Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2007-09-06 18:43

MaVeRiC skrev:Samma hårda diskussioner här ..

Men å andra sidan är det här de börjar o fortsätter sedan på andra
forum .. med länkar hit ...

Så här ser jag på det ur den skämtsamma sidan :)

http://www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=e8960ba4e43f3aa162cc31b2fce53267

Maveric 8)

Välkommen hit Maveric!

Ser fram emot att få ta del av dina djupa kunskaper inom hifi.
Du har ju briljerat på andra forum så du kan säkert lära oss på detta forum en hel del.

Mvh

Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 18:47

PeterL skrev:Välkommen hit Maveric!

Ser fram emot att få ta del av dina djupa kunskaper inom hifi.
Du har ju briljerat på andra forum så du kan säkert lära oss på detta forum en hel del.

Mvh

Peter

Vilket bra inlägg. Tillförde debatten mycket. :? Typ pm på sådant.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 18:51

Piotr. Vad beträffar mätningar är det klart du kan mäta allt bara du vet vad du skall leta efter. Det betyder ju inget om nått eftersom det är örat som tillslut avgör vad du gillar att lyssna på. Det grundläggande på detta teknokratiskt forum är att vetenskap och mätningar är det ända avgörande faktorn som bestämmer var som är bra när vi anhandlar ett ämne som faktiskt handlar om tyck och smak i grunden. Du kommer aldrig att kunna fastställa en ända grundregel till var som är rätt sound lika lite som det går att fastställa det perfekta utseendet. Det går endast att göra på individuell nivå men inte för massan.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 18:57

meanmachine skrev:Piotr. Vad beträffar mätningar är det klart du kan mäta allt bara du vet vad du skall leta efter. Det betyder ju inget om nått eftersom det är örat som tillslut avgör vad du gillar att lyssna på. Det grundläggande på detta teknokratiskt forum är att vetenskap och mätningar är det ända avgörande faktorn som bestämmer var som är bra när vi anhandlar ett ämne som faktiskt handlar om tyck och smak i grunden. Du kommer aldrig att kunna fastställa en ända grundregel till var som är rätt sound lika lite som det går att fastställa det perfekta utseendet. Det går endast att göra på individuell nivå men inte för massan.

Nu är du totalt och cyklar. Det är ju inget nytt eller speciellt svårt detta med THD lr att den förstärkaren inte kommer kunna driva högtalare bra. PLUS att den har en basbump så vi får en liten discobas.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 19:00

que. Din alltid korta meddelanden gör att jag funderar på om du tror att andra är tankeläsare. Jag fattar ingenting av ditt senaste inlägg. Vaför inte typ förklara lite mer ingående vad du tänker. plita ner några rader om dina åsikter istället för att alltid vara läktarspelare och vänta in alla andras åsikter och bara hugga på dem.

:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 19:12

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?

Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur? Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustning :lol: Nåja. Det är ju tramsiga debatter eftersom ni som förespråkar ofärgat alltid förutsätter att ni är referensen till debatten.

Men det var väl en dålig liknelse iaf?

En elgitarrförstärkare är ju ett musikinstrument och inte en hifikomponent.

Ung. som att påstå att akustiska gitarrer skall byggas utan låda.. för lådan ger ju bara resonanser och färgningar som gör det svårare att höra själva strängens ljud.. Hur kul blir det på en skala?

För övrigt tror jag inte många dansband vill ha en hififörstärkare till elguran heller. Även fast man kör "clean" så betyder det inte utan påverkan.. det betyder bara (eventuellt) "dist i sådan mängd så det inte sprakar och fräser" :mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 19:20

meanmachine skrev:que. Din alltid korta meddelanden gör att jag funderar på om du tror att andra är tankeläsare. Jag fattar ingenting av ditt senaste inlägg. Vaför inte typ förklara lite mer ingående vad du tänker. plita ner några rader om dina åsikter istället för att alltid vara läktarspelare och vänta in alla andras åsikter och bara hugga på dem.

Har gjort det säkert en 50 gånger sedan januari, men antigen så läser du inte det, eller så förstår du inte det. Eller så trollar du helt enkelt, något som du iaf erkände i början att din anledning att vara här var det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 19:22

Piotr skrev:Men det var väl en dålig liknelse iaf?

Ung. som att påstå att akustiska gitarrer skall byggas utan låda.. för lådan ger ju bara resonanser och färgningar som gör det svårare att höra själva strängens ljud.. Hur kul blir det på en skala?

Bra liknelse faktiskt :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 19:23

MM,

Det betyder ju inget om nått eftersom det är örat som tillslut avgör vad du gillar att lyssna på

Jo iofs. Men ofta/för många så låter det bättre om tekniska prestanda är bra. Så det kan ju betyda en hel del att man kan mäta. Audioutrustning har ju bara blivit bättre och bättre, mycket tack vara förbättrad mätteknik.

Det grundläggande på detta teknokratiskt forum är att vetenskap och mätningar är det ända avgörande faktorn som bestämmer var som är bra när vi anhandlar ett ämne som faktiskt handlar om tyck och smak i grunden.

Näe så är det väl inte? Finns ju massa med människor här med olika åsikter, tycke och smak. Att prata om medlemmarna på detta forum som en homogen grupp som står bakom nån gemensam policy eller filosofi förstår jag inte meningen med.. för så är det ju inte.

Du kommer aldrig att kunna fastställa en ända grundregel till var som är rätt sound lika lite som det går att fastställa det perfekta utseendet.

Vilket jag inte är intresserad av och förmodligen ingen annan heller på forumet.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 19:25

subjektivisten skrev:

Tack! Tyckte det själv också! :oops: :)

/Peter

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-06 19:31

Kaffekoppen skrev:
Vad det gäller färg, så funderar jag på en fondvägg i lägenheten åt det bruna hållet.

:D
Haha, vilket underbart "svar". Tänk om fler inlägg kunde vara på en sådan härlig nivå!

---------------------------------------------------------------------------

subjektivisten skrev:

Kan bara instämma med ^ovan^ talare. :)

mvh
m
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-06 20:22

meanmachine är nog inte helt ute på hal is ..

Han är nog den här .. ( kanske finns någon mer ) som har flest
anläggningar i sitt hem och på lager ..

Tror han lyssnat på fler kombinationer än de flesta ..

Maveric 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 20:48

Maveric,

meanmachine är nog inte helt ute på hal is ..

Angående vad?

Han är nog den här .. ( kanske finns någon mer ) som har flest
anläggningar i sitt hem och på lager ..

Och? Han vinner för han har mest grejer när han dör?

Tror han lyssnat på fler kombinationer än de flesta ..

Tro får man, även om man inte är i kyrkan.. men vad vill du ha sagt med det?

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-06 20:51

Sorry att jag kommer in så sent i tråden... varit på konferens. Två dagar utan internet! Det är så att man kan försmäkta.

Conan skrev:"Bättre" och "kvalitet" betyder olika saker för olika
människor. Därför köper man också olika apparater.

Nyckelinlägg! Viktigt, enkelt, tydligt och bra. Så bra att vi tar det en gång till - "'Bättre' och 'kvalitet' betyder olika saker för olika
människor. Därför köper man också olika apparater. Tack Conan!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 20:51

Piotr skrev:Jo iofs. Men ofta/för många så låter det bättre om tekniska prestanda är bra

Placebo goes two ways. 8) Man måste fråga sig. Jag jobbade för länge sedan på ett företag som höll på med trimmning av stora v8:or och den alltid entusiastiske kunden var tvugen att sätta sig ner med resp handlläggare och starta med ett blankt papper för att klargöra med en rad dagisfrågor var det grunläggande behovet finns. Efter detta kunde man mycket lättare klara ut var och hur man skulle trimma bilen. Lite så är det här. Många av de intresserade har lite kunskap men saknar den viktigaste, nämligen vad de själva har för behov.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 20:54

MM

vad menar du?

Förstår inte riktigt vad du syftar på i din senaste post.

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 20:56

Piotr skrev:Näe så är det väl inte? Finns ju massa med människor här med olika åsikter, tycke och smak. Att prata om medlemmarna på detta forum som en homogen grupp som står bakom nån gemensam policy eller filosofi förstår jag inte meningen med.. för så är det ju inte.

Knappast någon nyhet att det som lämnar ofta är av avikande åsikter än de som lyckas stanna kvar. De flesta av inläggskibenterna är trotts allt av liknande åsikter.

Så visst kan man generallisera lite. Inte så snyggt av mig att göra så men jag är väl inte känd för att vara mest diplomatisk heller. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 21:00

Piotr skrev:MM

vad menar du?

Förstår inte riktigt vad du syftar på i din senaste post.

Vi resonerar från olika utgångspunkter och få av oss är väl riktigt objektiva. Men jag tror att flera missar vad som man själv har för hifibehov och andra grundläggande hifibehov. Det kan se väldigt olika ut. Man väljer utrustninge. m_persson79 uttrycket i min tråd att han avsky apparater och jag frågade om han var på rätt fora. Jag menar vi är på två olika plaeter och varför skall han eller subjektivisten försöka frälsa mig på deras tro och åsikter? Då biter jag tillbaka och påtalar dem felaktiga i sin lilla tro.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 21:28

meanmachine skrev:ag menar vi är på två olika plaeter och varför skall han eller subjektivisten försöka frälsa mig på deras tro och åsikter? Då biter jag tillbaka och påtalar dem felaktiga i sin lilla tro.

Hur vore det om du överhuvudtaget läser man folk skriver? Detta är inte FÖRSTA gången heller. Snälla människa, lär dig skilja på vissa saker. Som transparent och färgning. Subjektivt och objektivt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-06 21:35

Varför är Placebo "syndigt" då? Om det nu gör saker bättre, speciellt en redan så subjektiv och personlig sak som en musikupplevelse, varför strävar vi då inte aktivt efter att uppnå denna effekt?

(Nej, jag tycker inte det kolliderar med krav på reella prestanda, jag ser det snarare som att båda är beroende av varandra)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 21:38

phloam skrev:Varför är Placebo "syndigt" då? Om det nu gör saker bättre, speciellt en redan så subjektiv och personlig sak som en musikupplevelse, varför strävar vi då inte aktivt efter att uppnå denna effekt?

Ja, det kan man ju göra och många gör det. Bara börja bränna pengar. Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 21:41

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Varför är Placebo "syndigt" då? Om det nu gör saker bättre, speciellt en redan så subjektiv och personlig sak som en musikupplevelse, varför strävar vi då inte aktivt efter att uppnå denna effekt?

Ja, det kan man ju göra och många gör det. Bara börja bränna pengar. Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.

Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....

/ B

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-06 21:42

subjektivisten skrev:Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.

Problem för vem?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 21:45

För subjektivisten. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 21:53

meanmachine skrev:För subjektivisten. :lol:

:lol:

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-06 21:57

subjektivisten skrev:Problemet kommer när vissa påstår deras placebo upplevelser är ett faktum, att det verkligen är skillnader. Det är då det blir problem.

Förstår vad du menar, det blir ju liksom både rätt och fel på samma gång. För individen kan det vara en verklig faktiskt skillnad men den går inte att reproducera för andra.

Det kanske är lika omöjligt att behandla vetenskapligt som t.ex. musiksmak/musikupplevelse är det?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 22:04

Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....

/ B

Jag accepterar andras upplevelser, men dom blir inte ett faktum för det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 22:06

Lust skrev:

Problem för vem?

Är det så svårt att förstå? Om du skriver på ett forum och säger sakerna du upplevet som någon form av fakta, så blir det ju ett problem.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 22:08

phloam skrev:Förstår vad du menar, det blir ju liksom både rätt och fel på samma gång. För individen kan det vara en verklig faktiskt skillnad men den går inte att reproducera för andra.

Det kanske är lika omöjligt att behandla vetenskapligt som t.ex. musiksmak/musikupplevelse är det?

Vad musiksmak, som är en ren SUBJEKTIV grej, har med saker som man objektivt kan undersöka väldigt noga, har jag svårt att förstå.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-06 22:10

*Åh nej, inte en filosofisk debatt om ordens betydelse....* :)

Placebo måste ju iaf vara oerhört frustrerande för en tekniker.

Men, kan man då inte skapa teknik som _stödjer_ placebo på nåt sätt?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi