Under kvällen testades den nya cyrus one mot div likvärdiga produkter i ett väldigt enkelt och öppet test. Det gick ut på följande att jag lyssnade med en väl invand skiva av mark knoppfler och rev av några låtar. Bytte apparat och lyssnade igen. Vad lyssnade jag efter. Ju givetvis förändringar i ljudet.
Någa öppenbara detaljer som jag noterade var.
1. Skillnad i tyngd i basen. Cyrusen var klart basigast och känndes därför klart mest fullregister, vilket givetvis kan vara ett resultat av en hissning. Denon var tunnast och tråkigast i bottenregistret.
2. höjden i ljudbilden. Även denna gång är cyrusen störst i ljudbilden och sångaren upplevs normalstor. Denon med minsta stereoperspektivet.
3. Olika ljus och mörk. Denon känndes ljusare än t.ex. Cyrus men ingenting jag skulle tydligt reagera på om jag inte gjorde detta sida vid sida test. Vad detta beror på är just nu ovesäntligt.
4. Charm.
apparaterna som användes vad följande
JVC ax-333
Cyrus one
Nad 3240
Denon avr-1700
Högtalare Dalquist dq-8 och rotel rcd-955ax.
Nåja. Skillnaderna är tydliga och skulle dessa inte kunna plockas ut vore det löjligt. Är man det minsta begåvad fattar man ju detta som klat korvspad. Detta kan som sagt bero på en rad X variabler som tillsammans bidrar till att i detta rum med just dessa högtalare fungerar Cyrus onr bättre mendan i en helt annan set up kanske det inte är så.
Jag känner spontatn efter detta att jag ännumer ratar detta svart vita påprackande av blinda tester som vissa håller på med. Jag tror inte det är så enkelt som man ibland vill göra saken. Jag bedömmer utifrån örat och min utgångspunkt är samma oavsett. Det kanske är annorlunda än Mayors öra eller IÖ's referens. Men att inte kunna påtala vissa tydliga skillnader är inte mäjligt enligt mig.
Vissa kunde ju rent säga att mina hörda skillnader endast är påhittat genom att kalla detta för placebo.