Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-05 15:20

Floyd skrev:Nej, det är en eventuell test av LTS som avgör om den är bra eller inte. En förstärkare kan omöjligt låta bra om den inte mäter perfekt. Det ljudmässiga resultatet står fullständigt i relation till mätningar. (För er som inte fattar så kan jag säga att detta är ironi)

Oavsett ironi, så ber jag dig lämna vår förening utanför, åtminstone när du lägger ord i munnen på oss som inte överrensstämmer med föreningens syn.

Vi tycker att man kan skönja mycket av en apparats egenskaper i mätningar, det är väl ingen som emotsätter sig, men det är med öronen - sina egna - man avgör om en apparat passar.

Det bästa slutsteget vi testat mätte iof perfekt, särskillt efter modifieringar gjorda av tillverkaren, men den subjektiva bedömningen gjordes av en lyssningsgrupp och det resultatet är ju inget som ALLA medlemmar okritiskt kan stå bakom. Resultatet var ju enkom en rekommendation om en apparat vi anser att man kan titta närmare på - om man efter att ha läst recensionen fortfarande tycker den verkar intressant och man har budgetten.

Pris avspeglas inte i prestanda eller kvalitét även om det KAN ge förutsättningar för det. I fallet med slutsteget anser vi att det gör det, men det finns MASSOR med apparater/komponenter där priset handlar om status, marknadsföringskostnader i absurdum eller marknadspositionering.

Vi har många medlemmar som anser att rörförstärkare på några få watt är allt som behövs.

Var pryl har sin plats.

Vänligen
Magnus
... som tror mycket på självövertygelse, särskillt om man sysslar med DIY
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-09-05 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-05 15:23

mats skrev:Nja en klocka för 49 kronor mot en Rolexklocka inser du väl att Rolex klockan håller mycket längre. Min mamma har en Rolexklocka som hon ha fått av min pappa för 35 år sedan. Så länge tror jag inte en klocka som kostar 49 kronor hade hållt.

Vad är det som säger det? Vi kan tänka oss att en svindyr klocka är man mer försiktig med, medans en 49 kr klocka kan man ha på sig när man spelar rugby. Sen, även om klockan skulle gå sönder var 3:e år, så kan jag lova dig att köpa en ny 49 kr klocka, a la 571 kr på 35 år, är inte bara lite billigare än köpa en rolex, det är enormt mycket billigare. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-09-05 18:28

subjektivisten skrev:
mats skrev:Nja en klocka för 49 kronor mot en Rolexklocka inser du väl att Rolex klockan håller mycket längre. Min mamma har en Rolexklocka som hon ha fått av min pappa för 35 år sedan. Så länge tror jag inte en klocka som kostar 49 kronor hade hållt.

Vad är det som säger det? Vi kan tänka oss att en svindyr klocka är man mer försiktig med, medans en 49 kr klocka kan man ha på sig när man spelar rugby. Sen, även om klockan skulle gå sönder var 3:e år, så kan jag lova dig att köpa en ny 49 kr klocka, a la 571 kr på 35 år, är inte bara lite billigare än köpa en rolex, det är enormt mycket billigare. 8)

Dessutom lär ju Rolex-klockan kräva kvalificerat underhåll, typ rengöring, byte av packningar osv, vilket ytterligare spär på kostnaden.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 18:38

subjektivisten skrev:Ja, kunskap är ondska, bättre vara ovetande och troende på voodoo 8)

Jomenvisst. Bättre att leva lycklig än att ta reda på fakta och få hela sin världsbild raserad :D

Och nej, jag är fortfarande ingen Linnist ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-09-05 19:22

Kaffekoppen skrev:
Floyd skrev:Nej, det är en eventuell test av LTS som avgör om den är bra eller inte. En förstärkare kan omöjligt låta bra om den inte mäter perfekt. Det ljudmässiga resultatet står fullständigt i relation till mätningar. (För er som inte fattar så kan jag säga att detta är ironi)

Oavsett ironi, så ber jag dig lämna vår förening utanför, åtminstone när du lägger ord i munnen på oss som inte överrensstämmer med föreningens syn.

Vi tycker att man kan skönja mycket av en apparats egenskaper i mätningar, det är väl ingen som emotsätter sig, men det är med öronen - sina egna - man avgör om en apparat passar.

Det bästa slutsteget vi testat mätte iof perfekt, särskillt efter modifieringar gjorda av tillverkaren, men den subjektiva bedömningen gjordes av en lyssningsgrupp och det resultatet är ju inget som ALLA medlemmar okritiskt kan stå bakom. Resultatet var ju enkom en rekommendation om en apparat vi anser att man kan titta närmare på - om man efter att ha läst recensionen fortfarande tycker den verkar intressant och man har budgetten.

Pris avspeglas inte i prestanda eller kvalitét även om det KAN ge förutsättningar för det. I fallet med slutsteget anser vi att det gör det, men det finns MASSOR med apparater/komponenter där priset handlar om status, marknadsföringskostnader i absurdum eller marknadspositionering.

Vi har många medlemmar som anser att rörförstärkare på några få watt är allt som behövs.

Var pryl har sin plats.

Vänligen
Magnus

Ironin bottnade i att jag tycker att detta med mätandet och dyrkandet därav börjar te sig en smula komiskt. Min ironi var snarare riktad åt det hållet även om nu LTS fick stå i skottgluggen. (En smula onödigt, det medges)

Jag vet inte hur det är med andra entusiaster, kan bara tala för mig själv, men när jag väljer förstärkare (som det handlar om i detta fall) så gör jag ett val utifrån hur den kan driva mina högtalare vid de lyssningsnivåer jag brukar lyssna på.

Hur denna förstärkare sedan mäter skiter jag fullständigt i. Det finns klena förstärkare som mäter pissdåligt men som låter otroligt bra med rätt högtalare på "rätt" ljudnivå. Visst; pressar man den så låter det avföring, men om den aldrig pressas så hårt så finns ej problemet.

Nedanstående citat tycker jag mycket väl speglar det tragiska med denna debatt:

meanmachine skrev:
Subjektivisten.

Har du hört apparaten och jämfört den med en siba biostärk?

Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.

Här avfärdas genast en produkt som fullständigt oduglig utan att ha lyssnat till den bara för att den sägs mäta dåligt. Ja.....är man inne på den linjen kan vi ju lika gärna lägga ned.

Till slut kan man väl enkelt konstatera att påhoppen och de i övrigt tråkiga tongångarna skulle lindras kraftigt om toleransen ökade en smula. Låt de som köper produkter utifrån hur de mäter hålla på med. Låt också de som köper produkter med hjälp av öronen göra det.

Visst finns det oftast en stor korrelation mellan mätvärden och ljudåtergivning men börjar man sätta kroniska likhetstecken mellan de båda så är man väldigt snett ute.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-05 19:45

Floyd skrev:
meanmachine skrev:
Subjektivisten.

Har du hört apparaten och jämfört den med en siba biostärk?

Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.

Här avfärdas genast en produkt som fullständigt oduglig utan att ha lyssnat till den bara för att den sägs mäta dåligt. Ja.....är man inne på den linjen kan vi ju lika gärna lägga ned.
Men Floyd, du inser väl att det räcker att titta på mätkurvorna för att förstå att förstärkaren färgar extremt? DET kan ju ingen tänkande människa ifrågasätta.

Subjektivisten avfärdar den som oduglig eftersom han subjektivt föredrar en förstärkare som färgar ljudet så litet som möjligt. Någon annan kan inte uttala sig om förstärkaren förrän de lyssnat på den, eller så vet de att de gillar så extremt färgat ljud.

Om en bil axar 0-100 på 23 sek, har en maxhastighet på 72 km/h och går på tre cylindrar större delen av tiden så har du väl förståelse för att det finns de som avfärdar den som värdelös? Om det sedan är en gammal fin veteranbil som någon annan kan gilla att puttra omkring i så är det ju heller inget konstigt med det?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-09-05 20:02

Floyd skrev:Hur denna förstärkare sedan mäter skiter jag fullständigt i. Det finns klena förstärkare som mäter pissdåligt men som låter otroligt bra med rätt högtalare på "rätt" ljudnivå.

Det finns en bil som heter Trabant som ger en otroligt bra körupplevelse i rätt hastighet och på rätt underlag...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 20:12

Conan skrev:
Floyd skrev:Hur denna förstärkare sedan mäter skiter jag fullständigt i. Det finns klena förstärkare som mäter pissdåligt men som låter otroligt bra med rätt högtalare på "rätt" ljudnivå.

Det finns en bil som heter Trabant som ger en otroligt bra körupplevelse i rätt hastighet och på rätt underlag...

Den är ju kult! Men det ska vara den äldre modellen med masonit-kaross...

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-09-05 20:28

Nä nä nä... inte bara kult!! Man känner urkraften i accelerationen, kruvtagningen är helt ofattbar och den är ett under av... av ... ja prestanda helt enkelt!!! En helt oöverträffad körglädje m.a.o.

Tekniska data e bara BS...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-05 20:46

Conan skrev:Det finns en bil som heter Trabant som ger en otroligt bra körupplevelse i rätt hastighet och på rätt underlag...

Japp, alla bilintresserades drömåk. :? Slår vilken Porsche som helt på fingrarna. :lol: Men det är ju en äkta kommunistkärra vilket passar bra in här. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-05 20:48

Subjektivisten skrev:Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.

Snacka om färgad! dömmer innan åktur. Men det betyder alltså att din stärkare är skräp. 8) :lol: Sicken skitapparat. Du är rakt igenom lurad. Kunde ha köpt en Onkyp på siba och fått bättre ljud, 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-05 20:54

Almen skrev:Ja, men $350,000-maskinen har ju inga som helst förutsättningar för att driva ens den enklaste last utan att krokna, det kan inte ens du förneka, eller hur?

Det är ju svårt att bedöma utan att testat. Har du testat den?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-09-05 21:10

meanmachine skrev:Japp, alla bilintresserades drömåk. Slår vilken Porsche som helt på fingrarna. Men det är ju en äkta kommunistkärra vilket passar bra in här.

Och hade bara prislappen varit tillräckligt hög hade den ju varit nåt för dig också. Visst ja, du ville ju ha den tung, så man får väl hälla cement i bakluckan också... :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-05 21:16

Vi kommer inte längre i denna tråd. I alla fall inte nu. Låt den hvila ett tag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-05 21:31

meanmachine skrev:
Almen skrev:Ja, men $350,000-maskinen har ju inga som helst förutsättningar för att driva ens den enklaste last utan att krokna, det kan inte ens du förneka, eller hur?

Det är ju svårt att bedöma utan att testat.

Inte om man har förmågan att dra slutsatser om saker utifrån tidigare erfarenheter.

Jag roade mig för något år sedan att böka till ljudfiler på ett sätt som liknar denna förstärkare i ett datorprogram. Jag har full förståelse för att recensenten i stereophile tycker det låter fantastiskt. Låter helt annorlunda än vilken vettigt konstruerad förstärkare som helst. Dyr pjäs, men tänk på att du får en effektbox (låst i ett läge i och för sig) med på köpet så att säga...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-05 21:31

Kaffekoppen skrev:

Var pryl har sin plats.

Vänligen
Magnus

Hej Koppen,
inte bara du har talat om er mångfald i föreningen. Men var finns dom som har dessa grejor. Dom hörs inte i någon större utsträckning här iallfall.

mvh/Harry

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-05 21:38

Harryup,
Jag har en fåwatts rörstärkare

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-05 21:47

Om nu, som jag nämnde i trådens första inlägg, kroppen kan bli av med svår smärta med hjälp av placebo, så vore det konstigt (i hifisammanhang) om inte en hel del distorsion skulle kunna försvinna också med hjälp av placebo.

Kroppens kemiskt elektriska kompenseringsfilter. :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-05 21:54

Harryup skrev:
Kaffekoppen skrev:

Var pryl har sin plats.

Vänligen
Magnus

Hej Koppen,
inte bara du har talat om er mångfald i föreningen. Men var finns dom som har dessa grejor. Dom hörs inte i någon större utsträckning här iallfall.

mvh/Harry
Rätt få av föreningens medlemmar skriver väl på forum som just det här :)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-09-05 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-09-05 21:54

Harryup skrev:inte bara du har talat om er mångfald i föreningen. Men var finns dom som har dessa grejor. Dom hörs inte i någon större utsträckning här iallfall.

Jag finns här.
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-05 22:03

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Nej, behöver inte det, du ser på mätningarna att det färgar ljudet KRAFTIGT.

Snacka om färgad! dömmer innan åktur. Men det betyder alltså att din stärkare är skräp. 8) :lol: Sicken skitapparat. Du är rakt igenom lurad. Kunde ha köpt en Onkyp på siba och fått bättre ljud, 8O

ÄR du så där överdrivet ironisk och bråkig nu? :)

Om en förstärkare faller av tidigt i mätningarna så behöver man väl inte lyssna på den för att inse vilken betydelse det får?

Om den på påvisar svårigheter med att hantera lågomiga laster så är det väl rätt smart att välja en som kan det om man har sådanna högtalare.

Man kan ju, precis som Almen säger bestämt sig för en viss typ av ljudåtergivning och då gör man ju sitt vidare urval bland utrustning som har en rimmlig chans att klara det.

Är inte alls så konstigt, men det har ju mer med förnuft att göra än ämnet placebo.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-05 22:38

Floyd skrev:Här avfärdas genast en produkt som fullständigt oduglig utan att ha lyssnat till den bara för att den sägs mäta dåligt. Ja.....är man inne på den linjen kan vi ju lika gärna lägga ned.

Ja, skulle det vara konstigt eller?
Om en TV/projektor är uppmätt till ha en on/off kontrast på 300:1 så VET jag att den är fullständigt oduglig för mig att använda.
Eller om en bil endast går köra i 50 km i timmen.

Skulle detta vara svårt att förstå?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-05 22:39

Bill50x skrev:Jomenvisst. Bättre att leva lycklig än att ta reda på fakta och få hela sin världsbild raserad :D

Ja, jag gjorde det och mkt av det jag trott innan rasera, men så blev det så mycket mer intressant sen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-05 22:43

meanmachine skrev:Snacka om färgad! dömmer innan åktur. Men det betyder alltså att din stärkare är skräp. 8) :lol: Sicken skitapparat. Du är rakt igenom lurad. Kunde ha köpt en Onkyp på siba och fått bättre ljud, 8O

Nej, skulle vilja påstå att du kanske är okunnig vad som menas med ofärgat ljud. Så lurad är jag inte, snarare du som inte förstår dom mest enkla grejerna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-05 22:44

dimitri skrev:Harryup,
Jag har en fåwatts rörstärkare

Jag har "massiva" rörwatt. :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-06 07:23

meanmachine skrev:
Det är ju svårt att bedöma utan att testat. Har du testat den?

Nej, det är inte svårt att bedöma. En förstärkare med sådana mätvärden färgar ljudet extremt mycket, det fattar till och med Michael Fremer:
MF skrev:Can an amplifier that made the Wilson Audio WATT/Puppy 7 loudspeakers sound entirely different from how they'd ever sounded before possibly be close to linear? As you read this, you can glance at JA's "Measurements" Sidebar to find the answer...

Läs hela artikeln i Stereophile om du är intresserad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PC

Inläggav PC » 2007-09-06 07:38

Aha de har helt enkelt forskat fram den optimala färgningen, ungefär som gula solglasögon. Allt ser jättehärligt och mysigt ut men knappast korrekt. Det kanske är en sådan man skall koppla in för att få alla dagens usla inspelningar att låta underbart. :lol:

/Patrik

Edit stavning :oops:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 08:55

Kan tänka mig att den där löjligt dyra rörhäcken låter ganska bra och inte alltför färgat...

...om man håller sig till en högtalare med 95dB känslighet och linjär rimligt hög impedans .. och spelandes musik typ liten flicka med gitarr eller lugn och tillbakalutad gles folk/jazz på 75-85dB nivå.

Mer komplicerat material och normala halvknepiga laster (läs icke rak impedanskurva) så lär den börja låta rörigt och färga tokfett!

Var på väg att säga nånting om att det är helt sjukt att såna här produkter ens existerar.. men så tänkte jag lite längre. Tillverkaren kanske helt enkelt diggar den där konstruktionen helhjärtat för eget bruk. Så pass att han tror att andra skulle uppskatta om han (för det lär inte vara en hon) saluför den.. eller kanske han fått förfrågningar om han inte kan tillverka och sälja den. Hursomhaver så lär ju komponenterna kosta en hel del.. Trafos är inte billiga om de ska ha bra prestanda. Rör kan kosta en hel del.. ja priset lär väl braka iväg och då extra mycket iom. att konstruktionen inte lär tillverkas i många exemplar och för hand. Lite vinst och skatt i ett par led och vips så kostar det en årslön eller två. Då får man gneta på ett par år till så man får råd med kablar till det hela också... :mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-09-06 09:28

subjektivisten skrev:

Min mamman har burit Rolexklockan lika försiktig eller lika burdust som en 49 kronors klocka 8) Dessutom är Rolexen bra mycket snyggare. Det är mycket kvalite.

Sedan att det är överprissatt kan jag hålla med. Att de är dyrare än 49 kronors klockan är sin sak. Men vissa Rolex är ju uppe över 100 000 kronorsklassen 8O
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-06 09:39

så Mats, hur kunde du då reagera på min jämförelse? ;)

Visar de inte tiden lika bra*?

* dvs någorlunda korrekt i förhållande till atomuret i Schweiz...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi