se någon poäng i det, kan man även se viss poäng i source first.
Varför då? Jag håller inte med. En CD-spelare blir inte viktigare bara för att en inpelning är bättre än en annan. Det har ju inte med saken att göra.
Martin skrev:Vad man sedan ska ha principen till är upp till var och en.
Kan du motivera då hur man ska använda principen i valet av hifiutrustning. Det är ju det som är poängen. Det går ju inte. Om det bara är en "känsla" som inte går att motivera så är ju principen värdelös.
Martin skrev:Om Linn istället skrivit: Skivspelaren är viktigare än man kanske tror så hade det varit mycket lättare att acceptera, men nu är det ju inte det de säger.
Varför då? Tänker man verkligen på det så är ju logiken obefintlig. Det känns mera som retorik/övertalningsargument. Bara för att inspelningen är viktig, varför gör det CD-spelaren viktigare än tex förstärkaren? Det du skriver svarar inte på den frågan med några argument. Du bara påstår att man skulle få ihop det om man tänker på hur viktiga inspelningarna är.Ser man poängen i det borde det också finnas förståelse för att försöka säkerställa en så bra avspelning av inspelningen som möjligt.
Men du ser inte att det du skriver är en total motsägelse? Vad ska du har "source first" till om det bara "gäller" ena gången? Och andra gången gäller någon annan princip och en annan gång en tredje? Vad betyder då "source first"? Den är ju urvattnad till ingenting.Jag tycker det är en fördel att ha en signalkälla som jag känner mig säker på ljudmässigt när jag utvärderar annan utrustning.
Därför tycker jag att det finns en poäng med "source first".
Detsamma gäller givetvis om det skulle vara rum/högtalare jag känner mig säker på ljudmässigt. Därför skulle jag även kunna se en poäng i principen "Last first" om det fanns en sådan.
Sedan kan formulera om dessa principer till "worst first" om man vill. Det är ju ännu bättre (åtminstone under förutsättning att man vet vad som är "worst").
Hur som helst så tar jag inte så allvarligt på principer så länge syftet är gott. Tycker att man själv bör avgöra vilken princip (eller vilka delar av den) som är mest tillämpliga för en specifik anläggning.
Martin skrev:Jag tycker det mest verkar som att du vill vara "snäll" och försvara alla olika synsätt hur ologiska de än må vara. Det är ju beundransvärt men det bidrar ju bara till förvirring så frågan är om det är så snällt egentligen.
Lust skrev:Varför testar man sällan ljudutrustning med en gammal punksingel?
Lust skrev:Martin skrev:Jag tycker det mest verkar som att du vill vara "snäll" och försvara alla olika synsätt hur ologiska de än må vara. Det är ju beundransvärt men det bidrar ju bara till förvirring så frågan är om det är så snällt egentligen.
OK, då sammanfattar jag det kort och koncist:
Ta gärna intryck av principer, men viktigast är att använda huvudet.
Flint skrev:Jag slänger gärna på en gammal 50-talsinspelning från Sun Records med ståbas/slapbas och hör om det svänger som det ska. Får kramp av demojazz och demoskivor i största allmänhet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster