Mera tangband: 3" filtrering...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Mera tangband: 3" filtrering...

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-14 03:06

HejhejHerrey!

Jag har fått in ett par 3" tangbandare i ett par högtalare (Naqrefs konstruktion: http://www.naqref.com/pdf/EPS-W.pdf) och placeringen för denne lille krabat är med centra precis som TC14 i Naqrefs ritning.

Nu till det jag behöver.. ;)

Eftersom jag aldrig varit någon killer på elektronik, och inte heller är det nu så behövs ett filter. Jag har förstått att ett Notchfilter använts i 4" och jag undrar då givetvis vad ett sådant är, jag googlar och får bara upp en räknedosa för Notxhfilter, jag testar den helt enkelt:
http://www.lalena.com/audio/calculator/seriesNotch/

Series Notch Filter
Re = 6.6 Ohms
fs = 110 Hz
Qes = 0.65
Qms = 6.57

Parts List
--------------------------------------------------------------------------------
Capacitor C= 337.36 uF
Inductor L= 6.21 mH
Resistor Rc = 7.25296803652968 Ohms

Vad kan man säga, perfekt! :) Jag har värden som ska göra något med min högtalare WEEEEEEEEEEE! :D

Nåväl, lite överspelad kanske, jag vill ha svar på några problem jag har. Ett är okunskapen för vad detta notchfilter ska göra, det borde leka med något Q värde och göra något med både hög och lågfrekvens..
Njae, jag vet inte. ;)

Någon får gärna förklara vad ett Notcfilter gör!

Nästa problem, jao det finns flera, är att jag vill ju gärna ha detta filter med lite låd/rumskorrektion.. Ni vet, lådan där ovan, ska hänga på en vägg massor av reflexer.. Den ska iofs spela som en bakkanal så det kanske är bra, men just nu får ni gärna komma med lite idéer på något speciellt tweak för att få den att spela inte så runtstrålande.

Mvh Jocke

stavfelsEDIT (ni över IRC känner till dom)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-06-14 09:27

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-16 11:26

Jag tackar för den Belekr!

Men jag blir inte mkt klokare, till sist har jag hittat en länk över frkvensgången för ett notchfilter, och där ser det ut som att filtret bara filtrerar en frekvens genom att lägga en impedans över denne.

I den där länken (den jag trodde handlade om 4" i mitt ursprungliga inlägg) så har han olika notchfilter för olika lådor, men som jag förstått det så handlar det bara om att dämpa elementets egenresonans (fs) genom att just lägga en impedans över denne.

Det är ingen hyvens kille/tjej som vill hjälpa till med en filterkonstruktion och förklara notchfiltret för mig?

mvh Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-16 12:53

Som jag har förstått det använder man det där notchfiltret för att kompensera för en elak resonans i just det elementet.

Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-06-16 14:56

Jag vet faktiskt inte, men vän av naturen (aka Pucko) hjälpte mig litet, och ansåg att jag skulle testa det filtret och därefter köra med passiv lågbasfiltrering.. så det tänker jag pröva.

Om någon annan kommer med ett förslag så... feel free!

mvh Jocke

Återgå till DIY-forum