Bra mediacenter, finns det sådana?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Bra mediacenter, finns det sådana?

Inläggav Bill50x » 2006-07-07 15:02

Är det någon här som har koll på de olika mediacenter med inbyggd dvd-spelare som finns?

Vad jag önskar är en apparat som kan spela upp mina CD och DVD och samtidigt ta emot musik från min dator. En sådan är tex D-Link
http://www.jmedata.se/start.asp?store=i ... roduct.asp
Bild

Men vad kan man förvänta sig för kvalité på ljudet från DVD-spelaren? Någon som har testat denna D-Link eller motsvarande? Funkar det att skicka film över (det trådlösa) nätverket? HDTV?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-07 16:19

Jag köpt för något år sedan en Pinnacle showcenter, och är grymt besviken. Den står och samlar damm. Jobbigt handhavande, dålig WLAN-förbindelse, bandbredden räcker inte för alla filmformat, etc, etc

Dessutom kräver den att ett speciellt program snurrar på datorn som har filerna vilket gör att någon måste vara inloggad på den.

Nä, nästa gång jag försöker ordna med spelning av filer så blir det direkt från en PC.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-08 13:12

Svante skrev:Jag köpt för något år sedan en Pinnacle showcenter, och är grymt besviken. Den står och samlar damm. Jobbigt handhavande, dålig WLAN-förbindelse, bandbredden räcker inte för alla filmformat, etc, etc

Dessutom kräver den att ett speciellt program snurrar på datorn som har filerna vilket gör att någon måste vara inloggad på den.

Nä, nästa gång jag försöker ordna med spelning av filer så blir det direkt från en PC.

Du menar kabel från ljudkort till stereon? Det är så jag haft det i fyra år nu, men efter flytt förfogar jag över ett arbetsrum och tänkte ha datorn där....

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-08 13:31

Svante skrev:Dessutom kräver den att ett speciellt program snurrar på datorn som har filerna vilket gör att någon måste vara inloggad på den.

Kan du inte köra det som en service?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 13:56

Bill50x skrev:
Svante skrev:Jag köpt för något år sedan en Pinnacle showcenter, och är grymt besviken. Den står och samlar damm. Jobbigt handhavande, dålig WLAN-förbindelse, bandbredden räcker inte för alla filmformat, etc, etc

Du menar kabel från ljudkort till stereon? Det är så jag haft det i fyra år nu, men efter flytt förfogar jag över ett arbetsrum och tänkte ha datorn där....

/ B

Ja, just det. En egen PC till det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-08 13:59

Svante skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Ja, just det. En egen PC till det.

Har Pinnacle Mediacenter. Har knappt använt det, för det jäklas och krånglar. Den enda fördelen, som jag ser det, är att man kan spela in tv-program, vilket bara fungerar ibland hos mig! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 14:05

Magnuz skrev:
Svante skrev:Dessutom kräver den att ett speciellt program snurrar på datorn som har filerna vilket gör att någon måste vara inloggad på den.

Inte med några inställningar i programmet iaf. Kan man starta ett program, vilket som helst, så att det går som service?

Det var annat trassel med det också, det är inte bara så att den visar vilka alla mp3-filer på en share (vilket vore det logiska, fast då skulle det inte behövas nåt program överhuvudtaget) utan den måste bygga sin egen databas över alla filer som ska visas.

Pinnacle verkar ha filosofin att deras program ska ta hand om allt som har med mediafiler att göra. Vill man göra nåt i ett annat program så går inte det utan att gå på händer.

På TV-sidan finns en fjärrkontroll och menyer på TVn. Boxen svarar dåligt och man får ibland vänta flera sekunder på bekräftelsen att man har tryckt. Segt och jobbit.

Boxen och programmet verkar vara designade på reklamavdelningen (en snygg skärmdump) sen har nån stackars programmerare fått fylla i funktionaliteten och ingen har testat om det blev smidigt eller inte.

Jag köpte nåt annat program till videokameran från pinnacle också, och det var likadant. Programmen påminner om leksaker, eller dataspel för små barn.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-08 14:13

Svante skrev:
Magnuz skrev:

Inte med några inställningar i programmet iaf. Kan man starta ett program, vilket som helst, så att det går som service?

Det kan gå med srvany.exe som är en del av W2k resource kit och finns att ladda ned gratis. Här är lite info: http://support.microsoft.com/kb/q137890/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 14:50

Magnuz skrev:
Svante skrev:
Magnuz skrev:

Det kan gå med srvany.exe som är en del av W2k resource kit och finns att ladda ned gratis. Här är lite info: http://support.microsoft.com/kb/q137890/

Ja, tack, men jag vet inte. Jag har nog lagt ner att få den där att funka som jag vill. Jag undrar dessutom hur jag ska kunna ställa in sakerna i programmet när den går som en service utan användarinterface.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-08 14:59

Aha, man måste ställa in saker också. Ja då blir det ju värre om man inte kan skicka inställningarna som parametrar vid programstart vilket knappast går. Jag fattatde det som att programmet bara behövde "snurra" i bakgrunden på den dator där filerna ligger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 15:03

Magnuz skrev:Aha, man måste ställa in saker också. Ja då blir det ju värre om man inte kan skicka inställningarna som parametrar vid programstart vilket knappast går. Jag fattatde det som att programmet bara behövde "snurra" i bakgrunden på den dator där filerna ligger.

Nej, man blir tvingad att göra precis som de vill att man ska göra. Ett sätt finns det. Det är ett hot mot min frihet, och det tycker jag inte om. :wink:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-08 15:14

Svante skrev: Det är ett hot mot min frihet, och det tycker jag inte om. :wink:

Men vänta nu... :wink:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-07-08 16:14

kör inte med pinnacles program... använd någon tredjeparts produkt, gratis och mycket mycket bättre.
Själv kör/körde jag swisscenter till min pinnaclelåda.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-07 22:35

Jag lyfter den här tråden litegrann (går det) eftersom jag nu har köpt min andra squeezebox eftersom den första var så bra.

En står i vardagsrummet och en står vid datorn. Det går tom att lyssna med softsqueeze på jobbet efter installation av lame och omkodning on-the-fly till mp3 :D . CD-samlingen är numera rippad till FLAC.

Pinnacle-apparaten verkar beställd av en chef som redan hade broschyren färdig, och som gav de anställda alldeles för kort tid att programmera användarinterfacet.

Squeezeboxen verkar ha kommits på av de anställda och testats på fritiden så att de blev nöjda med funktionerna själva. Sen gick de till chefen och undrade om inte "det här går att sälja". Eller så fanns det ingen chef.

Natt och dag mao.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-08 10:47

Svante skrev:Jag lyfter den här tråden litegrann (går det) eftersom jag nu har köpt min andra squeezebox eftersom den första var så bra.

En står i vardagsrummet och en står vid datorn. Det går tom att lyssna med softsqueeze på jobbet efter installation av lame och omkodning on-the-fly till mp3 :D . CD-samlingen är numera rippad till FLAC.

Pinnacle-apparaten verkar beställd av en chef som redan hade broschyren färdig, och som gav de anställda alldeles för kort tid att programmera användarinterfacet.

Squeezeboxen verkar ha kommits på av de anställda och testats på fritiden så att de blev nöjda med funktionerna själva. Sen gick de till chefen och undrade om inte "det här går att sälja". Eller så fanns det ingen chef.

Natt och dag mao.

Så bra att du är nöjd med Squeezen, det är jag med.
Fast din övertro på vem som gör mest fel mellan chef-utvecklare-produktion delar jag inte. Ingenjörer är människor precis som alla andra och dom presterar precis som alla andra, ibland bra och ibland dåligt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-08 10:57

Svante skrev:Squeezeboxen verkar ha kommits på av de anställda och testats på fritiden så att de blev nöjda med funktionerna själva. Sen gick de till chefen och undrade om inte "det här går att sälja". Eller så fanns det ingen chef.

Bild
Sean Adams - Slim Devices founder och CEO är väldigt mycket "en i gänget" av utvecklare, användare och löst folk som har hjälpt till med produkterna och mjukvaror mm. Dessutom är han fortfarande mycket aktiv på deras forum. Lite av en "business idol" faktiskt.

Ears Wide Open - bra artikel om Sean och Slimdevices i fast company

Ändrat: Ett "m" till ett "h"
Senast redigerad av Koffe 2007-09-08 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-08 11:01

Det blir definitivt en sådan. Önskar att de kunde få till bild i den med...

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-09-08 13:50

Svante skrev: "Pinnacle-apparaten verkar beställd av en chef som redan hade broschyren färdig, och som gav de anställda alldeles för kort tid att programmera användarinterfacet.

Natt och dag mao" Slut citat.

Måste komma ihåg och ta med till jobbet. Lysande formulering! Speciellt "Eller så fanns det ingen chef. " Slut citat.

Förmodligen sant oxå :wink:

Man ska alltså ha en squeezebox istf grammofon o cd?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-08 14:53

För film, köp en Tvix 4100.

Även ägt den tidigare Tvix 4000 som jag var grymt nöjd med.

Skillnaden är att den nya tar alla nya format som h-264, VC-1 etc. Det lilla jag hunnit testa så funkar den skitbra. Alla blu-ray och hd-dvd rippar jag testat har fungerat klanderfritt hittils.

Den kan även spela flac och alla andra ljudformat, men inget slår squeezeboxen.

petern skrev:Man ska alltså ha en squeezebox istf grammofon o cd?

I alla fall istället för CD-spelare.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2007-09-09 16:32

Om Du är lite händig är en gammal chippad Xbox med XBMC (Xbox media center- linuxbaserad programvara) helt oslagbar. Funkar buggfritt med en utmärkt användarvänlighet utan pixlar el dyl.
Klarar alla tänkabara ljudformat inkl FLAC, spelar upp filmer med 720p och kan om man vill kombineras med en Dreambox digitalbox som spelar in TV på HD via nätverket.
Kan få ganska billgt nu när nya Xbox 360 kommit (som desvärre saknar denna funktionalitet)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-09 18:10

oa51 skrev:spelar upp filmer med 720p

En sanning med modifikation, den orkar inte med några nya codes (vc-1, h.264 etc)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-09 20:08

Jag tror mycket på en Mac Mini med tillhörande programgvara :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-09 20:56

Kribban skrev:Jag tror mycket på en Mac Mini med tillhörande programgvara :D

Är den inte för klen? Har för mig jag läst det på minhembio.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-09-09 21:58

oa51 skrev:Om Du är lite händig är en gammal chippad Xbox med XBMC (Xbox media center- linuxbaserad programvara) helt oslagbar. Funkar buggfritt med en utmärkt användarvänlighet utan pixlar el dyl.
Klarar alla tänkabara ljudformat inkl FLAC, spelar upp filmer med 720p och kan om man vill kombineras med en Dreambox digitalbox som spelar in TV på HD via nätverket.
Kan få ganska billgt nu när nya Xbox 360 kommit (som desvärre saknar denna funktionalitet)

Hmm...

Så om du slänger dig ner i soffan, greppar fjärrkontrollen till xboxen och trycker på "on" så börjar det spela inom 2 sekunder? :wink:

Det är en av de saker jag gillar bäst med SB, att den är som en CD-spelare som är laddad med alla skivorna på en gång.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-09-09 22:08

Nej, den är inte för klen. CPUn är ju en Intel Core 2 Duo på 1.8 eller 2.0 GHz.
Och vill du inte köra Mac OS X på den så kan du ju alltid installera ngn linuxvariant eller windows.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-09 22:14

Strauss skrev:
Kribban skrev:Jag tror mycket på en Mac Mini med tillhörande programgvara :D

Är den inte för klen? Har för mig jag läst det på minhembio.

Det råder det delade meningar om :wink: . Den ska inte vara några problem med 720P och mer behöver jag inte med min lilla TV.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-09 22:29

overture skrev:Nej, den är inte för klen. CPUn är ju en Intel Core 2 Duo på 1.8 eller 2.0 GHz.
Och vill du inte köra Mac OS X på den så kan du ju alltid installera ngn linuxvariant eller windows.

Det var inte cpun jag tänkte på utan mer grafikkretsarna.

Kribban skrev:Det råder det delade meningar om :wink: . Den ska inte vara några problem med 720P och mer behöver jag inte med min lilla TV.

MVH Christer

Nej 720p ska inte vara några problem.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-09-10 11:41

Svante: en liten påminnelse bara. Du har väl installerat Last.fm-plugin för SlimServer? I så fall finns det ju Faktiskt.se radio

http://www.last.fm/group/faktiskt.se
When routine bites hard

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-10 12:18

Tre veckor kvar innan det blir en SB3... eller skall man invänta en SB4.. typ?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-09-10 12:45

Kaffekoppen skrev:Tre veckor kvar innan det blir en SB3... eller skall man invänta en SB4.. typ?

10000 kronorsfrågan. :) Denna fråga har diskuterats i ett annat forum. Det som var kul i den diskussionen var att erlandi/Erland Isaksson deltog. Han är mycket aktiv i SlimDevices community och står bakom några av de mer populära plugin (hur i helvete skriver man plugin på svengelska i plural/plural bestämd form etc? 8O ) för slimserver. Det vi kom fram till var väl att det verkar som att det skulle kunna komma en ny produkt till hösten med tanke på att det är aviserat version 7 av slimserver och att det har kommit ut en ny fjärrkontroll för betatestning som skulle kunna bundles med en eventuell SB 4. Men det är som sagt var bara spekulationer - SlimDevices/Logitech har inte sagt något.

ny fjärr
When routine bites hard

Nästa

Återgå till Köpråd