Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Laila skrev:...Däremot så håller jag med dig (Harryup) om att det i just fallet skivspelare är attans noga med rätt drivverk-arm-pickup-kombination o att allt sedan är rätt injusterat,placerat osv . . .
Då är vi två!
Vh, iö
Går att skapa elektroniskt, jodå. För det är just vad LP12 an gör (fast mekaniskt). Det tar inte fram något som andra missar, utan "stampa takten" effekten uppkommer genom spelarens (enligt mig) bristande konstruktion. Ställ spelaren i ett annat rum än högtalaren och effekten försvinner. Eller spela in den på CD (utan att låta ljudet gå i högtalarana). Spela sedan CDn...
Laila skrev:Max_Headroom skrev:Går att skapa elektroniskt, jodå. För det är just vad LP12 an gör (fast mekaniskt). Det tar inte fram något som andra missar, utan "stampa takten" effekten uppkommer genom spelarens (enligt mig) bristande konstruktion. Ställ spelaren i ett annat rum än högtalaren och effekten försvinner. Eller spela in den på CD (utan att låta ljudet gå i högtalarana). Spela sedan CDn...
Den ene säger si o den andre säger så . . .
Du menar alltså att det (svänget) beror på återkoppling som tar sig
uttryck i typ en mild rundgång ?![]()
Har du testat genom att ställa spelaren i ett annat rum ?
Laila skrev:Max_Headroom skrev:Går att skapa elektroniskt, jodå. För det är just vad LP12 an gör (fast mekaniskt). Det tar inte fram något som andra missar, utan "stampa takten" effekten uppkommer genom spelarens (enligt mig) bristande konstruktion. Ställ spelaren i ett annat rum än högtalaren och effekten försvinner. Eller spela in den på CD (utan att låta ljudet gå i högtalarana). Spela sedan CDn...
Den ene säger si o den andre säger så . . .
Du menar alltså att det (svänget) beror på återkoppling som tar sig
uttryck i typ en mild rundgång ?![]()
Richard skrev:Det påstådda svänget på lp-12 beror på:
1. Kraftigt avvikande hastighet av skivtallriken vid dynamiska utbrott i musiken.
2. detta beror på skivspelarens rem, samt motor, en 24-polig airpax från philips. ( samma sitter i Rega planar 2-3 samt Thorens 160, spelare som anses välljudande i Linnkretsar )
3. Käslighet för återkoppling av musikens ljudvågor ( som förvisso alla vinylspelare är känsliga för.
Således färgningar av ljudet, omän inte alls otrevliga.
Richard skrev:Empress, jag ber om ursäkt för eventuella trampade tår, i min iver att försöka få fram det jag vill få förklarat, genom mina ibland tillspetsade inlägg.
De tillspetsade inlägger innehåller ändå påståenden som grundar sig på fakta, och inte endast löst tyckande ( som är legio i hifipressen ).
Om du inte tycker om mina och subjektivistens inlägg, läs Ingvars och Svantes ( sidan 1 och sidan 6, t.ex.) .
Deras inlägg baserar sig på fakta och hundratals kontrollerade blindtester, samt forskning som bedrivits ( ibland banbrytande ), under LTS regi i över 20 år.
Ett uns av sanning borde väl finnas i all deras erfarenhet, eller hur?
Eller, tror du att dessa herrar medvetet ljuger för dig ?
Det enklaste är att själv lyssna blint ( nu är jag tjatig ), för att själv se vad som stämmer och vad som inte stämmer.
Kanske blir du förvånad.
Jag blev det.
V. H. Richard.
Richard skrev:Kan Empress komma med ett enda hållbart argument för " source first" filosofin, så lyssnar jag mer än gärna.
V. h. Richard
Lust skrev:Richard skrev:Det påstådda svänget på lp-12 beror på:
1. Kraftigt avvikande hastighet av skivtallriken vid dynamiska utbrott i musiken.
2. detta beror på skivspelarens rem, samt motor, en 24-polig airpax från philips. ( samma sitter i Rega planar 2-3 samt Thorens 160, spelare som anses välljudande i Linnkretsar )
3. Käslighet för återkoppling av musikens ljudvågor ( som förvisso alla vinylspelare är känsliga för.
Lite kul skrivet det där...
Svänget är bara "påstått", men orsaken till det är en "sanning".
Richard skrev:Det intressanta är ju att många " source first" förespråkare tror att spelaren är helt ofärgad, vilket ju inte alls stämmer.
V. H. Richard.
Moment-23 skrev:Ingvar och/eller Svante, kan ni inte anordna ett blindtest mellan någon lämplig linnapparat och någon annan apparat? Cd spelare kanske skulle vara bra?
Style skrev:Richard skrev:Det intressanta är ju att många " source first" förespråkare tror att spelaren är helt ofärgad, vilket ju inte alls stämmer.
V. H. Richard.
i så fall är de helt blinda, de LP12 jag har sett har varit träfärgade eller svarta, fanns den i glas också?
[/u]IngOehman skrev:Med glädje!
Jag har en fråga som förhoppningsvis kan ta oss tillbaka till trådämnet - nu sedan det får anses utrett att "source first" är en tumregel som saknar värde eftersom ingen på 23 sidor har presenterat ett enda argument för att platsen i kedjan är en god grund för en konstruktion av tumregel om vad som är viktigt att titta extra noga på.
Vh, iö
Martin skrev:Tillbaks på ruta 1. Varför då? Varför är det inte bättre att tex säkerställa att man har så bra högtalare som möjligt(så att man hör felen i elektroniken bättre), eller så bra signal i mitten av anläggningen(så att man kan bygga vidare därifrån), varför just i början? Logiken är obefintlig.Om man däremot vill ha en "allmän" förbättring av sitt ljud är det kanske idé att starta i början så man säkerställer en så bra signal som möjligt.
Du kanske inte läser mina frågor Bill50x. Försvarsmekanism? Tänk om du har fel och jag visar att du har det, då är det nog farligt att läsa vad jag skriver eller försöka svara på mina frågor.
Harryup skrev:[/u]IngOehman skrev:Med glädje!
Jag har en fråga som förhoppningsvis kan ta oss tillbaka till trådämnet - nu sedan det får anses utrett att "source first" är en tumregel som saknar värde eftersom ingen på 23 sidor har presenterat ett enda argument för att platsen i kedjan är en god grund för en konstruktion av tumregel om vad som är viktigt att titta extra noga på.
Vh, iö
Min understryckning.
Tycker nog att du skrev att något har utretts nu. Om något har utretts så menas väl det att man kommit fram till något. Vilka har utrett något?
Jag ser mest att du skriver att du vet att det inte stämmer för att det inte stämmer. Utredningen ser jag inte skymten av.
I övrigt får jag väl ha vilka åsiker som helst? Står det någonstans att resten av min åsikter är svar på saker som du skrivit? Kan meddela att det inte är så.
Du verkar nästan arg, var inte det, det är bara HIFI.
mvh/Harry
Richard skrev:Lust skrev:Richard skrev:Det påstådda svänget på lp-12 beror på:
Svänget är " påstått" eftersom det oftast försvinner vid en kontrollerad blindtest ( fanns det överhuvud taget där? )
Sanning är att spelaren förvränger signalen, dvs. försämrar den, något som alla analoga skivspelare förvisso, i större eller mindre grad ,gör.
Det intressanta är ju att många " source first" förespråkare tror att spelaren är helt ofärgad, vilket ju inte alls stämmer.
V. H. Richard.
Richard skrev:Empress, tack för ditt långa inlägg!
Jag har fortfarande inga belägg från din sida, varför source first skulle vara en princip som är vettig att följa.
V. H. Richard.
Harryup skrev:Richard,
har jag frågat dig om något religionsrelaterat?
Om man har en åsikt så kan den mycket väl vara baserad på egna erfarenheter uppnådda genom blindtester
Svänget är " påstått" eftersom det oftast försvinner vid en kontrollerad blindtest ( fanns det överhuvud taget där? )
... Det påstådda svänget på lp-12 beror på:
3. Käslighet för återkoppling av musikens ljudvågor ( som förvisso alla vinylspelare är känsliga för. ...
Bill50x skrev:Jag tänker själv, jättemycket![]()
... Ytterligare en "evig sanning", att högtalarna är den viktigaste länken för ljudåtergivning, har ju varit på tapeten i hur många år som helst men är lika osann för det.
/ B
Richard skrev:Lust skrev:
Richard skrev:Hepcat, linn har i alla år propagerat för att DRIVVERKET i skivspelaren, och drivverket i cd-spelaren är viktigast. INTE D/a:n !
Nu gör man en helomvändning då man påstår att man kan använda en simpel bärbar dator, vilken som helst, samt rippa sina skivor med Exakt copy-programet, och koppla till sin D/A omvandlare ( 140 000:- ).
D.v.s.: Precis tvärtom vad man sagt förut, att datorer inte duger att använda som drivverk till seriös musikåtergivning.
Inser du inte att " source first" bara var en princip för att sälja så många signalkällor som möjligt?
V. H. Richard.
hepcat skrev:Richard skrev:Hepcat, linn har i alla år propagerat för att DRIVVERKET i skivspelaren, och drivverket i cd-spelaren är viktigast. INTE D/a:n !
Nu gör man en helomvändning då man påstår att man kan använda en simpel bärbar dator, vilken som helst, samt rippa sina skivor med Exakt copy-programet, och koppla till sin D/A omvandlare ( 140 000:- ).
D.v.s.: Precis tvärtom vad man sagt förut, att datorer inte duger att använda som drivverk till seriös musikåtergivning.
Inser du inte att " source first" bara var en princip för att sälja så många signalkällor som möjligt?
V. H. Richard.
Jag har aldrig sett eller hört att Linn påstått att man inte kan använda datorer de har ju länge haft sitt Kivor system men jag kan ju missat något. Har kanske hört nån handlare eller entusiast säga det jag vet inte.
Själv har jag länge ansett att datorn kan vara mycket bättre som källa än hen hel del CD-spelare och det tillockmed med inbyggt ljudkort.
Men som sagt jag lyssnar själv och inte efter några dikterade regler som någon sa.
Men det kanske är bättre att jag går över till 128Kbit/s mp3
Martin skrev:Bill50x: Jag har en till fråga. Hur får du ihop att det kan vara bra att börja i början med din invänding mot F/E-test att det inte går att säkerställa att man inte missar några fel om det finns större fel i anläggningen som döljer dem.
Det innebär ju att det kan finnas stora fel i tex högtalarna som döljer de små felen i CD-spelarna så att det inte alls är bäst att börja med den.
Observera att jag säger inte att det är bäst att börja någonstans utan bara ifrågasätter antagandet att det kan vara bra (som princip) att börja med första komponenten.
Är mina invändningar så ointressanta/utmanande/omkullkastande eller vad är det frågan om? Är frågorna så bra att det helt enkelt inte finns några bra svar på dem förutom att gå tillbaka till ruta 1 med samma påståenden som renderat frågorna?
Richard skrev:Du har väl visst linn grejor, nämligen en LP-12 med en Linn-MC-pickup av nyare modell. Eller har du sålt den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster