Högtalare/förstärkare (analogt nirvana)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-06-10 12:19

Nils!
Bor du i Jönköpingstrakten? Då tycker jag du borde provlyssna Carlsson-högtalarna hos tillverkaren i Skillingaryd. John Larsen är en trevlig typ. Ino piP har ju jag som bor i Huskvarna...fast jag har det rätt provisoriskt inkopplat... Att Ino piP skulle vara svårdriven vet jag inte om jag håller med om. Den har lite lägre impedans, runt 5 Ohm och det är inte så gångbart med rörförstärkare alla gånger. Men du hade väl inga rörförstärkare? Har själv heller inga monsterförstärkare. Ino själv, Ingvar Öhman, brukar demonstrera med Denon DR-M30 (heter den väl?), som är en liten kompakt kombination av tuner/cd/förstärkare med måttlig utgångseffekt (2x25 W eller så).

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-10 12:19

silvertejp... där sa du nåt ;)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-10 12:23

ja, jag bor i Nässjö.

nej jag har fortfarande min trans-Yamaha. men jag är inne på spåret med rör+vinyl. och kommer troligtvis inte kasta ut Yamaha förstärkaren, men skaffa en rörstärkare som tillägg. Vill då helst inte bli tvungen att köpa nya högtalare utan hoppas kunna köra på de som jag förhoppningsvis snarast kommer införskaffa.

tack för tipset om Carlsson. De är fortfarande på intresselistan.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-06-10 14:05

Nils skrev:finns det nåt bra sätt att "attacha" högtalarna till stativet? (hög klantfaktor :oops: )

Dubbelhäftande tejp mellan dämpkuddarna och stativet och mellan dämpkuddarna och högtalaren. Sedan är de ju bara att flytta runt stativet med högtalaren på.

/Dahlqvist

PS. PL400, mon amour! Fast man bör nog inte vara benägen till att ångra sig om man använder denna makalösa produkt. Limmade fast delningsfiltren med detta lim. Lägger helt klart sordin på modifieringslusten. :)
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-14 17:33

nu har jag fått lite erbjudanden på begagnat i mitt område. vad tror ni om dessa?

Mission 703 2500 kr paret
Cerwin Vega VS15 3000 kr paret

ok, nu har även denna högtalare kommit upp (högt) på listan:
Mumma Mosen 5000 kr paret

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-06-21 09:04

Hej Nils.

Det var du som skickade mig PM och frågade om Mumma Mosen om jag inte minns fel?

Mosen är en bra högtalare, inget snack om saken. Men den är inte helt komplett utan basstöd anser jag.

Därtill är den svårmatchad med förstärkare och låter lätt lite vasst och jobbigt med fel förstärkare. Detta beror på den Vifa diskant som använts, men det finns även varianter med ScanSpeak diskanter där detta kanske är borta?

Skulle jag varit dig så skulle jag titta lite grann på Carlson OA58 istället. Visst den kostar 6000 kr, men för 6000 kr får man i det fallet en helt outstanding högtalare.

Tittar du på Mosen för 5000 kr så tycker jag definitivt du ska lyssna på OA58 innan du bestämmer dig. Speciellt då du inte har så långt till Skillingaryd.

Jag lyssnade på OA58 hemma hos John Larsen för någon månad sedan och jag måste säga att den knäpper Mosen på nosen på samtliga parametrar.

Har faktiskt funderingar på att skaffa mig ett par OA58... 8O
De imponerade stort när vi lyssnade på en inspelning som innehöll lite rumsinformation...
Inga anknytningar

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-21 10:21

Det är Scan Speak i den Mosen jag talar om ...
vet inte själv hur det är "jobbigheten". kanske kvarstår (?).

Jag skulle gärna vilja höra lite olika Carlsson modeller! Men tyvärr fallar de bort från min utvärderingslista då jag inte har möjlighet att placera dom intill bakväggen ... och ut från sidväggarna. I det här rummet så måste jag placera högtalarna helt vice verce. Samma sak gäller väl pipparna.

min tanke just nu är att köpa Mosen och se hur jag gillar dom. De borde ju inte vara så svåra att sälja av med tanke på att de inte tillverkas längre - om jag inte skulle gilla dom.

Quad 12L ligger också högt upp på min lista. Jag har eventuellt tänkt köpa dessa om jag inte skulle gilla Mosen.

EDIT: jag vet ju inte riktigt hur djupt Mosen gräver. men vid närmare eftertanke så gör det inget om den inte når ner till några subbas frekvenser. jag tänkte skona mina föräldrar som sitter på undervåningen :D det är ju nästan krig här som det är :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-21 17:04

Nils, har jag förstått dig rätt att du tänker placera dina högtalare mycket nära respektive sidovägg, samt en bit framför väggen bakom högtalarna?

Isåfall blir det pannkaka med nästan vilken högtalare som helst. Orsaken är att sidoväggsreflexen blir för kraftig och interfererar med direktljudet.

Det du kan göra är att skaffa högtalare med inbyggd absorbent eller att skaffa "vanliga" högtalare och komplettera med en absorbent, minst cirka 60 x 60 cm. I fallet Carlsson OA58, så har de en absorbent under huven. Den är emellertid enbart utformad att sitta "längs med väggen bakom högtalaren" i det normala utförandet. Det du kan göra är att ställa höger högtalare på vänster sida och vice versa. Det som då händer är att invinklingen av elementen blir något felaktig. Jag misstänker att det inte gör så jättemycket då dessa högtalare har en relativt bred och kontrollerad spridning av ljudet. Annars kan du lyfta av huven och komplettera med en liknande mineralullsabsorbent som redan sitter där fast monterad så att den även täcker ljud som kommer att träffa sidoväggen annars (obs, ej sanktionerat av Carlssonstiftelsen, men förmodligen ändå ett klart bättre alternativ än helt utan sidoväggsabsorbent). Det du kan göra om du använder "vanliga" högtalare är att placera en liknande absorbent på väggen och sedan högtalaren bredvid. Man kan klä in dem i tunt tyg exempelvis. Dessa åtgärder är främst till för att kontrollera ljudbildens egenskaper. De fungerar dessutom bara vid mellan- och diskantregistret.

För att erhålla en basåtergivning som är "rätt" beror detta på hur högtalaren är dimensionerad och hur nära begränsningsytorna den är tänkt att placeras. Man skulle kunna säga att inga högtalare idag (förutom Klipschhornen möjligtvis" är gjorda för att placeras i hörn. De flesta är (kanske lite dumt egentligen) gjorda för att stå ganska fritt från väggytor (>0,5 m - >1 m). En av ganska få undantag är Carlsson och vissa NHT-modeller och i viss grad Ino piP. De är gjorda för att stå i närheten av TVÅ begränsningsytor; golvet och en vägg (piP invid en begränsningsyta eftersom den står på stativ). Det spelar för basregistrets räkning mycket liten roll om det är väggen bakom högtalaren eller sidoväggen som är den ena begränsningsytan. Om man placerar en högtalare gjord för en fri placering, nära sido(eller bakre)vägg blir basregistret överdrivet med ca 6 dB, vilket låter som en "svullen" och "bumlig" basåtergivning.

Tja, sammanfattningsvis skulle nog ändå ett par Carlsson OA58 kunna fungera bra i denna konstiga placeringsposition. Antingen omoddade med höger högtalare på vänster plats, eller med en liten absorbentmodifikation under huven. Ino PiP eller någon NHT eller annan högtalare sabsorbent placerad på sidovägg skulle också kunna tänkas fungera hyggligt. Högtalare gjorda för fri placering kommer att låta bumligt.

Puh, det känns jobbigt att beskriva sånt här i text, hoppas att du förstår. Annars är det bara att fråga igen om det som verkar oklart.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-22 10:45

nära respektive sidovägg, samt en bit framför väggen bakom högtalarna. det stämmer. jag förstår vad du menar.

mitt rum har ganska keff form så jag tror inte man kan få "perfekt" ljud hur man än gör. jag skulle kunna få bort högtalarna en max 0.4 meter från sidväggen om jag flyttar fram dom lite.

ok mätte lite:
0.4 m från sidväggen (ena sidan egentligen en hylla)
1.15 m mellan högtalarna
1.7 m från sweetspot
0.5 m från sweetspot till främrevägg

egentligen är framväggen vid sweetspotten ett hål.. som är min säng .. kanske skapar blåsljud :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2004-06-23 11:38

ok mätte lite:
0.4 m från sidväggen (ena sidan egentligen en hylla)
1.15 m mellan högtalarna
1.7 m från sweetspot
0.5 m från sweetspot till främrevägg

Det verkar vara väldigt trångt i ditt rum... 1.15 m mellan högtalarna är ungefär som ett par högtalare vid datorn. Har du tänkt lyssna på 1.7 m från högtalarna? 0.5 m till främre vägg? Menar du till väggen bakom högtalarna eller menar du avståndet från huvudet till väggen bakom dig?
På dessa korta avstånd fungerar inte vilka högtalare som helst. Ino piP fungerar med lyssningsavstånd ända ner till 0.5 m enligt Öhman. Carlsson i dess olika varianter tror jag du kan glömma om du tänker sitta så nära högtalarna. Carlsson-högtalarna kräver en viss geometri för att fungera som tänkt.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-06-27 19:45

0.5 m från sweetspot till främrevägg = från huvudet till väggen.

1.7 m är det ungefär både från högtalarna till väggen bakom dom, och från högtalarna till sweetspot.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-14 13:55

att det ska va så svårt att bestämma sig ;) valet står mellan mosen och quad här. och jag vet fortfarande inte vilken jag ska gå på. jag har läst mycket bra om båda ... men är det nån som har testat båda högtalarna och vet hur de står sig mot varandra?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-14 15:36

Speciellt när det gäller högtalare så är rådet att du ska lyssna, lyssna, lyssna, och lyssna på dem innan du köper. Att köpa högtalare som man inte hört förut avråder jag starkt ifrån. Lyssna på så många som möjligt helst hemma, men annars i så många olika miljöer som möjligt. Om det är något par högtalare som låter extra bra för dig så är det väl bara att ta dem! Lyssna med din egna valda musik, och försök att begränsa dig till att några testlåtar. Ofta kan "gles" musik bli missvisande då den är relativt lätt att återge. Ta musik också som innehåller ett brett frekvensomfång och innehåller stor dynamik. Om man ska koppla fram och tillbaks mellan olika modeller, kan det vara bra att ha musik som är ganska monoton också, för att man inte ska komma in i "fel" parti av låten. Generellt sett är det rummets akustiska egenskaper samt högtalarnas "sound" det som i allra högsta grad påverkar det totalt upplevda ljudet. Förstärkare CD-spelare och kablar påverkar också, men i väsentligt mindre omfattning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-14 15:46

jo jag vet ... jag hade mer gärna haft båda modellerna här. jag frågar inte er för att jag inte våga lita på mina egna öron. jag har helt enkelt inte riktigt möjlighet...

dels så säljs ju inte mosen modellerna längre. den närmaste quad handlaren ligger 10 mil härifrån. jag har inget körkort. I'm pretty much fucked!! :wink:

jaja ... jag får helt enkelt göra en chansning. jag har ju med er hjälp gjort ett kraftigt urval. så tack till alla som postat!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-14 16:51

Säljs inte Mosen längre? Är du verkligen säker på det? Berätta mer!

Tyvärr, att köpa högtalare på chansning, kommer att ge dig mycket liten sannolikhet att du erhåller det sound du tänkt dig. Du kan väl försöka att lyssna på några stycken åtminstone!

Personligen tycker jag 10 mil till närmaste Quadhandlare är väldigt nära! Tänk på att de säljs på väldigt få ställen i Sverige. Du har säkert några polare du kan åka och lyssna hos på olika modeller? De kanske åtminstone har ett högtalarmärke (om ej exakt samma mopdell) du kanske lockas av? Eller om du åker bort någon gång på semester eller hälsar på släktingar i någon storstad, då kan du ju skumma igenom alla stans affärer! O.s.v. Jag känner alltför många vänner som gjort sådär och köpt hörlurar ohörda. Sedan köper de nya... Igen och igen. De har till slut väldigt många som de inte är helt nöjda med någon av dem. Jag vet bara en som haft tur med sådant inköp.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-14 21:45

"mitt exemplar var ett av de sista som tillverkades", typ såna kommentarer. och det är andra grejor som folk skrivit så man fått den uppfattning. "det finns bara c.a. 600 ex i sverige" etc etc.

sen är det ju det där med "systemanpassning" .. och rummet. så även om man åker runt o lyssnar så kan man ju inte få en exakt uppfattning. fast man kan väl ändå få en bra bild var man står i träsket (varmare/kallare ... ljusare/mörkare) om man jämför modeller i en affär.

jag har bara en polare som är riktigt intresserad av hifi. och just nu sitter han med högtalare han har haft ett bra tag.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-07-16 15:45

Jag var i Sthlm i helgen och lyssnade på Quad 11/12L - och ja, dom låter grymt bra! Ljudet är varmt men ändå detaljerat och högtalarna har en förmåga att "försvinna" som få andra jag lyssnat på. Recensenterna har helt rätt i sina lovord med andra ord!

Sedan en liten outsider om man är sugen på att köra med rör framöver: Klipsch (finns t.ex. hos Ljudmakarn i Sthlm). Skulle vara stativaren i RF-serien för din del då ju. Kanske passar dom inte riktigt din musiksmak (lämpar sig nog bäst för råcknråll skulle jag tro) och byggkvaliteten går inte att jämföra med typ Quad, men dom är mycket lättdrivna och helt klart värda en lyssning tycker jag!

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-07-19 01:43

okaj .. men jag gillar rock också :D

det är svårt det där. du kanske fick uppfattningen att jag mest lyssnade på akustik jazz, vilket också är trevlig musik ...

musik som jag främst gillar kanske är likt jazz, rent tekniskt (komplexa kompositioner). fast mer likt rock i soundet (tunga distade gitarrer,etc). Magma är bra exempel.

Även experimentell/space rock, som Can och Gong.

sen gillar jag förstås ren akustik musik också. fast då rör det sig kanske mer om etnisk musik. indisk raga é ju nice.

Nu har även Audiovector C1 kommit till på listan för att göra allting ännu svårare! :wink: :roll:

jag har fått uppfattning att båda Mumma Mosen och Audiovector lätt kan dra åt det ljusa hållet. speciellt med fel kringutrustning. så jag blev lite rädd för dom.

Det lutar mest åt Quad 12L, om jag ska va ärlig...

Föregående

Återgå till Köpråd