" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-05 16:27

IngOehman skrev:Har jag inte satt in prinipen i sammanhang menar du???

Det var ju också en tolkning...

Men, jo, det gjorde du i början, men sedan tycker jag att du har fjärmat lite ifrån det...

I ditt första inlägg i tråden (sid 6) du väldigt förnuftigt så här:

Så länge ingen påstår att det är en teori kan jag inte invända i sak. En teori är det nämligen inte, men det kan vara en hypotes - om någon påstår att det är det, är det ju det. Som jag förstått det kallas det varken teori eller hypotes dock, utan princip...

...Snarare menade Ivor i intervjun att "source first" var ett förslag/en idé om en ordning man kan välja att uppgradera sin anläggning i, om man vill*.

Med tanke på ovanstående förstår jag inte riktigt din envetna aversion mot "principen" i många av dina efterföljande inlägg då du redan från start inte gjorde "principen/idén/förslaget" större än vad den/det är.

.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 16:27

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
dimitri skrev:
Bill50x skrev:Men visst har det påståtts att högtalarna är viktigast och gör den absolut största ljudmässiga skillnaden? Eller har jag bara haft mardrömmar?

/ B

det verkar så

Är det 1:a april, eller? Det påstås väl ganska ofta att högtalarna är den viktigaste delen av en bra återgivning. Kanske inte av dig, men av flera andra?

Berätta gärna vem som påstått något sådant?

Du har ju inte varit tydlig direkt i den här tråden, med annat än att du givit dig på de människor som hävdat worst first-principen, och försvarat dem som hävdat source first-principen. Men så mycket sakinlägg har jag inte sett.

...

Dina angrepp mot dem som hävdat att...

Jag började samla på citat från de som påstår att högtalaren är den viktigaste komponenten alternativt ger störst ljudmässiga skillnad. Men när jag hittat ett antal var det någon som länkade till en omröstning som visade att majoriteten ansåg detta, så ja lade ner projektet.

Att jag inte är, som du skriver, "speciellt tydlig i den här tråden" beror just på att jag inte är en 100% hardcore anhängare av source first. Framför allt inte om man med source first avser cd-spelaren. Men jag tycker inte att principen är så urbota dum, ologisk, inkonsekvent och allt vad vissa kallar den.

Men vad som är illa är att du anser undertecknad "ger sig på" och angriper" andra. När har jag gjort det? Eller menar du att bara för att jag hävdar en annan ståndpunkt så är det per definition ett angrepp? Förresten, vad kallar du kommentarerna som Empress citerade från dig? DET kallar i alla fall jag för angrepp, men du kanske tycker du får skriva så därför att det är "sant"?

Så här skrev Subjektivisten till Empress:
"Vilket skitsnack. Inte sett ett enda inlägg av dig som för några som helst argument, mest påhopp."

Eftersom jag inte sett några påhopp i hennes inlägg, förutom dom citat hon gjort på dina inlägg, så ställde jag försynt frågan (med glimten i ögat fast jag glömde smileyn...) om S. avsåg Empress´ citat av dig.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-05 16:29

Jag tänker finns det någon anledning att klamra sig fast vid "source first" på något sätt?

Om man inte följer den strikt (vilket ju inte går, hur kan första komponenten alltid vara viktigast?).

Om vi tänker att man "tar intryck ifrån den principen". Första komponenten är också viktig. Japp, det är den då tittar vi även på den. Är det någon skillnad mot att säga att "allt är viktigt"? Vilken är skillnaden i så fall?

Eller är det bara en reklamslogan och inget att bry sig om? Då kan man väl också släppa principen?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-05 16:34

Moment-23 skrev:
Bill50x skrev:
Martin skrev:Bill50x: Men du tycker inte att det är ett problem att man därifrån (inspelningen som source first) kliver in i anläggningens domän och definierar en första komponent där som man tolkar efter samma princip?

Vi kan ju tex dela upp en CD-spelare i två komponenter: En transport och en DAC. Är transporten då viktigare än DAC:en enligt source first? Är det en korrekt och logisk analys? Kan man använda source first oproblematiskt på det sättet eller är det tom helt ologiskt? Det är det jag menar med att det är ett retoriskt knep för att tex sälja dyra CD-spelare och har ingen verklighetsförankring egentligen. Det går inte att använda "source first" på anläggningen helt enkelt.

I alla fall tidigare har source first-anhängarna menat att drivverket är viktigare än DAC´en. CD12 är ju en ganska extrem skapelse om man ser till mekanik och drivverk, just av den anledningen. Hur det nu blir när musiken ligger på en hårddisk som sedan via nätverket matar en DAC, det kan man bara spekulera i :-)

/ B

Rätta mig gärna om jag har fel i nedanstående resonemang:

Att drivverket historiskt ansetts viktigare än dac:en hos linn har väl berott på att linn dels ansett att de nätagg som fanns vid den tiden inte var något vidare och dels på att de ansett att störningar från cd servomotor påverkat både jittervärdena och den analoga signalens kvalitet. Linn har väl redan tidigare utvecklat egna switchade nättagg som de menat varit bättre (stabilare) än annat på marknaden, samt egen styrprogramvara till servona som de ansett vara bättre än det som fanns att köpa.
Som jag uppfattat det så menade linn att dessa störningar var mer negativa för ljudet än skillnaden mellan en bra och en halvbra dac.

Ser man till utvecklingen bara de senaste 5 åren så är detta en uppfattning som de kanske borde revidera?

Jag börjar mer och mer mistänka att Linns användande av switchade nätdelar mera har att göra med att det är en mycket billigare teknik ( därmed tjänas mera pengar ) än att det skulle vara en bättre teknik.

Switchade nätdelar anses ju förövrigt oftast vara klart sämre än konventionella nätdelar, av de flesta kompetenta elektronikingengörer, eller har jag fel på den punkten Ingvar/ Morello?

V. H. Richard.

Edit: ju mera man granskar företagets dogmer, desto mera mörkrädd blir man...
Senast redigerad av Richard 2007-09-05 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 16:34

Richard skrev:Ja, det är ju en logisk kullerbytta att lansera en toppofftheline produkt, som INTE är en source first produkt, dvs. man anser från företaget, plötsligt, att drivverket ( datorn) INTE har någon somhelst betydelse !
D.v.s. precis tvärtom mot det man sagt hela tiden Karik och Numerik, men även Genki och Ikemi , cd-12 cd-spelarna såldes.

Varför är det en logisk kullerbytta att lansera en top-of-the-line product som inte är en source first? Mig veterligen så har Linn även en top-of-the-line högtalare för närmare en halv miljon. Är denna också en logisk kullerbytta?

Eftersom de nya apparaterna inte är lanserade ännu så vet jag inte vad man anser om dataflödet. Det kan mycket väl hända att Linn kommer med en dedikerad dator för ändamålet.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-05 17:31

Richard,

Swithcade nädelar är billigare än linjära diton. Jag trodde, baserat på vad jag läst på nätet, att de var sämre än linjära diton och att batterier var the way to go för absolut bäst PS.

Köpte fel väggvårta på Elfa till mitt US importerade Audiofire, fick en SMPS i stället för en linjär. Lät bra och mätte bra ändå.. men nyfiken som man är så vill man ju se om man kan förbättra prestandan. Jag använder riggen mobilt för mätning och inspelning så jag införskaffade mig ett par blyackar från Elfa för ändamålet.

Tror du det blev bättre? Nix! Brusgolvet på Audiofire4 blev sämre med batterier än med SMPS... allt enligt RMAA mätning.

Man lär så länge man lever..

p.s. möjligt att batterier blir topp notch med regulering (eller ordentligt kondingbank), men rätt från hyllan så är de flesta batterier rätt brusiga har jag förstått och sett på mätningar.

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-05 17:45

Martin skrev:
Eller är det bara en reklamslogan och inget att bry sig om? Då kan man väl också släppa principen?

Vad jag fått ut av tråden är att:

Teoretiskt sett är alla delar viktiga för slutresultatet. *DUH* :)

Praktiskt sett så kan SF vara en av flera strategier att använda när man bygger upp ett system (där alla delar osv)

Hur man än vrider och vänder på det så kommer alla teorier/strategier att mynna ut i ett system, en helhet.

Enligt mig skulle SF bli helt "falskt" bara om man stannade upp efter källan och bara hade en spelare. Inget annat. Så är det förhoppningsvis inte i praktiken ens för riktiga SF-fanatiker :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-05 17:51

phloam skrev:
Martin skrev:

Vad jag fått ut av tråden är att:

Teoretiskt sett är alla delar viktiga för slutresultatet. *DUH* :)

Praktiskt sett så kan SF vara en av flera strategier att använda när man bygger upp ett system (där alla delar osv)

Hur man än vrider och vänder på det så kommer alla teorier/strategier att mynna ut i ett system, en helhet.

Enligt mig skulle SF bli helt "falskt" bara om man stannade upp efter källan och bara hade en spelare. Inget annat. Så är det förhoppningsvis inte i praktiken ens för riktiga SF-fanatiker :)

Det är ju lika rimligt att börja med rummet och högtalarna. Eller förstärkaren.
Förfulningen av audiosignalen är ju lika stor, som kedjans svagaste länk, eller hur?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-05 17:52

Piotr skrev:Richard,

Swithcade nädelar är billigare än linjära diton. Jag trodde, baserat på vad jag läst på nätet, att de var sämre än linjära diton och att batterier var the way to go för absolut bäst PS.

Köpte fel väggvårta på Elfa till mitt US importerade Audiofire, fick en SMPS i stället för en linjär. Lät bra och mätte bra ändå.. men nyfiken som man är så vill man ju se om man kan förbättra prestandan. Jag använder riggen mobilt för mätning och inspelning så jag införskaffade mig ett par blyackar från Elfa för ändamålet.

Tror du det blev bättre? Nix! Brusgolvet på Audiofire4 blev sämre med batterier än med SMPS... allt enligt RMAA mätning.

Man lär så länge man lever..

p.s. möjligt att batterier blir topp notch med regulering (eller ordentligt kondingbank), men rätt från hyllan så är de flesta batterier rätt brusiga har jag förstått och sett på mätningar.

/Peter

Litet OT, men det vore intressant med Morellos tankar om detta!
Ingvar/Morello, vad säger ni om switchade nätdelar?

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-09-05 17:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-05 17:53

Lust skrev:
IngOehman skrev:Har jag inte satt in prinipen i sammanhang menar du???

Det var ju också en tolkning...

Men, jo, det gjorde du i början, men sedan tycker jag att du har fjärmat lite ifrån det...

I ditt första inlägg i tråden (sid 6) du väldigt förnuftigt så här:

Så länge ingen påstår att det är en teori kan jag inte invända i sak. En teori är det nämligen inte, men det kan vara en hypotes - om någon påstår att det är det, är det ju det. Som jag förstått det kallas det varken teori eller hypotes dock, utan princip...

...Snarare menade Ivor i intervjun att "source first" var ett förslag/en idé om en ordning man kan välja att uppgradera sin anläggning i, om man vill*.

Med tanke på ovanstående förstår jag inte riktigt din envetna aversion mot "principen" i många av dina efterföljande inlägg då du redan från start inte gjorde "principen/idén/förslaget" större än vad den/det är.

.

Vad jag skrev var ju att det på sin höjd kan betraktas som en hypotes, och därtill en som inläggare därefter så generöst har erbjudit falsifieringsvillkår till!

Givet dessa är hypotesen falsifierad, och därmed är den inte ens en hypotes.

Helt normalt vetenskapligt tillvägagångssätt alltså.

Inget hindrar dock att folk kan tro även på falsifierade saker. T ex de som inte förstår vetenskapsprinciperna, eller som inte förstått falsifieringen. Men självklart även de som inte ens känner till den, eller som ägnat frågan en tanke på eget bevåg.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-05 17:54

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Martin skrev:Bill50x: Men du tycker inte att det är ett problem att man därifrån (inspelningen som source first) kliver in i anläggningens domän och definierar en första komponent där som man tolkar efter samma princip?

Vi kan ju tex dela upp en CD-spelare i två komponenter: En transport och en DAC. Är transporten då viktigare än DAC:en enligt source first? Är det en korrekt och logisk analys? Kan man använda source first oproblematiskt på det sättet eller är det tom helt ologiskt? Det är det jag menar med att det är ett retoriskt knep för att tex sälja dyra CD-spelare och har ingen verklighetsförankring egentligen. Det går inte att använda "source first" på anläggningen helt enkelt.

I alla fall tidigare har source first-anhängarna menat att drivverket är viktigare än DAC´en. CD12 är ju en ganska extrem skapelse om man ser till mekanik och drivverk, just av den anledningen. Hur det nu blir när musiken ligger på en hårddisk som sedan via nätverket matar en DAC, det kan man bara spekulera i :-)

/ B

Ja, det är ju en logisk kullerbytta att lansera en toppofftheline produkt, som INTE är en source first produkt, dvs. man anser från företaget, plötsligt, att drivverket ( datorn) INTE har någon somhelst betydelse !
D.v.s. precis tvärtom mot det man sagt hela tiden Karik och Numerik, men även Genki och Ikemi , cd-12 cd-spelarna såldes.

Hur skall man förklara detta för sina " source first" fan ?
Det luktar räv på lång väg.......

Kan det bero på att source first var en falsk teori från början till slut ?, ja, troligen är det nog så....

Source first är ingen teori.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-05 17:57

IngOehman skrev:Vad jag skrev var ju att det på sin höjd kan betraktas som en hypotes, och därtill en som inläggare därefter så generöst har erbjudit falsifieringsvillkår till!

Givet dessa är hypotesen falsifierad, och därmed är den inte ens en hypotes.

Helt normalt vetenskapligt tillvägagångssätt alltså.

Inget hindrar dock att folk kan tro även på falsifierade saker. T ex de som inte förstår vetenskapsprinciperna, eller som inte förstått falsifieringen. Men självklart även de som inte ens känner till den, eller som ägnat frågan en tanke på eget bevåg.

"source first" var ett förslag/en idé om en ordning man kan välja att uppgradera sin anläggning i, om man vill

Vilket skulle falsifieras?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-05 17:58

Richard skrev:
Det är ju lika rimligt att börja med rummet och högtalarna. Eller förstärkaren.
Förfulningen av audiosignalen är ju lika stor, som kedjans svagaste länk, eller hur?

Jovisst men nu tänker du teoretiskt :)

Jag tänker: Ska jag bygga upp ett system för ? tusen så kanske jag _vill_ börja med en källa som är så perfekt som möjligt - väl medveten om att jag kanske får sämre ljud tills den dag jag uppgraderar högtalarna.

Känns lite som om worst first bygger att man ska skapa ett system som sen aldrig ändras. Om så vore så skulle WF vara superviktigt. Men hur vanligt är det i praktiken med oföränderliga hifisystem? :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-05 18:06

phloam skrev:Enligt mig skulle SF bli helt "falskt" bara om man stannade upp efter källan och bara hade en spelare. Inget annat. Så är det förhoppningsvis inte i praktiken ens för riktiga SF-fanatiker :)

Det beror ju på vad man betyder att SF betyder det.

Om man anser att det betyder - "man kan börja med första länken", så är det såklart som du skriver. Men att man kan det vet ju alla redan, och vad skall man ha en princip till som berättar en självklarhet?

Om man däremot anser att det betyder - "på grund av sin plats i kedjan är den första länken den viktigaste och därför skall man ägna den mera hänsyn och/eller intresse och/eller pengar och/eller tid", så är det en lögn.

Själva PRINCIPEN alltså. Det betyder inte att den första länken inte kan vara den som ställer till mest elände och att det kan vara förnuftigt att åtgärda den först - när så är fallet.

De som kan fatta det har nog redan fattat det, och distinktionen mellan de tu. De som inte har gjort efter 28 sidor, det kommer nog inte att göra det vad som än säga. Men man kan aldrig veta... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 18:06

Richard skrev:Förfulningen av audiosignalen är ju lika stor, som kedjans svagaste länk, eller hur?

Just det, helt rätt. Frågan är bara vilken länk som är den svagaste. Är det den där man hör störst skillnad (troligen högtalaren) eller är det någon annanstans?

För vari ligger skillnaden mellan olika högtalare? Jo, ungefär däri som skillnaden är mellan olika rum och lokaler. För mig (obs, för MIG) är dessa skillnader inte väsentliga.

Men att ha en förstärkare som orkar driva högtalarna utan att låta illa (som IÖ så förtjänstfullt påpekat) är däremot viktigt. Att försteget och RIAA inte har något hyss för sig är också viktigt. Och givetvis CD-spelaren. Där mapem och jag är överens om att i längden så påverkar de små skillnader som finns mellan cd-spelare på ett irriterande sätt.

Ännu viktigare är förstås fonogrammet, något som vi som allra oftast inte kan påverka mer än att köpa - eller inte köpa.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-05 18:44

Vilken länk som är svagast kan väl var och en få avgöra enligt sitt eget omdöme?

Det behövs inga principer för andra än dem som vill bli tillsagda hur de skall göra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-05 18:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-05 18:45

Harryup skrev:
Richard skrev:
Skillnaderna mellan olika cd-drivverk försvinner vid kontrollerat blindtest. Det finns ingen verklig skillnad. :!:

Således är " source first " en sk.mumbo-jumbo filosofi som endast gör det lättare för försäljaren att kränga signalkällor.

V. H. Richard.

Kan du bevis att det inte finns någon skillnad?
Akta dig så inte IÖ lyfter dig i örat.

IÖ skrev:Inget hindrar dock att folk kan tro även på falsifierade saker. T ex de som inte förstår vetenskapsprinciperna, eller som inte förstått falsifieringen. Men självklart även de som inte ens känner till den, eller som ägnat frågan en tanke på eget bevåg.

I vilken kategori anser du ovanstående citat härrör? Kan man bevisa att ingen verklig skillnad förekommer och samtidigt förstått vetenskapsprinciperna?
Undrar bara.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-05 18:52

Självklart inte.

Tycker dock att det är rätt givet vad Richard menade.

Tror du att han menade att det är fysikaliskt omöjligt att göra CD-spelare som låter olika? Eller kanske att det inte existrerar några CD-spelare som färgar hörbart? :o

Det tror inte jag att han menade.

Tror bara att han ville uppmärksamma alla på att "source first" faktiskt påstår att den första länken är den som skall ägnas störst uppmärksamhet (att det som gör den viktig är platsen i kedjan) och att det är lätt att visa det olämliga i något sådant. Med tanke på att de flesta har stora svårigheter att överhuvudtaget höra skillnader mellan olika CD-spelare i kontrollerade blindtest med matchade nivåer*, kan man ifråga påståendet att CD-spelaren tillhör de svårare länkarna att tillgoda se återgivningsönskemålen med, och i ännu högre grad att svårigheten har med positionen i kedjan att göra...

*Det gäller alltså även dem som i öppen lyssning i samma anläggning, alldeles innan man blindtestar, anser sig höra mycket stora skillnader mellan CD-spelarna ifråga.

Tror inte att du skall dra större växlar på det hela än att det var det han vill påminna om, men han kan säkert tydliggöra själv vad han menade om du frågar honom.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-05 18:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 18:56

IngOehman skrev:Vilken länk som är svagast kan väl var och en få avgöra enligt sitt eget omdöme?

Det behövs inga principer för andra än dem som vill bli tillsagda hur de skall göra.

Helt rätt. Såvitt jag minns är det inte heller någon som talat om för dig vad du ska tycka.

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-05 19:00

Richard skrev:Jag börjar mer och mer mistänka att Linns användande av switchade nätdelar mera har att göra med att det är en mycket billigare teknik ( därmed tjänas mera pengar ) än att det skulle vara en bättre teknik.

Nja, kan det inte vara båda varianterna, beroende på impelemntation?
Att det är billigt vet vi då många billiga apparater har det, men att det kan vara bra vet vi också eftersom tex linn cd12 har switchad nätdel och den är ju ganska bra... :wink:

Jag är ganska säker på att tex cd12:ans switchade nätdel är mer omsorgsfullt konstruerad än den som sitter i en denver för 299kr på claesolsson.

Om den däremot är värd merpriset (det switchade nätaggregatet alltså) kan jag inte uttala mig om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-05 19:00

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Vilken länk som är svagast kan väl var och en få avgöra enligt sitt eget omdöme?

Helt rätt. Såvitt jag minns är det inte heller någon som talat om för dig vad du ska tycka.

/ B

SF-Principen gör just det.

Intressant att din tendens att gå till angrepp mot folk personligen och anklaga dem för saker, även syns i andra riktningen - att du tycks tro att andra gör så mot dig.

Jag pratar om SF-principen, inte om dig. Det har jag gjort hela tiden.

Den som vill räkna sig som dumheternas försvarare kanske känner sig angripen, och tvingad att försvara principen, men det är inte mitt fel. Jag har inte skrivit om något annat än principen som sådan. Att du tar åt dig är extra märkligt, med tanke på att du inte säger dig vara hard core-anhängare av den överhuvudtaget...

Kanske vill du bara motverka all kunskap, på ett allmänt plan, och bli nihilismens försvarare? Är det så? Nej, du har säkert en bättre förklaring till ditt beteende. Berätta!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-05 19:12

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

/ B

"source first" var ett förslag/en idé om en ordning man kan välja att uppgradera sin anläggning i, om man vill

Ovanstående ord skrev du ju själv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 19:22

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Intressant att din tendens att gå till angrepp mot folk personligen och anklaga dem för saker, även syns i andra riktningen - att du tycks tro att andra gör så mot dig.

Jag pratar om SF-principen, inte om dig. Det har jag gjort hela tiden.

Den som vill räkna sig som dumheternas försvarare kanske känner sig angripen, och tvingad att försvara principen, men det är inte mitt fel. Jag har inte skrivit om något annat än principen som sådan. Att du tar åt dig är extra märkligt, med tanke på att du inte säger dig vara hard core-anhängare av den överhuvudtaget...

Kanske vill du bara motverka all kunskap, på ett allmänt plan, och bli nihilismens försvarare? Är det så? Nej, du har säkert en bättre förklaring till ditt beteende. Berätta!

Är du ute och trollar?

Menar du att du inte har pratat om mig? Du har ju sagt att jag "...med annat än att du givit dig på de människor.." och "Dina angrepp mot dem som hävdat att...". Hur ska jag tolka dessa kommentarer, att de handlar om SF-principen? Eller hur ska jag tolka kommentaren ovan "Intressant att din tendens att gå till angrepp mot folk personligen och anklaga dem för saker..."? Inte heller en kommentar som handlar om mig utan om SF?

För övrigt säger SF-principen ingenting till dig. Du väljer själv om den tilltalar dig heller inte. Uppenbarligen gör den inte det, så vari ligger problemet?

Jag har inget "beteende". Jag önskar inte motverka kunskap, inte heller är jag försvarare av nihilismen, vad nu den filosofin har med detta att göra.

Återigen, ingen har talat om för dig vad du ska tycka. Det gör du så bra själv.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-05 19:28

Nu räcker det Bill! :x Du har trollat färdigt för idag. Bråka med någon annan.

Om du hade velat diskutera sakfrågan så hade det varit en annan sak, men nu har jag fått nog av dig.

(Om jag vill diskutera sakfrågan och märker att du vänder sakfrågan till personangrepp hela tiden, så är det ju svårt att peka på detta problem utan att säga att det är synd att du beter dig på det viset... Att du inte märker att du själv beter dig på det viset förvånar mig inte alls, med tanke på att du inte märkte att Empress betedde sig så heller.)

Vh, iö

- - - - -

Lust:

Enligt privatpersonen Ivor ja, men det är ju bara att läsa i den här tråden så ser du att anhängarna inte har snappat det, utan de vidhåller att prinipen tar fasta på några speciella egenskaper som kännetecknar en apparat på grund av dess position i kedjan.

Att Ivor försökt tona ned det hela är intressant, och det var ju liksom därför jag nämnde att inte ens Ivor själv menar att den stämmer. Inte på tu man hand i varje fall.

Men vad vi diskuterar i den här tråden är ju inte vad Ivor tycker, utan SF-principen, såsom den presenterats. Eller hur?

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-05 21:05

Mycket intressant, detta, att självaste Ivor har försökt tona ned galenskaperna ( source first ).

En öppning från spikfotseländet verkar ju också sakta komma från detta läger, Linns subbasar verkar inte ha spikes på alla sina modeller.
Man säljer även sk. Linn sheets, klossar som man stoppar under sina spikiga högtalare, för att förhindra märken i golvet. dessa påstås låta bättre än spikes allena! ( tja, dom kostar tyvärr 100 kr. stycket, det blir 800:- för ett stereopar! )

Det bästa hade nog varit att ta bort spikarna helt, då behöver man ju inga skydd. :?

Okey, jag skall koncentrera mig på trådens ämne, source first. :)

En kort utvärdering skulle kunna låta:

Source first stämmer inte, därför att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Apparaterna är inte intelligenta, utan kan endast försämra signalen. Därför spelar det ingen roll vart i kedjan man placerar den minst färgande apparaten, resultatet blir detsamma i slutänden.

Och detta var otvivelaktigt sant och visst. :P

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-05 21:18

IÖ:
Egentligen så var nog min anmärkning mer att du blir mer personlig i dina råd och kritik av inläggen ifrån dom som har en avvikande åsikt jämfört med din medans exempelvis det som du gärna framhåller brott mot vetenskapens grunder hos dina åsiktsvänner inte alltid blir rättade.
Tycker du att jag har fel eller att det kanske ligger något i det?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-05 21:25

Richard skrev:
En kort utvärdering skulle kunna låta:

Source first stämmer inte, därför att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Apparaterna är inte intelligenta, utan kan endast försämra signalen. Därför spelar det ingen roll vart i kedjan man placerar den minst färgande apparaten, resultatet blir detsamma i slutänden.

Och detta var otvivelaktigt sant och visst. :P

Ja det var ju en utvärdering. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 21:55

IngOehman skrev:Nu räcker det Bill! :x Du har trollat färdigt för idag. Bråka med någon annan.

Det är du som bråkar. Jag har hela tiden haft en låg profil och inte anklagat någon för någonting. DU påstår däremot att jag angriper folk och hoppar på dom, du påstår att jag motarbetar kunskap.

Vad har du för grund för dessa påståenden?

Vad jag har gjort är att diskutera sakfrågan om source first. Jag hävdar mina åsikter, vilka delvis överenstämmer med "sf-anhängarna", men bara delvis. Vad i detta synsätt är det som du har så svårt för? Varför känner du dig attackerad av mig och varför anser du att jag "angriper" andra? Var har du fått det ifrån?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-05 22:10

Nej, det stämmer inte. Du har fel. Dessutom diskuterar du inte sakfrågan. Du påstår bara en massa saker.

(Just det - du "hävdar dina åsikter", trots att de inte har med sakfrågan att göra, och trots att jag inte varken ifrågasatt eller ens intresserat mig för dem. Läs gärna det fortsatta också, även om jag inte har hopp om att du kommer att förstå det jag skriver, eller ens försöka...)

Harryup skrev:IÖ:
Egentligen så var nog min anmärkning mer att du blir mer personlig i dina råd och kritik av inläggen ifrån dom som har en avvikande åsikt jämfört med din medans exempelvis det som du gärna framhåller brott mot vetenskapens grunder hos dina åsiktsvänner inte alltid blir rättade.
Tycker du att jag har fel eller att det kanske ligger något i det?

mvh/Harry

Nej, det stämmer inte.

Jag anmärker på det som är av betydelse för sakfågan/debatten.

Att Richard kanske formulerade sig lite olämpligt i samband med att han lade fram något som i sig var ett helt relevant argument, är inte alls samma sak som när andra (avsiktligt eller oavsiktligt) missförstår, vrider och vänder på ord för att slippa konfronteras med faktiska argument, eller rent av byter till att gå till personangrepp när argumenten tryter!

Jag har för övrigt, för protokollet, inte kritiserat någons åsikter överhuvudtaget (subjektiva uppfattningar). Jag har bara talat om den objektiva frågan (om huruvida source first är en giltig princip).

Det är det inte, på de grunder som jag redovisat, om och om igen...

Vh, iö

- - - - -

PS. Att sedan många har svårt att skilja mellan subjektivt och objektivt, kan säkert vara orsaken till att det blir så svårt att nå fram till dem i diskussioner, och kanske är det till och med orsaken till deras beteende. De känner sig angripna av att inte "få" tycka vad de vill", inklusice något som står i motsatsförhållande till vad som går att påvisa vara ett objektivt faktum. Då slutar de argumentera och blir ovänliga stället. :(

Om alla bara accepterade och förstod att man (alla) har rätt till sina åsikter, men inte till egna objektiva faktum. Det mejkar ju inte sens att någon säger "jag tycker att den där bilen är tyngre än den där", när det objektivt är tvärtom. Ej heller att beskylla den som bara hänvisar till vad vikten faktiskt är, för att vara intolerant och inskränkt i sitt tänkande...

Man kan tro (fel och rätt) och veta saker om objektiviteter, men inte anse eller tycka något. Tycka eller anse (ha åsikter om) gör man ju om subjektiva saker - alltså sådana som handlar om tycke och smak. Därvidag är ju var och en specialist på sin egen smak, och subjektiviteter är inget alla behöver vara överens om.

När det gäller objektiviteter är det tvärtom. Om två människor inte är överens om något som är objekivitv har minst en av dem fel. Dock kan man genom att diskutera saken i bästa fall nå både konsensus och ett "sant" svar. Diskussioner om objektiviteter är på så vir trevliga, eftersom de har potential att leda till ökad kunskap för alla, eller alla utom en, som deltar i dem.

De bör handla om att kartlägga tillgängliga fakta, samt förekommande definitioner. Kan man lära sig vilka definitioner andra diskussionsparters använder och uppbåda tillräckligt med data går det ju ALLTID att reda upp objektiva frågor så att alla (som förstår alla faktorer) blir överens om dem. Det är nästan definitionen på vad som är objektivt.

Många som har svårt att skilja på begreppen har så svårt att respektera att deras åsikter inte har med den objektiva sakfrågan, att de blir förbannade och tror att de är personligen angrina när deras "argument" (jag tycker..., jag anser...) underkänns.

I enkla fall tror jag de flesta förstår (t ex att bil A inte är tyngre än bil B (oavsett om de tycker den ser tyngre ut) om vågen faktiskt visar att det inte är på det viset. Men när de objektiva frågorna blir bara lite mera komplicerade än så, så börjar vissa gå vilse i tankarna och blandar ihop de objektiva komponenterna med de subjektiva. :(

Jag vet inte om det går att göra något åt det. Förvisso har några få f d bråkmakare "vaknat upp" och börjat förstå att den objektiva och den subjektiva är två helt skilda världar - och att de faktiskt missförstått andra männoskor tidigare. Men de flesta som har svårt att förstår när andra talar om objektiviteter eller subjektiviteter, tycks ha den svårigheten för alltid. De argumenterar på samma sätt år efter år. När de blir frustrerade över att tro att deras subjektiva åsikter underkänns (fast det egetligen handlar om att de föröker använda subjektiva synpunkter som argument i objektiva frågor som det handlar om) går de till attack mot den som bara försöker berätta att de både respekterar och tror på den subjektiva uppfattningen, men att den inte är ett argument i den objektiva frågan.

PPS. Varför tycker du Harryup, att det är din sak att välja åt mig vilka inlägg jag skall kommentera? :?
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-05 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-05 22:19

Har ni inte kommit längre än så här på 28 sidor slösar ni bara bort ert liv om ni fortsätter.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi