Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Ljudet i rummet.det är väl inte så svårt? Ljudbilden och storhet, tyngd, naturlighet och attack ja du fattar. Sådant som du tycker är trams. Jag gillar trams men tycker att det du snackar är gallimattis.
Kevin_Mitnick skrev:Jag beundrar ditt tålamod, jag hade gett upp för länge sedan. Jag blir irriterad utan att ens vara inblandad i diskussionen
Om man blindtestar, så märker man hur OERHÖRT beroende man är av om man vet vilket stereomärke man lyssnar till, eller inte.
T. o. m. de fysiska företrädena på vissa stereoapparater ( metallfjärr, mekanisk stabilitet osv. ) påverkar ditt lyssnande på ett mycket subjektivt sätt.
Hjärnan verkar vara oerhört lättlurad, vilket också konsumenter av div. dyrhifi också är ( jag har förut varit en av dessa ).
Om man tittar på det hela, objektivt ( utifrån?) och bortser från åratal av felprogramering via diverse hifitidningar och hififorum
så ser man att branchen är full av hokuspokus, dogmer, samt lycksökare/ lurendrejeriare ( kabelbranchen är ju en klar sådan ).
Med hjälp av blindtester, eller ännu hellre, F/E tester ( före/efter), kan man se, objektivt hur det verkligen förhåller sig.
Kabelbranchen är förvisso den mest utpräglade placebogenren, men även cd-spelare, som, hyfsat korrekt konstruerade, ju inte behöver kosta mera än ca. 1500:- för att återge det som finns på skivan, utan hörbar försämring.
subjektivisten skrev:Vem har sagt jag tycker det är trams?
meanmachine skrev::lol: Bra inlägg Piotr.
Jag kan förvånas över hur man kan svänga så fort. Blir lite rädd för sådant. Kineserna har ett ordspråk som säger: "att tömma hav är lätt och att flytta berg är lätt med att få en människa att ändra sig det är svårt"
Lite fartligt med snabba kast. Dessa tenderar rent historiskt att bli väldigt militanta.
Piotr skrev:1500 spänn för en perfekt CD-spelare.. berätta.. jag springer och köper direkt. Var det inte du som pysslade med klockbyten osv? Är du av den uppfattningen nu efter avprogrammering att det var placebo?
Han skrev väl inte att den var perfekt, va? Det lade du till själv, eller hur?
Var det inte David Wilson eller vad han heter som körde en demo med en iPod ibyggd i en fin och dyr låda?
Det är svårt att höra skillnader mellan CD-spelare
Jag vill mena att det inte sällan är omöjligt under normala omständigheter (vanliga högtalare, vanligt vardagasrum som lyssningsmiljö, dvs det som dom flesta har att jobba med vid en utvärdering).
Piotr skrev:Maveric,meanmachine är nog inte helt ute på hal is ..
Angående vad?Han är nog den här .. ( kanske finns någon mer ) som har flest
anläggningar i sitt hem och på lager ..
Och? Han vinner för han har mest grejer när han dör?Tror han lyssnat på fler kombinationer än de flesta ..
Tro får man, även om man inte är i kyrkan.. men vad vill du ha sagt med det?
/Peter
conan skrev:1. Det är inget fel i att föredra dyra hifi-apparater baserat på hur de subjektivt låter i din specifika anläggning - detta helt oavhängigt hur aqpparaten i fråga mäter elektriskt eller huruvida det upplevda ljudet är färgat av placebo eller inte. Man kanske föredrar en amerikansk hörhäck för 2,5 mille.
2. Det är heller inget fel i att föredra apparater där man har på ett vetenskapligt sett undersökt apparatens tekniska och återgivningsmässiga prestanda först. Detta för att minimera risken för placebofenomen. Man kanske landar på en siba-receiver för 2,500 bagare.
Jag låter dig fundera vidare .. kanske du kommer på det ...
Trodde inte det var möjligt att man inte förstod vad jag menade
med det .. och inte hade det något med tro att göra ..
Piotr skrev:Richard,
hoppas du inte tar illa upp.. kul för dig om du sett ljuset eller blivit "avprogrammerad".. men jag tror du tappat siktet lite..Om man blindtestar, så märker man hur OERHÖRT beroende man är av om man vet vilket stereomärke man lyssnar till, eller inte.
Här skulle det passa bättre med "jag" i stället för "man" som om det vore något om gäller alla, alltid. Som ett ex. kan jag säga att för mig kvittar det totalt vad det står på lådan eller hur den ser ut.. garanterat.T. o. m. de fysiska företrädena på vissa stereoapparater ( metallfjärr, mekanisk stabilitet osv. ) påverkar ditt lyssnande på ett mycket subjektivt sätt.
Inte ett dugg.. måhända att det påverkar ditt lyssnande. Att utgå ifrån att alla andra fungerar som dig i det avseendet är inte vettigt i mitt tycke. Vill samtidigt nämna att jag är fullt medveten om att många funkar på det viset. Har suttit och lyssnat med sådana personer likväl med sådana som inte bryr sig ett skvatt.Hjärnan verkar vara oerhört lättlurad, vilket också konsumenter av div. dyrhifi också är ( jag har förut varit en av dessa ).
Pliiiz, skriv "vissa konsumenter av.." i stället för att beskriva det som en regel utan undantag.Om man tittar på det hela, objektivt ( utifrån?) och bortser från åratal av felprogramering via diverse hifitidningar och hififorum
Vad får dig att tro att alla har blivit programmerade... för att du upplever dig ha blivit det?så ser man att branchen är full av hokuspokus, dogmer, samt lycksökare/ lurendrejeriare ( kabelbranchen är ju en klar sådan ).
Visst är det så... men du tror väl inte att alla har svalt den biten bara för att du och många andra gjort det?Med hjälp av blindtester, eller ännu hellre, F/E tester ( före/efter), kan man se, objektivt hur det verkligen förhåller sig.
Visst, det finns andra sätt också. Jag behöver inte blindtesta kaffe vs. te dock om du förstår vad jag menar..Kabelbranchen är förvisso den mest utpräglade placebogenren, men även cd-spelare, som, hyfsat korrekt konstruerade, ju inte behöver kosta mera än ca. 1500:- för att återge det som finns på skivan, utan hörbar försämring.
1500 spänn för en perfekt CD-spelare.. berätta.. jag springer och köper direkt. Var det inte du som pysslade med klockbyten osv? Är du av den uppfattningen nu efter avprogrammering att det var placebo?
Menar du att IÖ tex. är hjärntvättad då som håller Benchmark DAC1 som det bästa han hört? Den kostar ju 10000kr och kräver en hårddisk eller ett drivverk på det... varför det när det finns spelare för femtonhundra?
Ditt mässande känns lite onyanserat. Liksom obalanserat från den ena extremen till den andra. Inget illa menat men jag förstår om det låter hårt det jag säger.
/Peter
MaVeRiC skrev:Ser att du håller samma höga nivå här som "där" ..
...
Jag låter dig fundera vidare .. kanske du kommer på det ...![]()
Maveric
peterl skrev:Mönstret går igen, någon ber dig förklara vad du menar och du försöker glida undan med nonsensinlägg. Kan du inte svara på Piotr´s frågor?
Empress skrev:Jag håller med dig i att om detta med apparaternas namn/utseende saknar betydelse ialf för mig gör det detta bara de ger mig det jag vill ha.. Inte vad någon annan anser att det skall vara..
peterl skrev:MaVeRiC skrev:Ser att du håller samma höga nivå här som "där" ..
...
Jag låter dig fundera vidare .. kanske du kommer på det ...![]()
Maveric
Mönstret går igen, någon ber dig förklara vad du menar och du försöker glida undan med nonsensinlägg. Kan du inte svara på Piotr´s frågor?
subjektivisten skrev:peterl skrev:Mönstret går igen, någon ber dig förklara vad du menar och du försöker glida undan med nonsensinlägg. Kan du inte svara på Piotr´s frågor?
Varför tror du han skulle ändra sig? Det gjorde han ju inte även när han blev bannad på minhembio och började med nytt nick.
MaVeRiC skrev:Gubben lilla ..
Den enda som är bannad från minhembio är du ..
Forever![]()
Maveric
Kaffekoppen skrev:Maveric,
Det skulle vara intressant om du kunde svara på de frågor du fått. Det är ju ett diskussionsforum och då gör man det liksom
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Gubben lilla ..
Den enda som är bannad från minhembio är du ..
Forever![]()
Maveric
Direkt är han igång![]()
Så du sitter och ljuget nu? Det finns MÅNGA vittnen som vet att du, Maveric, var bannad. Och att DU, började en nytt nick, Rallyballe, och fortsatte bråka, det enda du vet vad det är.
MaVeRiC skrev:Ber om ursäkt till er andra. Men denna nin som subjektivisten kallar sig på andra forum, har förstört många stunder för både mig o 100 tals andra på andra forum. Nu försöker han göra detsamma här.![]()
Maveric
Kaffekoppen skrev:Subjektivisten,
du behöver inte svara på frågor jag ställer til andra, Det ger sig själv om Maveric besvarar min fråga och de tidigare han fått.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 20 gäster