Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2007-09-06 22:10

Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....
/ B

Accepterar och accepterar, det här är väl ändå ett forum där sanningshalten i påståenden får ifrågasättas? För den som gillar forum där upplevelser och påståenden rapas upp i en lång sörja utan risk för ifrågasättande och utan ett spår av kritiskt tänkande finns väl andra forum som passar bättre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 22:12

phloam skrev:Men, kan man då inte skapa teknik som _stödjer_ placebo på nåt sätt?

Läs hifi och mystik, ca 80% av allt i tidningen är ju sånt. Så dom har allt lyckats, när så stor del tror på det. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-06 22:15

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Det kanske är lika omöjligt att behandla vetenskapligt som t.ex. musiksmak/musikupplevelse är det?

Vad musiksmak, som är en ren SUBJEKTIV grej, har med saker som man objektivt kan undersöka väldigt noga, har jag svårt att förstå.

Menar typ att det är lika svårt att förutsäga vad någon gillar musikledes som vad som funkar placebomässigt. Tror jag. :mrgreen:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-06 22:20

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Men, kan man då inte skapa teknik som _stödjer_ placebo på nåt sätt?

Läs hifi och mystik, ca 80% av allt i tidningen är ju sånt. Så dom har allt lyckats, när så stor del tror på det. 8)

Ja, jo det är sant...! Men det känns mer oseriöst eller oavsiktligt på nåt sätt..? Om man nu är så vetenskaplig i det tekniska, kan man inte vara vetenskapligt avsiktlig i placebo-stödet? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 22:32

Vetenskapligt via inbillningar, lr exakt försöker du få fram? Med tanke på placebo är totalt oberänkligt, så vet jag inte vad du vill få fram ac det hela.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 22:38

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Nix. Problemet kommer när vissa inte accepterar andras upplevelser. Oavsett om dom är placebo eller inte.....

/ B

Jag accepterar andras upplevelser, men dom blir inte ett faktum för det.

Precis som dina upplevelser inte är ett faktum för mig. Jag accepterar, uppskattar och tom önskar att ta del av dem. Men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. Jag förbehåller mig rätten att anmäla en avvikande åsikt utan att bli idiotförklarad.

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-06 22:39

Bill50x skrev:Precis som dina upplevelser inte är ett faktum för mig. Jag accepterar, uppskattar och tom önskar att ta del av dem. Men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. Jag förbehåller mig rätten att anmäla en avvikande åsikt utan att bli idiotförklarad.

:mrgreen:
Ja jäklar...
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-06 22:42

peterl skrev:
/ B

Accepterar och accepterar, det här är väl ändå ett forum där sanningshalten i påståenden får ifrågasättas? För den som gillar forum där upplevelser och påståenden rapas upp i en lång sörja utan risk för ifrågasättande och utan ett spår av kritiskt tänkande finns väl andra forum som passar bättre.

Man får, och ska, ifrågasätta. Men man ska också vara öppen för andra synvinklar än ens egna. Acceptera att det finns fler synsätt än det man själv hyser.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 22:57

Bill50x skrev:Precis som dina upplevelser inte är ett faktum för mig. Jag accepterar, uppskattar och tom önskar att ta del av dem. Men jag förbehåller mig rätten att inte hålla med. Jag förbehåller mig rätten att anmäla en avvikande åsikt utan att bli idiotförklarad.

/ B

Det största problemet du verkar ha är att acceptera folk med mer kunskap som gjort riktiga tester så det inte är rena subjektiva upplevelser dom berättar, utan mer hårda fakta. Det verkar du ha stora problem med.

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-09-06 23:05

peterl skrev:
Välkommen hit Maveric!

Ser fram emot att få ta del av dina djupa kunskaper inom hifi.
Du har ju briljerat på andra forum så du kan säkert lära oss på detta forum en hel del.

Mvh

Peter

Ser att du håller samma höga nivå här som "där" ..

Nej .. jag har inte kommit hit här för att lära någon något ..
Det inte är mitt kall någonannanstans heller. Ett forum är till för att utbyta tankar och idéer samt diskutera kring dessa. Även om man inte tycker lika i allt, så finns det alltid delar ur ett resonemang som även kan ge meningsmotståndaren lite nytt kött på benen.

Hade alla förstått detta, hade inte diskussioner urartat på det sätt som oftast händer.

Vad gäller dig Pelar ( Peter ) så är jag mest intresserad av att se om du har ett eget resonemang på detta forumet, då du inte gärna kan länka hit till de andras inlägg, så som du gör på andra forum. Gäller inte bara dig :wink:

Till er LTS'are vill jag säga.. Ni har mycket vettigt som jag redan tagit del av och hade det bara fått stanna vid det som är vettigt, hade jag nästan aldrig sagt emot. Men det finns en del "pojkar" som har som mission att fara runt på andra forum och mässa delar av ert budskap. Problemet är att de inte fattat vad budskapet är och är säkert inte heller medlemmar i er förening. Men de använder er som slagträ och länkar till texter som ni skrivit och detta utan att kunna återge det ni skrivit med egna ord o tankar.. Gissa hur pinsamt det är och blir :oops:

Trevlig att vara här :)

Maveric 8)
Senast redigerad av MaVeRiC 2007-09-06 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-06 23:07

subjektivisten skrev:
. . .Med tanke på placebo är totalt oberänkligt,. . .

Exakt hur har du kommit fram till det ?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-06 23:53

Laila skrev:subjektivisten skrev:

Att det drabbar folk olika och inte alltid samma.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-07 00:02

subjektivisten skrev:
Laila skrev:
subjektivisten skrev:
Citat:

Att det drabbar folk olika och inte alltid samma.

Tack för ditt svar då vet jag ??

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-09-07 00:17

Ho ho, här var det livat...

Ang. att dra slutsatser av mätningar så finns det personer som är mycket duktiga på det och som också kan korrelera dessa mätningar med lyssningsintryck. Det är inte problemet. Problemet är personer som inte kan korrelera ett mätvärde med lyssningsintryck men ändå försöker göra just detta.

Ett exempel på detta är hifi & musik, där jag vid flera tillfällen läst saker i stil med:
"Högtalare x har vid mätning visat en svacka i frekvensgången vid xx hz. Detta fann hela testlaget som mycket märkligt. Vi har ingen förklaring till hur det kan vara så här då vi tyckte att högtalaren lät mycket bra"

Har man då på h&m redan i förväg bestämt sig för att om högtalaren har en svacka vid xx hz så kan den inte låta bra? Litar man inte på sina lyssningsintryck?

Liksom ovanstående uttalande så finns det personer på olika forum som bergfast uttalar sig om en högtalares frekvenssvar (så som det mäts i hifiblaskor) och hur den, som en konsekvens av detta, kommer att låta. Och sedan, med lite tillspestad retorik, bestämt hävda att det är skräp och avråda alla mindre vetande från köp...
Detta naturligtvis utan att känna till förutsättningarna för mätningarna, rummet, eller högtalarens konstruktion.

Vad jag har förstått så ska tex carlssonhögtalare interagera med rummet för att frekvenssvaret ska bli rakt. Att mäta den första korta stunden (innan rummet "hjälper" frekvenssvaret) ska tydligen ge ett rätt värdelöst frekvenssvar. Detta vet förhoppningsvis h&m när det gäller carlssonhögtalare, men vad är det som säger att inte fler högtalare, synbarligen annorlunda i konstruktion, ändå är delvis konstruerade på samma sätt?

Vad har då detta med placebo att göra?
Jo, ovanstående tycker jag kan liknas vid en sorts omvänd placebo. Dvs att redan i förväg bestämma att om högtalaren mäter på ett visst sätt så kan den helt enkelt inte låta bra.

En vis man på detta forum skrev för inte så länge sedan ungefär så här: "mätningar skall användas för att förklara varför det lät som det gjorde, inte för att i förväg tala om hur det kommer att låta"

Jag tycker personligen att rädslan för att subjektiva åsikter sprids som digerdöden i hifiland är överdriven. De flesta vuxna människor kan skilja på fakta och subjektiva åsikter.
Är man rädd för detta så bör man vara minst lika rädd för spridandet av förvrängd fakta, dvs något som ursprungligen innehöll fakta men som missförståtts eller medvetet förvrängts men som ändå presenteras, ofta med referenser till den verkliga faktakällan, såsom just fakta och sanning.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-07 00:36

Moment-23 skrev:
En vis man på detta forum skrev för inte så länge sedan ungefär så här: "mätningar skall användas för att förklara varför det lät som det gjorde, inte för att i förväg tala om hur det kommer att låta"

Jag tycker personligen att rädslan för att subjektiva åsikter sprids som digerdöden i hifiland är överdriven. De flesta vuxna människor kan skilja på fakta och subjektiva åsikter.

Bra ord!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 01:27

Moment-23 skrev:Jag tycker personligen att rädslan för att subjektiva åsikter sprids som digerdöden i hifiland är överdriven. De flesta vuxna människor kan skilja på fakta och subjektiva åsikter.

Det har jag aldrig sett tidigare iaf. Väldigt många kan inte skilja på det, och flera har öppet sagt dom är "botade" och inte påverkas av placebo.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 02:04

Det finns högtalare som har raka och fina frekvensgångar mätta i ljudrum i optimala förhållanden. Jag har ett par hitachi med philipselement somhar vädigt rak frakvensgång. Dessa högtalare mäter som en linjal. Är dessa då bättre än Dynaudio C2. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 02:09

Moment 23. Mycket bra inlägg!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 02:18

Subjektivisten skrev:tt det drabbar folk olika och inte alltid samma.

Finns det någon vetenskaplig studie du hämtar infón ifrån eller hugger du bara i luften?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-07 05:17

meanmachine skrev:Finns det någon vetenskaplig studie du hämtar infón ifrån eller hugger du bara i luften?

Sunt förnuft.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 07:42

Du hittar alltså på eftersom.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-07 08:01

meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?
Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur? Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustning :lol:

Varför kommer du med argument som inte har det minsta med det vi diskuterar att göra? Skillnaden mellan en HiFi-förstärkare och en instrumentförstärkare har diskuterats till leda, och jag förstår inte hur du kan ha missat det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-07 08:11

meanmachine skrev:Det finns högtalare som har raka och fina frekvensgångar mätta i ljudrum i optimala förhållanden. Jag har ett par hitachi med philipselement somhar vädigt rak frakvensgång. Dessa högtalare mäter som en linjal. Är dessa då bättre än Dynaudio C2. :wink:

Studera sådana fenomen som polarkarakteristik, termisk kompression, mekanisk kompression, harmonisk distortion, intemodulationsdistortion, talspoleinduktansmodulation, fluxmodulation, konhysteresis, fasdistortion, grupplöptid, panelresonanser i låda och baffel, stående vågor i högtalarlåda, stående vågor i konmaterial (axiella, radiella modes och uppbrytningar).

Sedan kanske du inser att din post (om den inte bara var löjlig och provokativ) är grundad på okunskap.

Ignorance is bliss huh? ;)

p.s. frekvensgång på lyssningsaxeln OCH i andra riktningar är dock den egenskap som har störst betydelse för en högtalares ljud och det har visats i sudier att den bör vara rimligt rak för att lyssnaren skall uppfatta en högtalare som välljudande.

EDIT: man ska tydligen inte posta nyvaken. :) Tror inte jag greppade ditt inlägg MM men låter min text vara orörd ändå.

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 08:46

Piotr skrev:Studera sådana fenomen som polarkarakteristik, termisk kompression, mekanisk kompression, harmonisk distortion, intemodulationsdistortion, talspoleinduktansmodulation, fluxmodulation, konhysteresis, fasdistortion, grupplöptid, panelresonanser i låda och baffel, stående vågor i högtalarlåda, stående vågor i konmaterial (axiella, radiella modes och uppbrytningar).

Nä. sådant där tror jag inte på. Det finns bara en ända parameter som är viktig och det är en rak frekvensgång. Vare sig det gäller högtalare, förstärkare eller cd/dvd. Allt annar är placebo eller woodo. Ellerhur. :wink: Jo just det att de inte färgar eftersom jag vill höra vad som är på skivan. Jag menar bättre att Clapton som det är tänkt än att han låter som Vikinarna.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-07 09:03

meanmachine skrev:Det finns högtalare som har raka och fina frekvensgångar mätta i ljudrum i optimala förhållanden. Jag har ett par hitachi med philipselement somhar vädigt rak frakvensgång. Dessa högtalare mäter som en linjal. Är dessa då bättre än Dynaudio C2. :wink:
:?: :?: Det kan man naturligtvis inte avgöra. Varför kommer du bara med sådana meningslösa argument? Kan du inte argumentera mot det som sägs i stället för mot saker som ingen har sagt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-07 09:10

MM

Jag menar bättre att Clapton som det är tänkt än att han låter som Vikinarna

Jaha, racka ner på Vikingarna.. å vad ere för fel på Vikingarna nu då? Det är ju fint skit.. musikkultur av rang...

..NOT! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-07 09:52

Piotr skrev:Jaha, racka ner på Vikingarna.. å vad ere för fel på Vikingarna nu då? Det är ju fint skit.. musikkultur av rang...

Ja, speciellt Kramgoa låtar #38. Eller om det var 39:an.... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-07 10:35

meanmachine skrev:
PeterL skrev:Välkommen hit Maveric!

Ser fram emot att få ta del av dina djupa kunskaper inom hifi.
Du har ju briljerat på andra forum så du kan säkert lära oss på detta forum en hel del.

Mvh

Peter

Vilket bra inlägg. Tillförde debatten mycket. :? Typ pm på sådant.

Själv har jag ingen aning om vad Maverick skrivit på andra ställen, jag har ett "öppet sinne" :wink: :lol: och inga förutfattade meningar, ni vet sådant man enligt vissa "ska ha". Jag tyckte Mavericks film var jävligt kul!

Välkommen Maverick! Mer film!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-07 10:37

Almen skrev:
meanmachine skrev:
Subjektivisten skrev:Om man vill höra vad som är på skivan så är det bra med så lite färgning som möjligt. Detta borde väl vara rätt självklart?
Om man vil spela elura är det vär bra om stärkaren färgar så lite som möjligt eftersom man vill höra exakt vad guran låtersom, ellerhur? Givetvis är detta till fördel för dansband men metall med ofärgad utrustning :lol:

Varför kommer du med argument som inte har det minsta med det vi diskuterar att göra? Skillnaden mellan en HiFi-förstärkare och en instrumentförstärkare har diskuterats till leda, och jag förstår inte hur du kan ha missat det.

Då måste du berätta för oss vad du lägger i begreppet "instrumentförstärkare".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-07 10:45

Johan Lindros skrev:Mavericks film var jävligt kul!

Håller med. Askul :lol: :lol: :lol:

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi