Stativare eller golvare, runt 10.000 till Rotel?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-09-03 15:34

PC skrev:Skulle jag köpa nytt för det priset som GB1 och FB1+ betingar vore det nästan oförlåtligt mot sig själv att inte även undersöka INO audio PIp eller PI60.

Alla snackar så bra om Pip :) Aldrig hört men med pip stativaren kommer jag ju inte få den botten som en golvare ger, ex RS6? Dessutom tycker jag inte pip är så snygga, och framförallt så gör inte min sambo det. När man sett dom på bild då.

Jag har även läst lite här o där att många inte får till ljudet i pip lika bra hemma som hos "snubben med lyssningsrummet som säljer pip"? Är de svårplacerade?

Vad kostar ett par ek-fanerade pipar? (Intressekoll)

Är ju främst ute efter golvare som jag sa tidigare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 15:46

millow skrev:Alla snackar så bra om Pip :) Aldrig hört men med pip stativaren kommer jag ju inte få den botten som en golvare ger, ex RS6? Dessutom tycker jag inte pip är så snygga, och framförallt så gör inte min sambo det. När man sett dom på bild då.

Jag har även läst lite här o där att många inte får till ljudet i pip lika bra hemma som hos "snubben med lyssningsrummet som säljer pip"? Är de svårplacerade?

Alla snackar om piP ja. Men dom är faktiskt ganska bra ändå. Jag har inte lyssnat på "snubbens" uppsättning (Ing. Öhman) men de låter bra nog i vanliga rum också. Inte är de speciellt svårplacerade och kan med fördel placeras direkt mot bakre vägg. Många stativare mår bäst av att placeras långt in i rummet och då tar de mycket mer plats, både fysiskt och utseendemässigt.

Du kommer inte sakna botten i piP, de går mycket djupt i basen. Men du kommer naturligtvis inte få det fysiska trycket även om någon här rapporterade byxfladder :-) Du kan givetvis inte heller klämma ur samma höga ljudtryck i lägsta basen som större högtalare kan. Men jag har lyssnat på piP vid nivåer som jag aldrig skulle spela själv hemma och det lät fortfarande bra.

piP är inte allas kopp thé, jag tycker själv att de är lite för torra i klangen. Andra sidan av myntet är att de är exakta och välkontrollerade, du får olika åsikter beroende på vem du pratar med.

För sitt pris hittar du knappast något mer kompetent, om du inte har en mycket avvikande ljudsmak förstås.

Utseendet kan man alltid diskutera. Om jag köpte piP skulle jag definitivt fixa till några tyg eller skumfronter, jag gillar inte högtalare med öppna element. Jag skulle också köpa de stativ som IÖ har modifierat topplattan på så blir det riktigt snyggt. En stor del av utseendet är ytbehandlingen och den kan du styra i hög grad själv. Antingen beställer du det du önskar (och väntar jättelänge på leverans, "snubben" är inte så kvick) eller så köper du obehandlade piP och fixar målning eller fanér själv (eller låter någon göra det).

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-09-03 16:32, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-09-03 16:14

Kolla in Audio Pro Avanti A.90 annars, köpte just själv ett par! 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 16:39

Hetsporren skrev:Kolla in Audio Pro Avanti A.90 annars, köpte just själv ett par! 8)

Jag säger inget så har jag inget sagt.... :roll:

/ B

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-03 18:23

Här hittar du lite mer om PMC GB1 och lite om FB1+
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35992

/Patrik

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-13 17:38

Hur går det med dina planer?
/Patrik

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-09-14 19:01

PC skrev:Hur går det med dina planer?
/Patrik

Har inte bestämt mig riktigt än. Blir nog ett par RS6 av de jag provat iaf. Ska avvakta ett tag då jag precis införskaffade mig lite andra prylar :)

Föregående

Återgå till Köpråd