Bill50x skrev:Richard skrev:Hu i hela friden kan du då utala dig, Bill, om att det ligger något sympatiskt i " source first" principen ? Du har ju inte blindtestat, gör det!
Ärligt talat, jag tycker inte att jag behöver blindtesta. De skillnader jag hört mellan olika cd-spelare har varit små men sigifikanta - efter längre tids lyssning. Det räcker för mig.
Ok. Respekterar
du att det inte räcker för andra?
(För andra som ju faktiskt själv trott som du tidigare, men som genom nya erfarenheter börjat ifrågasätta förnuftet i den övertygelse som du fortfarande har kvar.) Det du säger är ju ingen överraskning för den som tidigare trodde som du - bara en påminnelse om det de redan vet - att saker man tycker sig höra inte behöver vara faktiska. Du tillför helt enkelt inget som strider mot deras kunskapsmängd och förklaringsmodell - det vill säga som skulle kunna vara ett giltigt ARGMENT.
Inser du också att du med ditt påstående underkänner det de vet*, men att de bara underkänner det du gissar om - alltså att det inte är en symmetrisk situation? De skriver att du KAN ha fel i din gissning, men det du skriver är att de har fel.
(*Att det du tror dig höra kan vara placebo, eftersom de faktiskt har undersökt det du gissar om.)
Kan du förstå
varför den som blir misstrodd av dig, önskar att du uppgraderar dina kunskaper(erfarenheter till den nivå de har själva? Det vill säga varför de vill att du gör blindtester på det du påstår du hör skillnad på, så att ni delar erfarenhetsbakgrund.
Bill50x skrev:För övrigt har jag aldrig propagerat för source first in absurdum utan menar att man måste använda sitt förnuft också.
Behöver man verkligen
både en princip - och ett förnuft som hjälper dig att gå emot prinicipen ibland? Varför räcker det inte med bara förnuftet?
Och vad kan man säga om den principen?
[Facit: Att den aldrig gäller. När den sammanfaller med verkligheten så beror det ju på andra saker än just det som principen tar fasta på.]
Bill50x skrev:Det är väl ingen vits med att satsa på ny och bättre cd-spelare, eller nytt försteg om det är tung bas man är ute efter och bara äger ett par små stativare? Då är det väl troligen bättre med en subba eller nya högtalare?
Om man däremot vill ha en "allmän" förbättring av sitt ljud är det kanske idé att starta i början så man säkerställer en så bra signal som möjligt.
Är det "kanske" en idé?
Och vad är det som gör (i de fall som det "kanske är idé") att det är mindre viktigt att ha ett bra lyssningsrum så att man säkerstället att få höra en så bra signal som möjligt? Eller bra högtalare, eller bra förstärkare?
Vad är det som avgör hur slantarna och ansträngningarna skall fördelas, inte inte behovet? Sakerna är ju inte oberoende av varandra ekonomiskt. De pengar som läggs på en länk tas från en annan.
Kort sagt: Ge mig ETT enda hållbart argument för något som bara liiite liknar en validisering av principen "source first".
Ett räcker.
Det enda kravet jag har på argumentet är att det skall innehålla en ingrdiens av information om att
platsen i kedjan har något med slutresultatets ljudkvalitet att göra.
Jag talar då inte om en gissning, en presentation av din "erfarenhet om att det ibland brukar vara så" eller om en försäkran om att du tror att det ligger något i det. Vad jag ber dig om är ett ARGUMENT.
1 (ett)
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).