Birger skrev:Empress: Det är ingen ide att tjafsa med nin/subjektivisten. Han har gått vetabästkursen
Där han har rätt har han rätt. Även om du inte tycker om det.
Moderator: Redaktörer
Birger skrev:Empress: Det är ingen ide att tjafsa med nin/subjektivisten. Han har gått vetabästkursen
Kaffekoppen skrev:Empress,
Om du inte ber om någons åsikt gör du nog bäst i att inte skriva på ett forum.
Empress skrev:IngOehman skrev:Empress skrev:"Jag låter mig inte påverkas av någon"
Hur vet du det?
Förtydligande: Hur har du undersökt det?
Vh, iö
Du ditt "förtydligan" är knappast ett förtydligan snarare ett förvirrande i sammanhanget.
Men om du vill veta..
Ja du därför att jag inte lyssnar på vad andra säger när jag skall testar produkter, utan jag väljer att avvika från eventuelle koversationer, göra som jag brukar göra "lämna lyssnings rummet"och sätta mig att läsa en god bok/dagens tidning/Illusterad Vetenskap eller vad jag har med moig för tillfället, om det sker "mellan snack" vid produktbyte, och är inte intresserad av att diskutera för eller efter heller över det som skall testas/har testats.. Dessutom läser jag inte "faktablad med mätresultat" om produkten heller innan för att ta ett exempel innan jag går ned och lyssnar och utväderar. Det enda jag har med mig är mina privata mätintsrument det som i vardagligt tal kallas för öron och någon god literatur att roa mig med om det kommer "snack kring aparaterna".
Där med är de inte sagt att jag är ointresserad att ta till mig idéer om jag BER om det själv eller anser att jag har behov av det.
Jag ogillar dock påprackande som många sysslar med på detta forumet och även på andra forum med. Jag har svarat på en av dessa påprackare det som är innan ditt inlägg.
"Taket it or leav it" min förklaring. Sedan om du kan acceptera denna förklaringen eller inte... Det är upp till dig.. Men det är så det funkar för mig..
Empress skrev:
smörja, skitsnack och annat blaha...
<snip>
Empress skrev:Oj sista meningen såg jag från faktiskt fetast stortroll var det som syntes.
Empress skrev:Resten verkar vara smörja och blaha ointersannt att läsa dina subjektva svartvita påhop och svarvita subjektiva bedömningar om mig om hur jag lyssnar och inte lyssnar.
Empress skrev: Fast jag har förklarat för IÖ hur jag lyssnar och du vägra att acceptera det som mitt sätt att blindtesta då är det dina problem inte mina.
Empress skrev:Utan avslutar med att trolling med dina onliners mantran ialfall fast jag aldrig bad om det igen . När skall du fatta att jag har aldrig bett om din åsikt och upprepat säger ifrån till dig att jag inte är intresserad av att ha din subjektiva åsikt heller om hur du ser på verkligheten och hur verklighetn skall testas när det kommer till hifii produkter?
Empress skrev:Men ta ut ditt övriga skitsnack där det här hemma nedsploat på din toalett då det är du som rapar upp dem..
Empress skrev: Som sag jag har aldrig BETT om din åsikt och din subjektiva bedömning av hur verklighetn ser ut jag har alödrig bett dig heller att få reda på hur jag testar produkter eller inte. Det vet jag så bra själv.
Empress skrev:Jag är och förbli ointresserad av att ta till mig var du än säger för du har gjort så fetbort dig med dina trollinlägg i komentarer till mig förut med dina onilners mantran. Så dina utlägg här har faktiskt inte läst utan raderats oläst från mig. för det var inte intressant att läsa dem då jag sa ifrån till dig tidigare att jag har aldrig varit intresserad av vad du skriver. Ändå fortsätter du att hopp på mig med kommentarer.
Empress skrev:Fortsätter att göra svartvita subjektiva bedömningar på hur jag utväderar och lyssnar som föga stämmer med verkligheten, så fotsätter du oxå med att få mer av det du anser är min trista attityd. Det är du som avgör hur det skall vara. Inte jag..
phloam skrev:En sak jag tänkte på.... är det inte ibland så att det vi kanske felaktigt kallar placebo istället handlar om t.ex. förträngningsmekanismer och önsketänkande?
Finns väl egentligen massor av psykologiska fallgropar inom hifi... är det något som är kartlagt egentligen?
Det enda man kan fråga sig är varför personen inte vill undersöka det, men tycker att det är viktigt att andra skall betrakta påståendet som ett faktum. Det måste väl rimligtvis vara tillåtat att tvivla, eller att i varje fall hålla frågan öppen?
Är detta menat som en retorisk pik som du önskar få mig upprörd över?MaVeRiC skrev:Är du ordförande på Faktiskt.se också .. jag bara undrar om det kanske är ett o samma .. ?
Maveric
Kaffekoppen skrev:Är detta menat som en retorisk pik som du önskar få mig upprörd över?MaVeRiC skrev:Är du ordförande på Faktiskt.se också .. jag bara undrar om det kanske är ett o samma .. ?
Maveric
Tror inte det.
Piotr skrev:Richard,Man blir ju litet ledsen faktiskt, då folk inte vill lära sig något ( Bill 50x ), inte HAR möjligheten/förmågan att lära sig något ( Empress ) eller TROR att man har rätt, men inte kan/vill bevisa det i kontrollerat blindtest ( Piotr ).
Piotr sa:
Vad är det för jävla skitsnack?? Har du läst kabeltråden?? Gör det igen och tänk lite innan du skriver.![]()
När jag uttalar mig om att jag med säkerhet har hört skillnad i ett test så kan du räkna med att det är så. Det finns många fall då jag TROR att jag hört skillnad... dessa pratar jag inte om så mycket då det är mindre intressant vad man TROR jämfört med vad man VET! Kände du mig visste du att det jag skriver är sant. Jag begär inte att du ska springa ut och placera på aktier utifrån mina råd.. men jag efterlyser lite ödmjukhet samt att du läser och tänker ordentligt innan du skriver..
Sen vill jag att du berättar när och var jag har sagt att jag inte vill eller kan ställa upp i ett kontrollerat blindtest??? Jag har gjort det flera ggr tidigare och kan i mån av tid tänka mig att göra det igen.
Ditt påhopp på Bill (som jag ser som en klok trevlig man) och Empress lämnar jag utan vidare kommentar..![]()
Jag skriver inte dynga, endast fakta.
MaVeRiC skrev:Frågar man inte, får man inget veta![]()
Maveric
MaVeRiC skrev:Dina adepter har uppfattat det som att placebo råder i alla inköps och lyssnings situationer. Att alla människor köper fel, därför att det som de hör finns igentligen inte utan är bara placebo ( inbillning )
Du hör själv hur galet det låter ...
Kaffekoppen skrev:MaVeRiC skrev:Frågar man inte, får man inget veta![]()
Maveric
Nej, fråga på du. Annars kan man ju ta reda på saker rätt lätt. Om man vill alltså. Men ibland orkar man inte, och ibland är det ju lite praktiskt att spela dum.
Nåväl,
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12180
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Dina adepter har uppfattat det som att placebo råder i alla inköps och lyssnings situationer. Att alla människor köper fel, därför att det som de hör finns igentligen inte utan är bara placebo ( inbillning )
Jaså? Detta har jag inte sett på något forum alls.
MaVeRiC skrev:Tänk vad man kan missförstå![]()
Maveric
MaVeRiC skrev:Nej, du läser kanske inte dina egna inlägg![]()
Maveric
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Nej, du läser kanske inte dina egna inlägg![]()
Maveric
Jo, och jag har aldrig sagt något sånt. Du måste läst fel.
MaVeRiC skrev:
Snälla du .. Tror det är en del som ler lite nu ..
Jag kan men vill o skall inte länka till massor av trådar där du sagt
meningar så som dessa, många gånger om i en o samma tråd.
Jag kan också länka till trådar där du säger direkta motsatsen.
MaVeRiC skrev:Dina adepter har uppfattat det som att placebo råder i alla inköps och lyssnings situationer. Att alla människor köper fel, därför att det som de hör finns igentligen inte utan är bara placebo ( inbillning )
Richard skrev:Man blir ju litet ledsen faktiskt, då folk inte vill lära sig något ( Bill 50x ), inte HAR möjligheten/förmågan att lära sig något ( Empress ) eller TROR att man har rätt, men inte kan/vill bevisa det i kontrollerat blindtest ( Piotr ).
Richard skrev:Piotr. påstår också att det är STORA skillnader på spelare med/ utan klockmodifiering, något som jag fått bevisat inte stämmer, åtminstone inte med Marantz cd-spelare och Lclock 2. Spelaren lät sämre än den billigare, omodifierade sonydvd:n för 1200:- kronor, vid kontrollerat blindtest.
Max_Headroom skrev:Nu tycker jag den här tråden behöver denna ljudfil!
Max_Headroom skrev:Empress skrev:Du har ingen rätt att bestämma åt andra hur verkligheten ser ut.
Det finns bara en fysisk verklighet. Den ser bara ut på ett sätt, oavsett vad subjektivisten, eller någon annan, påstår. Sedan har folk och fä olika subjektiva uppfattningar om saker och ting. Dessa uppfattningar stämmer mer eller mindre väl överens med den fysiska verkligheten (för att få en subjektiv uppfattning som är så nära som möjligt (om det nu är önskvärt), kan man ta bort potentiella felkällor så långt det är möjligt för stunden).
Problemet i den här tråden och många andra är att folk tror att deras uppfattning av saker har en dirket koppling till den fysiska verkligheten (t.ex. stora ljudskillnader mellan cd-spelare med extremt likartat uppförande i den fysiska världen). Dessa personer upplevelser är naturligtvis helt riktiga. Men man ser inte, eller vill inte se, dom verkliga orsakerna till upplevelsernas natur. Därför blir det bråk.
Empress skrev:Tro att jag skall ta Billy Idol han passar mig när jag känner mig på gott men busigt humör i allmänhet
Bill50x skrev:Och inte tänker jag försvara Empress, det gör hon så bra självTrist bara att Subben inte accepterar hennes sätt att lyssna på utrustning.
Användare som besöker denna kategori: MPE och 22 gäster