" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-04 17:08

Så kan det ju vara i praktiken men jag trodde min invänding kunde leda till en intressant diskussion om just hur man kan bedöma i förväg att en viss komponent pga ordningen den sitter i kedjan är bra att börja med.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-04 17:15

IngOehman skrev:
Laila skrev:...Däremot så håller jag med dig (Harryup) om att det i just fallet skivspelare är attans noga med rätt drivverk-arm-pickup-kombination o att allt sedan är rätt injusterat,placerat osv . . .

Då är vi två!

Vh, iö

JA, det är så jag ser source-first. Ha koll på att spelaren är juste och sen bry er om resten.
För att hålla koll på den så behöver man bara en 3020 och ett par hörlurar och en bunt testskivor, vattpass etc. Sen kan man leta högtalare som fungerar hemma ihop men en lämplig förstärkare.
Om man börjar i andra änden får man liksom inget ljud. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 17:16

Empress, jag ber om ursäkt för eventuella trampade tår, i min iver att försöka få fram det jag vill få förklarat, genom mina ibland tillspetsade inlägg.

De tillspetsade inlägger innehåller ändå påståenden som grundar sig på fakta, och inte endast löst tyckande ( som är legio i hifipressen ).

Om du inte tycker om mina och subjektivistens inlägg, läs Ingvars och Svantes ( sidan 1 och sidan 6, t.ex.) .

Deras inlägg baserar sig på fakta och hundratals kontrollerade blindtester, samt forskning som bedrivits ( ibland banbrytande ), under LTS regi i över 20 år.

Ett uns av sanning borde väl finnas i all deras erfarenhet, eller hur?
Eller, tror du att dessa herrar medvetet ljuger för dig ?

Det enklaste är att själv lyssna blint ( nu är jag tjatig ), för att själv se vad som stämmer och vad som inte stämmer.

Kanske blir du förvånad.

Jag blev det.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-04 17:17

Max_Headroom skrev:
Går att skapa elektroniskt, jodå. För det är just vad LP12 an gör (fast mekaniskt). Det tar inte fram något som andra missar, utan "stampa takten" effekten uppkommer genom spelarens (enligt mig) bristande konstruktion. Ställ spelaren i ett annat rum än högtalaren och effekten försvinner. Eller spela in den på CD (utan att låta ljudet gå i högtalarana). Spela sedan CDn...

Den ene säger si o den andre säger så . . .

Du menar alltså att det (svänget) beror på återkoppling som tar sig
uttryck i typ en mild rundgång ? :roll:

Har du testat genom att ställa spelaren i ett annat rum ? :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 17:26

Laila skrev:Max_Headroom skrev:
Går att skapa elektroniskt, jodå. För det är just vad LP12 an gör (fast mekaniskt). Det tar inte fram något som andra missar, utan "stampa takten" effekten uppkommer genom spelarens (enligt mig) bristande konstruktion. Ställ spelaren i ett annat rum än högtalaren och effekten försvinner. Eller spela in den på CD (utan att låta ljudet gå i högtalarana). Spela sedan CDn...

Har du testat genom att ställa spelaren i ett annat rum ? :)

Litet OT, men:

" Svänget" ( färgningen ) har grundläggande diskuterats i en annan tråd, av Ingvar Öhman, som själv äger en dylik spelare. Han har provat med olika drivremmar ( bl.a. en silkestråd, istället för gummiremmen )
Samt mätt upp spelarens tillkortakommanden.

Det påstådda svänget på lp-12 beror på:

1. Kraftigt avvikande hastighet av skivtallriken vid dynamiska utbrott i musiken.

2. detta beror på skivspelarens rem, samt motor, en 24-polig airpax från philips. ( samma sitter i Rega planar 2-3 samt Thorens 160, spelare som anses välljudande i Linnkretsar )

3. Käslighet för återkoppling av musikens ljudvågor ( som förvisso alla vinylspelare är känsliga för.

Således färgningar av ljudet, omän inte alls otrevliga. :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-04 17:32

Laila skrev:Max_Headroom skrev:

Öhh, inte riktigt. Återkoppling, ja.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-04 17:48

Richard skrev:Det påstådda svänget på lp-12 beror på:

1. Kraftigt avvikande hastighet av skivtallriken vid dynamiska utbrott i musiken.

2. detta beror på skivspelarens rem, samt motor, en 24-polig airpax från philips. ( samma sitter i Rega planar 2-3 samt Thorens 160, spelare som anses välljudande i Linnkretsar )

3. Käslighet för återkoppling av musikens ljudvågor ( som förvisso alla vinylspelare är känsliga för.

Lite kul skrivet det där...

Svänget är bara "påstått", men orsaken till det är en "sanning".

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 17:49

Richard skrev:Empress, jag ber om ursäkt för eventuella trampade tår, i min iver att försöka få fram det jag vill få förklarat, genom mina ibland tillspetsade inlägg.

De tillspetsade inlägger innehåller ändå påståenden som grundar sig på fakta, och inte endast löst tyckande ( som är legio i hifipressen ).

Om du inte tycker om mina och subjektivistens inlägg, läs Ingvars och Svantes ( sidan 1 och sidan 6, t.ex.) .

Deras inlägg baserar sig på fakta och hundratals kontrollerade blindtester, samt forskning som bedrivits ( ibland banbrytande ), under LTS regi i över 20 år.

Ett uns av sanning borde väl finnas i all deras erfarenhet, eller hur?
Eller, tror du att dessa herrar medvetet ljuger för dig ?

Det enklaste är att själv lyssna blint ( nu är jag tjatig ), för att själv se vad som stämmer och vad som inte stämmer.

Kanske blir du förvånad.

Jag blev det.

V. H. Richard.

Bra och då kanske du kan be om ursäkt för ditt medhåll med till subjektivitisten med när han bad om:

Richard skrev:Kan Empress komma med ett enda hållbart argument för " source first" filosofin, så lyssnar jag mer än gärna.

V. h. Richard

Tja jag har aldrig varit här för att diskutera rätt eller fel med source-first prinssipen. Däremot så har jag varit här inne för att jag tycker det görs intolleranta och omogna påhopp från andra som inte gillar den prioncipen bara.

Sedan så har jag aldrig hävdat i några av min inlägg att jag själv är strikt anhängare av sourcefirst-principern heller. Fler påhopp och tillskrivningar ni två skall ge som föga stämmer med verkligheten om mig?

Nej jag smiter inte undan för att slippa och förklara mig.. Jag har bar aldrig sagt eller hävdat att jag är en strikt anhängare av någon princip, bar att jag tycker det är omoget och dumt att göra påhop bara för att man inte gillar en princip eller ide..

Det enda jag har sagt i denna debatt Rickard, om du bemöda dig med att läsa är att . jag har sagt att vissa resonemang kör source-firstare med oxå som är gemensamt med.
Slut komentar på ditt medhåll till subjektivitisten. innbäddat i svaret

forst strikt rickard:

Sedan innan du tillskriver mig saker om hur jag "skall testa" r produkter så kanske du skall göra en "realitycheck" med mig först., anser inte att det är förmycket begärt.
Nu gör du Påhopp på mig och sitter och tillskriver mig en massa saker som jag själv inte känner igen mig i. Jag själv har i klartext skrivit att jag har mina EGNA åsikter. Men märkligt så har du nog missat detta? Utan bara läst när jag har sagt ifrån att det är inte roligt att läsa dina dogmatiska anförande i rtetoriken, och påhopp på andra, det gör det inte intressant att lyssna på dig heller..

Så nu känns det knappast som en ursäkt från din sida utan bara som ett nytt påhopp från din sida inbäddad i en form av ursäkt(?) i stället.

Och du när jag utväderar apparater så vill jag var helt opoverkad.. inte ens den source-firstaren jag råkar var ihop med (gift med) skulle ALDRIG våga drömma om att påverka mig heller, han vet bättre än så.

Så det är lika bra att du lägger ned och försöker rekommendera mig en massa "litteratur" och annat bös till mig med och försöker påverka mig den vägen till den "rätta läran" (obsevera citationstecknen). Dessutom så är inte ens jag en strikt "Linnie" eller "sellerist" heller.

Jag fattar inte vad du baserar dina uttalande på om mig som du gjorde i ditt påhopp här inbäddad i en ursäkt.. I synnerhet om hur jag borde utvärdera produkter. Du utgår helt svartvitt på något sätt att jag gör på ett visst sätt och det sättet är hur som helst "felaktigt" och det skall rättas till och jag "rekommenderar att du gör så". Utan att kolla upp fakta hur människan gör om du hoppar på och säger till om hur h*n skall göra.

Om du är intresserad av en diskussion så kanske du borde lära dig att man frågar i stället för svartvitt antaga..
Senast redigerad av Empress 2007-09-04 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 17:57

Empress, tack för ditt långa inlägg!

Jag har fortfarande inga belägg från din sida, varför source first skulle vara en princip som är vettig att följa.

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 18:01

Lust skrev:

Svänget är " påstått" eftersom det oftast försvinner vid en kontrollerad blindtest ( fanns det överhuvud taget där? )

Sanning är att spelaren förvränger signalen, dvs. försämrar den, något som alla analoga skivspelare förvisso, i större eller mindre grad ,gör.

Det intressanta är ju att många " source first" förespråkare tror att spelaren är helt ofärgad, vilket ju inte alls stämmer.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-09-04 18:13

Richard skrev:Det intressanta är ju att många " source first" förespråkare tror att spelaren är helt ofärgad, vilket ju inte alls stämmer.

V. H. Richard.

i så fall är de helt blinda, de LP12 jag har sett har varit träfärgade eller svarta, fanns den i glas också?
Dogmatisk Mac-Taliban

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 18:17

Moment-23 skrev:Ingvar och/eller Svante, kan ni inte anordna ett blindtest mellan någon lämplig linnapparat och någon annan apparat? Cd spelare kanske skulle vara bra?

MYCKET intressant. Detta tillsammans med F/E testande av en Linnspelare och en Japansk standardspelare, Denon 1730 t.ex.

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 18:18

Style skrev:
Richard skrev:Det intressanta är ju att många " source first" förespråkare tror att spelaren är helt ofärgad, vilket ju inte alls stämmer.

V. H. Richard.

i så fall är de helt blinda, de LP12 jag har sett har varit träfärgade eller svarta, fanns den i glas också?

:P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-04 18:18

IngOehman skrev:Med glädje!

Jag har en fråga som förhoppningsvis kan ta oss tillbaka till trådämnet - nu sedan det får anses utrett att "source first" är en tumregel som saknar värde eftersom ingen på 23 sidor har presenterat ett enda argument för att platsen i kedjan är en god grund för en konstruktion av tumregel om vad som är viktigt att titta extra noga på.

Vh, iö

[/u]

Min understryckning.
Tycker nog att du skrev att något har utretts nu. Om något har utretts så menas väl det att man kommit fram till något. Vilka har utrett något?
Jag ser mest att du skriver att du vet att det inte stämmer för att det inte stämmer. Utredningen ser jag inte skymten av.
I övrigt får jag väl ha vilka åsiker som helst? Står det någonstans att resten av min åsikter är svar på saker som du skrivit? Kan meddela att det inte är så.
Du verkar nästan arg, var inte det, det är bara HIFI.

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 18:26

Martin skrev:
Om man däremot vill ha en "allmän" förbättring av sitt ljud är det kanske idé att starta i början så man säkerställer en så bra signal som möjligt.
Tillbaks på ruta 1. Varför då? Varför är det inte bättre att tex säkerställa att man har så bra högtalare som möjligt(så att man hör felen i elektroniken bättre), eller så bra signal i mitten av anläggningen(så att man kan bygga vidare därifrån), varför just i början? Logiken är obefintlig.

Du kanske inte läser mina frågor Bill50x. Försvarsmekanism? Tänk om du har fel och jag visar att du har det, då är det nog farligt att läsa vad jag skriver eller försöka svara på mina frågor.

Det vore intressant om du ville kommentera detta, Bill 50x?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 18:28

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Med glädje!

Jag har en fråga som förhoppningsvis kan ta oss tillbaka till trådämnet - nu sedan det får anses utrett att "source first" är en tumregel som saknar värde eftersom ingen på 23 sidor har presenterat ett enda argument för att platsen i kedjan är en god grund för en konstruktion av tumregel om vad som är viktigt att titta extra noga på.

Vh, iö

[/u]

Min understryckning.
Tycker nog att du skrev att något har utretts nu. Om något har utretts så menas väl det att man kommit fram till något. Vilka har utrett något?
Jag ser mest att du skriver att du vet att det inte stämmer för att det inte stämmer. Utredningen ser jag inte skymten av.
I övrigt får jag väl ha vilka åsiker som helst? Står det någonstans att resten av min åsikter är svar på saker som du skrivit? Kan meddela att det inte är så.
Du verkar nästan arg, var inte det, det är bara HIFI.

mvh/Harry

Harryup, du får naturligtvis TRO vad du vill.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-04 18:31

Richard skrev:
Lust skrev:

Svänget är " påstått" eftersom det oftast försvinner vid en kontrollerad blindtest ( fanns det överhuvud taget där? )

Sanning är att spelaren förvränger signalen, dvs. försämrar den, något som alla analoga skivspelare förvisso, i större eller mindre grad ,gör.

Det intressanta är ju att många " source first" förespråkare tror att spelaren är helt ofärgad, vilket ju inte alls stämmer.

V. H. Richard.

Varför tror du att source first förspråkare skulle tro att den var helt ofärgad jag har inte träffat någon ännu som tror det, hade den varit det så hade det ju inte funnits någon anledning att titta vidare på den.

Source-firstare tror inte heller att CD-spelare skulle vara ofärgade utan mera degraderande än vad folk i allmänhet tror, detta är själva kärnpunkten i source first tänket, alltså från början var det att visa att det inte bara var högtalarana påverkade resultatet och resten kunde vara vad som helst vilket folk i allmänhet trodde 1972 och i mångt och mycket än idag.

Sedan undrar jag hur fräsch var linn remmen när IÖ mätte LP12an för just det dära hastighetsavikelsen tycker kommer när remmen är sliten och då förloras "svänget" inte ökar.

Och var skulle source firstprincipen överges med DS för det är ju fortfarande en source produkt DS= Digital Source. Sedan tror jag nog att slimdevices squezebox kan vara en väldigt god källa har inte hört den men funderar på att skaffa in en såsmåningom.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 18:32

Richard skrev:Empress, tack för ditt långa inlägg!

Jag har fortfarande inga belägg från din sida, varför source first skulle vara en princip som är vettig att följa.

V. H. Richard.

Men lägg av nu och läs vad jag verkligen har skrivit i ställlet, för att läsa mitt svar som fan läser bibeln. Eller läser du svaret så som fan läser bibeln på pin kiv eller?

Eller skall du fortsätta att göra påhopp på mig på mig? Du anser ju att folk skall lyssna på dig och du anser att de skall ta till sig var det skriver. Hur vore det att du kräver det av dig med?

Nej i stället fortsätter du med en idiots envishet och kräver att jag skall deklarera något jag har aldrig sagt att jag är anhängare av.

Ändå har du två inlägg från mitt håll innan detta osakliga påhopp över att jag skulle tycka att source-firs principen skulle var vettig och att jag skall ge deklaration över den från dig.

Trots att jag har sagt ifrån att jag inte är en source-first anhängare utan bara sagt att JAG inte känner igen påhoppen som ges om dem då jag aldrig har HÖRT dem säga sådant som ni påstår att de säger.
Bara för att jag aldrig har hört dem säga sådant som du och andra hävdar om dem så gör det mig inte till anhängare av principen i sig och att man själv tycker det är en vettig princip att följa och kan svara på varför det är en vettig princip att följa.

Om du inget vettigare har för dig än att föra Guilt by association på mig så kommer jag bli mindre benägen att lyssna på dig ö.h.t
http://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association..
Senast redigerad av Empress 2007-09-04 18:36, redigerad totalt 2 gånger.
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-04 18:32

Richard,
har jag frågat dig om något religionsrelaterat?

Om man har en åsikt så kan den mycket väl vara baserad på egna erfarenheter uppnådda genom blindtester

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 18:37

Harryup skrev:Richard,
har jag frågat dig om något religionsrelaterat?

Om man har en åsikt så kan den mycket väl vara baserad på egna erfarenheter uppnådda genom blindtester

Medhåller..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 18:39

Hepcat, linn har i alla år propagerat för att DRIVVERKET i skivspelaren, och drivverket i cd-spelaren är viktigast. INTE D/a:n !

Nu gör man en helomvändning då man påstår att man kan använda en simpel bärbar dator, vilken som helst, samt rippa sina skivor med Exakt copy-programet, och koppla till sin D/A omvandlare ( 140 000:- ).

D.v.s.: Precis tvärtom vad man sagt förut, att datorer inte duger att använda som drivverk till seriös musikåtergivning.

Inser du inte att " source first" bara var en princip för att sälja så många signalkällor som möjligt?

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-04 18:44

Upprepar ungefär vad Lust redan skrivit !

Richard skrev:

Hur kan du presentera orsaker till något(annat än placebo) som
bara är "påstått".

Tidigare skrev Richard:
... Det påstådda svänget på lp-12 beror på:

3. Käslighet för återkoppling av musikens ljudvågor ( som förvisso alla vinylspelare är känsliga för. ...

Får inte ihop ! :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-04 18:47

Bill50x skrev:Jag tänker själv, jättemycket :-)
... Ytterligare en "evig sanning", att högtalarna är den viktigaste länken för ljudåtergivning, har ju varit på tapeten i hur många år som helst men är lika osann för det.
/ B

Bill, jag har inte sett att ngn har påstått att högtalarna är den viktigaste länken. Det jag har sett är påstående att alla länkar är lika viktiga utan rangordning. Och så förstås att första länken i kedjan är viktigast.

Gär det mig till en medlöpare?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-04 18:50

Richard skrev:
Lust skrev:

Men om "svänget" aldrig funnits där, hur kan man då anse att det finns "bevis" för dess uppkomst?

Sorry för upprepnngen, ser att Laila redan reagerat...

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-04 19:13

Richard skrev:Hepcat, linn har i alla år propagerat för att DRIVVERKET i skivspelaren, och drivverket i cd-spelaren är viktigast. INTE D/a:n !

Nu gör man en helomvändning då man påstår att man kan använda en simpel bärbar dator, vilken som helst, samt rippa sina skivor med Exakt copy-programet, och koppla till sin D/A omvandlare ( 140 000:- ).

D.v.s.: Precis tvärtom vad man sagt förut, att datorer inte duger att använda som drivverk till seriös musikåtergivning.

Inser du inte att " source first" bara var en princip för att sälja så många signalkällor som möjligt?

V. H. Richard.

Jag har aldrig sett eller hört att Linn påstått att man inte kan använda datorer de har ju länge haft sitt Kivor system men jag kan ju missat något. Har kanske hört nån handlare eller entusiast säga det jag vet inte.

Själv har jag länge ansett att datorn kan vara mycket bättre som källa än hen hel del CD-spelare och det tillockmed med inbyggt ljudkort.

Men som sagt jag lyssnar själv och inte efter några dikterade regler som någon sa.

Men det kanske är bättre att jag går över till 128Kbit/s mp3
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-04 19:23

hepcat skrev:
Richard skrev:Hepcat, linn har i alla år propagerat för att DRIVVERKET i skivspelaren, och drivverket i cd-spelaren är viktigast. INTE D/a:n !

V. H. Richard.

Jag har aldrig sett eller hört att Linn påstått att man inte kan använda datorer de har ju länge haft sitt Kivor system men jag kan ju missat något. Har kanske hört nån handlare eller entusiast säga det jag vet inte.

Själv har jag länge ansett att datorn kan vara mycket bättre som källa än hen hel del CD-spelare och det tillockmed med inbyggt ljudkort.

Men som sagt jag lyssnar själv och inte efter några dikterade regler som någon sa.

Men det kanske är bättre att jag går över till 128Kbit/s mp3

Det är först nu, som Linn påstår att drivverket ( hårddisken ) uppenbarligen inte har någon betydelse, vilket, förövrigt, troligen är sant, eftersom det ju alltid varit så! :wink:

Skillnaderna mellan olika cd-drivverk försvinner vid kontrollerat blindtest. Det finns ingen verklig skillnad. :!:

Således är " source first " en sk.mumbo-jumbo filosofi som endast gör det lättare för försäljaren att kränga signalkällor.

( det finns faktiskt inte ett enda blindtest, som vetenskapligt verifierar att ljudet skulle vara olika, i olika drivverk)

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 19:41

Martin skrev:Bill50x: Jag har en till fråga. Hur får du ihop att det kan vara bra att börja i början med din invänding mot F/E-test att det inte går att säkerställa att man inte missar några fel om det finns större fel i anläggningen som döljer dem.

Det innebär ju att det kan finnas stora fel i tex högtalarna som döljer de små felen i CD-spelarna så att det inte alls är bäst att börja med den.

Observera att jag säger inte att det är bäst att börja någonstans utan bara ifrågasätter antagandet att det kan vara bra (som princip) att börja med första komponenten.

Är mina invändningar så ointressanta/utmanande/omkullkastande eller vad är det frågan om? Är frågorna så bra att det helt enkelt inte finns några bra svar på dem förutom att gå tillbaka till ruta 1 med samma påståenden som renderat frågorna?

Hehe, här har jag missat att frågan var direkt ställd till mig (ang ditt PM) :oops:

Jag tänker mig här logiken "skit in - skit ut", därav synen på source first. Jämförelsen du gör med min syn på F/E-lyssning (inte -test) är relevant och inte något jag funderat på, det medges.

Återkommer :-)

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-09-04 19:45

Det finns ju olika sätt att se på hifi som hobby. Vissa är primärt intresserade av att lyssna på musik och få ut maximal upplevelse av detta, vissa vill höra bästa möjliga återgivning och få ut maximalt av det programmaterialet medan en tredje grupp tycker det är kul och spännande med exklusiva apparater och tillbehör.

Har man preferender i den senare av grupperna kan det ju också sammanfalla med att man saknar intentionen att bygga om sitt lyssnaingsrum med heltäckningsmattor, gälabsorbenter och basfällor. Dessuton kanske varken man själv eller ens bättre hälft vill inreda med basmoduler, toppsystem surroundburkar och annat i den moderna vardagsrummet. I det läget kanske "source first" framstår som en mycket appelerande princip.

Här kan man få moraliskt stöd för att kunna odla ett hifi- och apparatintresse utan att behöva gå till de extremer som optimering av högtalare & rum kräver. Lite samma tankesätt som jag tror är en förutsättning för marknaden för kablar och tweaks t.ex. Det finns ett sug efter att kunna "pyssla med hifi" utan att anlita närmaste byggfirma.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 19:45

Richard skrev:Du har väl visst linn grejor, nämligen en LP-12 med en Linn-MC-pickup av nyare modell. Eller har du sålt den?

Rätt. Inte senaste modellen men ca 4 år gammal. Helt nöjd dessutom :-)

Men det betyder inte att jag skriver under allt som påstås i det lägret. Inte heller att jag gillar deras grejor. Det tog många många år innan Linn producerade en högtalare som jag skulle kunna tänka mig ha hemma, om den kostade en femtedel av den gör....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 19:46

Richard skrev:jasså, det menar du? Vad menar du med vidöppen dörr och nedåt-trappa?

Hög fallhöjd.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi